Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

När tror ni LED kommer på allvar?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 November 2007 - 13:03

Mattiasgbg
  • Mattiasgbg
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hejsan!
Jag vet att det finns massor av sådana här trådar redan, men det känns inte så bra att "kapa" någon av dem.

Jag behöver en bra LCD 40/42". 100 Hz (en fungerande sådan) och ingen Full HD är väl det jag kollar på. Sitter på nästan fyra meter från TV'n, så Full HD känns lite menlöst...

Då är frågan, har någon här hört något om när man kan räkna med att LED kommer på allvar? F96 är för mycket cash, och bara LED "light" ;). Nu har jag förvisso bara sett diagram och staplar på en utbildning jag var iväg på, vilket man naturligtvis skall ta med en liten nypa salt. Men det ser ju helt klart ut som LED står sig lite bättre i jämförelse. Snackade med en nisse från LG (som tyvärr fortfarande klingar lite illa i mina öron, trots att de verkligen jobbar upp sig) som sa att de hade några på G i början på nästa år. Samtidigt som en tjej på Samsungs support inte hade en aning, och skickade mig vidare till återförsäljarna, av någon anledning.

Vad tror ni, är det en smart grej att köpa något OK och köra på det ett år eller två tills LED kommit och sjunkit lite, eller är hela grejen överskattad?

Tacksam för svar.
/M

PS. Ja, jag har enorm beslutsångest. :D

Postad 18 November 2007 - 14:27

Wiizard
  • Wiizard
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
LED är bara ett försök att sopa en av LCD-teknikens många brister under mattan. Det säger ju sig självt att det är bättre för bildkvaliteten att varje pixel lyses upp individuellt än av en bakgrundsbelysning som är gemensam. LED minskar problemet, men tar inte bort det. Undvik därför den undermåliga LCD-tekniken och skaffa istället en plasma, som aldrig ens öht haft problemet till att börja med.

Postad 18 November 2007 - 14:38

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
En ren LED-LCD skulle kanske piska plasma, men att ha en LED på flera pixlar är en lika dålig lösning som det låter som.
Med de minsta LED som finns skulle man faktiskt kunna belysa varje pixel individuellt, fast till ett pris långt över de bästa plasmorna.
Pioneer Kuro G8 är bättre OCH billigare. SÅ satsa istället på den om du vill ha något framtidssäkert.

Postad 18 November 2007 - 14:53

Petter Lindgren
  • Petter Lindgren
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0
Här finns mer info om LG's LED LCD skärmar:

http://www.prylporta..._MKF203.dbp.asp

Postad 19 November 2007 - 00:07

Mattiasgbg
  • Mattiasgbg
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Tackar för tipset, alla.

Petter: Kanon, bra att få en bekräftelse på det jag trodde att jag visste, så att säga. :)
Låter som en ok 42" blir nästa TV, för att slå till på allvar sent nästa år eller strax därpå.

Postad 19 November 2007 - 07:23

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0

LED är bara ett försök att sopa en av LCD-teknikens många brister under mattan. Det säger ju sig självt att det är bättre för bildkvaliteten att varje pixel lyses upp individuellt än av en bakgrundsbelysning som är gemensam. LED minskar problemet, men tar inte bort det. Undvik därför den undermåliga LCD-tekniken och skaffa istället en plasma, som aldrig ens öht haft problemet till att börja med.

I bland önskar jag att det här forumet delades upp i ett forum för plasma och ett för LCD. Börjar bli så tröttsamt med den här typen av inlägg som poppar upp i nästan varenda tråd. Det är helt ok att gilla plasmatekniken, det gör jag också även om jag inte tycker den är bättre än LCD längre. Men den här tråden handlade om LCD med LED bakgrundsbelysning och inte om huruvida plasma är bättre eller sämre än LCD.

Jag gillar idén med LED belysning för varje pixel. Bör kunna ge betydligt bättre kontrast än någon av dagens teknologier. Men det känns ju som man fördublar risken för pixelfel när både led belysningen och panelen kan ha döda pixlar och att kunna reparera den här typen av panel är väl inte att tänka på...

Redigerat av EB#1, 19 November 2007 - 07:57.

Postad 19 November 2007 - 09:11

sepulfreak
  • sepulfreak
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Jag gillar idén med LED belysning för varje pixel. Bör kunna ge betydligt bättre kontrast än någon av dagens teknologier. Men det känns ju som man fördublar risken för pixelfel när både led belysningen och panelen kan ha döda pixlar och att kunna reparera den här typen av panel är väl inte att tänka på...

det är sant. Är nog inte många som tänkt på vad som händer om det blir knas med LED:panelen.

Postad 19 November 2007 - 10:05

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

En ren LED-LCD skulle kanske piska plasma, men att ha en LED på flera pixlar är en lika dålig lösning som det låter som.

I teorin kanske, men så är det ju inte i verkligheten. P g a hur ögat fungerar är det ganska onödigt att ha 1 st led/pixel, man klarar sig med långt färre. Samsungs variant med <100 st LED är kanske inte den optimala lösningen, men den har definitivt visat på potatentialen med tekniken. Jag tror att vid den här tidpunkte nästa år så har alla större tillverkare LED-LCD som säkerligen är bättre än Samsungs F96:a. På ett par år så är det nog bara budget-segmentet som har kvar "lysrör", såvida det inte sker ett tekniskt genombrott med dramatiskt högre kontrast på LCD-panelen som gör LED-belysning onödig.

Redigerat av Tomas L, 19 November 2007 - 10:10.

Postad 19 November 2007 - 23:43

Mattiasgbg
  • Mattiasgbg
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
"Samsungs variant med <100 st LED är kanske inte den optimala lösningen, men den har definitivt visat på potatentialen med tekniken. Jag tror att vid den här tidpunkte nästa år så har alla större tillverkare LED-LCD som säkerligen är bättre än Samsungs F96:a."

Det är vad jag kommer chansa på. Jag får en 42PFL7962D/12 för strax över 13 papp, så det blir att köra på den ett och ett halvt år eller nått. Nu är det bara att vänta, och hoppas att man gjorde nått smart! :rolleyes:

Tack för hjälpen alla.

Redigerat av Mattiasgbg, 19 November 2007 - 23:44.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.