Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Alternativ till Klipsch ProMedia GMX A-2.1

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 November 2007 - 13:21

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Hej!

Efter mycket om och men och mycket letande lyckades jag till slut bestämma mig för ett par datorhögtalare. Det enda viktiga de ska användas till är till musik - dock inte som huvudlyssningsställe (till det driver en Yamaha ett par Canton 190LE i rummet intill). Valet föll på Klipsch ProMedia GMX A-2.1 som fått fina recensioner i alla tester jag läst.

Problemet är: De går inte att få tag på!!! Jag har väntat i nästan två månader nu på leverans, men det händer ingenting - jag behöver tänka om och behöver hjälp!

Målet är som sagt musiklyssning och ett par bra 2.0 eller 2.1 högtalare med bra mellanregister (tycker det oftast är det som saknas hos enklare 2.1-system). Budgeten är absolute max 2000kr, gärna billigare.

Som alternativ har jag kikat på Logitech Z-2300 som känns plastiga, men tydligen anses vara bra, Acoustic Energy Aego M som ser lite tråkiga ut, men verkar spela bra samt T-amp + Dynavoice S-4 som jag egentligen inte vet något alls om.

Så - har ni några förslag till detta? Eller är det kanske till och med någon som har Klipschen och kan berätta att de är värda all väntan, oavsett hur lång? :)

/Victor

Postad 22 November 2007 - 13:31

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Mina erfarenheter är iallafall att i Klipsch i allmänhet är väldigt starka då det kommer till mellanregister och att detta omfång är som bortblåst då det kommer till Logitech-paket.. Som två ytterligheter nästan, så visst, en viss väntan kan det nog va värt.

Postad 22 November 2007 - 17:13

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Lyssna på Fostex PM 0.4 (aktiva studiomonitorer). Har själv ett par Klipsch Pro media 2.1, men hade allvarliga funderingar på ett par Fostex PM 0.5 istället (har ett par på jobbet). Läs min kommentar kring Klipscharna så får du lite info om hur pass mycket bättre jag tycker att Fostexburkarna är...

PM 0.4 kostar precis under 2k per par, PM0.5 ligger på dryga 3k. Skillnaden mellan de två kan jag inte svara på...men om du ska köra ljudet från datorn så räcker ett par Fostex långt, MYCKET långt..

Postad 22 November 2007 - 18:06

lazpete
  • lazpete
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Kanske ett par creative fungerar för dig, har ett par sådana själv, ganska ok, balanserat ljud med hyffsad upplösning

har inte hört de nya, men antar att de spelar lite lägre bas

Postad 22 November 2007 - 21:06

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
The Man: Hmm.. Ja, Klipsch/Logitech är väl ungefär de tankarna jag haft, fast nackdelen är ju att jag måste vänta på dem i så fall :)

Hultin: Mycket intressant förslag! Har inte ens tänkt tanken att titta på studiomonitorer. Ska försöka få lyssnat på PM-0.4 här på Musikbörsen i Göteborg och se om de räcker, PM-0.5 är pga priset inget alternativ. Enda tanken jag har är att de kanske blir lite stor (svårt att säga utan att ha sett dem dock); de ska trots allt stå på ett vanligt skrivbord och trängas med mycket annat...

Iazpete: Har lyssnat på T20 tidigare och tycker de är lite tråkiga och saknar lite botten ibland - däremot är mellanregister och övre register väldigt fint i mina öron. T40 kanske löser det, men tänker nog inte satsa på dem utan att åtminstone läsa gott om dem...

Ingen som tänker rösta för Aego M eller Dynavoicen? :)

/Victor

Postad 22 November 2007 - 23:07

t0dy
  • t0dy
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Jag har Altec Lansing MX5021. Lite snabba plus och minus från mig:

+ Återgiver hela registret riktigt bra
+ Snygga
+ Prisvärda (1500kr)
+ Satelliterna spelar högt
+ Precis bas
+ Bra kontroll, inklusive fjärrkontroll (som är ovärdelig för mig :)

- Diskant en pytteliten aning genomträngande, inte alls mycket dock
- Aningen stora satelliter, om det skulle störa
- Basen skramlar och blir grötig om man drar på för mycket
- 20+20+50w (dvs lite för lite för suben)
- Konstant svagt brus i satelliterna
- Ostadiga satelliter, inget för vingliga bord och rasande gamers :)

Min sammanfattning, passar UTMÄRKT till att spela vilken musik som helst vid låga, medelhöga och ganska höga volymer. Vill man dra på rejält utan distortion och skrammel får man betala mer.

Hade jag vart du hade jag testat Acoustic Energy:s 2.1-högtalare då dessa skall vara otroligt bra också! Tror de är av bättre kvalitet och kanske har en lite varmare ljudkaraktär?

Hoppas jag kunde vara till hjälp!

EDIT: Jag hade definitivt inte köpt Logitech Z-2300 eftersom jag tycker det ENDA som är bra med dem är att de har hyfsad byggkvalitet och fet bas. Dundertråkiga att lyssna på!

Redigerat av t0dy, 22 November 2007 - 23:10.

Postad 22 November 2007 - 23:31

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Glömde att lägga till - om jag hade haft utrymmet vid datorn hade jag definitivt skaffat ett par Fostex PM 0.5/0.4 - Men det är så pass trångt där den står i en skrubb så tyvärr...

Vad gäller effekten så kan jag uttala mig om PM0.5 - dels kör jag den i ett klassrum på jobbet och det är absolut INGA problem att få ett rejält tryck. Jag tog med dom hem för ung. 1 år sedan och körde dom för att testa - jämfört med mina Klipsch (stativare) och Rotelsteg så fanns det inte rikigt samma volym/tryck, men inte långt ifrån (då ska man jämföra med att bara Rotelsteget kostar lika mycket/mer än Fostexburkarna).

De är inte så stora egentligen - kanske lite djupare än man är van vid, vilket kan vara ett hinder om dom ska stå på ett litet skrivbord...men åk och kolla/lyssna på dom. Annars kan tipset vara ett par mindre stativare (finns ibland beggade för småpengar!) och en Trends TA10.1(?). Mer flexibelt....

Postad 23 November 2007 - 00:10

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Stort tack för all info så här långt!

Så här långt kan jag säga att jag:
* Har spolat Logitechen (inte jätteförvånad kanske)
* Ska försöka lyssna på Acoustic Energy och Fostex PM-0.4 och även gärna Altec Lansing om jag kan hitta något ställe att provlyssna (förslag i Göteborg?)
* Fortfarande är lite intresserad av Dynavoicen (och kanske även Infinity's enklaste), även om de väl lär vara lite stora.

/Victor

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.