Nu till min fråga: Vilket spackel rekommenderar ni till bredspackling?...Räcker det att köpa "billighets spackel" på Rusta, ÖB eller dylikt eller ska man satsa på lite mer kända/dyrare spackel?.....Vad är skillnaden?
M VH
tobbetiger
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Spackel för bredspackling?..
Startad av
Unregisteredaa9a3a10
, Nov 23 2007 14:12
9 svar till detta ämne
Postad 23 November 2007 - 14:12
Hej alla "händiga" människor här inne!..Efter att ha läst & inspirerats av alla tips och tricks här på min hembio, tänkte jag faktiskt ( fast man har tummen mitt i handen) påbörja ett biobygge i gillestugan som är på ca 50m2 så lär ju bli en del färg och spackel!..'
Nu till min fråga: Vilket spackel rekommenderar ni till bredspackling?...Räcker det att köpa "billighets spackel" på Rusta, ÖB eller dylikt eller ska man satsa på lite mer kända/dyrare spackel?.....Vad är skillnaden? M VH tobbetiger Postad 23 November 2007 - 14:22 Så du spacklar inte dina gipsskivor? Köp kvalitetsspackel om du inte ska fylla upp väldigt stora hål. Bra spackel sjunker inte, håller bättre, är lättare att spackla och slipa så det blir snyggt. Redigerat av dunde, 23 November 2007 - 14:22. Postad 23 November 2007 - 14:24
Håller med dunde, ska du dock bredspackla hela väggarna så kan jag rekommendera Byggmax bredspackel, det är grymt prisvärt och håller nästan samma klass som proffsens. Men dock ska sägas, ska du slänga upp en 5-10 burkar på väggarna så är det faktiskt lite trixigt att få bra om du inte vill lägga galet med tid på det. Nej som vift sa, kör med gips (det är väl vädligt bra rent akustiskt sätt oxå) och spackla sen bara i hål och skarvar (men det kallas inte att bredspackla).
Postad 23 November 2007 - 14:43
Ja, givet blir det ju alltid lite spackeljobb, men det totala jobbet kan ju bli mindre om man sätter gips först beroende på hur det ser ut.
Postad 23 November 2007 - 15:54
Jag har just bredspacklat mitt hus, 155 kvm sjögrästapeter drog åt sig 32 hinkar spackel. Började med nordsjö spackel för lite över 300kr, denna var bäst. Sen gick jag och provade en mängd andra, varav bauhaus hade något rätt bra men enligt hantverkarna så va byggmax spackel i samma klass som nordsjö, detta för under hundringen!
Skall man bredspackla är konsistensen avgörande, eftersom för hård blir jobbig samt för lös blir rinnig och svår att få kanter rätt. Kan säga att det finns en hel hord med spackel som jag provade, och endast 3 (av de jag provade) var bra för bredspackling. Postad 24 November 2007 - 08:29
Jag har inte provat så många olika spackel men detta är i alla fall min favorit. Billig och mycket lätt att slipa.
https://www.minhembi...s...st&p=956534 Postad 26 November 2007 - 16:15
När jag började renovera lgh så körde jag med ett lite dyrare spackel men då jag var rätt kass på spackla så gick det åt lite väl fort.
For på byggmax för att köpa lite grejer där och såg deras 10liters burk för hundringen. Jag testar tänkte jag och nu till väggar så är det uteslutande det spacklet som används. Mer prisvärt är svårt att finna! Men jag kan inte rekommendera det till att fylla igen hål osv, det krymper ordentligt. Men till väggar, riktigt bra! Postad 01 October 2008 - 11:20
Höll på att bredspackla när jag läste denna tråd samtidigt som spacklet tog slut, tänkte att spackel från Byggmax nog mest var skit men hundra spänn har jag råd med så iväg o handla. Herrejösses! Det funkar bättre än någon annat jag testat (Nordsjö och Beckers), som gammal anställd på Nordsjö är man ju envist övertygad om att deras grejor är bäst men ICKE så från och med nu blir det bredspackel från Byggmax (fyllnadsegenskaperna för hål har jag inte testat ännu).
Postad 02 October 2008 - 13:19 Jag har jämfört det med det som är på byggmax och finner ingen skillnad ... mer än pengen. Jag kör på Byggmax hädanefter. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |