Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

"Högglanslack"

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 November 2007 - 18:22

PH-07
  • PH-07
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Hej,

jag ska strax påbörja ett litet "gör-det-själv-projekt" men har frågor kring de elementära grunderna.
Det är nämligen så att jag ska göra en huvudgavel till min säng, där den kommer att få lådor/hyllor på
kortsidorna. Svårt att beskriva men ni kan se på den bifogade bilden. ("skåpet" till höger på bilden är en kortsida från sidan). Hursomhelst så vill jag ha den i vit färg, klarvit, men den skall vara i högglans.

Bifogad fil  Bygget.bmp   2.13MB   144 Antal nerladdningar

Då undrar jag hur man får den att bli sådan? Målar man allting vit först och köper någon speciell lack och sedan
sprutlackerar med airbrush eller gör man på något annat sett? Om någon vet någonting får ni gärna svara!

Tack på förhand
PH

Postad 24 November 2007 - 21:36

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Köp någon lire dyrare sprey burk färg i blank vit sen lägger du på 4 lager med klarlack så ska det bli blankt:P

MVH Tim

Redigerat av Timpolanen, 24 November 2007 - 21:37.

Postad 25 November 2007 - 11:51

wegeN
  • wegeN
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
... eller så lämnar du in det du vill ha lackerat till en liten billackerare. Håller överlägset bättre än sprayfärg. Ingen dyr historia heller. Gör det mesta förarbetet själv så blir det billigare.

Postad 25 November 2007 - 15:05

PH-07
  • PH-07
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Tack så mycket, nu skall jag kolla dessa alternativ ;) om någon annan har något bättre enligt deras mening, så är det bara att skriva :blink:

Postad 25 November 2007 - 19:04

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Tack så mycket, nu skall jag kolla dessa alternativ :) om någon annan har något bättre enligt deras mening, så är det bara att skriva :wub:

Hittade i ett annat forum ungrefär vad det kostar att lämna in till lackning, inte så dyrt enligt mig

"Vi ska lämna in alla våra köksluckor, garderobsdörrar och innedörrar på lackering och fräsning, det kommer gå på 12 000:-
Då har vi;

3 innedörrar
6 garderobsdörrar
2 högskåpsdörrar
15 skåpsluckor
10 lådfrontar"
'
MVH Tim

Postad 26 November 2007 - 17:00

aje99
  • aje99
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Beckers har en högblank lackfärg som skall bli bra om man målar med mohairroller, har inte provat själv. Annars finns det alltid tvåkomponent som används i marina sammanhang, blir väldigt hårt och blankt... Men som sagt, vill man ha riktig piano look får man nog gå till ett proffs och punga ut med degen..

Postad 26 November 2007 - 17:45

Unregisteredf3991eca
  • Unregisteredf3991eca
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Jag har använt mig av Wedewågs färg när jag har lackerat lite dörrar och möbler. Finns i både halvblank och blank, blir riktigt bra. Ett krav är dock att du sprutar det.

Postad 26 November 2007 - 21:37

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Att lämna iväg til proffs är fusk :)
Bygg i MDF så blir det mindre slipa till en börja med. Använd ett hårt spackel som inte vittrar eller rör sig. Polyesterspackel skulle jag säga är bland de bättre. Spackla och slipa flera flera gånger tills det är 100% slätt.
Gå sedan över med en primer. Det funkar med biltemas primer, men den är väldigt tunn. Köp en något dyrare så fyller den bättre. Slipa ner primern och lägg på ny och håll på så tills du känner dig nöjd. (Det är underarbetet det hänger på)
Lägg sen första lagret färg. Åk till en bildelsfirma och beställ en riktig färg. Snacka med dem hur mycket förtunning du bör använda. De blandar i regel till färgen åt dig och en burk går på 150 kulor cirka. 2 burkar bör räcka. (Precis som en vanlig för-förfest :P )
När färgen täcker helt och är slät (Du kan även slipa ner färgen med ett fint sandpapper och våtslippapper) lägger du på klarlack. Även denna kan du köpa hos samma bildelshandlare. Den är högblank som bara den!

Deta bör göra susen, då det kommer bli riktigt snyggt. Även om du skulle göra allt efter regelbokens ABC kommer det dock aldrig bli lika bra som om du lämnar den till en lackerare. Dock har jag ingen aning om hur de hanterar trä ur professionell kontra prismässig synvinkel.
Gör det själv... cirka 1200kr kanske... En lackerare tar nog 3000 för lackjobbet bara. Det är en rätt stor yta...

Om det bara är högglans som eftersträvas och inte en kliniskt plan yta så skulle jag rolla allting. Spackla och sedan rolla 3-4ggr med en högblank oljefärg. Sedan kanske jag skulle lägga en högblank lack ovanpå om det är nödvändigt. Kommer bli bra det med, och framförallt billigt och enkelt.

Lycka till med bygget. Ser intressant ut!

Postad 26 November 2007 - 23:01

Unregisteredf3991eca
  • Unregisteredf3991eca
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Är det en solid sänggavel utan krusiduller skulle jag lackera det för 500:- plus materialkostnad, totalt kanske 1000:-. Med kvitto det dubbla som du säger, kanske något mindre.
Stod och kollade på ett nylackat kök idag som stod i boxen, det kostade 5000:- med arbete (slipning samt viss spackling) samt material.
Har man tur så kan man få det gjort billigt även hos lackerare så länge det inte är i storstads-områden...

Postad 27 November 2007 - 13:15

PH-07
  • PH-07
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Att lämna iväg til proffs är fusk :(
Bygg i MDF så blir det mindre slipa till en börja med. Använd ett hårt spackel som inte vittrar eller rör sig. Polyesterspackel skulle jag säga är bland de bättre. Spackla och slipa flera flera gånger tills det är 100% slätt.
Gå sedan över med en primer. Det funkar med biltemas primer, men den är väldigt tunn. Köp en något dyrare så fyller den bättre. Slipa ner primern och lägg på ny och håll på så tills du känner dig nöjd. (Det är underarbetet det hänger på)
Lägg sen första lagret färg. Åk till en bildelsfirma och beställ en riktig färg. Snacka med dem hur mycket förtunning du bör använda. De blandar i regel till färgen åt dig och en burk går på 150 kulor cirka. 2 burkar bör räcka. (Precis som en vanlig för-förfest :) )
När färgen täcker helt och är slät (Du kan även slipa ner färgen med ett fint sandpapper och våtslippapper) lägger du på klarlack. Även denna kan du köpa hos samma bildelshandlare. Den är högblank som bara den!

Deta bör göra susen, då det kommer bli riktigt snyggt. Även om du skulle göra allt efter regelbokens ABC kommer det dock aldrig bli lika bra som om du lämnar den till en lackerare. Dock har jag ingen aning om hur de hanterar trä ur professionell kontra prismässig synvinkel.
Gör det själv... cirka 1200kr kanske... En lackerare tar nog 3000 för lackjobbet bara. Det är en rätt stor yta...

Om det bara är högglans som eftersträvas och inte en kliniskt plan yta så skulle jag rolla allting. Spackla och sedan rolla 3-4ggr med en högblank oljefärg. Sedan kanske jag skulle lägga en högblank lack ovanpå om det är nödvändigt. Kommer bli bra det med, och framförallt billigt och enkelt.

Lycka till med bygget. Ser intressant ut!

Är det en solid sänggavel utan krusiduller skulle jag lackera det för 500:- plus materialkostnad, totalt kanske 1000:-. Med kvitto det dubbla som du säger, kanske något mindre.
Stod och kollade på ett nylackat kök idag som stod i boxen, det kostade 5000:- med arbete (slipning samt viss spackling) samt material.
Har man tur så kan man få det gjort billigt även hos lackerare så länge det inte är i storstads-områden...

Tack så hemskt mycket för all info. Det känns som att man kan börja med gavelprojektet snart.
Grejen är att jag går tredje året på gymnasium, natur, med det sagt så menar jag att det är otroligt mycket
annat som måste prioriteras!

Redigerat av PH-07, 22 December 2007 - 15:37.

Postad 24 December 2007 - 22:37

kodapa
  • kodapa
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
OT:

Grejen är att jag går tredje året på gymnasium, natur, med det sagt så menar jag att det är otroligt mycket
annat som måste prioriteras!

Vänta bara tills du har fru, barn, villa och jobb!!! När man går gymnasiet/unverstietet har man hur mycket tid som helst!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.