Att lämna iväg til proffs är fusk

Bygg i MDF så blir det mindre slipa till en börja med. Använd ett hårt spackel som inte vittrar eller rör sig. Polyesterspackel skulle jag säga är bland de bättre. Spackla och slipa flera flera gånger tills det är 100% slätt.
Gå sedan över med en primer. Det funkar med biltemas primer, men den är väldigt tunn. Köp en något dyrare så fyller den bättre. Slipa ner primern och lägg på ny och håll på så tills du känner dig nöjd. (Det är underarbetet det hänger på)
Lägg sen första lagret färg. Åk till en bildelsfirma och beställ en riktig färg. Snacka med dem hur mycket förtunning du bör använda. De blandar i regel till färgen åt dig och en burk går på 150 kulor cirka. 2 burkar bör räcka. (Precis som en vanlig för-förfest

)
När färgen täcker helt och är slät (Du kan även slipa ner färgen med ett fint sandpapper och våtslippapper) lägger du på klarlack. Även denna kan du köpa hos samma bildelshandlare. Den är högblank som bara den!
Deta bör göra susen, då det kommer bli riktigt snyggt. Även om du skulle göra allt efter regelbokens ABC kommer det dock aldrig bli lika bra som om du lämnar den till en lackerare. Dock har jag ingen aning om hur de hanterar trä ur professionell kontra prismässig synvinkel.
Gör det själv... cirka 1200kr kanske... En lackerare tar nog 3000 för lackjobbet bara. Det är en rätt stor yta...
Om det bara är högglans som eftersträvas och inte en kliniskt plan yta så skulle jag rolla allting. Spackla och sedan rolla 3-4ggr med en högblank oljefärg. Sedan kanske jag skulle lägga en högblank lack ovanpå om det är nödvändigt. Kommer bli bra det med, och framförallt billigt och enkelt.
Lycka till med bygget. Ser intressant ut!