Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

FPS till Xbox 360 med handkontroll?

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 November 2007 - 08:55

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0
Hej på er! Jag är en ganska van PC-spelare vad gäller FPS och RTS. Har skaffat mig en 360 och spelen Call of Duty 2 och Call of Duty 3, Gears of War, Halo 3, Ghost Recon: Advanced Warfighter och Condemned. Än så länge, fler kommer! Jag provade att lira COD-spelen, Halo 3 samt GOW igår men det kändes hopplöst att anpassa sig till att styra denna typ av spel med handkontrollen. Är ju så van vid mus + tangentbord! Dog hela tiden! =)

Min fråga är: Kommer jag att lära mig eller det är kört för mig redan nu? :D Hur funkar C&C 3: Tiberium wars till 360 förresten vad gäller styrningen?

Postad 23 November 2007 - 09:26

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4346 inlägg
  • 0
Jag var länge anti mot FPS på konsolspel, sen skaffade jag en Ps2 inte för längesen och började spela lite olika spel och då vågade man sig på nått FPS och det är ovant i början, men jag tyckte man vänjer sig ganska fort ändå.
Sen är ju konsolspel anpassade till kontrollen, t.ex. lite autoaim eller att fienderna reagerar långsammare.

Postad 23 November 2007 - 10:21

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Tog mig ett par timmar att lära mig. Hade väldigt stora problem med Resistance till PS3 till en början men man anpassar sig förvånansvärt snabbt.

Postad 23 November 2007 - 10:25

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Vet inte om du kommer att lära dig :D Men vi är några miljoner som klarar av det på XBOX 360 .

Kände precis som du i början men nu tycker jag att det är kanon . Mkt skönare att sitta/ligga i soffan & spela .

Postad 23 November 2007 - 16:45

promaster
  • promaster
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hej

Någon som har provar att koppla mus & tangentbord till xbox360, typ denna nedan ?

Postad bild

Postad 23 November 2007 - 18:38

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Du kommer att lära dig, dock så kommer du aldrig kunna uppnå samma precision med kontrollen som du hade med kb/m.

Och tänk på att alla spel är olika, jag som har stor erfarenhet av fps både på konsol o pc hade stora problem med GoW första tiden. Efter en timmes lirandes avfärdade jag hela dess spelkontroll som bajs. Dock så prövade jag det efter en stund igen och efter ca 2 timmars lirande var jag "in the zone"... Så jäkla skön kontroll :)!

Tips: Nästa fps spel du måste införskaffa är Call of Duty 4, sjukt intensivt och cineastiskt. Bästa SP-fps'et på konsol just nu!

Tips 2: När du blivit lite bättre med kontrollen så lira igenom Halo 3 på heroic eller legendary, är ett helt annat spel än på normal. Otroligt mycket mer givande där man måsta va på sin vakt hela tiden och utnyttja alla vapen man har + spela taktiskt.

Redigerat av tsartiis, 23 November 2007 - 18:43.

Postad 23 November 2007 - 21:17

Unregistered2b236a0e
  • Unregistered2b236a0e
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Hej!

Som inbiten mus/tangentbord användare kände precis som du, det kändes hopplöst men det är en vanesak. Under de åren jag ägde min gamla xbox så vande jag mig aldrig så jag köpte en sån där sak på bilden fast till gamla boxen då men det funkade sådär, kass känsla. Först nu sen jag köpte min 360 och spelat igenom 2 fps spel jag faktiskt börjar gilla styrningen med kontroll. Vill påpeka att jag slutat lira PC spel helt också så längesen jag lirade med mus och tangentbord.

Men som nån skrev så går det aldrig få samma precision med kontroll som med mus. Att vända sig om snabbt 180 grader och direkt ha siktet i huvudet på motståndaren funkar medd mus men svårt med kontroll och de styva spakarna men det är ju lika för alla.

Jag har fortfarande svårt för snabba spel som tex ett lir som Unreal tournement där man flyger runt som en stolle... Är i behov av att kunna ta skydd bakom saker ;) Som nån COD 4 och Vegas är perfekte och roliga FPS spel :)

Jag försöker så gott det går att sikta med strafeknappen och använda den andra styrspaken så minimalt som möjligt då blir det inte så "vispigt"... lycka till!

Postad 23 November 2007 - 21:46

Unregistered24c8cfe3
  • Unregistered24c8cfe3
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Angående Command and Conquer 3, så fungerar det riktigt bra att styra via handkontrollen. Jag har även Battle for middle earth, och det fungerar väl det med, men inte som CC3...det känns helt naturligt.

Postad 24 November 2007 - 00:17

{OLD}Reaper
  • {OLD}Reaper
  • Veteran

• 1740 inlägg
  • 0
Det är bara att köra vidare, man vänjer sig ganska snabbt.

När det gäller FPS med handkontroll så är det en fördel som förvånansvärt få tar upp:

Du har ju en riktig "trigger" på handkontrollen och själva handdelen är ju lite utformad som en "kolv", lägg lite rumble på det och voila...

Personligen tycker jag att det ger en härlig illusion av att verkligen avfyra ett vapen. :)

Eller så är jag helt enkelt riktigt, riktigt rubbad... ;)

Redigerat av {OLD}Reaper, 24 November 2007 - 00:19.

Postad 24 November 2007 - 12:07

Ebola
  • Ebola
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag var också en inbiten mus/tangentbords spelare och jag fattade inte varför man ville köra med handkontroll och konsol. MEN nu när kört ett tag så kan jag säga att känslan nu för tiden är oslagbar och grafiken börjar ju bli riktigt bra också på konsoler.

Visst samma precision och snabbhet som mus/tangentbord kommer man säkert aldrig att uppnå men känslan man får överväger det mesta. Sen så måste man komma ihåg att det faktiskt går att ställa in snabbheten/känsligheten på handkontrollen också, i alla fall i CoD4 ;)

Med andra ord man lär sig och man lär sig älska det :)

Postad 15 January 2008 - 21:22

Skvall
  • Skvall
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Jag har spelat mkt med mus/tbord till PC och älskar det.

Jag vet inte vad ni menar med "lära sig snabbt" eller "man blir van" men jag har iaf klarat Halo 1, Resistance, spelat Warhawk osv osv men jag tycker fortfarande inte om det. Jag blir mest frustrerad för att jag är så handikappad.

Klart det går att spela, men jag längtar oftast efter datorn.

Redigerat av Skvall, 15 January 2008 - 21:23.

Postad 15 January 2008 - 23:06

Nyluh
  • Nyluh
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0
Var hardcore-pc-gamer förut. Vill dock aldrig lämna soffan och handkontrollen igen! :)

Postad 15 January 2008 - 23:54

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Jag vet inte vad ni menar med "lära sig snabbt" eller "man blir van" men jag har iaf klarat Halo 1, Resistance, spelat Warhawk osv osv men jag tycker fortfarande inte om det. Jag blir mest frustrerad för att jag är så handikappad.

Tja, alla är vi olika men du har uppenbarligen "lärt" dig kontrollerna om du klarar spelen. Sen blir man nog aldrig van till den grad att man tycker det är bättre än PC.. om man inte håller på i flera år då och knappt rör spel på datorn under tiden.

Postad 16 January 2008 - 11:00

SejLax
  • SejLax
  • Beroende

• 1495 inlägg
  • 0
Jag håller med de flesta i denna tråden. Jag har spelat en hel del på PC innan och tyckte att handkontroll var totalt värdelöst de få gånger jag provat spela med det. FPS var det sista jag skulle kunna tänka mig att spela på konsoll. Nu sitter jag med en Xbox 360 sen 2 månader tillbaka och vill aldrig mer spela på den där lilla inlevelsebefriade datorburken.

Att sitta tillbakalutad i en skön soffa med bra hembioanläggning och med en skön handkontroll i handen är riktigt häftigt. Kan dock fortfarande känna mig lite frustrerad ibland när siktet inte riktigt går dit man vill, men att experimentera med styrkänslighet och att ge det hela lite tid lönar sig verkligen.

Jag minns mina första 20 matcher på Gears of War då jag i princip gick ur varje match utan en enda kill. Då hade jag ändå klarat spelet ett varv - visserligen på casual, men ändå.

Men visst, du har inte samma frihet med handkontroll. Men när du kommer in i det mer och mer så bryr du dig inte för spelen är anpassade efter kontrollen och spelar du online så är det lika för alla ändå.

Jag känner mig absolut inte handikappad av att jag sitter och spelar på konsoll. När du blir duktigare och duktigare kommer du känna dig lika säker med handkontroll som med tangentbord och mus. Det är en vanesak bara. Koordinationen i tummar och fingrar tränar du upp, sen sätter du headshots som på vilket PC-spel som helst.

Edit:
Det är väl inte bara jag som tycker att Xboxens kontroll är både snyggare och skönare än PS3ans? Jag läste att det var några som tyckte att 360-kontrollen såg ut som en leksak. Fattar ingenting. Jag älskar hur den ligger i handen och tycker att knapp- och spakplaceringarna är helt perfekta. Hur handkontrollen kändes var en stor del i varför jag valde Xbox 360 över PS3.

Håller med {OLD}Reaper om att kontrollen bidrar till den sköna känsla man får när man trycker av en skottsalva med 360-kontrollen. Åtminstone om det är ett bra spel man spelar.

Redigerat av SejLax, 16 January 2008 - 11:07.

Postad 16 January 2008 - 11:31

Unregistered2b236a0e
  • Unregistered2b236a0e
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Tycker absolut xbox-kontrollen är skönare än den till ps3 men antar att det är en vanesak som allt annat.
Men om man ska gå in på detaljer så ligger den som nån sa skönare i handen än den till PS3... lite mjukare
former och inte så kantig heller. Dessutom är styrspakarna urgröpta på xbox och inte rundade som på PS3 så man får bättre fäste med tummarna. Dessutom känns styrsparkarna något styvare än PS3ans vilket är skönare när man tex lirar Tigerwoods och ska slå raka slag.

Angående att lira med handkontroll till FPS spel så har jag redan skrivit i denna tråden men nu
har jag lirat ännu mera sen dess. Tycker allt fungerar väldigt bra med handkontroll tills man kommer till siktet.
Springa och röra sig och hoppa, ducka osv funkar precis lika bra som med mus och tangentbord men kan fortfarande bli j+vligt sne på siktet och jag förlorar många dueller pga av att jag inte kan sikta så bra.

Även ifall en person sitter still så är det ibland svårt med snipern att sikta direkt i huvudet utan det blir ofta 1-2 extra sekunders justeringar, lite höger och sen lite vänster och sen höger igen innan man har siktet precis där man vill vilket resulterar i att den handkontrollvane motståndaren hinner skjuta först. Med mus hade man haft siktet i pannan på en halv sekund. För oftast handlar det om vem som skjuter först eller träffar först... Närstrider där motståndarna rör sig snabbt ska vi inte prata om, brukar sluta med att jag dör.

Saknar absolut inte datorn, Den stora TVn, hemmabion och soffan slår datorn och skrivbordet med hästlängder men det finns ju alternativ så man kan kombinera numera. Den nya XFPS 360 *SNIPER* verkar ju rätt najs, en klar förbättring om man jämför med föregångarna. Finns endel videos på youtube om man söker.

Någon här på forumet som använder den och kan ge en recension?

Postad 16 January 2008 - 14:47

iohan
  • iohan
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0
Kan bara instämma. Man vänjer sig vid att spela med handkontroll. Precisionssiktet blir kanske lite lidande men så länge det drabbar alla lika mycket så tycker jag det känns OK. Springa, hoppa och allt annat fungerar utmärkt med kontroll.

Själv tycker jag att enkelheten med Xbox Live gör det mycket roligare att spela där än på PC. En mjuk soffa & 42" gör ju sitt också :)

Postad 16 January 2008 - 15:20

theonlyix
  • theonlyix
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Du vänjer dig! Sen kommer du inte vilja köra med mus o tangentbord igen..

Jag har spelat FPS på pc sedans wolfenstein (med mus sen DUKE3d och Quake). Skaffade kryssbox 1 och föll väl aldrig helt för den, spelade fortfarande mycket på pc.

Sen 360 kom in i mitt liv har mitt pc spelande nästan avtagit helt (sånär som på BattlegroundEurope), handkontroll ger så pass mycket bättre känsla än mus och tangentbord när det gäller fps spel att det lilla man tappar i precision (du kan bli ruskigt bra på precision med handkontroll med övning och utan autoaim) vinner man lätt på känslan, plus att sittställningen i soffan oftast är bekvämare än den framför datorn.

Postad 16 January 2008 - 15:24

Ebola
  • Ebola
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0

Kan bara instämma. Man vänjer sig vid att spela med handkontroll. Precisionssiktet blir kanske lite lidande men så länge det drabbar alla lika mycket så tycker jag det känns OK. Springa, hoppa och allt annat fungerar utmärkt med kontroll.

Jag är inte så säker på att man kan säga att det är lika för alla längre...

Det finns tydligen många som börjat använda XFPS Sniper till xbox360, dvs fler som börjat använda tangentbord och mus på xbox 360 och FPS spel.

Man kan ju då inte påstå att man lirar på samma villkor, då det är mer precision i att spela med tangentbord och mus.

Jag har hört och läst att man med XFPS kan låsa X och Y koordinater. Man kan alltså låsa siktet i höjdledd vilket innebär att du aldrig drar siktet för högt upp och kan således lättare få till tex ett headshots.

Det finns även de som låser siktet i höjdledd att stanna vid huvudet på en motståndare när man hoppar. Därför tror jag att det finns så många som skuttar omkring "out there".

Fusk?Nja, det finns ju inget förbud mot det nu men man spelar definitivt inte på samma villkor.
Borde det förbjudas? Jag tycker det eftersom man inte spelar på samma villkor och man går man ju emot allt som konsol och handkontroll går ut på. Att luta sig tillbaka och bara njuta.

Personligen kommer jag aldrig att använda XFPS för vinna är ju inte allt...eller? :)

Postad 16 January 2008 - 15:36

Ebola
  • Ebola
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
Jag har lag upp en ny tråd där vi diskuterar om det är fusk eller inte att använda XFPS adaptern. Kan ju vara kul att se vad folk tycker i allmänhet.

Postad 16 January 2008 - 21:44

pancreas
  • pancreas
  • Veteran

• 1727 inlägg
  • 0
Ang. mus och t-bord till xbox:
Har man en konsoll och ska spela med och mot andra ska man spela på samma villkor och alla ska ha samma möjligheter.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.