Här är det tre olika stag som jag ritat...
Stag.jpg 9.23K
0 Antal nerladdningarDen till vänster är den som går ifrån en vägg till motsatta väggen på andra sidan lådan.
Den i mitten är den som binder samman alla fyra väggar, men så att luftströmen kommer igenom mellan kamrarna som blir.
Den till höger är L stag som binder ihop en vägg och botten. Dessa sitter på alla väggar och binder mot botten, eller locket.
Kan ju vara att föredra om man gör en isobariklåda, om de nu fungerar...
Vilken skulle var bäst egentligen om jag nu ska bygga en isobarik låda på dessa
element?
Kört denna i Bassbox 6 Pro och rekomenderas att ta en sluten låda.
Bästa lådan för högtalaren vart en på 72 liter, 22Hz. Om jag inte missminner mig...
Funderar att göra en låda på Vb=52,95liter, F3=30Hz. Borde väl räcka för att spela musik eller?
Även gjort simulering på en isobarik i Bassbox och den blev lika stor som måtten jag skrev högst upp i tråden, men lägre frekvenser, 24,06Hz i kammare 1 och 66,87Hz i kammare 2. Lite svårt att få de bra när man höll på och dribblade med frekvenserna så ville den ha olika hela tiden... Kanske inte ska bygga efter denna ritning för basarna bottnar redan vid strax under 30Hz...
Synd att man inte kan se fler grafer i Probox 2000, då kanske man skulle få se hur elementen skulle trivas i lådan.
Nåja, dessa basar är jag inte speciellt rädd om, så de gör mig inte något om jag råkar spela sönder dem...
Har 2 stycken av dessa
slutsteg och att använda sig av en till varje element är lite väl kraftigt, men kanske går endå...