Hur är HTCP bild/ljud jämfört med en bra DVD spelare?
Startad av
nborve
, Nov 17 2007 16:35
6 svar till detta ämne
Postad 17 November 2007 - 16:35
Jag undrar hur en HTPC står sig mot en bra DVD spelare? Har den inte lika bra ljud eller går det att ordna via olika ljudkort? Bildmässigt kan jag nästan gissa mig till att den är i klass med en bra spelare.
Postad 17 November 2007 - 21:31
Om du har tid och ork och energi att lägga på en htpc (kräver ofta mycket meck för att "få till det" bra) blir det utomordentlig bild. Ljudmässigt får du lätt ut samma kvalitet som en dvd-spelare, men jag tror inte det är lika lätt om du vill få ut hd-ljud.Jag undrar hur en HTPC står sig mot en bra DVD spelare? Har den inte lika bra ljud eller går det att ordna via olika ljudkort? Bildmässigt kan jag nästan gissa mig till att den är i klass med en bra spelare.
Postad 18 November 2007 - 00:17
tackar för svaret.
Läste lite trådar och såg mac minin, verkar lite intressant.
Läste lite trådar och såg mac minin, verkar lite intressant.
Postad 18 November 2007 - 22:05
En principiell skillnad är att video ut från grafikkortet på en PC inte är synkat till videokällan (tex DVD:n eller TV-kortet) vilket det är på varje simpel DVD-spelare eller satellitlåda. Detta gör att du får skippade eller duplicerade bilder av och till och ryck i videoströmmen. Detta gäller även om man ställer in synbarligen samma uppdateringsfrekvens. Förr eller senare hamnar de ur synk då ingen "faslåst slinga" finns. Det finns en del lösningar på detta som funkar mer eller mindre bra men PC:ns systemarkitektur är helt enkelt inte avsedd för realtidsvideo. Upplösningmässigt och avkodningsmässigt står sig en PC bra och är framför allt mångsidig. Du kan integrera alla dina mediakällor i samma burk.
Arto
Arto
Postad 19 November 2007 - 12:09
Ang konfig så tycker jag att ffdshow tryouts och coreavc för bild och ac3 filter till allt ljud fungerar mkt bra och är lätt/snabbt att konfa.
Hade stora problem med osyncat ljud när jag körde x264 genom ffdshow, men med coreavc fungerar det perfekt.
Genereltl brukar det vara ljudet som är det besvärligaste men med ac3filter är det numer mkt enkelt att få ut ljudspåret på ett bra sätt.
Hade stora problem med osyncat ljud när jag körde x264 genom ffdshow, men med coreavc fungerar det perfekt.
Genereltl brukar det vara ljudet som är det besvärligaste men med ac3filter är det numer mkt enkelt att få ut ljudspåret på ett bra sätt.
Redigerat av Baserz, 19 November 2007 - 12:11.
Postad 19 November 2007 - 16:11
Om man skall göra det lite svårare: vilket blir bäst bild, en Blu-Ray spelare eller en dator med en Blu-Ray film på hårddisken?
Postad 20 November 2007 - 10:51
Om man skall göra det lite svårare: vilket blir bäst bild, en Blu-Ray spelare eller en dator med en Blu-Ray film på hårddisken?
Utan mer info så är de tinte bara svårt utan även omöjligt att svara.
Men om vi antar att blu-ray filmen på datorn är i samma skicka som på skivan, dvs okomprimerad så borde de ju ge likvärdig bild. Dock är ju din köpta blu-ray spelare ett "system" som är designat för en sak dvs att spela blu-ray, medans PCN är bra på allt möjligt. Jag kör HD-DVD via datorn och det känns som om programvaran inte är riktigt mogen än, jag kör Power DVD. Dock har jag läst i tester att stationära spelare för HD är minst lika buggiga, men jag har inte upplevet det själv. Den enda som jag har läst funkar bra för blu-ray så är det PS3... De andra lider av buggiga menyer, otroligt långsamma laddningstider etc.
En HD-DVD på min HTPC drar igång på ca 3 sekunder.
låt det hela mogna lite.... är mitt tips
/Henrik
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
220 filmer
14 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?