Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kombinera HDMI och Optisk utgång

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 November 2007 - 22:05

gorkan
  • gorkan
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Finns det någon som vet om man kan använda HDMI kombinerat med en optisk utgång från Xboxen?
Har närmare bestämt en bra gammal reciver utan HDMI och komponent ingångar men däremot en optisk ingång. Plasman har HDMI och endast 1 komponent ingån som redan används. Jag vill alltså använda HDMi sladden till TV:n och koppla ljudet från xboxens optiska utgång till recivern för att få en bra bild till tv och dolby ljud. Fungerar detta dvs finns det några kommunikations problem med ljud eller bild då man kopplar på detta sätt??

Postad 15 November 2007 - 06:29

Gnutten75
  • Gnutten75
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
http://www.chadledford.com/?p=50

Postad 15 November 2007 - 08:13

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0

Tack så mycket! Gick nämligen i samma tankar :D

Postad 17 November 2007 - 21:17

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Gjorde som i länken och det fungerar bra.

Postad 22 November 2007 - 16:05

Unregistered8ed1a4b3
  • Unregistered8ed1a4b3
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Funkar det verkligen att göra så här? funderar på att köpa xbox360 arcade och använda hdmi och optiskt ljud eftersom ag redan har dom kablarna. Känns inte värt att behöva köpa en komponent sladd för 300-400kr till xboxet då.

Postad 22 November 2007 - 18:23

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0

Gjorde som i länken och det fungerar bra.

jag köpte komponentkabel från kjell & co för 179kr sen en hdmi kabel där. den snikigaste! De får plats brevidvarandra så man slipper strippa komponentkabeln. FUNKAR KLOCKERS och kostade totalt ca 350kr

/R

Postad 22 November 2007 - 19:11

Unregistered8ed1a4b3
  • Unregistered8ed1a4b3
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Är det den vanliga kompositkabeln som man får med som man ska strippa eller en komponentsladd, sitter och funderar om jag ska beställa en arcade eller en pro.

Postad 22 November 2007 - 21:20

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0

Är det den vanliga kompositkabeln som man får med som man ska strippa eller en komponentsladd, sitter och funderar om jag ska beställa en arcade eller en pro.

köper du kabel på kjell så stripar du ingen

/R

Postad 23 November 2007 - 15:21

Unregistered8ed1a4b3
  • Unregistered8ed1a4b3
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

/R

Okej men då måste jag lägga pengar på kabeln och sen kommer frakten också kosta pengar då är de inte många kronor upp till en premium istället.

Postad 23 November 2007 - 16:11

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0

/R

Okej men då måste jag lägga pengar på kabeln och sen kommer frakten också kosta pengar då är de inte många kronor upp till en premium istället.

Nää sant, men Premium har inte HDMI. Då måste du köpa PRO. Sen måste du ändå ha en HDMI kabel då det inte medföljer till någon.

/R

Postad 29 November 2007 - 20:27

Unregistered8ed1a4b3
  • Unregistered8ed1a4b3
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

jag köpte komponentkabel från kjell & co för 179kr sen en hdmi kabel där. den snikigaste! De får plats brevidvarandra så man slipper strippa komponentkabeln. FUNKAR KLOCKERS och kostade totalt ca 350kr

/R

Okej jag lydde ditt råd och köpte en komponentsladd därifrån och en hdmi kabel hade jag redan men vars ska man stoppa in den optiska sladden i sladden från kejll & co då, antog att det skulle finnas en plats för det när du skrev sådär.

Postad 29 November 2007 - 22:52

Gnutten75
  • Gnutten75
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

/R

Okej jag lydde ditt råd och köpte en komponentsladd därifrån och en hdmi kabel hade jag redan men vars ska man stoppa in den optiska sladden i sladden från kejll & co då, antog att det skulle finnas en plats för det när du skrev sådär.

Men du måste ju låta den ordinarie kabeln sitt kvar då den optiska ingången sitter i den. Glöm inte bort att se till att du sätter den i det läget dvs TV eller HD innan du börjar skala av höljet!

Postad 04 December 2007 - 07:02

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0

/R

Antar att du köpte denna sladd från Kjell.
Den har nog inte Toslink uttag överhuvudtaget. Endast RCA till ljudet.

Däremot på den här för 229:- finns det Toslink uttag. Ingick även en Toslinkkabel. Var en Joytechkabel förövrigt.
Köpte den igår och den gick att kominera med en relativt tjock HDMI kabel.
/mvh,
hz

Postad 04 December 2007 - 07:05

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0

Men du måste ju låta den ordinarie kabeln sitt kvar då den optiska ingången sitter i den. Glöm inte bort att se till att du sätter den i det läget dvs TV eller HD innan du börjar skala av höljet!

Till Arcade versionen följer det endast med en snikig kompositsladd med 2 st RCA till ljudet.
Så man måste köpa en ny sladd om man vill ha ha ljudet ur det optiska.

Postad 04 December 2007 - 07:23

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
En snabb fråga bara. Klarar 360 att visa bild på båda kablarna, HDMI och komponent om man har båda isatta?? Tänkte nämligen köra HDMI till tvn och komponent till mina gamla trotjänare, Sanyo Z1.

Postad 05 December 2007 - 10:39

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0

En snabb fråga bara. Klarar 360 att visa bild på båda kablarna, HDMI och komponent om man har båda isatta?? Tänkte nämligen köra HDMI till tvn och komponent till mina gamla trotjänare, Sanyo Z1.

Testade att ha en HDMI kabel i samtidigt som jag hade komponentkabeln i xboxen.
Fick ställa om upplösningen i Dashborden, annars funkade det som det skulle.
Dock var andra änden (till en bildvisare) inte ansluten på HDMI sladden för tillfället.
Körde inte 2 bildvisare samtidigt. Tror inte det går eftersom den frågade om upplösningen?
Men den kanske kommer ihåg det nästa gång?
;)

[Ed. det var alltså ett test om den skickade bilden via komponent om man samtidigt har en HDMI intryckt i Xboxen, ifall det inte framkom]

Redigerat av h_z, 05 December 2007 - 10:41.

Postad 08 December 2007 - 23:54

lesterjester
  • lesterjester
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Det verkar fungera för mig i alla fall. Jag kör HDMI till projektorn och VGA till TV:n. Om projektorn är helt avstängd och sladden är urdragen, så kan jag få upp en bild till TV:n. Om boxen kan känna av att något är kopplat till hdmi:n, som vid projjens standbyläge, så är TV:n helt svart.

Känns iaf skönt att inte behöva investera i en hdmi-växel =)

Postad 10 December 2007 - 10:29

Corteus
  • Corteus
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Hehe grym lösning på problemet... Funkar perfa för mig också. :lol:

Postad 10 December 2007 - 10:36

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0

Det verkar fungera för mig i alla fall. Jag kör HDMI till projektorn och VGA till TV:n. Om projektorn är helt avstängd och sladden är urdragen, så kan jag få upp en bild till TV:n. Om boxen kan känna av att något är kopplat till hdmi:n, som vid projjens standbyläge, så är TV:n helt svart.

Känns iaf skönt att inte behöva investera i en hdmi-växel =)

Hehe, för mig blev det tvärtom igår.
Fick ingen bild till projen via HDMI.
Så fort jag satte in komponentsladden så försvann bilden till HDMI'n.
Trots att komponentsladden inte ens var inkopplad någonstans...
:lol:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.