Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

På vilket sätt påverkar "vågor" i duken filmen?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 November 2007 - 03:18

Unregistered1392
  • Unregistered1392
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt en duk och hängt upp den på min vägg. Den är neddragbar vilket för mig prioriteras mycket, och det i sin tur gör att jag inte kan ha en ramsträckt duk - tyvärr. Det andra tyvärret (eller?) är att det finns en del vågor i duken .. små på sina håll.. lite större på andra. Mörklägger man bara lite i rummet så syns de dock inte men om man riktar en lampa mot duken så det bildas en skuggeffekt blir dem desto tydligare. I synnerhet är där många små neråt metallramen längst ner.

Gainen är 1,1 och projektorn som jag kommer använda är av typen DLP, närmare bestämt HD70.

Så jag undrar rätt och slätt hur pass påtagliga dessa vågor blir under en film. Är de i ljusa scener de kommer framstå som mest?

Så länge filmen inte störs så bryr jag mig inte om det finns vågor och jag kan inte tro annat än att de flesta dukar av den typ jag köpt har dessa, därför ser jag det som osannolikt att alla per princip borde reklameras. Så, om problem uppstår och man inte har lust att springa och köpa en ny, vad kan man göra för att minska detta?

Emelie.

Postad 19 November 2007 - 03:40

Unregisteredbdae541f
  • Unregisteredbdae541f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Det finns i princip alltid små vågor på nyköpta dukar (i olika utsträckning, pga märke osv självfallet). Det är ingenting du ska oroa dig över tycker jag. Och det verkar ju för övrigt se bra ut på bilden i ditt galleri. Du kommer nog inte märka något alls vid filmtittande.

Redigerat av Unregisteredbdae541f, 19 November 2007 - 03:44.

Postad 19 November 2007 - 10:22

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
Som sagt - störs du inte av det är det ju inga problem. Men det som kan vara ett problem om det är stora vågor är att skärpan inte är samma på alla ställen av duken då man ställler in skärpan på avståndet - nu tror jag inte man ser detta i filmläge men det är det enda förrutom det rena estetiska som kan vara problem.

Det "enda" sättet att får riktigt slät duk med en rullduk är att skaffa en tabtension duk men då blir det ju lite andra pengar tyvärr...

Postad 19 November 2007 - 10:29

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Om det är breda böljande vågor kommer du märka att det ser konstigt ut vid sidopanoreringar, det upplever jag på min duk.

Postad 19 November 2007 - 20:16

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Om du har en vågig duk så kan linjer som skall vara raka på bilden se krokiga ut också.

Postad 19 November 2007 - 22:00

Unregistered1392
  • Unregistered1392
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Tack för svaren.

Jag noterade förresten att du och jag har precis samma duk, Johan. Jag såg också att där fanns en del vågor på din och de liknar mina. En jättefin duk trots allt - hoppas att det blir bättre med tiden! Hur länge har du haft den?

Jo en annan sak.. :rolleyes: .. vad är det för sak som duken är indränkt i egentligen!? Det luktar starkt som något lösningsmedel och har letat sig ut i hela vår källare nu under två dagar, forfarande nästan lika intensivt. Jag slumrade till i soffan i eftermiddags och när jag vaknade kände jag mig helt groggy!

Postad 20 November 2007 - 00:10

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Min ramspända luktade "nymålat" i några dagar. Nylukten brukar nog försvinna på alla dukar inom några dagar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.