Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur bra är grafikprocessorerna Radeon X1250, Intel GMA 3100 och GMA X3500

42 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 November 2007 - 01:15

Unregisteredc8438f56
  • Unregisteredc8438f56
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte på om man nu väntar med att köpa in ett grafikkort till ett Intel 775-moderkort och istället låta grafikprocessorn på kortet sköta bildjobbet. Hur bra bild kan man då förvänta sig? Eller måste man köpa ett grafikkort för att kunna få bra bild via projektorn?

Det finns tre olika typer, Intel GMA 3100, Intel GMA X3500 och Radeon X1250. Vilket av dom är bäst?

Jag kommer att enbart använda datorn till film.

Naturligtvis är andra förslag till moderkort välkomna att diskuteras här....

Mvh

Niklas.

EDIT: Lade till Intel GMA X3500....

Redigerat av Unregisteredc8438f56, 15 December 2007 - 13:52.

Postad 21 November 2007 - 14:47

Keso77
  • Keso77
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Jag är också intresserad av en jämnförelse mellan just dessa två grafikchip.

Sitter själv och sneglar på Asus M2A-VM HDMI med X1250 på.

Postad 21 November 2007 - 15:19

Zeatrix
  • Zeatrix
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Rent generellt är ATI bra på att göra grafikkort med hög bildkvalité. Så utan att ha gjort en vetenskaplig undersökning av det skulle jag gissa på ATI.

Dessutom ska x1250 ha stöd för HDMI ut, vilket kan vara en fördel plus att den stödjer hårdvarudekodning av MPEG2.

Så jag tror nog x1250 drar ett längre strå när det kommer till filmvisning av de två.

Postad 21 November 2007 - 18:16

Unregisteredc8438f56
  • Unregisteredc8438f56
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Rent generellt är ATI bra på att göra grafikkort med hög bildkvalité. Så utan att ha gjort en vetenskaplig undersökning av det skulle jag gissa på ATI.

Dessutom ska x1250 ha stöd för HDMI ut, vilket kan vara en fördel plus att den stödjer hårdvarudekodning av MPEG2.

Så jag tror nog x1250 drar ett längre strå när det kommer till filmvisning av de två.

Ok. Vet du hur det är med den trejde processorn som återfinns i ett P35-chipsetkort (tex ett Asus P5?)

Mvh

Niklas.

Postad 22 November 2007 - 09:02

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Jag kör ett asus moderkort med ovanstående grafikkrets. Funkade väl okej vid dvd tittande, men fick köpa ett nytt grafikkort när jag köpte en hd-dvd spelare. Då blev det hack-hack.. 3 fps. Blev ett geforce 8600 GT. Funkade perfekt med powerdvd då det gör med purevide HD hårdvarudekoding.

Postad 22 November 2007 - 12:16

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag kör ett asus moderkort med ovanstående grafikkrets. Funkade väl okej vid dvd tittande, men fick köpa ett nytt grafikkort när jag köpte en hd-dvd spelare. Då blev det hack-hack.. 3 fps. Blev ett geforce 8600 GT. Funkade perfekt med powerdvd då det gör med purevide HD hårdvarudekoding.

Om jag har förstått det rätt så har Intels G35 stöd för hårdvaruacceleration av HD-material.

Dock inte h.264, tyvärr. :)

mvh,
Daniel.

Postad 22 November 2007 - 12:42

Zeatrix
  • Zeatrix
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Ok. Vet du hur det är med den trejde processorn som återfinns i ett P35-chipsetkort (tex ett Asus P5?)

Mvh

Niklas.

Det jag vet är att x3500-kretsen har stöd för DirectX 10 (vilket kvittar för filmtittande) och att den har stöd för fler features på dekodersidan än 3100 av DVD-filmer. Ingen av de tre är dock att rekommendera för HD-material som några påpekat, men vad jag förstod det var det inte det du var ute efter heller.

Postad 24 November 2007 - 14:18

Unregisteredc8438f56
  • Unregisteredc8438f56
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Mvh

Niklas.

Det jag vet är att x3500-kretsen har stöd för DirectX 10 (vilket kvittar för filmtittande) och att den har stöd för fler features på dekodersidan än 3100 av DVD-filmer. Ingen av de tre är dock att rekommendera för HD-material som några påpekat, men vad jag förstod det var det inte det du var ute efter heller.

Menar du att det inte är någon ide att köpa ett "dyrt" moderkort i väntan på en HD-DVD eller BluRay läsare till HTPC:n då moderkortet inte fungerar optimalt ihop med HD-material?

Postad 04 December 2007 - 12:45

masterlink
  • masterlink
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
ääääh!!!!

Hundratals individer på detta superba forum har ju för fanken bekräftat att det funkar med mobo´s med inbyggd grafik och hdmi ut, bara man har en fet processor.
Jag tror stenhårt på Asus nya m-atx kort. Väntar bara på att någon kan skriva lite intryck kring det.

Postad 04 December 2007 - 17:13

redneck
  • redneck
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

ääääh!!!!

Hundratals individer på detta superba forum har ju för fanken bekräftat att det funkar med mobo´s med inbyggd grafik och hdmi ut, bara man har en fet processor.
Jag tror stenhårt på Asus nya m-atx kort. Väntar bara på att någon kan skriva lite intryck kring det.

Klart det funkar, däremot blir ju bilden tydligen mycket bättre med separat grafkkort (egentligen bara logiskt).
Det verkar de flesta på forumet också vara överens om.

Själv ska jag köpa ett billigt kombinerat mobo i väntan på bättre grafikkort (tycker inte det är lönt att köpa förrän det blir dags att uppdater till bluray och hddvd läsare). Bara min åsikt.

Förresten är det väl billigare att köpa bra grafikkort och klenare cpu jmf med att köpa supercpu för att klara av hdformaten?

Postad 04 December 2007 - 22:53

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

ääääh!!!!

Klart det funkar, däremot blir ju bilden tydligen mycket bättre med separat grafkkort (egentligen bara logiskt).

Själv ska jag köpa ett billigt kombinerat mobo i väntan på bättre grafikkort (tycker inte det är lönt att köpa förrän det blir dags att uppdater till bluray och hddvd läsare). Bara min åsikt.

Förresten är det väl billigare att köpa bra grafikkort och klenare cpu jmf med att köpa supercpu för att klara av hdformaten?

Här kommer en helt subjektiv reflektion som är väldigt begränsad....
Om jag summerar:
Mobo, asus m2a-vm HDMI: ca 600kr
CPU, AMD 64 X2 5000+: ca 1000kr

Totalt 1600 kr och då bör du kunna köra Blu-ray och HD-mtrl!

Om du istället tänker prioritera grafikkort för samma totalsumma så får inte det kortet kosta mer än 750kr om du väljer den absolut billigaste CPU:n. En liten utjämning och du får ex. ett HD2400pro med en 64 X2 4000+. Jag skulle vilja säga att dom är likvärdiga filmmässigt men mindre CPU-kraft vid annat arbete - men visst, smaken är som..

Postad 05 December 2007 - 09:24

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
En annan sak att beakta är att de grafikkort med HDMI skickar endast grafik & inget ljud. Så som jag förstått går både bild+ljud genom HDMI på de integrerade lösningarna (OBS! kan inte tala för alla integrerade lösningar).

Sedan om den "integrerade" HDMI:n klarar skicka TrueHD osv, vet jag inte. Det verkar bero på vilket integrerat ljudkort. Jag kan inte alla detaljerna då jag inte haft tid att sätta mig in i det.. det finns en del frågetecken kvar för min del. Någon som är mer påläst?

Via jobbet har jag fått en...

Jag vet att HDMI:n klarar ljud ut, men har tyvärr ingen förstärkare med HDMI ingång. Kan f.ö nämna att jag kodar av WMV9 utan problem (AVIVO stöd) och .mkv filer avkodar jag (just nu) med CoreAVC. CPU:n jag använder är en BE-2350 (2x2100Mhz) & 2GB 800Mhz minnen.

//M

Postad 05 December 2007 - 11:31

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

ääääh!!!!

Jag tror stenhårt på Asus nya m-atx kort. Väntar bara på att någon kan skriva lite intryck kring det

Jag kör AMD X2 5000+ och tillsammans med asus am2 vm hdmi (x1250) så fick jag väldigt mycket hack vid uppspelning av HD-DVD film. Det gick kanske i 10 fps. Spelprestandan är inte heller lysade där chess titans hackade....

/Henrik

Postad 05 December 2007 - 15:49

Unregistered04e49dc2
  • Unregistered04e49dc2
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

En annan sak att beakta är att de grafikkort med HDMI skickar endast grafik & inget ljud. Så som jag förstått går både bild+ljud genom HDMI på de integrerade lösningarna (OBS! kan inte tala för alla integrerade lösningar).

Sedan om den "integrerade" HDMI:n klarar skicka TrueHD osv, vet jag inte. Det verkar bero på vilket integrerat ljudkort. Jag kan inte alla detaljerna då jag inte haft tid att sätta mig in i det.. det finns en del frågetecken kvar för min del. Någon som är mer påläst?

Via jobbet har jag fått en...

Jag vet att HDMI:n klarar ljud ut, men har tyvärr ingen förstärkare med HDMI ingång. Kan f.ö nämna att jag kodar av WMV9 utan problem (AVIVO stöd) och .mkv filer avkodar jag (just nu) med CoreAVC. CPU:n jag använder är en BE-2350 (2x2100Mhz) & 2GB 800Mhz minnen.

//M

Det finns en del grafikkort som även skickar ljud via HDMI, bl.a. Ati HD 2x00.

Har själv Gigabyte GA-G33M-DS2R (Intel GMA 3100) med Ati HD 2400 XT och Intel E6750 och 2 GB RAM, funkar alldeles utmärkt till Epson EMP-TW1000 projektor i full-HD, dock då via HD 2400 XT:s HDMI-adapter (som även skickar ljud enligt Sapphires produktblad, men jag har inte testat själv) som avlastar processorn vid avkodning.

Satte ihop en liknande HTPC till min bror i förra veckan med Gigabyte GA-G33M-S2H som har integrerad HDMI, med likadan processor och RAM, och det ser också riktigt bra ut i full-HD, men med högre belastning på CPU (ca 60% med en "tung" film i 1080p .mkv, tappar frames ibland). Kan inte svara på om det såg bättre ut med via det separata grafikkortet, jag gjorde alldrig något test sida vid sida. Men det såg riktigt bra ut via moderkortet. Ljudet fungerade fint till Harman Kardon AVR-247 via HDMI.

Båda moderkorten använder Realtek ALC889A ljudkortschip. Tyvärr är det bara S2H som har DTS Connect, liten miss när jag köpte mitt moderkort för att tag sedan. :mellow:

Postad 08 December 2007 - 13:22

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

ääääh!!!!

Om jag summerar:

Om du istället tänker prioritera grafikkort för samma totalsumma så får inte det kortet kosta mer än 750kr om du väljer den absolut billigaste CPU:n. En liten utjämning och du får ex. ett HD2400pro med en 64 X2 4000+. Jag skulle vilja säga att dom är likvärdiga filmmässigt men mindre CPU-kraft vid annat arbete - men visst, smaken är som..

Abit AN-M2HD 718:- Moderkort - AMD Socket AM2 - med nvidia purevideo hårdvaruaccelerering (Geforce 7050PV)
AMD Athlon 64 X2 4000+ (2,1GHz) Socket AM2 Box 495:-

total 1200 kr

vs. din kombo med...

asus m2a-vm HDMI 587 kr med ATI's avivo hårdvaru acc. för hd (Radeon X1250)
CPU, AMD 64 X2 5000+: 1060kr

total 1600 kr

Undrar vilken kombo som spelar upp blu-ray/HDDVD 1080p bäst.. Enligt alla tester jag läst så gör båda moderkorten jobbet flawless med 1080p material med slöare CPU's än det här till och med...

Skillnaden mellan purevideo och avivo är att purevideo ger snäppet skarpare bild (bättre detail enhancement) medans avivo belastar cpu ytterligare snäppet mindre än purevideo.

Moderkort med Geforce 7050PV grafik på finns tyvärr änsålänge bara till AMD plattformen. Någon som vet ifall denna fina krets kommer inkluderas i något intel baserad micro atx moderkort framöver?

Redigerat av Unregistereda33d64e8, 08 December 2007 - 13:27.

Postad 08 December 2007 - 15:39

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

ääääh!!!!

Om jag summerar:

Abit AN-M2HD 718:- Moderkort - AMD Socket AM2 - med nvidia purevideo hårdvaruaccelerering (Geforce 7050PV)

total 1200 kr

vs. din kombo med...

total 1600 kr

Undrar vilken kombo som spelar upp blu-ray/HDDVD 1080p bäst.. Enligt alla tester jag läst så gör båda moderkorten jobbet flawless med 1080p material med slöare CPU's än det här till och med...

Skillnaden mellan purevideo och avivo är att purevideo ger snäppet skarpare bild (bättre detail enhancement) medans avivo belastar cpu ytterligare snäppet mindre än purevideo.

Moderkort med Geforce 7050PV grafik på finns tyvärr änsålänge bara till AMD plattformen. Någon som vet ifall denna fina krets kommer inkluderas i något intel baserad micro atx moderkort framöver?

Ja det finns ju lite alternativ nu för tiden.
Jag skulle nog om jag fick välja idag titta lite på Gigabytes nyare matx HTPC-kort!
/Leif

Postad 08 December 2007 - 17:20

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

ääääh!!!!

Om jag summerar:

total 1200 kr

vs. din kombo med...

total 1600 kr

Ja det finns ju lite alternativ nu för tiden.
Jag skulle nog om jag fick välja idag titta lite på Gigabytes nyare matx HTPC-kort!
/Leif

Ska man bygga en Intel som HTPC med lite klasss så är det Asus nya Asus P5E-VM HDMI som gäller nu.

Annars är korten som det talas om ovan med Nvidias intgrerade grafik fina.

Postad 10 December 2007 - 10:17

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Hmm... Intel GMA X3500 är grafikprocessorn i det kortet. vad har denna för typ av hårdvaru accelerering???

Väljer nog hellre Abit Fatal1ty för Intel plattform med Radeon X1250 med hårdvaru acc...

Radeon X1250 och Geforce 7050PV är ju de stora konkurrenterna (ATI vs Nvidia) annars...

Min nuvarande tankegång ser ut så här...

Abit AN-M2HD
AMD Athlon 64 X2 4000+ (2,1GHz) Socket AM2 Box
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB

Antec NSK2480 chassi med Pioneer och Toshiba Bluray samt HDDVD läsare, Samsung spinppoint HDD. Burken kommer stå inuti ett skåp men låter den för mycket blir det passiv Silverstone NT01 CPU kylare och 2st 120 mm Noctua istället för originalfläktarna. En Microsoft MCE remote ir mottagare och en 10" Lilliput touchscreen kommer nyttjas för styrning av burken utanför skåpet...

Redigerat av Unregistereda33d64e8, 10 December 2007 - 10:24.

Postad 11 December 2007 - 00:48

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Min nuvarande tankegång ser ut så här...

Abit AN-M2HD
AMD Athlon 64 X2 4000+ (2,1GHz) Socket AM2 Box
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB

tror det kan bli lite tight för att spela upp BD. omm du kollar testet mascot länkar till i mammaplankans tråd så peakar deras fx-62 (2,8GHz) på 80%, och även om Casino Royale är ganska mastig är den inte det allra mest tungspelade man kan hitta. kanske värt att ta lite kralligare processoer?

Postad bild

Postad 11 December 2007 - 08:58

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Vill bara åter igen påpeka att x1250 INTE orkar med 1080p HD-DVD eller BLU-RAY. Jag gjorde den tabben och köpte ett moderkort med den GPUn.

MVH
Henrik

Postad 11 December 2007 - 10:57

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Alltså egentligen så kan man göra allt via mjukvarulösningar så därför kan man inte säga att bilden blir bättre med ett separat grafikkort, förutsatt att det inbyggda kan skicka ut en korrekt färdig rgb-signal över hdmi. Om man till exempel går förbi både yv12-rbg omvandling (t.ex. med hjälp av haali video renderer) och skalning och eventuell brusreducering kan göras i till exmepl FFDSHOW så är det egentliga bekymret endast interlacded video. Även detta kan göras bra med mjukvarulösning dock med rejäla prestandakrav.

I praktiken är det än så länge trixigt med bluray och hdvd annat än med vissa specifika lösningar i program där man inte kan kringå grafikkortet helt, men det är bara en tidsfråga.

Redigerat av Grimmy, 11 December 2007 - 10:57.

Postad 11 December 2007 - 12:20

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Vill bara åter igen påpeka att x1250 INTE orkar med 1080p HD-DVD eller BLU-RAY. Jag gjorde den tabben och köpte ett moderkort med den GPUn.

MVH
Henrik

Jag kör 1080p från min 690G burk (x1250). Jag spelar iofs upp från .mkv fil, dvs inte direkt från BD lr HD-DVD, jag ser dock inte vad skillnaden skulle vara.

Bilduppspelning av 1080p fungerar för mig iaf, sedan har jag tyvärr inte kunnat verifiera att den skickar TrueHD ljud via integrerad HDMI då jag inte äger en förstärkare med HDMI för avspelning.

Ehm, min 'backup film' jag spelar av har ett avg bitrate på 11.8mbit, dvs relativt högt. Då jag kör på en BE-2350 går min CPU upp relativt högt (vissa peak:ar på 80%), så jag rekommenderar en 5200+ då X1250 då .mkv inte har fullt stöd via X1250 (ännu). Vad gäller VMW9 används AVIVO och då flyter det fint på.

//M

Redigerat av Unregistered1ee0a150, 11 December 2007 - 12:45.

Postad 11 December 2007 - 17:17

masterlink
  • masterlink
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Hoppas att någon som har asus-pk5 VM HDMI med intel GMA 3100 grafik kan rapportera hur detta spottar fram blueray och hddvd filmer. Samt x264 filmer i 1080 p.
Denna krets ska väl vara bättre än x1250???? ELLER?

Postad 12 December 2007 - 11:22

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Jag kör 1080p från min 690G burk (x1250). Jag spelar iofs upp från .mkv fil, dvs inte direkt från BD lr HD-DVD, jag ser dock inte vad skillnaden skulle vara.

Bilduppspelning av 1080p fungerar för mig iaf, sedan har jag tyvärr inte kunnat verifiera att den skickar TrueHD ljud via integrerad HDMI då jag inte äger en förstärkare med HDMI för avspelning.

Ehm, min 'backup film' jag spelar av har ett avg bitrate på 11.8mbit, dvs relativt högt. Då jag kör på en BE-2350 går min CPU upp relativt högt (vissa peak:ar på 80%), så jag rekommenderar en 5200+ då X1250 då .mkv inte har fullt stöd via X1250 (ännu). Vad gäller VMW9 används AVIVO och då flyter det fint på.

//M

Nu är jag ingen expert utan skriver bara vad jag upplevde. Jag kan gissa mig till följande:

SKillnaden mellan en mkv fil och en HD-DVD är väldigt stor just pga mängden information som måste processas/sekund. En mkv är ju kraftigt komprimerad, dvs har inte alls den höga bitrate som en HD-DVD (den filmen jag körde hade VC-1 format) eller blu-ray har.

Medelbitraten för den filmen jag testade låg på ca 23 mbit/sek dvs ungefär det dubbla mot den mkv fil du körde. Och idag finns det mig veterligen ingen app som kan utnyttja hårvaruavkodning för att dekoda en mkv-fil. Ffdshow kan det inte iaf.

Så min varning står fast... x1250 + powerdvd/windvd + hd-dvd/blu-ray (1080p) = funkar ej (om än möjligtvis med nån superduperprocessor)

MVH
henrik
MVH
Henrik

Postad 12 December 2007 - 12:37

masterlink
  • masterlink
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Då är frågan om GMA 3100 + 6850 processorn + 8 GB ram 6400 800mhz skulle fixa detta?????

Postad 12 December 2007 - 13:50

Unregisteredc8438f56
  • Unregisteredc8438f56
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Ett självupplevd test:

Min kompis har ett X3500-moderkort (Asus P5E VM-HDMI) och Intel E6550. Spelade upp HD-material på hans plasma. Fungerade fintfint! Inga problem. Han har ingen grafikkort alls.

Är på väg att beställa detta setup..

Har läst på forumet att vissa som har X1250 har svårigheter med att spela upp HD-material. Jag bara återger vad de sagt och därmed inte något som jag själv sett.

Mvh

Niklas.

Redigerat av Unregisteredc8438f56, 12 December 2007 - 13:51.

Postad 12 December 2007 - 14:52

masterlink
  • masterlink
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Intel GMA X3500 är ju det jag menade hela tiden. Vet inte varför jag halkade in på GMA x3100. Förmodligen missuppfattning p.g.a. tråd-rubriken.
Men det var kul att höra inlägget ovanför mitt. Det är inte mycket som hindrar mig ifrån att köpa min htpc nu ifrån datorbutiken. Väntar bara på att de ska få in LG´s combodrive som bränner blueray och man kan se HDdvd. Samt lite mer information om hur det blir med ljudbiten med just Asus P5k-VM-HDMI. Har inte fått några klara besked om detta ännu. Om man kan få ljudet via hdmi okomprimerat till reciver Onkyo 605.....som kan hatera de nya HD-ljudformaten. Men på denna sista punkt känns det tyvärr som det ej kommer funka.......står ingenting om denna bit på Asus hemsida. En beprövad teoretisk metod är INGEN INFO = FUNGERAR EJ.
Tyvärr verkar det ju som att ljuddelen är helt glömd när det gäller de nya formaten. 7.1 ljud sp/dif till en reciver som kodar Hd-ljuden måste ju bara vara självklart. Men än så länge verkar det ju vara rätt dött på denna (enlig mig) viktiga bit.
Tror folk har snöat in för mycket på begrepp som "full hd" "blueray" "hddvd" osv. Utan att fatta helheten av en feeet filmupplevelse, d.v.s. GRYM BILD + GRYMT LJUD är kombinationen som gäller för att kuken ska resa sig upp och runka av sig själv av eufori.
Måtte det komma en bra lösning på ljudbiten när det gäller de integrerade mobos som nu börjar likna någonting!!!

Postad 12 December 2007 - 15:12

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

//M

Nu är jag ingen expert utan skriver bara vad jag upplevde. Jag kan gissa mig till följande:

SKillnaden mellan en mkv fil och en HD-DVD är väldigt stor just pga mängden information som måste processas/sekund. En mkv är ju kraftigt komprimerad, dvs har inte alls den höga bitrate som en HD-DVD (den filmen jag körde hade VC-1 format) eller blu-ray har.

Medelbitraten för den filmen jag testade låg på ca 23 mbit/sek dvs ungefär det dubbla mot den mkv fil du körde. Och idag finns det mig veterligen ingen app som kan utnyttja hårvaruavkodning för att dekoda en mkv-fil. Ffdshow kan det inte iaf.

Så min varning står fast... x1250 + powerdvd/windvd + hd-dvd/blu-ray (1080p) = funkar ej (om än möjligtvis med nån superduperprocessor)

MVH
henrik
MVH
Henrik

Får en känsla av att det går ändå. Anandtech har gjort tester med X1250, det står inget om att 'det inte går'. Läs texten under staplarna: http://www.anandtech...spx?i=3072&p=17

Helt klart är att X1250 är beroende av CPU och inte alls kan mäta sig mot de senaste GTS/GTX korten, man får ju exakt vad man betalar för.

Jag tror dock fortfarande på att det går att spela upp 1080p, även via blueray/hddvd. Hitills är det endast 'ditt test' som ratat kortet tvärt.. även om jag kan erkänna att jag inte läst allt kring detta ämne.. :)

//M

Postad 12 December 2007 - 21:17

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Får en känsla av att det går ändå. Anandtech har gjort tester med X1250, det står inget om att 'det inte går'. Läs texten under staplarna: http://www.anandtech...spx?i=3072&p=17

Helt klart är att X1250 är beroende av CPU och inte alls kan mäta sig mot de senaste GTS/GTX korten, man får ju exakt vad man betalar för.

Jag tror dock fortfarande på att det går att spela upp 1080p, även via blueray/hddvd. Hitills är det endast 'ditt test' som ratat kortet tvärt.. även om jag kan erkänna att jag inte läst allt kring detta ämne..

Helt klart har anandtech upplevt helt andra resultat än vad jag fick. Mitt system är som följer:

AMD x2 64 5000+
2GB minne
Vista Ultimate
ASUS x1250 moderkort (am2 vm hdmi) med senaste bios.
Film: Apollo 13 (VMC1)
App: Powerdvd med HW/Acc ikryssad

Jag vet att AMD släppte en flash-uppdatering till 690G som mha bättre minneshantering ge 30-40% bättre prestanda vid avkodning av 1080p. Jag väntade länge på att asus skulle komma med denna som en biosuppdatering. Men icke...
Det är möjligt att vissa moderkort har denna uppdatering och därigenom presterar bättre. Jag höll på länge och väl och testade fram och tillbaka innan jag till slut övergav denna kretsen.

Motbevisa mig gärna, det hade varit kul om nån fick det att fungera!!

/Henrik

Postad 13 December 2007 - 17:05

narya
  • narya
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Liten rättelse: alla spelare som använder directshow for videouppspelning kan använda hårdvaruavkodning för mkv-filer (och det mesta andra filformaten om de går via directshow) om man installerar powerdvd.

Postad 13 December 2007 - 17:39

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Peak på 80% på en 2.8 ghz är väl inga problem? Är ju inte så att snittet ligger där och Casino Royal är en film med hyfsad hög bitrate. Men visst, man vill ju vara på rätt sida om marginalen.

Det jag är lite fundersam till är de fina rescensioner kortet får med "flawless" blu-ray i 1080p osv...

Lutar åt ett separat Radeon HD2400XT eller HD2600XT ultimate trots allt. Kostar ju under tusenlappen...

Frågan är då: Vilken CPU behövs för att ha en max load på kanske 30-40% med ett HD2600XT ultimate? Räcker en E2140 något överklockad?

Postad 14 December 2007 - 00:36

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Peak på 80% på en 2.8 ghz är väl inga problem? Är ju inte så att snittet ligger där och Casino Royal är en film med hyfsad hög bitrate. Men visst, man vill ju vara på rätt sida om marginalen.

nej, det är ingen fara, men om en 2,8 går upp i 80% lär ju en 2,1 - som det nu gällde - gå betydligt högre.

och snittutnyttjandet spelar väl "ingen" roll - kvittar ju om processorn så ligger på 0% större delen, det viktiga är ju om den nånsin går upp mot 100% ocxh inte hinner med. räcker ju att det händer ett par ggr för att förstöra hela filmupplevelsen.

Postad 14 December 2007 - 10:34

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Liten rättelse: alla spelare som använder directshow for videouppspelning kan använda hårdvaruavkodning för mkv-filer (och det mesta andra filformaten om de går via directshow) om man installerar powerdvd.

Okej fel av mej. Betyder det att jag bara måste installera haali media splitter om jag vill köra mkv filer och har powerdvd installerat? ffdshow behövs alltså inte?

Jag vill inte köra dem i powerdvd, utan från vista media center. Antar att jag då utnyttjar h.264 codecen i powerdvd....

/Henrik

Postad 15 December 2007 - 10:03

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

nej, det är ingen fara, men om en 2,8 går upp i 80% lär ju en 2,1 - som det nu gällde - gå betydligt högre.

och snittutnyttjandet spelar väl "ingen" roll - kvittar ju om processorn så ligger på 0% större delen, det viktiga är ju om den nånsin går upp mot 100% ocxh inte hinner med. räcker ju att det händer ett par ggr för att förstöra hela filmupplevelsen.

Det underliga är att i flera tester av grafikkort som t.ex HD2400XT och HD2600XT så peaker en betydligt långsammare CPU på 30-40% vid HD-meterial i 1080p. Verkar alltså som om testerna inte stämmer med verkligheten eller?

Postad 15 December 2007 - 13:54

Unregisteredc8438f56
  • Unregisteredc8438f56
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Intel GMA X3500 är ju det jag menade hela tiden. Vet inte varför jag halkade in på GMA x3100. Förmodligen missuppfattning p.g.a. tråd-rubriken.

Ändrat rubriken :(

Postad 16 December 2007 - 03:03

masterlink
  • masterlink
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Är det ett smartare val och köra på ett 8600 gts passivt och vänta på att det släpps ljudkort som kan hantera de nya hd-ljudformaten korrekt. Tanken med ett moderkort med inbyggd grafik/ljud med hdmi out är ju förträffligt fin för oss htpc älskare. Men tyvärr så spricker det på någon bit hela tiden. Är det inte bild så är det ljud eller utgångs brist. Lite synd tycker jag.
De kräver ju en hel del de nya filmformaten. Men man får väl ha lite is i magen och vänta på att tekniken ska hinna ikapp med verkligheten.

Postad 16 December 2007 - 16:07

narya
  • narya
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Okej fel av mej. Betyder det att jag bara måste installera haali media splitter om jag vill köra mkv filer och har powerdvd installerat? ffdshow behövs alltså inte?

Jag vill inte köra dem i powerdvd, utan från vista media center. Antar att jag då utnyttjar h.264 codecen i powerdvd....

/Henrik

Precis så fungerar det (media player/center använder sig utav powerdvd codecs). Jag skulle nog ha ffdshow installerat ändå men stänga av stödet för h.264 och VC-1 (om det finns) i ffdshow kontrollpanelen (kan vara bra att ha till andra format som inte powerdvd klarar av).

Postad 11 February 2008 - 23:01

revhajen
  • revhajen
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
har problem att få Radeon X1250 på ett asus m2a att "stretcha"(är väl detta som kallas för underscan?) ut bilden så den täcker panelen på plasman, försökt att via programvaruinst i ex VLC justera detta funkar inte, skrivbordsytan fyller heller inte ut panelen fullt ut, har ändrat inställningar till plasmans(pana px70) native upplösning, detta funkar heller inte, har röjt runt i settings för grafikkort hittar inte att fixa till detta, någon som har råd och dåd??

Postad 12 February 2008 - 11:10

qrist
  • qrist
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Måste bara bidra till diskussionen med erfarenheter från det verkliga livet vad gäller X1250; Jag kör ett Abit Fatal1ty F-I90HD med ATIs X1250-kretsar tillsammans med en E4300 som är överklockad till 2,8GHz.

h264, 1080i, 35MBit, CPU-användning i medel: 22%
x264, 1080p, 13MBit, CPU-användning i medel: 33%
x264, 1080p, 9MBit, CPU-användning i medel: 39%
x264, 1080p, 11MBit, CPU-användning i medel: 31%
x264, 1080p, 9MBit, CPU-användning i medel: 36%
x264, 1080p, 16MBit, CPU-användning i medel: 39%;
(bitrate i medeltal, CPU-användning ingen exakt siffra utan enbart en fingervisning)

Jag har tyvärr inte tillgång till hddvd eller bluray att testa med men tar gärna emot förslag på klipp med hög bitrate om någon vill veta hur datorn presterar.

har problem att få Radeon X1250 på ett asus m2a att "stretcha"(är väl detta som kallas för underscan?) ut bilden så den täcker panelen på plasman, försökt att via programvaruinst i ex VLC justera detta funkar inte, skrivbordsytan fyller heller inte ut panelen fullt ut, har ändrat inställningar till plasmans(pana px70) native upplösning, detta funkar heller inte, har röjt runt i settings för grafikkort hittar inte att fixa till detta, någon som har råd och dåd??

Antar att du kör via HDMI? Enda sättet att slippa under-/overscan med X1250 är att skapa och köra customupplösningen 1216x684 (50/60Hz i mitt fall) i Catalyst Control Center under DTV (HDMI) > HDTV Support.

Postad 12 February 2008 - 16:03

revhajen
  • revhajen
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Antar att du kör via HDMI? Enda sättet att slippa under-/overscan med X1250 är att skapa och köra customupplösningen 1216x684 (50/60Hz i mitt fall) i Catalyst Control Center under DTV (HDMI) > HDTV Support.

jag kör via component(pga av stärkare saknar hdmi växel), ska testa och ställa om till den upplösn du använder o se om det fixar't

Postad 12 February 2008 - 18:14

revhajen
  • revhajen
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
hmm, nej funka inte för mig, kunde inte ställa in 1216x684 på komponent, kolla runt o kunde inte se hur man skulle ställa in custom upplösn, någon som vet?

*edit, behöver man "enabla" nåt i BIOS för moderkortet för att få igång custom settings??

*edit igen, hittade nya settings efter install av nya drivrutiner(kanske var där hela tiden, men jag försökte justera med 1080i), funkar att justera over/underscan så länge man inte använder 1080i, vilket funkar för mig nu då jag kör det mesta i 720p, men vore ju kanske bra med justering i 1080i också

Redigerat av revhajen, 12 February 2008 - 23:48.

Postad 25 March 2008 - 14:09

BulanS
  • BulanS
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Om man ser till (3D) spelprestandan på dessa kretsar, vilken är då snabbast av dessa?
* Radeon X1250
* Intel GMA X3500

Postad 25 March 2008 - 18:35

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Om man ser till (3D) spelprestandan på dessa kretsar, vilken är då snabbast av dessa?
* Radeon X1250
* Intel GMA X3500

X3500 är snabbast. Men ingen av dom är ju direkt något man krämar på med Crysis för att njuta lite.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.