Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Router och ps3

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 November 2007 - 16:34

capcom
  • capcom
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej!
Undrar om det är någon som kan tipsa om en bra router till ps3:an jag har comhem 2mbps, orkar inte koppla ur och i varje gång man ska spela online.
Undrar också om det räcker med 2mbps om tjejen sitter och surfar och jag ska spela online med ps3?

Tack tack på förhand!

Postad 22 November 2007 - 16:56

Peken
  • Peken
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Använder den lite äldre D-link DGL-4300, fungerar utmärkt mot ComHem (har 24/1).
Både kabel och wlan fungerar klockrent mot PS3:an.

Gigportar och bra throughput ville jag ha...
Undvik de äldre och nu billiga routrarna.

2/0.5 nog i klenaste laget...men prova först, går ju lätt o uppgradera :)

Postad 22 November 2007 - 18:07

ste78fan
  • ste78fan
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Hejsan, har själv comhem och kör med den här routern, http://www.siba.se/p...ntifier=SE88388 funkar fin fint och 2mbps funkar bra, körde med det ett tag med utan problem

Postad 22 November 2007 - 18:25

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0
Utifrån mina egna erfarenheter så är D-link och Netgear skräp.

Routermärken jag kan rekommendera är Linksys och Apple (nyare modeller).

Kan varmt tipsa om dessa två:

Redigerat av Unregistered50fe2819, 22 November 2007 - 18:29.

Postad 22 November 2007 - 21:05

Peken
  • Peken
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Hejsan, har själv comhem och kör med den här routern, http://www.siba.se/p...ntifier=SE88388 funkar fin fint och 2mbps funkar bra, körde med det ett tag med utan problem

Precis en sån här ("undvik de äldre och nu billiga routrarna") du inte skall köpa :)
https://www.prisjakt...ukt.php?o=66689

Lol...gamla billiga Linksys = julgransdekoration kanske :)

2/0.5 kan som sagt fungera, beror ju lite på vad "tjejen" sysslar med på datorn :P

Postad 22 November 2007 - 21:35

capcom
  • capcom
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Hej!!
Tack så jättemycket för ert engagemang!
Är det knepigt att installera den förstnämda routern? Kommer det utförliga instruktioner osv. Har ju kompisar som sitter på psyket efter bataljer med routrar ; ) Jag är inget geni när det gäller nätverk, och psyket är inget trevligt ställe att fira jul på!

Postad 22 November 2007 - 23:32

Peken
  • Peken
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Om du kör kablat fungerar de flesta moderna routrar direkt ur boxen...
(Kan behövas lite manualläsning och körning av en o annan wizard)
Vid wlan och säkerhet inkopplat, kan det bli det lite pyssligare för den ovane - därav dessa forum :)

Postad 23 November 2007 - 00:38

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0

Lol...gamla billiga Linksys = julgransdekoration kanske :D

Vad ska det där betyda? Har du något emot den modell som jag föreslår?

Postad 23 November 2007 - 04:21

Peken
  • Peken
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Nejrå, inte mer än du har emot D-link...
Använder lite mer finess bara :D

Postad 23 November 2007 - 08:49

robhol
  • robhol
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
En sak har man lärt sig med tiden och det är ingen idé att köpa en billig router för 90% av fallen så fungerar den skit speciellt om man ska använda trådlöst nätverk.
Man disconnectar ofta routern dör så att man måste starta om den osv.
Så nu kanske på fjärde routern så gjorde man en investering på:
https://www.prisjakt...kt.php?e=112170

Kan väl bara säga att visst den har lite väl mycket inställningar men den är grymt stabil behövt starta om den 1 gång sen i september.
Hastigheten klarar den galant också och perfekt med PS3.

Så vill man ha ett stabiltnätverk trådlöst så säger jag bara det lika bra att lägga ner lite mer pengar på routern det är värt det i slutändan.

Postad 23 November 2007 - 10:28

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0
Robhol är rätt i det han säger men jag tror inte att trådskaparen hade tänkt sig en N-router då han inte verkar ha behov av det hastighetsmässigt. (Jag vet att jag också tipsade om en N-router :D)

Postad 24 November 2007 - 17:00

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
ska man ha rak eller korsad nätverkskabel mellan ps3 och routern? (har en zyxel-router)
finns det olika kvalite på nätverkskablar?

Postad 24 November 2007 - 17:42

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0

ska man ha rak eller korsad nätverkskabel mellan ps3 och routern? (har en zyxel-router)

Korsad borde det väl vara (den vanliga). Rak har man väl när man kopplar ihop två datorer "direkt" med varandra.
Kvalitén är nog inget du behöver bekymra dig om.

Redigerat av Unregistered50fe2819, 24 November 2007 - 17:43.

Postad 24 November 2007 - 18:45

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Sitter själv med Comhem 24/8 och med en Apple Airport Extreme2 (802.11n)
Jag ansluter med min MBP trådlöst och maxar linan när jag laddar ner (3Mb/s), samt att då mitt PS3 sitter med tråd, för att inte automatiskt "nergradera" draften. ;)

Helt klart den bästa routern jag ägt!

Postad 24 November 2007 - 19:56

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0

Jag ansluter med min MBP trådlöst och maxar linan när jag laddar ner (3Mb/s), samt att då mitt PS3 sitter med tråd, för att inte automatiskt "nergradera" draften. ;)

Den är trevlig helt klart! Viss nackdel (tycker jag) att den inte har Upnp så man måste "mappa" upp portarna till ps3an manuellt.

Postad 24 November 2007 - 20:44

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0

Korsad borde det väl vara (den vanliga). Rak har man väl när man kopplar ihop två datorer "direkt" med varandra.
Kvalitén är nog inget du behöver bekymra dig om.

Tvärtom.
Den vanligaste heter "twisted pair" (tvinnad) och är rak, det är många som förväxlar det med "crossed" som är korsad.
Alltså!! Rak, twisted pair (TP), kabel mellan PS3 och router!
Mellan två datorer använder man en korsad, "crossed".

Postad 24 November 2007 - 21:24

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0
Tack... snurrar gärna ihop det! ;)

Postad 17 December 2007 - 12:22

kokkelimokk
  • kokkelimokk
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0
Ska köpa mig en router och ska koppla in datorn och ps3:n till comhem 24/1. Någon som kan ge mig ett konkret tips på en rätt billig router, finns ju så många.
Den här kanske?

edit: Kan tillägga att PS3:n kommer stå 1-2 meter ifrån den och datorn ytterliggare några meter bort i samma rum så trådlöst är inget jag kommer använda vad jag planerat men det verkar ju som dom flesta har det inbyggt, eller har jag fattat det fel? är inte så bra på nätverk.

En fråga också förresten, visst kommer jag kunna skicka filer mellan datorn och PS3:n genom routern? så det inte är nåt mer jag behöver. Sa ju att jag inte kan nåt om nätverk :blush:

Redigerat av kokkelimokk, 17 December 2007 - 12:45.

Postad 17 December 2007 - 12:43

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Ska köpa mig en router och ska koppla in datorn och ps3:n till comhem 24/1. Någon som kan ge mig ett konkret tips på en rätt billig router, finns ju så många.
Den här kanske?

Det där är en mycket bra router tycker jag. Har lillebror utan WiFi och den har funkat klockrent verkligen.

Postad 17 December 2007 - 12:45

GPJL
  • GPJL
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Jag ansluter med min MBP trådlöst och maxar linan när jag laddar ner (3Mb/s), samt att då mitt PS3 sitter med tråd, för att inte automatiskt "nergradera" draften. :blush:

Den är trevlig helt klart! Viss nackdel (tycker jag) att den inte har Upnp så man måste "mappa" upp portarna till ps3an manuellt.

vilka portar måste man mappa upp? PS3 hittar nätverket men det går inte att streama musik.

Postad 17 December 2007 - 13:01

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1920 inlägg
  • 0

Enligt min erfarenhet där jag själv har en Netgear WNR 854 router som kör 802.11N. (300 mbit/s)
Funkar klockrent!!!

Har PS3 uppkopplad, 2 datorer (en lap top+ en stationär) samt digital tv och IP telefoni!
Dock har jag 100/10 via BBB.

Lycka till!!!

En sak har man lärt sig med tiden och det är ingen idé att köpa en billig router för 90% av fallen så fungerar den skit speciellt om man ska använda trådlöst nätverk.
Man disconnectar ofta routern dör så att man måste starta om den osv.
Så nu kanske på fjärde routern så gjorde man en investering på:
https://www.prisjakt...kt.php?e=112170

Kan väl bara säga att visst den har lite väl mycket inställningar men den är grymt stabil behövt starta om den 1 gång sen i september.
Hastigheten klarar den galant också och perfekt med PS3.

Så vill man ha ett stabiltnätverk trådlöst så säger jag bara det lika bra att lägga ner lite mer pengar på routern det är värt det i slutändan.

Jag håller med!!
Netger routern som jag har kostade 1500:- för ett halvår sedan, nu är den nere under 1000 lappen....
torde vara ett bra köp i dag. Nu när alla barnsjukdommar är botade....

Postad 17 December 2007 - 16:49

kokkelimokk
  • kokkelimokk
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0
Har tittat lite mer nu och hittade den här.

Verkar vara sänkt för dagen på ComputerCity, lägger en beställning på en sån om ingen har några invändningar?

Postad 18 December 2007 - 13:59

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1920 inlägg
  • 0

Verkar vara sänkt för dagen på ComputerCity, lägger en beställning på en sån om ingen har några invändningar?

Den kör n standarden vilket är bra!
Får du med en dongel? Om inte vad koster den (du du vill ha till datorn dvs....)

Postad 18 December 2007 - 15:25

kokkelimokk
  • kokkelimokk
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

Den kör n standarden vilket är bra!
Får du med en dongel? Om inte vad koster den (du du vill ha till datorn dvs....)

Beställde igår. Men någon dongel är det inte med men jag kommer köra med tråd både dit och till PS3:n i dagsläget, men tänkte att det kan vara bra med -n till framtiden.
Men jag gav bara 699 kr, dom hade kampanj igår :lol:

Postad 18 December 2007 - 15:27

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1920 inlägg
  • 0
varför tråd till PS3an??

Postad 18 December 2007 - 15:42

kokkelimokk
  • kokkelimokk
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0
Dom kommer stå ca 1 meter ifrån varandra ändå eftersom jag kör med comhem och har bredbandsuttaget bredvid TV:n så det spelar ingen större roll.
Är det inte snabbare med tråd om jag har gigabit-kort i datorn också? PS3:n har väl det eller minns jag fel? Tänkte mest på om jag ska streama och skicka över filer.

Postad 20 December 2007 - 11:08

kokkelimokk
  • kokkelimokk
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0
Fick hem routern igår och det fungerar perfekt.
Körde först med tråd till PCn och trådlöst till PS3 men tyckte inte det gick så snabbt på PS3:n som jag hade hoppats. Vet ingen exakt hastighet men jag provade skicka över lite filer genom serverprogram och även att streama lite. När jag streamade hackade det till lite ibland på tunga filer så jag kopplade in tråden och det gick mycket bättre. Körde något 1080p klipp jag hade och det flöt på kanon. Även att skicka över filer gick mycket snabbare. Fast det är klart jag har ju 1 gbit nätverk så.

Men hur snabbt kan man skicka över filer från PCn till PS3 i verkligeten som max? För nå 1 gbit kommer man ju inte upp i.
Hade för övrigt 100% signal trådlöst.

Postad 27 January 2009 - 12:55

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0

Precis en sån här ("undvik de äldre och nu billiga routrarna") du inte skall köpa :(
https://www.prisjakt...ukt.php?o=66689

Lol...gamla billiga Linksys = julgransdekoration kanske :)

2/0.5 kan som sagt fungera, beror ju lite på vad "tjejen" sysslar med på datorn B)

Lustigt! Jag använder just den routern... Köpte den för några år sedan och har inte haft behov av att byta än.. Har den i källaren och kör genom ett tjockt armerat betongbjälklag så det är inte bästa täckningen men det kan jag inte skylla dlink för..

Postad 28 January 2009 - 19:03

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1920 inlägg
  • 0

Har haft 2 Netgear routrar och är däremot helnöjd.
Min första WNR854n och nuvarande WNR3500 rekomenderar jag starkt!!!
Enkel att installera, enkel att underhålla och stabil trots att jag har 1 PS3a, Två digitalboxar och i bland upp till 4 datorer uppkopplade mot den trådlöst!!!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.