Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

surrond eller satelit högtalare

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 November 2007 - 16:22

Unregistered40bbd336
  • Unregistered40bbd336
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
hej hur nära ska surrond högtalarna hänga eller stå där man sitter
så man får bäst ljud?? finns de någon som vet det???
vet inte riktigt det vet bara att dom ska hänga eller stå ca 1.8 från golvet sen vet
ja inte hur långt i från dom ska hänga från lyssnings platsen så man får bästa ljud

tacksam för svar//krille

Postad 21 November 2007 - 20:06

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

hej hur nära ska surrond högtalarna hänga eller stå där man sitter
så man får bäst ljud?? finns de någon som vet det???
vet inte riktigt det vet bara att dom ska hänga eller stå ca 1.8 från golvet sen vet
ja inte hur långt i från dom ska hänga från lyssnings platsen så man får bästa ljud

tacksam för svar//krille

Egentligen är det bäst om surroundhögtalarna är lika långt borta från lyssningsplatsen som fronthögtalarna. Nu är det ju sällan man sitter exakt mitt i rummet så att man kan ha det så. Man skulle kunna säga att om du kunde rita en cirkel i ditt vardagsrum så skulle alla högtalare hamna på cirkelns linje.

Om dina surroundhögtalare står nära en vägg brukar basen bli lite starkare på dem. Jag tycker att de åtminstone skall vara så högt upp att diskanten är i öronhöjd. Detta är för att förhindra att möbler suger åt sig diskanten och att personer som sitter bredvid dig inte hindrar diskanten.

Har du så kallade dipolhögtalare bör dessa placeras precis bredvid lyssnaren(inte nära lyssnaren, bredvid på väggen..) för att dessa skall återge ett diffust ljud som i viss mån härmar en biografs sätt att ha högtalare.

Många har sin soffa placerad mot bakväggen och brukar sätta sina surroundhögtalare ovanför soffan. Denna placering brukar ge en alltför kraftig bas på grund att bas blir kraftigast nära en vägg. Kan du undvika att placera din hembio på det sättet så är det bara bra.

Äh..nu har jag inte mer råd. Förutom att kolla hur de andra ställer sina surroundhögtalare på sina bilder.

Robban

Postad 21 November 2007 - 20:40

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Den här artikeln tycker jag är bra: A Short Discourse on (Home Theater) Surround Sound

MVH
/Chuck

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.