Kanske var det just en speciell högtalare som fick er att bli intresserade av Hifi överhuvudtaget?
Dela med er av era erfarenheter och historier medan jag slipar på min egen!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Vilken är er "hjärtehögtalare"?
Startad av
Unregistered1392
, Nov 19 2007 14:04
68 svar till detta ämne
Postad 19 November 2007 - 14:04
Alla är väl inte alltid helt objektiva och smaken är väl nästan aldrig helt i jämvikt med någon annans.. så därför tycker jag att det borde finnas massor med högtalare som, genom er egen hifi-historia, slagit ner från ingenstans och tagit er med storm!
Kanske var det just en speciell högtalare som fick er att bli intresserade av Hifi överhuvudtaget? Dela med er av era erfarenheter och historier medan jag slipar på min egen! Postad 19 November 2007 - 14:16
För min egen del så va det när jag va runt 14 år gammal och fick ett par Jamo 150 wattare av brorsan.
Dom blåste iväg mig totalt efter jag kopplat in dom. Man var ju så van att ha en tråkig ministereo på den tiden som inte hade nåt klös i sig överhuvudtaget. Så efter det har jag alltid diggat Jamo`s modeller av olika slag. Lite nostalgi över Jamo så fort jag ser en gammal model någonstans // J Bifogad fil(er)Redigerat av AudioArt, 19 November 2007 - 15:20. Postad 19 November 2007 - 14:47
Någon gång på 80-talets mitt så var jag inne på Focus (Nuvarande Expert) och letade lp-skivor. Då hörde ett par JBL 240 Ti spelandes i butiken!
Vilket fint ljud och vilken otroligt skön bas tyckte jag då. Det glömmer jag aldrig. Rena rama drömhögtalaren blev det tyvärr endast för då gick jag i skolan och ägde inte ett korvöre. Om man fick höra de idag så skulle de nog inte låta riktigt lika bra som man tyckte då pga ändrade ljudideal men säkert väldigt bra ändå. /Heron Bifogad fil(er)Postad 19 November 2007 - 15:24
har tyvärr inte mkt med hemmabio att göra men du fråga efter hjärtehögtalare så här får du mitt svar
Hörde den första gånge när jag gick gymnasiet... kanske '95/'96. Sommarjobbade hela nästa sommar för att köpa en och har aldrig ångrat mig http://www.mesaboogi...4x12SDsl-LG.htm Postad 19 November 2007 - 16:34
Min måste ändå vara HECO Mythos 700.
Känslan av att packa upp dessa bestar, ställa upp dom och sedan bara mysa ![]() Skulle jag köpa ett par högtalare bara för att ha dom idag så skulle det bli ett par sådana. Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 19 November 2007 - 16:35. Postad 19 November 2007 - 16:42
I mitt fall är det faktiskt Cerwin vega AT-100 som ligger nära hjärtat. Hade ett par härliga år ihop med mina CV.
Postad 19 November 2007 - 16:46
Får ta två:
Först när jag gick från "paket" och JWS - modeller till "ritkiga högtalare var det JBN 2001 och JBN 500. Hade de inte varit så jäkla klumpiga hade jag haft ett par 2001 (eller troligen 2002) av nostalgiska skäl. Dock var det ganska mycket CV-stuk även på dessa, så mitt steg mot hifi då jag skaffade mina första NHT 2.5i ... Är därför det står ett par 2.5or hemma idag. Fortfarande sjukt mycket för pengarna begagnat.... och roligt ljud ... Postad 19 November 2007 - 16:46
Aaaa.. Cerwin Vega. Den vägen har man vandrat och även fast de inte låter "bra", bara mycket, så var de början på något spännande. Körde själv med V-serien.. Redigerat av Darth Tojayz, 19 November 2007 - 16:48. Postad 19 November 2007 - 17:52
Måste faktiskt också säga Cerwin Vega fast CLS-12. Mina första riktiga högtalare som jag sparade ihop till och bestämde mig efter ca ett år.
Postad 19 November 2007 - 19:27 Håhå.....den där högtalaren känner jag igen!! Ett par såna inköpte jag 86´ eller 87´och dom hängde med ända fram till 99´ Postad 19 November 2007 - 23:07
Måste självklart välja Cerwin Vega AT-100 jag också...
Första riktiga högtalaren som jag hade i ca 10 år. Bytte burkar för ca 1 år sedan... En högtalare som spelar "vackrare" än många påstår. En högtalare som tål hur mycket effekt som helst. En högtalare som spelar högre än allt annat jag hört. En högtalare som har en otroligt lyckad design i jämförelse med alla andra "kylskåps" burkar. Kul att se att många har börjat med CV en gång i tiden... Måste ju tyda på att det är en rolig högtalare... /Johan Bifogad fil(er)Redigerat av NAD2700THX, 19 November 2007 - 23:12. Postad 20 November 2007 - 06:41
Äntligen lite historik här på forumet!!
Jag väljer som ovan, Cerwin Vega AT-100! Mina första skönheter som 12 åring. Hade dom i 8 år. Mata dem med lite olika kraftverk som Nad 302, NAD 216 THX. Denon PMA 1560 (häftiga minnen med den bjässen på 18 kg) Har tyvärr inga bilder, digital kameran hade inte kommit ut på marknaden än, men får lägga upp lite scannade bilder senare. Mvh Postad 20 November 2007 - 09:44
På Arken-mässan 2002 fick jag min hittills bästa hifi-upplevelse. Högtalaren var Von Schweikert VR-4 Gen III HSE och det spelades bland annat Eva Cassidy "Imagine" plus någon riktigt basig låt. Det roliga var att jag inte visste något om denna högtalare när jag satte mig ned för lyssning. Dessutom tyckte jag att den var ganska ful och hade ingen aning om priset. Ljudet var dock helt fantastiskt! När jag sedan gick fram för att kolla priset hoppades jag innerligt att de skulle vara i "min" prisklass. Det var de ju förstås inte på långa vägar...
Men åren går och för två veckor sedan köpte jag ett begagnat ex av denna högtalare. De kommer förmodligen nu i veckan! Bifogad fil(er)Redigerat av Unregisteredded9597d, 20 November 2007 - 09:45. Postad 20 November 2007 - 11:25 Grattis! Vad får man ge för ett par? Vad behövs för att driva dem? Postad 20 November 2007 - 11:36
Nja hjärte och hjärte är det kanske inte. Men första gången man fick kontakt med ett par högtalare som inte satt på en kökstereo måste ha varit ett par Cv eller dylikt.
Hade en kusik som hade fått hem ett par, man var väl själv just högre än den. När han drog upp volymen till 1/10 började hela golvet att skaka. i våran stuga som låg ca 50 meter ifrån kunde man höra när han drog upp volymen, på den tiden blev man ju väldigt imponerad. Matades med något Pa steg på 500watt eller dylikt. // Sat Postad 20 November 2007 - 11:43 Jag gav 40'000kr för dem, kostade 73'000kr nya. Känns som man skulle kunna ha dem ganska länge utan att förlora något speciellt på dem om man någon gång skulle vilja sälja dem. Begagnat Rules!Grattis! Jag har en recension på dem i Hifi & Musik och tydligen ska de vara en relativt lätt förstärlarlast. För tillfället kommer de att drivas av en Nad C370 (2*120W). Inte den bästa förstärkaren, men i alla fall tillräckligt med kraft. Redigerat av Unregisteredded9597d, 20 November 2007 - 11:46. Postad 20 November 2007 - 11:51
JBL tlx8
Dessa stod man och dreglade över hos den lokala hifihandlaren. Veckopengen räckte aldrig till dock Postad 20 November 2007 - 12:04
DALI 400
Mina första riktiga högtalare var ett par Dali 400 som är föregångaren till 450 och 470... De kopplades till min första stereo som var en Pioneer S2 (midisystem). Vilket lyft mot trevägarna! När jag sedan ganska snabbt bytte till Denon förstärkare och CD blev det självklart ännu mycket bättre. Jag vet att åsikterna går isär gällande kablar men Dali 400 var först kopplade till ett par Dali-kablar jag bytte något år senare till TaraLabs RCS Prime... efter det är jag troende gällande kablar... Mina absoluta favoriter är dock mina Snell CV! Litet tillägg: Jag köpte Dalihögtalarna 1990 och sålde dem 97 till min kompis som fortfarande har dem och de låter fortfarande i klass med högtalare i 5000 klassen och med en finish som matchar högtalare för 15-20000 Redigerat av PEF, 20 November 2007 - 12:08. Postad 24 November 2007 - 14:13
Faktum är att mina första "riktiga" högtalare också var ett par Cerwin, ett par DX-3or.
Jag köpte dom på hifiklubben för många år sedan för 3000kr och drev dem med min ännu äldre Marantz reciever. På den var det inte så vanligt med hela rum som vibbererade när man drog på.. Hemmabion hade ju inte slagit igenom och stormarknaderna hade inte så mycket att komma med.
Namnl_s.jpg 22.09K
1 Antal nerladdningar
Marantz_2330b_receiver.jpg 30K
1 Antal nerladdningarJag minns hur härligt jag tyckte det var att bara krypa upp i min säng och lyssna på musik på extremt hög nivå.. finlir eller inte.. de bästa musikupplevelserna behöver nödvändigtvis inte komma från bäst anläggning. Redigerat av Unregistered1392, 24 November 2007 - 15:12. Postad 24 November 2007 - 15:14
Det roligaste i denna tråd måste vara att 9 av 10, tycker nånting i stil med Cv alltså högtalare som klarar av att pumpa massa med bas. Fast det är klart när man var yngre var det basen som var viktigast och då snacka vi kvantite inte kvalite.
// Sat Postad 24 November 2007 - 15:29
Japp, visst är det lustigt. Nu råkade CW vara min första hötalare också, så jag var tvungen att nämna den eftersom den fick mig in på hifi.
Idag skulle jag inte en CW komma över min tröskel dock. Tiden då man hängde med bad-boys är över sedan länge. Redigerat av Unregistered1392, 24 November 2007 - 15:30. Postad 24 November 2007 - 16:39
Jag får väl slänga in en bubblare då, första gången jag hörde ett par Dali 40 var det som om jag såg ljuset. Att musik kunde låta så bra hade jag aldrig tänkt på tidigare. Min bror köpte sedan ett par Dali 18 1989 som han har kvar än idag. Dom låter fortfarande riktigt bra även om han har dem i ett lite för litet rum.
Själv har jag nu Dali evidence 470 som jag tycker låter mycket bra. Postad 24 November 2007 - 18:34
När jag någon gång kring 1990 klev in på Takt och Ton i Luleå och fick lyssna på ett par Linn Keltik (aktivt drivna) som tillsammans med steg, transport/dac (Karik/numerik)betingade ett pris på cirka 130k....
Det var lite hatkärlek efter det - hur skulle man kunna lyssna på sina favoritskivor hemma med sina skithögtalare från JVC.... Men efter dessa så har jag fallit hårt för Dynaudio....och just nu så spelar ett par Audience 72:or hemma hos mig....ren kärlek (med Joe Cocker "one night of sin" på vinylen så rockar det bra...) Postad 24 November 2007 - 19:57
här va det som för många andra i tråden. cerwin vega. ett par E-line 15 har jag för mig att dom hette. kommer väl ihåg när jag nyss hade flyttat till en ny lägenhet, det va en tvättstuga mellan mig och närmaste granne.bodde i en länga. när jag spelade på som mest så dunkade det plöstsligt på dörren. det va grannen två lägenheter bort ifrån mig(och en tvättstuga alltså) som bad mig att skruva ner lite för hans blomkrukor i fönstrena skakade så hemsk
man kanske inte tänkte så mycket på grannarna. men skoj va det. Postad 24 November 2007 - 20:25
Jamo bx200 med Pioneer A777 är grejer det jämfört med alla låtsas watt som finns nu. Typ 7 gånger 150 watt med en effektförbrukning på 350 watt max. Nej min A777 har en effektförbrukning på drygt 800 ärliga watt.
Postad 24 November 2007 - 23:23
B&W DM6 1977 stog på en HiFi butik (Söderbergs) på Sveavägen i Sthlm och dreglade , kommer ihåg dom än idag
Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 24 November 2007 - 23:25. Postad 25 November 2007 - 03:12
Det finns Bad-Boys som hamnat här och ligger någonstans mitt i mellan familjefäder och annat , tro mej Varför gav du upp bad boys? Dom kan ge mycket.... "" LA- Familia...for life... Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 25 November 2007 - 03:30. Postad 26 November 2007 - 10:52
Proson 2010SA ligger nära hjärtat för mig. Den första "riktiga" högtalaren jag ägde. Dom hängde med riktigt länge innan jag bytte upp mig. Spelade otroligt bra för det mycket låga priset de betingade när det begav sig. Starkt kunde dom spela också, och dom behövde i princip ingen förstärkare att tala om heller, det funkade hur bra som helst med min yamaha rxv530 som jag hade då. Det blev många nätter liggandes i soffan med musik på hög volym genom dom.
Postad 26 November 2007 - 11:49
Det var egentligen 2 olika par högtalare som verkligen fick mig att inse att det finns något mer än att bara lyssna på
musik, nämligen att återge musiken med realism och naturtrogenhet. Det första paret heter B&W 801 Matrix S3 och det andra paret heter Respons Grand (anno 199x). Två enligt mig riktigt riktigt bra högtalare. Postad 26 November 2007 - 12:10
Jaså det finns det? Jag har en bad boy i källaren, om du tvunget måste veta. En rättså nyinförskaffad dessutom. Han heter B&W Asw 3000. Postad 26 November 2007 - 15:02
Det måste nog stå emellan Revel Performa F32 och Audiovector S3 Signature/Avantgarde, i denna prisklass har jag inte hört något bättre, högtalare som får en att aldrig vilja gå därifrån och där det känns som att jag kan skruva på volymratten tills rutorna går sönder utan att det låter ansträngt. Dessa högtalare har fått mig att le/skratta genom att spela min vanliga skivor med sådan inlevelse och kraft.
Postad 26 November 2007 - 15:41
Sedan i fredags är det JBL Array 1400. Hade bokat demo i Oslo och
hade väl egentligen inga förväntningar. Men när första chocken lagt sig så hade jag antingen gåshud eller så satt jag bara och skrattade av lycka. Det var högtalaren för mig helt enkelt. Hulligan med audiofilkvaliteter. Ett stort aber: 100 000 Kr paret och fula som stryk. Utseendet kan jag definitivt leva med, men pengarna... Postad 13 December 2007 - 19:49
B&W Matrix 805, som jag hörde på Hifiklubben på Kungsholmen en gång i början av 90-talet...de var grymt över min (och frugans) budget då men det ljudet, det ljudet...fanns inte en chans att man skulle gissa på att de små skitarna kunde pumpa ur sig så mycket bas, *och* låta så (obesvärat) bra.
Ja, jag köpte ett par beggade 15 år senare. Redigerat av Unregistered9bf3363c, 13 December 2007 - 19:49. Postad 13 December 2007 - 20:47
Den högtalare som ligger mig varmast om hjärtat är nog GamuT L3 då den har öppnat en ny del av musiken.
De detaljer som dessa frambringar gör mig imponerad var gång man lyssnar på dem. Postad 13 December 2007 - 22:53
För mig är det ett par Luxor 8071 som jag fick av en polare till farsan.
Detta va mina första riktiga högtalare och vilken ljud sedan Mycket kapabla högtalare som får mig att minnas när jag satt där, hemma i fotöljen och vände på LP efter LP. Dessa två drevs med en gammal Tandbergare som det faktiskt va riktigt bra tryck i, jag kunde utan problem dra på så att rutor, väggar och veranda flexade. Jag lyckades ochkå spela sönder farsans glas skåp med dessa Jag såg ett par av dessa på blocket för inte länge sedan, 800 kr ville man ha för dom, men jag ville behålla mina bra minnen från dom och inte jämnföra dom med mina högtalare jag har idag. För det är ju alltid så, man minns ju alltid att det va bättre än va det var + att det va mina första högtalare, så klart att dom lät Helt otroligt Postad 13 December 2007 - 23:44
Mirage M1 var nog den första tappa hakan upplevelsen. Hörde dem på Ljudbutiken typ 1990. De var kopplade med något riktigt stort och fett McIntosh-slutsteg och det pumpade Yello på hög nivå. Vilket ljud, sjuk dynamik och kristallklart på hööööga nivåer.
Köpte lillebrorsan M3 för ett antal år sedan men p.g.a utrymmesbrist så fick jag avyttra dem Det var tider det... Postad 14 December 2007 - 00:06
tre olika... ett par tvåvägs mirsch på 80-talet , följt av infinity rs, ( och kappa så klart )... mmmm
Just nu har jag fastnat i XTZs produkter med 99.26 + Dsp sub... där tänker jag nog bli kvar ett tag Postad 14 December 2007 - 10:31
Som så många andra satt man hemma och dreglade i HiFi-klubbens kataloger över Cervin Vega... speciellt den med dubbla 12"!
Ägde under lång tid (äger fortfarande) ett par stora men billiga högtalare som såldes överallt, kommer inte ihåg namnet just nu på dom. Dom såldes under en rad olika namn på bl.a. OBS!, och de flesta elektronikkedjor. Dom var mycket kompetenta tyckte jag då, men jag har inte vågat slå igång dom på senare tid då de referenser jag har idag säkert kommer förstöra goda minnen långt bak i tiden! Sen hörde jag på en fest ett par högtalare som jag letat efter varenda dag sedan dess.... tyvärr var det ganska suddigt på den festen så jag har bara ett vagt minne av hur dom såg ut...men jag vet att dom lät fruktansvärt bra. Har en förnimmelse av att dom liknade Carlsson/Sonab OA-modellen. Men är inte säker. Den gången jag blev helt HiFi frälst var när även jag tassade in på Takt&Ton i Luleå och fick provlyssna på ett paket för snuskigt många hundra tusen. Efter det har man undrat många gånger hur man någonsin kommer ha råd att verkligen kunna njuta av sina skivor! Att springa in och snylta på HiFi butiker kan bli lite jobbigt i längden. Ber om ursäkt för att jag inte minns vad alla modeller heter, men jag har känslan och bilden av dom fastetsad i hjärnan för evigt! Postad 14 December 2007 - 11:25
Är det bara jag som har varit finlyssnare sedan jag var 11 år? De flesta verkar mest velat ha BAS i den åldern...
Postad 15 December 2007 - 21:47
Vilken modell var det? Har aldrig hört talas om en CV burk med dubbla 12" basar?!? År? /Johan Postad 16 December 2007 - 05:52
Måste väl röra sig om dc-1515. 2x15". Redigerat av Unregistered5d48622d, 16 December 2007 - 05:53. Postad 16 December 2007 - 11:29
2 gånger i mitt liv (hittils) har jag verkligen fått den där härliga wow-känslan som jag kommer ihåg, första gången var för lite drygt 15 år sedan när jag lyssnade på CV 1515, kommer ihåg hur byxbenen fladdrade och tankarna gick till filmen "Back from the future" när Michael J Fox drog på elguran i inledningen på filmen, det var grymt då
Inte länge efter det införskaffade jag en mindre modell ur CV serien som fick smaka brutal dist från nån gammal Pioneer stärkare Nu på senare år har jag hört ganska många trevliga högtalare som har fångat mitt intresse men djupast in i själen har Audiovector S3 Avantgarde gått, så levande har jag aldrig tidigare upplevt musiken Postad 27 December 2007 - 21:14
Tja!
Måste säga frontar: B&W 800D med 2 st subbar: B&W ASW855 centern: B&W HTM1D Surround: B&W 803D och detta drevs med en hel hoper CLASSÉ grejor.... Det va ett fantastiskt upplevelse må jag säga!!!! Postad 28 December 2007 - 16:37
Min första riktiga stereo va ett par jamo bx350 och en gammal kenwood förstärkare:) en riktigt fin stereo tyckte jag
Postad 28 December 2007 - 16:46
Min första riktiga stereo va ett par jamo bx350 och en gammal kenwood förstärkare:) en riktigt fin stereo tyckte jag
Postad 05 February 2008 - 20:45
Labtec LCS-1025
![]() Ja, det är ett par gamla datorhögtalare men datorhögtalare lät bättre förr. Här behövs ingen subwoofer.. Postad 05 February 2008 - 22:56
För mig var det utan tvekan B&W 802, ett sånt otroligt ljud. Många år senare köpte jag mina B&W CDM7 inte riktigt lika bra men vilket ljud även dessa har. En dag skall jag köpe ett par 802or
Postad 06 February 2008 - 00:45
Några som imponerade stort på mig för en del år sedan var när jag lyssnade inne på hifi-klubben. Det var Dali Grand (Diva - tror jag det var. Coupé hette i varje fall den mindre modellen…), och var dessutom oerhört snygga. Inte bara ljudet som imponerade alltså.
Bild_1.png 82.51K
0 Antal nerladdningarThomas Redigerat av Thomas S., 07 February 2008 - 19:06. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |