Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken förstärkare

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 November 2007 - 12:02

Herhold
  • Herhold
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
vilken av dom här 2 recivrarna är mest kraftfull?

http://www.jvc.se/pr...SE&catid=100081

http://hifiklubben.s...iver_silver.htm

just nu är det ett par proson med dubbla 10or som ska drivas men till sommarn är det antigen dali concept 6 eller 8 som ska drivas....

Postad 24 November 2007 - 13:33

Herhold
  • Herhold
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
ingen som kan hjälpa mig?

Postad 24 November 2007 - 13:41

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
Denonen borde vara starkare

Postad 24 November 2007 - 13:46

Herhold
  • Herhold
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
borde?

den har ju 75w i 8 ohm medans jvc är på 110w 6ohm

Postad 24 November 2007 - 16:58

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Denon skulle jag tagit utan minsta tvekan.

Desto lägre ohm-antalet är destå högre effekt. alltså kommer Denon stärkaren att leverera mer än 75 watt om man går ner till 6 ohm som JVC:n är mätt i. (om den siffran sen stämmer på JVC:n kan nog absolut diskuteras..)
Nu vet jag inget om vikten och så vidare på JVC:n men Denon:en är nog garanterat tyngre, vilket i regel betyder strömstarkare som i sin tur oftast säger mer/är viktigare än watt-antalet.

Med andra ord: Denon gör bättre föstärkare än JVC som är ett blandmärke av div olika produkter. Denon:en kommer nog garanterat att vara strömstarkare vilket i ditt fall är det viktigaste om du inte vill att både högtalare och stärkare ev. skadas och för att givetvis får så bra ljud som möjligt. Om du sen också ska byta upp dig till Dali så finns det ingen tvekan alls.

Postad 26 November 2007 - 13:02

Kanhow
  • Kanhow
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Inte så säker på att jag skulle kalla någon av dem kraftfull.
Men hade jag varit du så hade jag tagit Denon och sedan kompletterat den med extra slutsteg till fronterna.

Postad 26 November 2007 - 18:23

Herhold
  • Herhold
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
okej..men denonen e mest kraftfull om jag fatta svaren rätt:p då blire till att spara pengar då:) och denna reciver kommer räcka att driva concept 8 i framtiden?:P

Postad 26 November 2007 - 18:30

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Känns lite som att det beror på vad du vill ha ut av det.. Vill du ha ut stöt i basen så är inte Denon rätt elektronik.
Kolla då på NAD som klubben har. Även Marantz och Onkyo ska vara mer kraftiga på djupet.
Detta gäller dock till musik där du lär märka det.
Ska du ha det till film, så dels är Concept 8 overkill till fronten. :P Men det krävs inte lika mycket eftersom den skickar de lägsta frekvenserna till suben.
Fördelen med Dalis högtalare är annars att de brukar vara lätta att driva.

Men gör som så att du sticker inom närmsta HiFi Klubben och lyssnar hur det funkar tillsammans.. :)

Postad 26 November 2007 - 18:34

Herhold
  • Herhold
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
man e ju inte gjord av pengar;) så en sak i taget..musik e det främst som gäller..men film med:D lyssnade på polarns concept6or och denna denon vi skriver om och jag blev riktigt imponerad...men en nad som e lite kraftfullare och 8orna så kan polarna gå hem och lägga sej:D

Postad 26 November 2007 - 18:53

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Redan med en NAD och ett par Concept 6or kan din polare gå hem och lägga sig om det är kraft du är ute efter.. Du får betydligt mer punch i högtalarna med NAD.
Men som sagt, stick ner om klubben och lyssna.. Vet faktiskt inte hur det funkar med 8orna och Denonen i fråga.. Kan kanske bli aningen för tungt..

Men tipset får nästan bli att i så fall hitta en begagnad NAD om du vill ha mer kraft som sagt. :)

Postad 26 November 2007 - 20:55

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Just "punch" ur högtalarna kan du nog även få ut ganska så bra även med Denon förstärkaren. (dock kommer det låta sämre och mer ansträngt) den största skillnaden blir nog att NAD:en kommer ge ett mer tyngre, varmare och framförallt kontrollerat ljud vilket i stort sett är ett måste om du senare ska införskaffa en så pass fin och stor högtalare som Concept 8.

Postad 27 November 2007 - 00:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

borde?

den har ju 75w i 8 ohm medans jvc är på 110w 6ohm

Den där specen är inte värd mycket.

Modellen under (med samma spec, 110W vid 6 ohm):

Bifogad fil  jvc310.png   97.22K   0 Antal nerladdningar

Från textrutan:

JVC-mätningen
Samtidigt som vi testat och mätt JVC RX-301 i Hifi & Musik hade Hemmabio-tidningen lillebror RX-D201 inne för
test. Om det inte varit för att den senare mätte precis lika dåligt som vår receiver, hade vi misstänkt ett
produktionsfel. När två olika receivrar från samma märke mäter lika dåligt lutar det hellre mot en gigantisk
konstruktionsmiss.
För att vara på den säkra sidan gjorde vi också mer konventionella mätningar på JVC-receivern, förutom flertaliga
med The Power Cube på redaktionen och hos Audiograph i Linköping. Jag lämnar över ordet till Lars-Åke Ohlén
på Audiograph:

"Jag har kollat JVC RX-D301 lite extra. Den är specad till 110 watt i 6 ohm. Detta motsvarar att den ska kunna läg-
ga ut en sinussignal med ett effektivvärde på 25,7 volt utan att det klipper. Med 1 kHz kontinuerlig signal, OBE-
LASTAD, kan den ge ungefär denna nivå ut. Om man däremot belastar den med ett 8-ohms motstånd, så klarar
den bara 17 volt ut innan den klipper (och stänger av...). Med 1kHz burstad signal ("musiklik") klarar den bara drygt
13 volt ut innan den klipper, både obelastad och med 8-ohms motstånd (motsvarar ungefär 20 watt/8 ohm)."

Sammantaget kan vi alltså konstatera att JVC-receivern i princip inte klarar av att lastas ner. Utan belastning, det
vill säga film- och musikljud genom en högtalare, blir det svårt att använda receivern på något vettigt sätt...

Postad 27 November 2007 - 19:24

Herhold
  • Herhold
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
http://hifiklubben.s...iver_grafit.htm

tror ni den recivern klarara av att driva dali concept 8orna bra?

Postad 27 November 2007 - 19:37

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Den kommer att driva dem bättre än de andra nämnda förstärkarna. Dock för att få ut max ur en högtalare som Concept 8 så krävs det ju givetvis mer. Antingen gå upp en eller två modeller eller köra på 744:an och senare lägga till ett slutsteg.Vad du än väljer är det ett betydligt bättre alternativ än tidigare iallafall. Något att bygga vidare på, en bra grund så att säga.

Postad 27 November 2007 - 19:40

Herhold
  • Herhold
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
okej... denna förstärkare klarar nog av uppgiften hoppas jag.. http://hifiklubben.s...iver_grafit.htm

det rör sig om va 2 månaders mer sparning en den andra NADEN isåfall;)

Postad 27 November 2007 - 22:24

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

okej... denna förstärkare klarar nog av uppgiften hoppas jag.. http://hifiklubben.s...iver_grafit.htm

det rör sig om va 2 månaders mer sparning en den andra NADEN isåfall;)

Det kan det va värt. Dock finns det många bra att välja på i den prisklassen. det är ju inte bara kraften utan även ljudbilden som skiljer sig. T.ex. om du vill he ett tyngre och ganska mörkt ljud är du på rätt spår med NAD.
Som jämförelsevis så har förstärkare som Sony och Yamaha ett tunnare och ljusare ljud, dock ganska bra detaljer i ljudet.

Postad 28 November 2007 - 16:06

Herhold
  • Herhold
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
jag gillar tryck och högt...vet att dali kanske inte det bästa då men blev kär i dem.. :) och tror att 8orna slår på rätt ass bra med en trevlig förstärkare ;)

Ni kanske har något förslag på förstärkare 5-7k?
det e ljudet som e det viktiga och inte bilden...

Postad 28 November 2007 - 16:48

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
De kommer nog absolut att kunna slå på rätt bra. Kolla runt lite. NAD -absolut! Harman/Kardon, Onkyo är ett annat märke som du skulle kunna kika lite närmare på också. Men hur var det nu, surround också eller nöjer du dig med en tvåkanals/ stereo förstärkare?

Postad 28 November 2007 - 16:50

Herhold
  • Herhold
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Tvåkanals duger för jag ska bara ha 2 frontar.. hittade denna på blocket precis http://www.blocket.s...2797.htm?ca=7_s

väldigt bra pris för den iafall:D

Postad 29 November 2007 - 12:38

Herhold
  • Herhold
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Har bestämmt mig för en 2kanalare ;) vilken va dessa 2 skulle ni valt och varför? Ni får gärna ge egna förslag på stärkare som ska driva dali concept 8 i framtiden..:) :) B)

http://hifiklubben.s...mium_silver.htm

http://hifiklubben.s...ceiver_graa.htm

Redigerat av Herhold, 29 November 2007 - 12:39.

Postad 29 November 2007 - 12:42

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Åter igen så svarar jag NAD eftersom den har mer "kraft" att driva Dalin.
Så du lär få ett betydligt trevliga ljud med NADen..

Men som jag nämndde sist så det bästa för dig är att ta dig inom en Klubben och provlyssna kombinationerna.. :)

Redigerat av Darth Tojayz, 29 November 2007 - 12:43.

Postad 29 November 2007 - 13:01

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Yamaha rx-v1700 ska rejält med Kraft och Kvalitet
Test : Bildochljud
Test : Smartson

I detta test fick Nad råpisk av Yamaha i bl.a. kraft Bildochljud Dock tror jag T754 är en betydligt bättre förstärkare än T744.. det lönar sig att välja rätt !

Postad 29 November 2007 - 13:02

Herhold
  • Herhold
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Ja det ska jag göra..blir efter julhelgen då :) :) en sak jag undrar e om dom har ingångar så jag kan spela musik från datorn?

Postad 29 November 2007 - 13:28

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Tvåkanals duger för jag ska bara ha 2 frontar.. hittade denna på blocket precis http://www.blocket.s...2797.htm?ca=7_s

väldigt bra pris för den iafall:D

Denon 3805, är de bästa alternativet i hela tråden anser jag :) Den skulle jag satsat på iaf

mvh

Postad 29 November 2007 - 13:40

Herhold
  • Herhold
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Onkyos förstärkare e det ngt och ha? kan tänka mig reciver för 5K så kom med förslag.. jag vill ha kraft,punch och kunna spela högt:D :)

Postad 29 November 2007 - 13:47

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Yamaha har även en rx-v861. Testades nyligen bland 10tkr förstärkare och fick utmärkelsen "populistisk och kraftigast" nu går den på 5800kr på hifihuset.
Test : Bildochljud

Postad 29 November 2007 - 13:49

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Det låter som att du ska ha en NAD med dina krav. :)

Onkyo ska vara rätt kraftiga om jag inte minns fel.
Tänk på att ska du enbart köra 2kanals så får du betydligt mer om du köper en 2kanalare än en surroundare.

Både NADen och Denonen i din tidgare fråga har möjlighet att koppla datorn till via RCA-Minijack kabel.
Till en surround-reciever kan man oftast koppla med hjälp av optisk kabel.

Får jag fråga varför du kollade på just den Denonen och den NADen när du kollade på 2-kanalare??
Är radio ett behov du har?

Redigerat av Darth Tojayz, 29 November 2007 - 13:51.

Postad 29 November 2007 - 14:15

Herhold
  • Herhold
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
ja det får man..B) har en fettisch för hifiklubben och specielt NAD och denon B) Men klarar dom av att driva concept8orna bra tro? :) en2kanal spelar väl bättre än en 5elller7 kanalig?;) :)

Postad 29 November 2007 - 17:58

Herhold
  • Herhold
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
HK 3480 verkar väldigt intressant..120w i 8ohm och väger 10.4kg som borde göra att den är en riktig arnold eller?:)

Postad 30 November 2007 - 13:16

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Väldigt olika hur de mäter Watt.. Ofta så piskar NAD Denon fast än NADen enligt spec har mindre watt.

Men som sagt, är du i behov av radio? Annars så satsa på en C372a. :unsure:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.