Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subbasbygge

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 November 2007 - 16:38

Mullis
  • Mullis
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Hej.

Som jag skrivit tidigare så har jag två 12" liggandes och skulle vilja bygga en subbas utav dem.

Lådan kommer bli en 500x500x638mm (breddxdjupxhöjd) i yttermått, 5:e ordningens isobariklåda.
Ungefär mitt i lådan så kommer det en plan där basarna sitter fast i, blir nästan som en stagning i lådan.

Frågan är ju om 19mm räcker eller om jag måste skaffa mig mer MDF för att öka tjockleken till mer.

Hur sammanfogar man plattorna så tjockleken blir mer? Limas och skruvas, vad är bäst?

Ska senare även bygga andra högtalare också, tar de i ny tråd...

Mvh
Mullis

Postad 18 November 2007 - 18:01

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Hej.

Som jag skrivit tidigare så har jag två 12" liggandes och skulle vilja bygga en subbas utav dem.

Lådan kommer bli en 500x500x638mm (breddxdjupxhöjd) i yttermått, 5:e ordningens isobariklåda.
Ungefär mitt i lådan så kommer det en plan där basarna sitter fast i, blir nästan som en stagning i lådan.

Frågan är ju om 19mm räcker eller om jag måste skaffa mig mer MDF för att öka tjockleken till mer.

Hur sammanfogar man plattorna så tjockleken blir mer? Limas och skruvas, vad är bäst?

Ska senare även bygga andra högtalare också, tar de i ny tråd...

Mvh
Mullis

råcker med 22mm och stagning av lådan

Postad 18 November 2007 - 19:44

Mullis
  • Mullis
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Attans, jag som köpt på mig med tre stycken 19mm MDF skivor... :lol:

Nåja, får staga lite mer då...

Hur långt anser ni eller har ni satt stagen?

Räcker det med var 200 mm eller ska de vara oftare?
Fått svar på att man kan sätta dem osymetriskt, alltså inte med jämt avstånd...

Kanske svarade på de där själ, eller gjorde jag de... :)

Man vill ju bygga rätt ifrån början och inte få börja om från början igen...

Postad 18 November 2007 - 20:53

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Attans, jag som köpt på mig med tre stycken 19mm MDF skivor... :)

Nåja, får staga lite mer då...

Hur långt anser ni eller har ni satt stagen?

Räcker det med var 200 mm eller ska de vara oftare?
Fått svar på att man kan sätta dem osymetriskt, alltså inte med jämt avstånd...

Kanske svarade på de där själ, eller gjorde jag de... :)

Man vill ju bygga rätt ifrån början och inte få börja om från början igen...

sätt dem med ca 200mm i mellan varandra .

Postad 19 November 2007 - 07:45

Unregistered0504530c
  • Unregistered0504530c
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
19mm räcker om du stagar upp lådan. Lägg till den extra volymen dina extra stag tar i anspråk.

Postad 19 November 2007 - 23:19

Mullis
  • Mullis
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

sätt dem med ca 200mm i mellan varandra .

Ok.
Kan man använda de i alla lådor man gör i fortsättningen?

Eller ska man sätta dem på olika avstånd, ex en på 200 mm nästa på 250 mm och nästa på 300 mm?

Postad 10 December 2007 - 15:01

Kanhow
  • Kanhow
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Har du mdf så det räcker så kör med dubbel 19mm mdf samt mycket intern stagning.
Kommer vara lite overkill möjligtvis men då kan du känns dig nöjd med ett ordentligt bygge.

Postad 29 December 2007 - 19:42

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
19mm med genomtänkt internstagning måste väl räcka!?Det viktiga när man stagar är att man sätter stagen mellan lådväggarna som är mitt emot varandra(så att sidorna tar ut varandra),och att man sätter stagen mitt på skivorna(där dom flexar mest)!Att bara sätta remsor längs sidorna gör nog inte så mkt nytta!

Postad 01 January 2008 - 23:34

Mullis
  • Mullis
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Här är det tre olika stag som jag ritat...

Bifogad fil  Stag.jpg   9.23K   0 Antal nerladdningar

Den till vänster är den som går ifrån en vägg till motsatta väggen på andra sidan lådan.
Den i mitten är den som binder samman alla fyra väggar, men så att luftströmen kommer igenom mellan kamrarna som blir.
Den till höger är L stag som binder ihop en vägg och botten. Dessa sitter på alla väggar och binder mot botten, eller locket.
Kan ju vara att föredra om man gör en isobariklåda, om de nu fungerar...

Vilken skulle var bäst egentligen om jag nu ska bygga en isobarik låda på dessa element?

Kört denna i Bassbox 6 Pro och rekomenderas att ta en sluten låda.
Bästa lådan för högtalaren vart en på 72 liter, 22Hz. Om jag inte missminner mig...
Funderar att göra en låda på Vb=52,95liter, F3=30Hz. Borde väl räcka för att spela musik eller? :)

Även gjort simulering på en isobarik i Bassbox och den blev lika stor som måtten jag skrev högst upp i tråden, men lägre frekvenser, 24,06Hz i kammare 1 och 66,87Hz i kammare 2. Lite svårt att få de bra när man höll på och dribblade med frekvenserna så ville den ha olika hela tiden... Kanske inte ska bygga efter denna ritning för basarna bottnar redan vid strax under 30Hz...

Synd att man inte kan se fler grafer i Probox 2000, då kanske man skulle få se hur elementen skulle trivas i lådan.

Nåja, dessa basar är jag inte speciellt rädd om, så de gör mig inte något om jag råkar spela sönder dem...

Har 2 stycken av dessa slutsteg och att använda sig av en till varje element är lite väl kraftigt, men kanske går endå...

Postad 02 January 2008 - 00:01

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Angående förstärkningar i baslådor så brukar jag sätta i någon extra mellanvägg och bara borra några hål i den med hålsågen,det blir ju inte så mkt extrajobb!

Postad 02 January 2008 - 00:17

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Här är det tre olika stag som jag ritat...

Bifogad fil  Stag.jpg   9.23K   0 Antal nerladdningar

Den till vänster är den som går ifrån en vägg till motsatta väggen på andra sidan lådan.
Den i mitten är den som binder samman alla fyra väggar, men så att luftströmen kommer igenom mellan kamrarna som blir.
Den till höger är L stag som binder ihop en vägg och botten. Dessa sitter på alla väggar och binder mot botten, eller locket.
Kan ju vara att föredra om man gör en isobariklåda, om de nu fungerar...

Vilken skulle var bäst egentligen om jag nu ska bygga en isobarik låda på dessa element?

Kört denna i Bassbox 6 Pro och rekomenderas att ta en sluten låda.
Bästa lådan för högtalaren vart en på 72 liter, 22Hz. Om jag inte missminner mig...
Funderar att göra en låda på Vb=52,95liter, F3=30Hz. Borde väl räcka för att spela musik eller? :)

Även gjort simulering på en isobarik i Bassbox och den blev lika stor som måtten jag skrev högst upp i tråden, men lägre frekvenser, 24,06Hz i kammare 1 och 66,87Hz i kammare 2. Lite svårt att få de bra när man höll på och dribblade med frekvenserna så ville den ha olika hela tiden... Kanske inte ska bygga efter denna ritning för basarna bottnar redan vid strax under 30Hz...

Synd att man inte kan se fler grafer i Probox 2000, då kanske man skulle få se hur elementen skulle trivas i lådan.

Nåja, dessa basar är jag inte speciellt rädd om, så de gör mig inte något om jag råkar spela sönder dem...

Har 2 stycken av dessa slutsteg och att använda sig av en till varje element är lite väl kraftigt, men kanske går endå...

vet inte vad du har gjort för fel när du har beräknat på isobarik där får man nämligen inte 2 olika frekvensvärden på lådan utan det får man i lådor som bandpasslådor
sen är inte mgr elementen över huvod taget något att satsa på som subbas element eller musik kanse som ett stort mellanregister duger den som med tanke att den har nåt sitt x-max vid 60.08hz sen kommer den att lukta ful.

Postad 02 January 2008 - 21:17

Mullis
  • Mullis
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

vet inte vad du har gjort för fel när du har beräknat på isobarik där får man nämligen inte 2 olika frekvensvärden på lådan utan det får man i lådor som bandpasslådor
sen är inte mgr elementen över huvod taget något att satsa på som subbas element eller musik kanse som ett stort mellanregister duger den som med tanke att den har nåt sitt x-max vid 60.08hz sen kommer den att lukta ful.

Ajdå, de är ju en bandpasslåda som jag har skrivit ut på papper. Var väl lite trött igår kväll...

Kan ju iallafall prova att bygga låda till dem och se om de kan vara något.
X-12, hur menar du med att den nåt sitt x-max vid 60.08 Hz?
Annars så får jag ha kvar mina dubbel 12or, men sambon kommer väl inte att gilla de... :)

Postad 02 January 2008 - 22:17

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Ajdå, de är ju en bandpasslåda som jag har skrivit ut på papper. Var väl lite trött igår kväll...

Kan ju iallafall prova att bygga låda till dem och se om de kan vara något.
X-12, hur menar du med att den nåt sitt x-max vid 60.08 Hz?
Annars så får jag ha kvar mina dubbel 12or, men sambon kommer väl inte att gilla de... :)

jo tyvär så är det så att dom basarna är inget vidare men du kan ju alltid elda dom så det luktar god talspole

Postad 03 January 2008 - 18:24

Mullis
  • Mullis
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

jo tyvär så är det så att dom basarna är inget vidare men du kan ju alltid elda dom så det luktar god talspole

Ok, då får jag göra de och får se om de går.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.