MVH Thomas
Postad 19 November 2007 - 02:00
MVH Thomas
Postad 19 November 2007 - 17:34
Det går nog att ganska bra integrera en bio i ett lyssningsrum, akustiken i ett lyssningsrum gör sig nog bra för en film med.
Men det blir nog till att kompromissa med färger och belysning för att både mörklagt och ett stämningsfullt ljus vid musik.
EuphoniC här på forumet tycker jag har fått till det med en ganska varm känsla i rummet.
Postad 19 November 2007 - 23:57
Vilken budget har du? Hur händig är du? Vad gillar du för färger/färgschema så kan man ge mycket bättre tips och idéer. Hur pass fullt ut bygge tänker du dig, bara snygga möbler och iordningställt eller akustikoptimera och bygga?
Ett tips är sketchup, sök på google så hittar du nedladdningssida och sen är det bara att öva så du lär dig programmet så kan du göra bra skisser
MVH Lorant
Postad 20 November 2007 - 16:31
Det går väl att göra en kompromiss och bygga för bägge?
Det går nog att ganska bra integrera en bio i ett lyssningsrum, akustiken i ett lyssningsrum gör sig nog bra för en film med.
Men det blir nog till att kompromissa med färger och belysning för att både mörklagt och ett stämningsfullt ljus vid musik.
EuphoniC här på forumet tycker jag har fått till det med en ganska varm känsla i rummet.
Ja inte dum ide. jäkligt snyggt var det med. Hmm blir att tänka en del då.
Postad 20 November 2007 - 16:36
Börja med att berätta vilket rum du har att förfoga över(separat eller vardagsrum). Hur ser det ut med planlösningen i rummet och storlek?
Vilken budget har du? Hur händig är du? Vad gillar du för färger/färgschema så kan man ge mycket bättre tips och idéer. Hur pass fullt ut bygge tänker du dig, bara snygga möbler och iordningställt eller akustikoptimera och bygga?
Ett tips är sketchup, sök på google så hittar du nedladdningssida och sen är det bara att öva så du lär dig programmet så kan du göra bra skisser
MVH Lorant
Blir till att bygga i vardagsrum. Dock bara 30 kv stort. Min budget är mitt mista problem. Är snickare i grud å botten. Kommer nog att bli en vägg med projektor bio då. en med 32" lcd typ med vanligt stereo ljud. Jo jag har provat det programet lite. Anväder själv ett Cad program som är mycket bättre då. Möblerna köper jag nog.
Postad 21 November 2007 - 03:58
För att få kanske bäst akustiskt resultat kan ju Ingvar Öhman eller Svanå miljöteknik vara ett bra alternativ. Fantasin är väl en gränssättare men tyvärr oftast budgeten också. Har själv relativt hög budget men hade helst viljat ha minst 500 000kr till så oftast tyvärr så är det just pengarna som sätter vad vi planerar, avundsjuk om du inte har det problemet
Ge oss en ritning på rummet så man kan rekommendera något. Ett alternativ är ju som du säger att ha två separata väggar för att då kunna köra ramspänd duk och kunna optimera bild och ljud. Ett annat är att köra rullduk och under den ha en tv monterad så kan du kombinera både 2 kanals och 5.1 via samma anläggning. Eller så kör du separat elektronik kopplad till dina frontar som musik eller tom 2.1 till musiklyssning med en väl avvägd subbas.
Fördelen med att ha sakerna på samma vägg är att du kan lägga krutet på en sittplats och ändå kunna jobba fram en sweetspot. Annars blir det en kompromiss att på ett snyggt sätt kunna integrera sittplatserna så du kan ha sweetspot olika beroende på om du ska se film eller lyssna på musik. Mkt med just optimeringen beror på hur många som ska kunna titta/lyssna optimalt.
Som sagt ge oss en planlösning så kan du få mer tips men enklaste sättet är faktiskt att konsultera någon akustikingenjör och försöka komma fram till en lösning
MVH Lorant
Postad 21 November 2007 - 23:25
Ja absolut kan du köra ett cad program och rita. Sen är det lite grand beroende på hur seriös du vill vara med ditt bygge och om du planerar att bo kvar där i längden.
För att få kanske bäst akustiskt resultat kan ju Ingvar Öhman eller Svanå miljöteknik vara ett bra alternativ. Fantasin är väl en gränssättare men tyvärr oftast budgeten också. Har själv relativt hög budget men hade helst viljat ha minst 500 000kr till så oftast tyvärr så är det just pengarna som sätter vad vi planerar, avundsjuk om du inte har det problemet
Ge oss en ritning på rummet så man kan rekommendera något. Ett alternativ är ju som du säger att ha två separata väggar för att då kunna köra ramspänd duk och kunna optimera bild och ljud. Ett annat är att köra rullduk och under den ha en tv monterad så kan du kombinera både 2 kanals och 5.1 via samma anläggning. Eller så kör du separat elektronik kopplad till dina frontar som musik eller tom 2.1 till musiklyssning med en väl avvägd subbas.
Fördelen med att ha sakerna på samma vägg är att du kan lägga krutet på en sittplats och ändå kunna jobba fram en sweetspot. Annars blir det en kompromiss att på ett snyggt sätt kunna integrera sittplatserna så du kan ha sweetspot olika beroende på om du ska se film eller lyssna på musik. Mkt med just optimeringen beror på hur många som ska kunna titta/lyssna optimalt.
Som sagt ge oss en planlösning så kan du få mer tips men enklaste sättet är faktiskt att konsultera någon akustikingenjör och försöka komma fram till en lösning
MVH Lorant
okej det ska jag göra fixsa så du kan få se plan lösningen. Vi kommer nog bo där för alltid som det känns nu då. Du värkar juh vara rätt så haj å sånt här kan jag tro. Min budget får max sträcka sej till Ca: 600.000:- Blir till att ta lån hehehe. har juh inga lån så får väl bli nu då. Äger juh lägenheten så. Just nu kollar jag upp lite på beg marknaden ANG: Försteg och slutsteg. Hötalarna blir att köpa nytt plus kablar så klart.
MVh Thomas
Postad 30 November 2007 - 00:50
Om du är så säker på att bo kvar i lägenheten kan det vara värt att göra ett bra akustikjobb för att anpassa rummet så mycket som möjligt till film & musik om du kan prioritera det. Sen blir det i slutändan en kompromiss mellan smak/design mot effektivitet rent akustikmässigt. Inte alla som vill ha akustiktak, heltäckningsmatta och diffusorer i vardagsrummet men det går alltid att göra lite ändå med bra planering
Lite beroende på var du bor hade jag kontakt lämplig akustikkonsult. Lycka till och återkom gärna med funderingar och tankar
MVH Lorant
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
71 filmer
15 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?