Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lågt - Lägre - Microsoft?

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 November 2007 - 18:00

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Detta har säkert hänt innan men eftersom jag inte läst om det så kan jag upplyssa om det.

Hade ett vänner till par som precis skaffat Xbox 360 på El-Giganten här i götet. Priset var bra, 2990kr, och den verkade rätt ny även om den ej hade HDMI. Lot nummer 0729 säger ändå att det inte ska vara allt för gammalt.

Nu kom de till mig för att jag skulle måla om skalet svart som på min egen. När jag ska öppna så ser jag först att maskinen på chassit är från 2006-08-XX men tänkte "vad spelar det för roll". när jag sen ska öppna ser jag att där finns klara märken runt de hål man ska sticka ner något tunt för att öppna, alltså tecken på att chassit varit öppnat innan. Konstigt tänker man och fortsätter.

Vad händer då? Jo ALLA DE 6 STORA SKRUVARNA SAKNAS! Trodde inte mina ögon. berättade för paret och de var helt chockade, maskinen är ju helt ny om sett till hur allt var packat!

Detta är alltså en maskin som Microsoft har fått tillbaka från en kund efter, vad jag gissar, RRoD. Denna kunden har helt klart haft denna flashad då det finns tydliga tecken på att någon amatör öppnat den, samt skitit i att skruva tillbaka skruvarna.

Denna maskinen har sen Microsoft fixat, den har den extra GPU flänsen, satt på den nya typen av klistermärken (inte det silvriga) och sen packat som ny!

Har inget emot att de återanvänder komponenter, går ju inte att slänga alla de tusentals (miljontals?) maskinen som pajjat. Men ska man göra det får man fan se till att skalet är nytt och att alla skruva är där!

Pinsamt!

Det är alltså inget fel från El-Giganten som säkert inte visste något.

Vad ska man göra då?
Ja kvinnan i paret är ju själv säljare så hon visste vad hon skulle säga. Hon hotade med stämning om de inte fick en ny samt kompensation. De är nu på G till El-Giganten för en ny. Postar här om det lyckas bättre nu.

Så om du också har köpt en "ny" Xbox 360, utan HDMI, så ta en extra koll om den inte varit öppnad innan!

Postad 22 November 2007 - 18:06

HaDo
  • HaDo
  • Forumräv

• 674 inlägg
  • 0
De va lågt....! :)

Postad 22 November 2007 - 18:08

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1067 inlägg
  • 0
Men inte lika lågt som glocalnet :)

Postad 22 November 2007 - 18:37

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1680 inlägg
  • 0
Sjukt, men kan det inte vara så att en tidigare kund köpt sig en ny xbox från Elgiganten, tagit hem den, packat ner sin gamla 360 i den nya lådan och sen gått tillbaka med alltihop på "öppet köp". Sådana fasoner verkar ju lite populärt när man läser div. inlägg här på forumet.

Kan ju vara så att Elgiganten brustit i undersökningen av varan och sen lagt ut varan till försäljning igen.

Naturligtvis är det en solklar reklamation och köparna får väl vara glada att dom hade dig som kunde kolla på den :)

-lk

Postad 22 November 2007 - 18:42

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Sjukt, men kan det inte vara så att en tidigare kund köpt sig en ny xbox från Elgiganten, tagit hem den, packat ner sin gamla 360 i den nya lådan och sen gått tillbaka med alltihop på "öppet köp". Sådana fasoner verkar ju lite populärt när man läser div. inlägg här på forumet.

Kan ju vara så att Elgiganten brustit i undersökningen av varan och sen lagt ut varan till försäljning igen.

Naturligtvis är det en solklar reklamation och köparna får väl vara glada att dom hade dig som kunde kolla på den :)

-lk

Jag tror inte heller att MS säljer repat som nytt...

Postad 22 November 2007 - 18:45

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3024 inlägg
  • 0
Återigen en som bara antar att det är MS fel och beskyller dom istället för att tänka lite längre.

Postad 22 November 2007 - 19:01

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Återigen en som bara antar att det är MS fel och beskyller dom istället för att tänka lite längre.

Jag har ändå hållt på med Xbox så länge så när jag säger något kollar jag först.

Du kan omöjligt öppnar ett 360 paket utan det på något håll syns.

1. Detta paketet hade inga spår av klisterlappar under de som fanns på kartongen och de som var på kartongen var helt hela.

2. Det är mer eller mindre omöjligt att ta ur Xboxen ur sin platshölje utan att när man tar bort kilsterlappen pajja plasthöjlet. Detta hölje var perfekt.

3. Alla komponenter låg som de ska göra i en ny, plasterna var helt utan skada och komponenterna var lagda, snurrade och fast spända med tvin.

4. Maskinen i fråga hade tillverkningsdatum 2006, lika så DVDn. Men alla vet att den nya kylflänsen för GPUn kom 2007. Alltså denna kan helt utan tvivel bevisats varit på lagning hos MS.

5. Maskinen hade en helt obruten klisterlapp under Faceplaten. Då pratar jag inte om de gamla silverklisterlappen utan den stora som är gjord i papper. Den i papper kom sen augusti och du kan omöjligt dela på skalet utan att bryta den.

Av detta blir min slutledning att Microsoft fått in en död maskin från en kille som har haft sin flashad men återställt den, lagat den men inte ändrat skalet och lagt i en ny kartong.

Kan för övrigt säga att det verkar som ALLA El-gigantens maskiner för 2990kr är utan HDMI och från 2006. Den andra de köpte var med skruvar och bra chassi. Det verkar alltså som MS till ett lägre pris säljer ut sitt gamla lager + reparerade enhet (de har ju trots allt några stycken).

Redigerat av PalmiNio, 22 November 2007 - 19:02.

Postad 22 November 2007 - 19:02

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1680 inlägg
  • 0
Nja, den lilla kunskap jag har från konfektionsbranschen (genom flickvännen) så händer det titt som tätt att man säljer lagat som nytt. Så det är nog möjligt att lagade MS skickar ut lagade 360:n till nyförsäljning. Men naturligtvis skall inte varan vara sekunda som ovanstående box verkar vara. Om den saknar skruvar låter det som den kan falla isär när som helst.

Vill inte skylla på nån egentligen men eftersom jag, rent allmänt, tycker ElG:s mjöl i påsen är något smutsigare än MS så väljer jag dem som syndabock :)

-lk

Postad 22 November 2007 - 19:12

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1680 inlägg
  • 0

Kan för övrigt säga att det verkar som ALLA El-gigantens maskiner för 2990kr är utan HDMI och från 2006. Den andra de köpte var med skruvar och bra chassi. Det verkar alltså som MS till ett lägre pris säljer ut sitt gamla lager + reparerade enhet (de har ju trots allt några stycken).

Ok, du övertygade mig. En miss från MS sida att återställa maskinen till "nyskick". Sen borde det vara nån kutym, när man systematiskt säljer refurbs, att upplysa kunden om detta. Där vet jag inte om det är MS eller ElG som missat.

-lk

Postad 22 November 2007 - 19:14

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3024 inlägg
  • 0
PalmiNio Kan ju vara något företag eller vad som helst som har chippat den och "råkat" sabba den. Kan MS öppna dom utan att det syns så kan nog andra också.

Du säger att den måste varit öppnad för reparation men du säger också i samma mening att det inte går att öppna utan att det syns, men konstigt nog så syns det inte något :/

Postad 22 November 2007 - 19:25

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0
De kan ju köra med öppna kort som LillKille säger. Säg att det är en refurb och sälj den lite billigare. Apple gör det och det är ett uppskattat sätt. Att MS försöker mörka med det gör ju bara kunderna förbannade.

Postad 22 November 2007 - 19:27

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0

PalmiNio Kan ju vara något företag eller vad som helst som har chippat den och "råkat" sabba den. Kan MS öppna dom utan att det syns så kan nog andra också.

Du säger att den måste varit öppnad för reparation men du säger också i samma mening att det inte går att öppna utan att det syns, men konstigt nog så syns det inte något :/

Vore väl konstigt om inte MS hade nya kartonger och klistermärken? :)

Postad 22 November 2007 - 19:33

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3024 inlägg
  • 0

Och hur svårt är det för andra företag som håller på med sånt här att skaffa det då? Jag säger inte att det INTE är MS som gjort det men att anta det bara utan vidare, eller ens några klara bevis. Det är ju sånt här som skapar dåliga rykten.

Postad 22 November 2007 - 19:41

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Jag har råkat ut för precis samma sak på Elgiganten här i Umeå. Då gällde det en trådlös telefon. Kartongen såg helt orörd ut den hade även de plastband man måste klippa av för att få upp kartongen kvar, men när jag packar upp den så är inte alla prylar riktigt i ordning och det finns nummer inlagda i telefonen.

Går tillbaka följande dag och påpekar det faktum att dom sålt en ompackad beg. vara men det vill dom givetvis inte kännas vid. Efter en hel del dividerande får jag till slut lämna tillbaka varan och då vill dom ge mig ett tillgodokvitto! Jag kräver pengarna tillbaka och efter en stund så får jag det.

Summan av kardemumman, det skall till enormt fina (låga) priser för att jag skall handla på Elgiganten i framtiden.

Postad 22 November 2007 - 19:42

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0
Har svårt att tro att MS säljer sina kartonger och klistermärken.

Postad 22 November 2007 - 20:14

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Och hur svårt är det för andra företag som håller på med sånt här att skaffa det då? Jag säger inte att det INTE är MS som gjort det men att anta det bara utan vidare, eller ens några klara bevis. Det är ju sånt här som skapar dåliga rykten.

Med tanke på hur klistermärket är tryckt, med kod, silver text m.m. har jag svårt att tro att El-Giganten skulle dels köpa in dem, samt köpa nya kartonger, samt köpa nya påsar till allt och sen sidosätta personal som perfekt packar om dem.

Ne jag står fast att Microsoft försöker få ut fixade maskiner och av en tråkig anledning har de brustit i kontrollen i detta fallet.

Postad 22 November 2007 - 20:35

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0
Är det bara jag som tycker detta är ett storm i ett vattenglas?

Ok, tråkigt att den som satte ihop boxen glömde att skruva i skruvarna när de satte ihop den efter att lagat boxen, men det är väl bara att meddela berörda affär så får man en ny? Förhoppningsvis med skruvar...

Att de säljer 'gamla' ex som nya är väl inte hela världen?

Postad 22 November 2007 - 20:43

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
http://www.nordicgam...et/0,10392.html

fyyyy på mig

Postad 22 November 2007 - 20:47

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3024 inlägg
  • 0

Med tanke på hur klistermärket är tryckt, med kod, silver text m.m. har jag svårt att tro att El-Giganten skulle dels köpa in dem, samt köpa nya kartonger, samt köpa nya påsar till allt och sen sidosätta personal som perfekt packar om dem.

Ne jag står fast att Microsoft försöker få ut fixade maskiner och av en tråkig anledning har de brustit i kontrollen i detta fallet.

Nu syftade jag inte p åatt det var Elgiganten som gjort detta utan som någon sa innan att det kan vara någon som köpt en ny för deras bannats eller liknande och har således köpt ett klistermärke själv från någon av alla ställen som säljer det, Kartongen fick han ju ny från då han köpte in den nyare från Elgiganten bara för att byta ut sin konsol.

Postad 22 November 2007 - 21:12

Kollba
  • Kollba
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
Lite OFT

Man blir så ******** förbannad när man läser sådant här !!! Hände så med min tjej när hon köpte en platt tv från Netonet. Vi kom hem pakade upp den . Allt såg okey ut tills vi lyfte ur den , fanns beskrivning på utsidan hur allt var packat i. INget låg där det skulle o det var kladdat i instruktionsböckerna . Samt att skyddsplasten på tv hade tejp över den gamla upprivna tejpen. Vid närmare koll så var det så på kartongen med ! slängde ner allt i kartongen åkte till netonet o skällde ut dom i kundservice o sa !
" ******** tur för er att jag kollade på tv innan jar åkte till Gotland imorgon , för om det hade hänt hade jag åkt upp o rivit detta ställe"

Postad 22 November 2007 - 21:16

Unregistered96c62822
  • Unregistered96c62822
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Att de säljer 'gamla' ex som nya är väl inte hela världen?

Skojjar du med oss? Det är väl klart som fan att man ska få en ny xbox när man köper något som SKA vara en NY xbox. Vill jag ha en begagnad, lagad xbox så handlar jag på tradera. Inga ursäkter!

Postad 22 November 2007 - 21:42

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0
Nej jag skojar inte...

En 'gammal' xbox med nyare kylning, ny förpackning, ny låda, ny manual skiljer sig på vilket sett från en 'ny' xbox? Förutom det där med att du kanske får den sämre kylningen på den 'nya'...

Knappast att jämföra med en begagnad köpt på tradera utan garanti, spärrad från live, repad plast, kaffefläckar i manualen och förpackad i en ICA kasse med tejp.

Postad 22 November 2007 - 21:53

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Nu syftade jag inte p åatt det var Elgiganten som gjort detta utan som någon sa innan att det kan vara någon som köpt en ny för deras bannats eller liknande och har således köpt ett klistermärke själv från någon av alla ställen som säljer det, Kartongen fick han ju ny från då han köpte in den nyare från Elgiganten bara för att byta ut sin konsol.

De gamla klistermärkena kunde man köpa ja, bara för att de trillade av så enkelt. Men jag har inte sett någon av de etablerade ställena som säljer de nya.

Postad 22 November 2007 - 21:58

Unregistered96c62822
  • Unregistered96c62822
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Nej jag skojar inte...

En 'gammal' xbox med nyare kylning, ny förpackning, ny låda, ny manual skiljer sig på vilket sett från en 'ny' xbox? Förutom det där med att du kanske får den sämre kylningen på den 'nya'...

Knappast att jämföra med en begagnad köpt på tradera utan garanti, spärrad från live, repad plast, kaffefläckar i manualen och förpackad i en ICA kasse med tejp.

Vad snackar du om? En massa xboxar skickas till Microsoft som endast ersätts med ett nytt moderkort. De gamla kylarna som har suttit i boxen, som spelats på av någon annan i flera år blir inte alltid bytade. Hur kan du då klassa detta som en ny xbox bara för att den får ny låda och förpackning samt ett nytt moderkort?

Det är en begagnad xbox som fått en del utbytt så att den funkar i ett tag till. Köper jag något som de utger för att vara nytt så ska jag också få en ny xbox.

Eller du kanske vill skicka tillbaka dina bestick som du haft under ett halvår som skulle vara rostfria? De började rosta och du skickade tillbaka dem. Företaget tvättar de med ett medel som får bort rosten, packeterar de i en ny förpackning osv och säljer de sedan och utger de för att vara helt nya. Sånt här tycker du alltså är ok?

Redigerat av Unregistered96c62822, 22 November 2007 - 22:08.

Postad 22 November 2007 - 22:22

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Nej jag skojar inte...

Vad snackar du om? En massa xboxar skickas till Microsoft som endast ersätts med ett nytt moderkort. De gamla kylarna som har suttit i boxen, som spelats på av någon annan i flera år blir inte alltid bytade. Hur kan du då klassa detta som en ny xbox bara för att den får ny låda och förpackning samt ett nytt moderkort?

Det är en begagnad xbox som fått en del utbytt så att den funkar i ett tag till. Köper jag något som de utger för att vara nytt så ska jag också få en ny xbox.

Eller du kanske vill skicka tillbaka dina bestick som du haft under ett halvår som skulle vara rostfria? De började rosta och du skickade tillbaka dem. Företaget tvättar de med ett medel som får bort rosten, packeterar de i en ny förpackning osv och säljer de sedan och utger de för att vara helt nya. Sånt här tycker du alltså är ok?

Nu var det faktiskt så att de hade bytat kylaren, alltså ny kylare.

Har inget mot att de återanvänder gammal hårdvara, bara de sätter på den nya kylaren och bytar X-clampsen. Sen o det är en samsung från 2006 eller det står att chassit är från 2006 spelar mig ingen roll, speciellt när jag vet att de säljs för 400kr lägre än HDMI versionen.

Men mitt krav är iaf ett skal som ser helt 100% nytt ut och att alla komponenter, där också skruvar, sitter där det ska.

Postad 22 November 2007 - 22:35

Unregistered96c62822
  • Unregistered96c62822
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Nej jag skojar inte...

Har inget mot att de återanvänder gammal hårdvara, bara de sätter på den nya kylaren och bytar X-clampsen. Sen o det är en samsung från 2006 eller det står att chassit är från 2006 spelar mig ingen roll, speciellt när jag vet att de säljs för 400kr lägre än HDMI versionen.

Men mitt krav är iaf ett skal som ser helt 100% nytt ut och att alla komponenter, där också skruvar, sitter där det ska.

En xbox som använts av någon annan i över ett år som fått rrod skickas in till Microsoft. Microsoft ersätter det gamla moderkortet med ett nytt. Lämnar de gamla kylarna osv (även om de bytat kylare i just den xboxen du såg så betyder det inte att de bytat kylare på resten). Kollar skalet så att det ser nytt ut och packar sedan ner xboxen i en ny förpackning med nya manual osv och annonserar ut den som ny.
Detta är alltså ok enligt dig?!

Är det bara jag som förväntar mig en helt NY xbox från fabriken när den utannonseras som ny?

Det vore annorlunda om Microsoft berättat hur det låg till och sålde de begagnade xboxarna för ett lägre pris. Så är dock inte fallet och det som verkar ha skett nu är helt oacceptabelt enligt mig.

Postad 22 November 2007 - 22:42

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Nej jag skojar inte...

En xbox som använts av någon annan i över ett år som fått rrod skickas in till Microsoft. Microsoft ersätter det gamla moderkortet med ett nytt. Lämnar de gamla kylarna osv (även om de bytat kylare i just den xboxen du såg så betyder det inte att de bytat kylare på resten). Kollar skalet så att det ser nytt ut och packar sedan ner xboxen i en ny förpackning med nya manual osv och annonserar ut den som ny.

Är det bara jag som förväntar mig en helt NY xbox från fabriken när den utannonseras som ny?

Det vore annorlunda om Microsoft berättat hur det låg till och sålde de begagnade xboxarna för ett lägre pris. Så är dock inte fallet och det som verkar ha skett nu är helt oacceptabelt enligt mig.

Nu har iof Microsoft bytat kylare på alla maskiner som skickats in sen i slutet av våren. Så nej, de bytar inte bara moderkort utan även kylarna, så är det. Och det betyder att det enda gamla som en kvar är DVD-spelaren och den spelar för mig ingen roll om den är från 2006. Moderkortet och kylaren är ju resten, förutom skalet.

Så nej inga problem för mig, men jag personligen hade jagat en HDMI om jag köpt en nya idag, men det står ju på boxen om den har det eller ej.

Postad 22 November 2007 - 22:48

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
nht_london, kan bara hålla med!

Postad 22 November 2007 - 22:53

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0

Eller tänk om den där 'nya' tidningen du köpte för dyra pengar i affären visar sig vara tryckt på returpapper?!?!?! :)

I ditt exempel, jämför de båda produkterna...
De nya besticken:
a) är tvättade
B ) kommer att rosta om ett halvår
c) ligger i ny förpackning

De gamla besticken
a) är tvättade
c) ligger i en ny förpackning

Det finns liksom INGEN skillnad på produkterna.

Vi pratar inte om en bil som gått 15000 mil och där generalagenten ställer om mätaren till 0 och säljer den som ny igen.

Edit: De-bbcodifierade b )

Redigerat av Unregistered6810b893, 22 November 2007 - 22:54.

Postad 22 November 2007 - 22:54

Unregistered96c62822
  • Unregistered96c62822
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Nej jag skojar inte...

Nu har iof Microsoft bytat kylare på alla maskiner som skickats in sen i slutet av våren. Så nej, de bytar inte bara moderkort utan även kylarna, så är det. Och det betyder att det enda gamla som en kvar är DVD-spelaren och den spelar för mig ingen roll om den är från 2006. Moderkortet och kylaren är ju resten, förutom skalet.

Så nej inga problem för mig, men jag personligen hade jagat en HDMI om jag köpt en nya idag, men det står ju på boxen om den har det eller ej.

Fel, fel, fel. Var har du fått det ifrån?

Detta inlägget är skrivet igår:

"Fick ena xboxen idag, reparerad, ny sigill, dock inte ny xbox, samma som jag skickade in, inte ett falcon moderkort, inte nya kylare, samma hitachi läsare i den."

Samma kille fick tillbaka sin andra xbox idag:

"Min andra xbox kom idag, nytt moderkort, modell gammalt, gamla kylare osv osv"

Postad 22 November 2007 - 22:57

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0

"Fick ena xboxen idag, reparerad...."

Påstod Microsoft att dessa var nya i de här fallen?

Postad 22 November 2007 - 22:58

Unregistered96c62822
  • Unregistered96c62822
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Eller tänk om den där 'nya' tidningen du köpte för dyra pengar i affären visar sig vara tryckt på returpapper?!?!?! :)

De nya besticken:
a) är tvättade

De gamla besticken
a) är tvättade

Vi pratar inte om en bil som gått 15000 mil och där generalagenten ställer om mätaren till 0 och säljer den som ny igen.

Häng inte upp dig på exemplet, jag tog det första jag kunde komma på. Orkar inte ens läsa igenom jämförelsen då det är xboxar vi snackar. Läs det viktiga och kommentera det jag skrev om xboxar och microsoft istället.

Postad 22 November 2007 - 23:00

Unregistered96c62822
  • Unregistered96c62822
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Palminio påstod att Microsoft bytat ut alla kylare på inskickade xboxar sen i våras. Så är inte fallet. Varför skulle då alla kylare vara bytade på de begagnade xboxarna som man lagat och sedan utannonserar och säljer som nya?

Postad 22 November 2007 - 23:08

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1680 inlägg
  • 0

Häng inte upp dig på exemplet, jag tog det första jag kunde komma på. Orkar inte ens läsa igenom jämförelsen då det är xboxar vi snackar. Läs det viktiga och kommentera det jag skrev om xboxar och microsoft istället.

Nej, du behöver ändra inställning om vad en NY vara är. För tror man att allt man köper nytt i butik kommer direkt från fabrik är man lite naiv. Det funkar inte så. Vad som är viktigt är att det inte skall vara någon fysisk skillnad på en fabriksny och en som kanske varit inne på lagning och säljs som ny.

Men i detta fall när MS verkar systematiskt rea ut refurbs så hade det ju varit schysst att nämna det för kunden att så är fallet så att de får ta ställning till vilken de vill ha i butik.

-lk

Postad 22 November 2007 - 23:19

Unregistered96c62822
  • Unregistered96c62822
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Nej, du behöver ändra inställning om vad en NY vara är. För tror man att allt man köper nytt i butik kommer direkt från fabrik är man lite naiv. Det funkar inte så. Vad som är viktigt är att det inte skall vara någon fysisk skillnad på en fabriksny och en som kanske varit inne på lagning och säljs som ny.

Men i detta fall när MS verkar systematiskt rea ut refurbs så hade det ju varit schysst att nämna det för kunden att så är fallet så att de får ta ställning till vilken de vill ha i butik.

-lk

Om Microsoft säljer begagnade xboxar där inte kylarna blivit bytade så är det en stor skillnad mot en ny xbox. Nu vet vi inte om de säljer begagnade xboxar utan bytade kylare men varför skulle så inte kunna vara fallet. Microsoft skickar fortfarande(!) ofta tillbaka xboxar som inte fått kylarna bytade till kunder. Det är därför en fysisk skillnad på den begagnade xboxen som de utger för att vara helt ny mot den xboxen som faktiskt är fabriksny och oanvänd.

Naiv eller ej. Jag vill inte ha en xbox som någon spelat på och som fått rrod - men inte fått allt som har en inverkan på xboxets funktion utbytt. Utanonnserar man det som en helt ny vara så ska inte den varan suttit hemma i ditt hem för bara några veckor sedan. Att företag kommer undan med sånt här är för mig en stor gåta.

Redigerat av Unregistered96c62822, 22 November 2007 - 23:23.

Postad 23 November 2007 - 00:19

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Palminio påstod att Microsoft bytat ut alla kylare på inskickade xboxar sen i våras. Så är inte fallet. Varför skulle då alla kylare vara bytade på de begagnade xboxarna som man lagat och sedan utannonserar och säljer som nya?

Jo så är fallet, MS satte det i system i våras. Därför finner man dessa kylare i alla som finns i butik idag, oavsett om de är från 2006 eller från 2007.

Postad 23 November 2007 - 00:22

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Fel, fel, fel. Var har du fått det ifrån?

Detta inlägget är skrivet igår:

"Fick ena xboxen idag, reparerad, ny sigill, dock inte ny xbox, samma som jag skickade in, inte ett falcon moderkort, inte nya kylare, samma hitachi läsare i den."

"Min andra xbox kom idag, nytt moderkort, modell gammalt, gamla kylare osv osv"

Nu får du först läsa på om Xbox 360 hårdvaran.

Killen snackar om den nya CPU kylaren som kom med Falcon, den utan kopparrör. Den kom i augusti 2007 och inget som MS sätter på reppade maskiner utan bara nya med falcon.

Vad jag snackar om är extra flänsen som går med kopparrör till GPU kylaren. Den kom i våras och sätts på alla maskiner som inte har den och kommer in. Alltså kan jag med 100% säkerhet avgöra att den maskinen jag fick har varit inne hos MS då är gjort 2006 men kylaren kom 2007, logik.

Redigerat av PalmiNio, 23 November 2007 - 01:29.

Postad 23 November 2007 - 00:29

Unregistered96c62822
  • Unregistered96c62822
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Ok så med all säkerhet är de begagnade boxarna som Microsoft nu utannonserar som nya försedda med kopparrör till GPU kylaren?

Alltså är xboxens alla vitala delar ersatta och den fungerar precis lika bra som en ny box?

Redigerat av Unregistered96c62822, 23 November 2007 - 00:31.

Postad 23 November 2007 - 00:30

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0
Ok, ok. Ni behöver inte citera 10 inlägg för att svara på det senaste. Det räcker med att trycka på "svara" knappen.

Postad 23 November 2007 - 01:54

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Ok så med all säkerhet är de begagnade boxarna som Microsoft nu utannonserar som nya försedda med kopparrör till GPU kylaren?

Alltså är xboxens alla vitala delar ersatta och den fungerar precis lika bra som en ny box?

Majoriteten av RRoD på Xbox 360 kommer från att det skapas ett glap mellan GPUn och moderkortet då stålskalet inte är korrektböjt. Trycket från fästena av kylflänsen, X-clamp, klarar inte av att ge tillräckligt tryck på flänsen som trycker på GPUn som sitter mot moderkortet och detta kan hända direkt eller efter en tid beroende på när trycket från X-clamp ger vika.

Ett enkelt fix för detta är att ersätta X-clamp med en fix som finns att köpa och därmed återskapa trycker som får GPUn på plats igen. Har gjort detta många gånger och RRoD försvinner direkt.

Microsoft försökte i första hand lösa detta problem med att leda bort en del av värmen från GPUn genom att montera fast en extra fläns till den fläns som fanns för GPUn. Denna fläns kom i våras och har satts in på alla nytillverkade samt alla som varit inne för lagning av RRoD. Detta gör att man kan säga att en konsol med datum 2006 har varit inne hos Microsoft.

Tyvärr så hjälpte detta minimalt då värmen fortfarande för stor och X-clampen fortsatte att ge vika. Nu ska de dock sen hösten även ha ändrat i kavlitén på dessa X-clamp till ett bättre stål som håller mot värmen. Ovan på detta bytade också ut CPU flänsen mot en ny som var större fast utan kopparrör samt att tillverkingen på CPUn och eDRAM blev mindre. Resultatet blev mindre ström = mindre värme = ännu mindre risk att den ger vika.

Därför är det så att alla de RRoD som skickats in till Microsoft är GPUs som har tappat kontakten men annars är det 100% fungerande. Så för MS är det bara då att byta flänsen mot den nya flänsen samt de nya X-clampen (på senare tid då) och vips har du en fungerande Xbox igen.

Eftersom Microsoft antagligen har insett att det inte går att fixa alla som kommer in på plats så skickar man i visa fall nya och i visa fall andra RRoD maskiner som man har fixat sen innan. Kontentan blir att man har ett lager av gamla moderkort med CPU/GPU som fungerar fint egentligen men som inte behövs för att ersätta de maskiner som kommit in, enligt folk så har flödet av RRoD boxar sjunkit iom Falcon m.m.

Därför är det inte konstigt att Microsoft sätter på den nya GPU flänsen på dessa moderkort, sätter i de gamla DVD-spelarna (som det inte är fel på) och sen kränger dessa lite billigare till återförsäljare som nya. Så länge alla skruvar är på plats och chassit ser nytt ut så har jag inga problem med det då produkten i sig är i funktion.

Men om man som i mina vänners fall får en kartong där man sen ser tt någon har lekt med chassit och skruvar saknas, ja då är det helt utanför min gräns.

Hur kan man då se att ens konsol har varit inne en vända?
1. Som jag sa innan bytade Microsoft utan den klisterlapp som satt på chassit då den gamla gick av allt för lätt och man kunde därmed inte avgöra om den varit öppnad eller ej.

Såhär ser den nya ut:
http://pictures.xbox...al/ah0div6y.jpg

Såhär ser den gamla ut:
http://www.teamxmods...icker-seal4.jpg

Den nya är, enligt min erfarenhet, omöjlig att inte bryta om man öppnar chassit. Lätt papper med klister. Den som lägger ner mycket tid, värmepistol m.m, kan säkert fixa det men ändå. Har man alltså en maskin som är tillverkad innan sommaren 2007 och den har det nya märket, ja då har den varit inne.

2. Vill man gå längre kan man öppna chassit och kolla där i. Har man den extra flänsen på GPUn som ser ut såhär:

http://loot-ninja.co...7/07/open_7.jpg

Ja då vet man också att den har varit inne hos Microsoft om det på chassit står att maskinen är från 2006.

Kom ihåg dock att den nya klisterlappen är något som precis kommit, så den kan ha den gamla lappen och ändå ha den nya flänsen o vara från 2006 vilket är en maskin som varit inne och vänt.

Redigerat av PalmiNio, 23 November 2007 - 01:57.

Postad 23 November 2007 - 03:56

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2517 inlägg
  • 0
Det är tyvärr inte så ovanligt som det borde vara, men jag tycker det är för jävligt när företag skickar ut begagnat skit och säljer det som nytt. Rent ut sagt bedrägeri. Som sades innan, begagnat köper man på tradera eller kanske blocket. Det som säljs som nytt i butiker ska fan ta mig vara nytt.

Postad 23 November 2007 - 08:17

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1680 inlägg
  • 0
Begagnat är en sak, nytt är inte alltid fabriksnytt. Det är bara ett faktum. Kan man inte leva med det skall man inte konsumera. Grejen är den att kunden inte skall märka någon skillnad på fabriksnytt och som ex. en jacka med trasig söm som lagats och lagt ut till försäljning igen. Så detta blir ju bara ett problem när det går fel som i detta fall. I 99,99% av fallen finns ingen skillnad och kunden är glad.

Det är bättre att se på fördelarna med detta såsom minskade omkostnader som förhoppningsvis betyder lägre priser för oss.

-lk

Postad 23 November 2007 - 17:22

Unregistered9e8b3d79
  • Unregistered9e8b3d79
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Eller tänk om den där 'nya' tidningen du köpte för dyra pengar i affären visar sig vara tryckt på returpapper?!?!?! :D

De nya besticken:
a) är tvättade

De gamla besticken
a) är tvättade

Ta denna jämförelse da. Du köper ett par kalsonger. Dom säljs som nya men jag har haft dom på mig tidigare och skitit i dom och lämnat tillbaka dom. Företaget har tvättat kalsongerna och du tror då att dom är nya. Men likförbannat har jag skitit i dina kalsonger som du går runt med. Skulle det kännas trevligt för dig?

Dvd spelaren i xboxen och likförbannat alla andra delar har slitits som inte är utbyta mot nya. Kan självklart jämföra detta mot en bil som gått 15000mil. För en xbox håller väl inte för all framtid?

Postad 23 November 2007 - 17:31

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1680 inlägg
  • 0

Ta denna jämförelse da. Du köper ett par kalsonger. Dom säljs som nya men jag har haft dom på mig tidigare och skitit i dom och lämnat tillbaka dom. Företaget har tvättat kalsongerna och du tror då att dom är nya. Men likförbannat har jag skitit i dina kalsonger som du går runt med. Skulle det kännas trevligt för dig?

Dvd spelaren i xboxen och likförbannat alla andra delar har slitits som inte är utbyta mot nya. Kan självklart jämföra detta mot en bil som gått 15000mil. För en xbox håller väl inte för all framtid?

Rätt eller fel, det är ett faktum vi får leva med. Det finns ju inget sätt att argumentera för att "problemet" skall försvinna.

Men se det från den ljusa sidan, nu kan du skita ner dig hur mycket du vill och reklamera kalsongerna och bara mysa i tanken att folk går runt med dina fartränder i underkläderna :D

-lk

Postad 23 November 2007 - 18:47

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Dålig jämförelse. Finns en anledning varför öppet köp aldrig omfattar underkläder och badkläder.

Du har dock helt rätt i DVD-spelaren, men jag önskar hellre rätt spelare än helt ny spelare.

Men du kan nog ge dig F** på att alla teknikföretag återvinner komponenter från återlämnade produkter. Hur hade det sett ut annars? Ska MS hyra en stor gård där de slänger alla RRoD boxar på hög?

Postad 23 November 2007 - 19:46

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Nej, de ska göra som tex Apple gör och sälja apparaterna till ett nedsatt pris, ung 20% billigare som "refurbished", inte skicka ut dem som nya till kund.

Postad 23 November 2007 - 20:25

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Nej, de ska göra som tex Apple gör och sälja apparaterna till ett nedsatt pris, ung 20% billigare som "refurbished", inte skicka ut dem som nya till kund.

Skillnad, Apple säljer produkt som är helt begagnad, inte bara en som fått några nya delar. Sen kan man ju undra hur många och vilka delar som får vara gamla utan att man ska säga något.

Tumregeln är ju att de 360 som är utan HDMI är gamla.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.