Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sämre bild med DVDn än X-BOXen?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 November 2007 - 09:47

Morfius
  • Morfius
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Hej.. :)

Har till min STORA besvikelse kopplat min Panasonic PT-AX 200 till min Harman/Kardon DVD22 vi en 15m komponent kabel och bilden är klart mycket sämre än närjag körde DVD filmer genom mitt X-Box 360. Med 360in var bilden mycket bra och man upplevde inga pixlar men via DVDn så ser man klart o tydligt ett stort rutmönster och bilden är suddig lite här o där. :P

Kan det vara några inställningar på projektorn eller dvdn eller vad beror det på? :rolleyes:

Som jag har fattat så ska inte X-BOXen vara så bra på att spela upp DVD film så då borde ju min DVD bli bättre bild med. Harman/kardon22 ska väll inte vara så dålig tycker jag.

Hoppas någon kan hjälpa mig... :) '

Mvh Morfius...

Postad 19 November 2007 - 12:41

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
Din 360 skalar upp bilden till 720p/1080i medans din dvd levererar 480p/576i.

Eller så är det nån inställning i dvd´n

Postad 19 November 2007 - 21:02

Morfius
  • Morfius
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Din 360 skalar upp bilden till 720p/1080i medans din dvd levererar 480p/576i.

Eller så är det nån inställning i dvd´n

Hum? Är du säker på att 360 skalar upp bilden? Jo DVDn skickar ju 576i. Hum?
Har för mig att jag läst att 360 inte är så bra som DVD spelare och tänkte då att min H/K dvd22 skulle ge en bättre bild. Ska inte projektorn skala upp bilden? :rolleyes:

Mvh Morfius...

Postad 20 November 2007 - 07:35

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Vilken enhet du låter skala bilden beror helt enkelt på vilken som är bäst på det.

Exempel: Jag kör en samsung sp-h710 ae mot en denon 3930 för tillfället. Denonen sköter skalningen betydligt bättre än samsungen gör vilket föranleder att jag matar min projektor med 720p från min dvd. Innan hade jag en billig dvd från net-on-net och lät då projektorn skala om bilden från 576i till dess native upplösning.

Postad 20 November 2007 - 09:33

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
360:n kan bara skicka 480/576p från DVD så vitt jag vet. Via analog komponent då, om du har en 360 Elite och kör HDMI så skalar den upp.
Men om du kör 576i från DVD-spelaren så är fortfarande 360:ns signal av potentiellt högre kvalitet, eftersom projjen då behöver deinterlace:a och skala om bilden från DVD-spelaren. Från 360:n behöver den "bara" skala om.

Dessutom är 360:n ökänd för att ge konstigt omfång. Svartnivån ligger alltid antingen för högt eller för lågt beroende på inställningar i den (om du kör komponent så kan du nog inte ändra detta) och det varierar dessutom beroende på vad den spelar upp - DVD, Mediacenter, spel, HDDVD - alla har de olika svartnivå från 360:n tyvärr. :rolleyes: Även vitpunkten varierar.
Det skulle alltså kunna vara så att du har anpassat projjens inställningar på ett bra sätt mot 360:ns knasiga nivåer, och att den därför ser bra ut, men det betyder att nästan allt annat kommer att se knasigt ut. Om du nu kör med samma inställningar på projjen för båda signalerna vill säga.
Kan det påverka så att bilden känns suddigare och brusigare? Ja, absolut, om svartnivån (brightness) inte är korrekt så förstärker och/eller försvagar man nivåer i hela bilden på ett felaktigt sätt vilket absolut kan resultera i att vissa detaljer syns mer än de borde. Går du t.ex. från en idealisk brightnessinställning till en där brightness ligger för högt så kommer bilden genast att upplevas som mindre skarp - helt enkelt för att du då sänker MTF (samtidiga kontrastomfånget mellan närliggande detaljer).

Men kolla du först så att brightness och contrast är rätt ställda för båda källorna (med en kalibreringsskiva typ DVE) och se till att H/K-spelaren skickar progressiv (576p). Sedan kan du börja jämföra på allvar.

En annan sak (som kanske inte går att göra något åt) är att du har relativt lång kabel från DVD-spelaren. Standardkabeln till 360 är väl bara 3-4 meter, så om du inte har förlängt den så kan detta orsaka en något suddigare och brusigare bild från DVD-spelaren.

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 20 November 2007 - 09:34.

Postad 20 November 2007 - 09:40

unik
  • unik
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Tror det ligger i kabeln. Har du så pass lång kabel och den inte håller ovanligt hög kvalitet så kommer du få en stor bildkvalitets-förlust.

Redigerat av unik, 20 November 2007 - 09:40.

Postad 20 November 2007 - 12:05

Morfius
  • Morfius
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

360:n kan bara skicka 480/576p från DVD så vitt jag vet. Via analog komponent då, om du har en 360 Elite och kör HDMI så skalar den upp.
Men om du kör 576i från DVD-spelaren så är fortfarande 360:ns signal av potentiellt högre kvalitet, eftersom projjen då behöver deinterlace:a och skala om bilden från DVD-spelaren. Från 360:n behöver den "bara" skala om.

Dessutom är 360:n ökänd för att ge konstigt omfång. Svartnivån ligger alltid antingen för högt eller för lågt beroende på inställningar i den (om du kör komponent så kan du nog inte ändra detta) och det varierar dessutom beroende på vad den spelar upp - DVD, Mediacenter, spel, HDDVD - alla har de olika svartnivå från 360:n tyvärr. :wub: Även vitpunkten varierar.
Det skulle alltså kunna vara så att du har anpassat projjens inställningar på ett bra sätt mot 360:ns knasiga nivåer, och att den därför ser bra ut, men det betyder att nästan allt annat kommer att se knasigt ut. Om du nu kör med samma inställningar på projjen för båda signalerna vill säga.
Kan det påverka så att bilden känns suddigare och brusigare? Ja, absolut, om svartnivån (brightness) inte är korrekt så förstärker och/eller försvagar man nivåer i hela bilden på ett felaktigt sätt vilket absolut kan resultera i att vissa detaljer syns mer än de borde. Går du t.ex. från en idealisk brightnessinställning till en där brightness ligger för högt så kommer bilden genast att upplevas som mindre skarp - helt enkelt för att du då sänker MTF (samtidiga kontrastomfånget mellan närliggande detaljer).

Men kolla du först så att brightness och contrast är rätt ställda för båda källorna (med en kalibreringsskiva typ DVE) och se till att H/K-spelaren skickar progressiv (576p). Sedan kan du börja jämföra på allvar.

En annan sak (som kanske inte går att göra något åt) är att du har relativt lång kabel från DVD-spelaren. Standardkabeln till 360 är väl bara 3-4 meter, så om du inte har förlängt den så kan detta orsaka en något suddigare och brusigare bild från DVD-spelaren.

tack för ett beskrivande o bra svar. :)

jag har nu varit in i menyerna på min DVD spelare och ändrat lite, den skickar nu 576p samma som min 360.
Har nu suttit och provat lite olika filmer och tycker nog att bilderna är ganska så likvärdiga nu. Ibland får jag för mig att bilden kan kännas lugnare från min 360. Men det kan ju vara inbillning.

Vad jag däremot kan tycka är att bilden är lite grynig, gäller både 360 och dvd spelaren som källa. Det kanske kan bero på att jag kör på min tapet med lite struktur i. :blink: Kanske är dags att köpa en duk. ;)

Jag har ju en 360 HALO 3med HDMI utgång på, undrar då om jag kopplar den med HDMI kabel till projektorn skalar den då upp bilden till 1080i då eller skalar projektorn upp bilden då?

Måste erkänna att det här med hembio är ett fördärv. Känns som att köper man en sak så leder det bara till att man måste byta ut nästa för att sen byta ut nästa osv. Har redan börjat snegla på ny DVD spelare som skalar upp till 1080p. B)

Mvh morfius...

Postad 20 November 2007 - 18:22

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Aha, du har alltså en 360 Elite, ja?
Då bör du definitivt köra med HDMI och då tar jag tillbaka allt jag skrev om svartnivåer, har faktiskt inte en aning om hur den beter sig via HDMI ang. det. :)
Testa och kör med 1080i från 360:n men också med 720p! Chansen finns, precis som Dreadlock var inne på, att 360:n gör ett mkt bättre deinterlacing- och skalningsjobb än vad projektorn gör och i slutändan är ju projjen 720p. :wub:
Chansen att du med HDMI får betydligt bättre bild från 360:n är från H/K-spelaren är inte alls liten, det är snarare mkt sannolikt att den ger en bättre bild faktiskt.
Dessutom behöver du ju då bara en spelare och kan göra nå't annat med H/K:n. ;)

Postad 22 November 2007 - 00:32

Morfius
  • Morfius
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Aha, du har alltså en 360 Elite, ja?
Då bör du definitivt köra med HDMI och då tar jag tillbaka allt jag skrev om svartnivåer, har faktiskt inte en aning om hur den beter sig via HDMI ang. det. ;)
Testa och kör med 1080i från 360:n men också med 720p! Chansen finns, precis som Dreadlock var inne på, att 360:n gör ett mkt bättre deinterlacing- och skalningsjobb än vad projektorn gör och i slutändan är ju projjen 720p. :)
Chansen att du med HDMI får betydligt bättre bild från 360:n är från H/K-spelaren är inte alls liten, det är snarare mkt sannolikt att den ger en bättre bild faktiskt.
Dessutom behöver du ju då bara en spelare och kan göra nå't annat med H/K:n. :blink:

Har beställt en 12m SUPRA HDMI kabel idag. Hoppas den kommer innan helgen. ;)
Sen är det ju bara att prova. Det vore ju kul om bilden blir ännu bättre.
Men frågan är ju, vad ska man göra med sin H/K DVDspelare? Ja jag får nog ha den till julgransprydnad i så fall. ;)
Eller den är ju ganska bra till CD uppspelning så den får nog vara kvar ett tag till.

Bara att vänta... :P

Postad 22 November 2007 - 00:48

Unregisteredbdae541f
  • Unregisteredbdae541f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
orka ha 12-15 meter kabel ;)

e ju som att misshandla bilden...grovt.

Men visst, vill du betala löljiga summor för dyra kablar så be my guest.. 1,5 meter av billigare sort spöar 5 meter supra any day.

Men men, alltid kul med fina grejer. Lycka till!

Redigerat av Unregisteredbdae541f, 22 November 2007 - 00:50.

Postad 22 November 2007 - 11:11

Morfius
  • Morfius
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

orka ha 12-15 meter kabel ;)

e ju som att misshandla bilden...grovt.

Men visst, vill du betala löljiga summor för dyra kablar så be my guest.. 1,5 meter av billigare sort spöar 5 meter supra any day.

Men men, alltid kul med fina grejer. Lycka till!

Ja har man projektorn på en hylla på andra sidan rummet mot vad X-BOXEN står och man använer projektorn i "Vardagsrummet" så kan det bli lite svårt med 1,5 met er kabel, :) . Det kanske vore skillnad om man fick möblera bara efter ljud o bild men nu bor jag inte själv eller har ett eget "LEK/HOBBYRUM" som jag kan möblera hur jag vill utan jag tar även hänsyn till min "bättre hälft" här hemma. :blink:
Sen vet inte jag om man får ut samma bild genom Clas ohlsons HDMI kablar i den längden men det tro jag inte efter att ha suttit och läst igenom massa trådar här på forumet. Min uppfattning är att ju längre kabel desto bättre kvalitet krävs det av kabeln. Därav valet av kabel.

Men tack för lyckönskningarna.. :P

Mvh Morfius...

Postad 22 November 2007 - 12:56

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Ja en HDMI-kabel av tveksam kvalitet klarar helt enkelt inte av att överföra 1080p fullt ut. Du har gjort ett helt riktigt val. :)

Postad 22 November 2007 - 23:24

Morfius
  • Morfius
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHHHHHHHHHHHHHHHHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!! Vilken natt och dag skilnad. :P En dags leverans det kallar jag bra. Nu har jag kopplat ihop prylarna med HDMI kabeln och jag säger bara WOW!! vilken BRUTAL skilnad mot kabeln komponent kabeln jag provat innan. Nu levererar X-BOXen 1080/50p När man spelar coh snacka om skillnad. Det står även 1080/50p när man stoppar i en dvd film i X-BOXen, det lär ju betyda att den skalar upp till det. ELLER?
Hela bilden blev behagligare, svärttan o kontrasten märks markant. Till och med en oförstående flickvän kom in i rummet och sa att va bra bild det är. "Kolla va fin huven är på bilen, det har den inte varit förut" (spelade colin/DIRT) :D ... Jam Jam!!! att en kabel kan göra så himmla mycket. SAGOLIKT. :)
Nu kanske Pannan får komma till sin rätt. :)

Supra is the shit!!!

Mvh Morfius.... :lol:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.