Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nödvändigt med projektor?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 November 2007 - 23:58

pancreas
  • pancreas
  • Veteran

• 1727 inlägg
  • 0
Har tänkt köpa en projektor istället för en 32 tums lcd.
Tänker köpa en för ungefär 8-9k, men undrar om det är värt det då mitt rum är riktigt litet.
När man ändå köper vill man ju ha något rejält.

Har tänkt att hänga en hemmagjord duk (av mdf) i taket, men vet inte hur jag löser det med dörren, åt andra hållet måste jag ha så långa kablar, fast det är ju lätt fixat.
En dator och en säng ska även få plats.

Hur stor tum skulle jag kunna ha om tittavståndet är ca 3.3 meter?

Bild på rummet:
Det jag ritat dit är säng, garderob, dator, dörr och är nog den smartaste möbleringen

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  l.jpg   13.89K   0 Antal nerladdningar

Postad 19 November 2007 - 00:19

Nostrau
  • Nostrau
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Det är ju en smaksak från person till person angående hur stor bild man vill ha. Jag har en Epson Tw700 och sitter på ett avstånd till duken på något under 3.3 meter och har en bildyta på 90 tum. Ungefär 2 meter bred blir bilden. Jag tror det är max vad min projektor klarar av vid det avståndet och jag får ingen screen-door effekt.

Alla tillverkare har specifikationer på vad deras projektorer klarar av vid olika avstånd.

Postad 19 November 2007 - 00:26

pancreas
  • pancreas
  • Veteran

• 1727 inlägg
  • 0

Det är ju en smaksak från person till person angående hur stor bild man vill ha. Jag har en Epson Tw700 och sitter på ett avstånd till duken på något under 3.3 meter och har en bildyta på 90 tum. Ungefär 2 meter bred blir bilden. Jag tror det är max vad min projektor klarar av vid det avståndet och jag får ingen screen-door effekt.

Alla tillverkare har specifikationer på vad deras projektorer klarar av vid olika avstånd.

Har funderat på 220cm bred, sen ska lister på så bilden blir kanske 200-205cm bred.
Blir nog inte köp på ett halvår men vill höra lite spekulaktioner.
Skulle vara grymt härligt med en projje i rummet :)

Den ska främst användas till film och spel.

Postad 19 November 2007 - 16:28

Brumbrum14
  • Brumbrum14
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Runt 90" på en av kortväggarna är inga problem, istället för mdf kanske du ska ha rullduk som du kan rulla ner vid behov då kan du ju ha den framför dörr eller fönster om det nu är det på andra sidan rummet.

Postad 19 November 2007 - 20:59

pancreas
  • pancreas
  • Veteran

• 1727 inlägg
  • 0

Runt 90" på en av kortväggarna är inga problem, istället för mdf kanske du ska ha rullduk som du kan rulla ner vid behov då kan du ju ha den framför dörr eller fönster om det nu är det på andra sidan rummet.

Får bara studiebidraget, så den enda duken är väl ikea tupplur som jag kan köpa.
Kanske bygger en mdf med stöd så jag kan lägga undan den när den inte används.
Bänken jag sitter på vid datorn är i lagom höjd, ungefär såhär hade jag tänkt mig.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  gh.jpg   9.31K   0 Antal nerladdningar

Postad 19 November 2007 - 21:23

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Får bara studiebidraget, så den enda duken är väl ikea tupplur som jag kan köpa.
Bänken jag sitter på vid datorn är i lagom höjd, ungefär såhär hade jag tänkt mig.

Kör med MDF om du står ut med kånkandet upp och ner med den. Det kan bli ganska tungt...men plant. Tupplur tycker jag är en riktig nödlösning då den inte hänger platt, den blir liksom vågig = inget vidare. Det kan se rätt konstigt vid sidopanoreringar i en film. (Jag har haft båda delarna, både Tupplur och MDF. Jag föredrar MDF framför en hängande tupplur. Kolla in mitt galleri får du se min nuvarande MDF-"duk". Har dock läst här på forumet om nån som ramspände sin tupplur, det kanske är bra?)
Men, tupplur är nog klart billigare om du inte har kontakter i snickar/målarbranschen. Bara färgen kostade mer än en tupplur till min MDF. Den tar dessutom väldigt lite plats när du inte använder den.

Lycka till med ditt projektorprojekt.

Däremot skulle jag säga att det är klart nödvändigt med projektor. Annars blir det ingen riktig filmkänsla.

Postad 19 November 2007 - 21:51

pancreas
  • pancreas
  • Veteran

• 1727 inlägg
  • 0

Kör med MDF om du står ut med kånkandet upp och ner med den. Det kan bli ganska tungt...men plant. Tupplur tycker jag är en riktig nödlösning då den inte hänger platt, den blir liksom vågig = inget vidare. Det kan se rätt konstigt vid sidopanoreringar i en film. (Jag har haft båda delarna, både Tupplur och MDF. Jag föredrar MDF framför en hängande tupplur. Kolla in mitt galleri får du se min nuvarande MDF-"duk". Har dock läst här på forumet om nån som ramspände sin tupplur, det kanske är bra?)
Men, tupplur är nog klart billigare om du inte har kontakter i snickar/målarbranschen. Bara färgen kostade mer än en tupplur till min MDF. Den tar dessutom väldigt lite plats när du inte använder den.

Däremot skulle jag säga att det är klart nödvändigt med projektor. Annars blir det ingen riktig filmkänsla.

Postad 19 November 2007 - 22:37

pancreas
  • pancreas
  • Veteran

• 1727 inlägg
  • 0

Vill ju ha så stort som det går, men vet inte exakt hur jag ska möblera
Har jag projektorn från ena långsidan till andra kan jag ha ca 54"(mätt i 4:3, har 65" mätt i 16:9) vilket kanske blir lite litet när man ändå har projektor.
Synd att jag inte kan ha kvar mitt gamla rum som ligger i våran källare (är lite småallergisk mot fukt som lätt bildas i källare). Det ligger på cirka 15 kvadrat och är 4,5m långt och en fin plats för duken.
Det är så svårt att få de optimala måtten, nån kanske har lust att titta på datorn när jag vill spela t.ex, och då får inte den personen skymma bilden.

Någon med tips på möblering?

OBS!
Dörren går inåt in i rummet, så där går inte att placera nånting inom en halvmeter

Redigerat av pancreas, 19 November 2007 - 22:39.

Postad 20 November 2007 - 08:39

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0
Byt plats på säng och dator? Sätt duken ovanför sängen. Sitt i en flyttbar fåtölj bredvid dörren bakom datorn. Lite mindre bekvämt att titta men du blir inte störd av dörr eller någon som sitter vid datorn. Du har verkligen inte lätt möblerat... :rolleyes:

Redigerat av _green_, 20 November 2007 - 08:40.

Postad 20 November 2007 - 09:24

pancreas
  • pancreas
  • Veteran

• 1727 inlägg
  • 0

Byt plats på säng och dator? Sätt duken ovanför sängen. Sitt i en flyttbar fåtölj bredvid dörren bakom datorn. Lite mindre bekvämt att titta men du blir inte störd av dörr eller någon som sitter vid datorn. Du har verkligen inte lätt möblerat... :rolleyes:

helst ska man kunna sitta några fler, så tror jag måste använda sängen som sittplats (går bra med lite kuddar och sånt), så tuppluren kanske är det smartaste alternativet.

Det är skitsvårt att få till en bra plats utan att förlora i storlek på duken.

Postad 20 November 2007 - 09:38

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

helst ska man kunna sitta några fler, så tror jag måste använda sängen som sittplats (går bra med lite kuddar och sånt), så tuppluren kanske är det smartaste alternativet.

Det är skitsvårt att få till en bra plats utan att förlora i storlek på duken.

Men då får du nog ta och se till att stoppa folk från att sitta vid datorn helt enkelt. Vilket nog är den enklaste delen i ditt upplägg. Du kan kanske hitta en beg. "riktig" rullduk som hänger lite bättre än Tupplur? Om du sparar lite extra pengar... :lol:

Postad 20 November 2007 - 09:41

pancreas
  • pancreas
  • Veteran

• 1727 inlägg
  • 0
Kom på att jag kan sätta duken hyffsat diagonalt men ändå bra vinklat mot sängen.
Det tar även inte i dörren och den som sitter vid datorn skymmer inte bilden.
Men en rullduk är nog det enda som skulle fungera i mitt rum.

Postad 21 November 2007 - 09:30

Klaso
  • Klaso
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Hejsan.

Ett annorlunda förslag, köp en avfuktare & flytta ner i källaren igen, luften torkas väldigt effektivt av en sådan, kostar inte skjortan heller, finns helt ok avfuktare från ca 900:-, sedan kan man lägga bra mycket mer om man vill.

köpte mig en avfuktare till min källare och den har verkligen gjort jobbet, den både avfuktar och värmer.

Mvh

Klas O

Postad 21 November 2007 - 19:51

pancreas
  • pancreas
  • Veteran

• 1727 inlägg
  • 0

Hejsan.

Ett annorlunda förslag, köp en avfuktare & flytta ner i källaren igen, luften torkas väldigt effektivt av en sådan, kostar inte skjortan heller, finns helt ok avfuktare från ca 900:-, sedan kan man lägga bra mycket mer om man vill.

köpte mig en avfuktare till min källare och den har verkligen gjort jobbet, den både avfuktar och värmer.

Mvh

Klas O

Det låter bra :)
Mina föräldrar har gjort tv-rum där, men det ska nog gå och ordna ;)
Har ett kvällsjobb på G så köpet inträffar nog om någon månad :blink:.
Ska gå och måtta.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.