Men vilken digitalbox är just nu den bästa för att titta genom parabol med CanalDigital och Viasat?
Absolut BÄSTA digitalboxen från CD och Viasat?
Postad 26 November 2007 - 10:41
Men vilken digitalbox är just nu den bästa för att titta genom parabol med CanalDigital och Viasat?
Postad 26 November 2007 - 11:56
Varsin box? Ja, då antar jag att det är HDTV-boxen med hårddisk hos CD. Viasat har inte börjat sälja HDTV än, men de kommer också erbjuda en HDTV-box med hårddisk till sin tjänst.
Postad 26 November 2007 - 12:03
Båda i samma box? Dreambox. Finns andra boxar som klarar bägge, men de klarar inte att uppdatera Viasat-korten.
Varsin box? Ja, då antar jag att det är HDTV-boxen med hårddisk hos CD. Viasat har inte börjat sälja HDTV än, men de kommer också erbjuda en HDTV-box med hårddisk till sin tjänst.
vilken modell av dreambox är den som precis (behöver absolut inget lull lull eftersom denna ska till mina päron) klarar både Viasat och CD?
Postad 26 November 2007 - 15:50
vilken modell av dreambox är den som precis (behöver absolut inget lull lull eftersom denna ska till mina päron) klarar både Viasat och CD?
Alla Dreambox klarar det.
Dock: om du ska köra med två lokala kort så behöver du en med dubbla kortläsare.
Rekommenderar då en 7020.
För bra stabilitet, kör med img (mjukvara) från Gemini eller Pli och använd gsub för textning.
Använd gamla hederliga newcamd & cardserver så fungerar uppdatering av både Viasat & CanalDigital smärtfritt.
(CCcam, gb*x, mgcamd/newcs, evocamd/newcs etc ger ibland problem)
Läs på mer om konfig & uppdatering av Dreambox på lämpligt forum.
/b
Postad 26 November 2007 - 16:06
Alla Dreambox klarar det.
Dock: om du ska köra med två lokala kort så behöver du en med dubbla kortläsare.
Rekommenderar då en 7020.
För bra stabilitet, kör med img (mjukvara) från Gemini eller Pli och använd gsub för textning.
Använd gamla hederliga newcamd & cardserver så fungerar uppdatering av både Viasat & CanalDigital smärtfritt.
(CCcam, gb*x, mgcamd/newcs, evocamd/newcs etc ger ibland problem)
Läs på mer om konfig & uppdatering av Dreambox på lämpligt forum.
/b
har jag då förstått rätt om 7020 är den enklaste modellen som möter upp mot mina krav? eller finns det nån billigare som jag också klarar mig med?
Postad 26 November 2007 - 16:21
Postad 26 November 2007 - 17:39
Relook 400s fungerar bra och uppdaterar Viasatkort. Den är enklare att programmera än Dreambox, vilket kan vara en fördel (för sådana som jag med dåliga kunskaper i Linux). Styrkan med Relook 400s är att man kan spela in ett program och se ett annat med bara ett programkort om man har installerat en hårddisk. Sedan är den c:a 1.000:- billigare än en DB 7020.
nice! sånna här tips tackar vi för! finns det fler på marknaden med 2 kortplatser för Viasat och CD? i samma prissegment eller kanske billigare?
Postad 26 November 2007 - 23:54
Styrkan med Relook 400s är att man kan spela in ett program och se ett annat med bara ett programkort om man har installerat en hårddisk. Sedan är den c:a 1.000:- billigare än en DB 7020.
Fixar vilken dream som helst också om samma mux & rätt sw används.
Reel--- man får vad man betalar för, skulle aldrig köpa.
Men det är jag det....
För att *lösa* motsvarande problem satte jag en nysläppt 7020:a med 1:a release av Gemini i händerna på 70+ are,
har kört utan supportbehov sedan dess. Var bara att aktivera deras TV för DM-multifjärren och lära dem ett fåtal
knappar (till vardags klarar de inte att få igång dvd:n).
/b
Redigerat av bbjs, 26 November 2007 - 23:55.
Postad 27 November 2007 - 09:26
Styrkan med Relook 400s är att man kan spela in ett program och se ett annat med bara ett programkort om man har installerat en hårddisk. Sedan är den c:a 1.000:- billigare än en DB 7020.
Fixar vilken dream som helst också om samma mux & rätt sw används.
Det gäller väl bara om man bara har en tuner i boxen? Det går väl att spela in från en annan mux om man sätter in en extra tuner? Skulle bli förvånad om det inte gick.
Postad 30 November 2007 - 19:47
Postad 01 December 2007 - 21:15
Jag har haft både Relook först osh sen flera Dreamboxar i några år och är ganska trött på Linux i satmottagare.
För det första krävs det ett ständigt pillande och ett ständigt flashande av nya images och plugins.
Dessutom är alla images mer eller mindre fulla med buggar pga dåliga kodare.
Igår höll jag på slänga boxen i väggen efter jag flashat in en ny image som var så buggig att jag blev helt enkelt trött och förbannad dessa boxar med amatörkodade images.
Så min rekommendation är att satsa på en box typ Vantage 7100HD som passar riktiga sat-fantaster som gillar jaga efter nya feedar och inte pilla med Linux jämt.
Ingen av Linux boxarna har ens bra blind-scan, bara det är ganska viktigt om du gillar jag nya kanaler.
Postad 01 December 2007 - 21:23
Varför skall denna Vantage vara fix färdig när de övriga boxar som de producerat haft buggar och byte av programvara pga detta? Vantagen verkar spännande men är man inte fantast bör man nog vänta på att det finns en fungerande stabil programvara installerad när man köper boxen. För övrigt stöder inte Vantagen Viasat i nuläget.Rekommenderar ingen Linux mottagare om du vill att skiten ska fungera smidigt.
Jag har haft både Relook först osh sen flera Dreamboxar i några år och är ganska trött på Linux i satmottagare.
För det första krävs det ett ständigt pillande och ett ständigt flashande av nya images och plugins.
Dessutom är alla images mer eller mindre fulla med buggar pga dåliga kodare.
Igår höll jag på slänga boxen i väggen efter jag flashat in en ny image som var så buggig att jag blev helt enkelt trött och förbannad dessa boxar med amatörkodade images.
Så min rekommendation är att satsa på en box typ Vantage 7100HD som passar riktiga sat-fantaster som gillar jaga efter nya feedar och inte pilla med Linux jämt.
Ingen av Linux boxarna har ens bra blind-scan, bara det är ganska viktigt om du gillar jag nya kanaler.
Redigerat av Unregisteredc4a90337, 01 December 2007 - 21:28.
Postad 02 December 2007 - 09:47
Viasat kan knappast ha nån HD-box, det är isåfall en hårddiskbox. Och den kostar 99 spänn extra i månaden, annars går det inte att spela in.nu fick jag erbjudande från Viasat om nån HD -box...2 st. närmare bestämt. en enkel och en PVR...är en dreambox och Relook 400s HD-boxar?
Rörande diskussionen om Dreambox och buggigheten så har jag haft min Dreambox 500T i lite mer än två år och visst finns det några småbuggar men det har inte varit något jag stört mig på. Jag flashade in gemini 3.1 eller vad det var när jag fick boxen och den körde jag på i ett och ett halvt år. Tycker snarare att Dreamboxen (med enigma 1) är den stabilaste mottagaren på marknaden.
Dessutom tycker jag kritiken som fördes fram tidigare om att alla images är fulla av buggar pga dåliga kodare eller saknar viss funktionalitet är ett tecken på otacksamhet och oförstånd.
För det första är det ingen som fått betalt för att göra programvaran utan allt sker helt av egen fri vilja, både framställning och användning. Saknas nån funktion så gör den ju det för att ingen av nuvarande utvecklare är intresserade av just den funktionaliteten.
Och för det andra, om det är något som inte passar eller något som fattas så är det ju bara att ladda ner koden och fixa till den själv. Det är ju hela grejen med open source. Eftersom man inte betalt nåt för programvaran så har man heller inte rätt att ställa några krav på den (mer än att man själv ska ges möjlighet att kunna fixa till det som man tycker funkar dåligt då).
Orkar/kan man inte göra nåt själv för att bidra så har man inget att hämta med att blint kritisera, trots att själva grunden till kritiken (buggar i programvaran, funktioner som i ens eget tycke "fattas") mycket väl kan existera. Däremot är givetvis konstruktiv kritik (där författaren även insett att han bara kan be om funktionen men inte kräva den) ytterst välkommen - då kanske till och med någon vänlig själ bland utvecklarna kan skriva ihop funktionen som författaren tycker är jätteviktig men som utvecklaren själv aldrig ens kommer använda.
Postad 02 December 2007 - 19:06
Jodå både en PVR och en vanlig, hd-pvr'n är den nya pace 460'n fast med hdmi utgångar, svenska menyer etc. Den vanliga boxen är en samsung med hdmi ut. Dom verkar verkligen lovade båda två.
Priset var även det helt ok, 995:- för den "vanliga" boxen och 2995:- för hd varianten. (vid exta tecknande) vet ej vad den kostar att köpa rakt av.
plustjänsten som gjorde att man kunde spela in har ingen månadsdeb på 99kr.
Redigerat av sn0wm4n, 02 December 2007 - 19:08.
Postad 02 December 2007 - 20:01
Viasat har skickat hem erbjudande om deras nya HD-satsning PVR box med HDTV från Pace och en utan PVR men med HDTV från Samsung.
De börjar med tv1000HD, Viasat Sport HD och National Geographic HD. Därefter skall fler kanaler följa.
Postad 02 December 2007 - 20:11
plustjänsten som gjorde att man kunde spela in har ingen månadsdeb på 99kr.
Var det inte så att plustjänsten hade månadsavgift först, men att de senare slopade den? Var det inte till och med så att först var man tvungen att köpa guld-paketet för att få PVR-boxen och utöver det betala 99 kr i månaden för PVR-funktionen?
Postad 03 December 2007 - 16:28
frågan kvartstår dock...
finns det en HDTV box som klarar både Viasat och CD?
Postad 03 December 2007 - 19:34
Någon "jag-går-till-affären-och-handlar-en-HDTV-box-till-Viasat-och-CD" finns inte.
Däremot kanske det finns någon som har eller kommer att lyckas tex köra en Humax HDTV-box med Conax CAM för CD och med hemprogrammerad CAM för Videoguard/Viasat. Det kanske kan vara möjligt att genomföra. Dessutom är det inte godkänt/stöttat av varken den ena eller andra leverantören.
För att tex CD skall släppa på HD-paketet så måste man ha skaffat en av deras HD-boxar först som man då får ha vid sidan av. Viasat som har hård koppling till box id lär ha liknande upplägg, dvs en HD-box till vid sidan av. Dvs du behöver 2 boxar för att kunna få tillgång till bådas HD-utbud på en tredje box.
Separata boxar eller tilltro till diverse utlovade uddaboxar som kommer vilket år som helst, med patcher som kommer vilket år som helst, ungefär så är det. Det finns ingen ambition hos Viasat eller CD att samarbeta, då de är konkurrenter om kunderna.
Postad 03 December 2007 - 19:59
Det finns ingen ambition hos Viasat eller CD att samarbeta, då de är konkurrenter om kunderna.
Vilket i sin tur gör att de flesta av kunderna väljer alternativ 3, Boxer.
Om CD och Viasat kunde samarbeta lite, erbjuda en box med avkodning av bägge systemen, eller till och med "byta femman mot trean" så skulle de kanske förlora några kunder till varandra, men vinna en hel del från Boxer.
Postad 04 December 2007 - 09:39
Postad 04 December 2007 - 19:19
Kör boxer med HDTV?Det finns ingen ambition hos Viasat eller CD att samarbeta, då de är konkurrenter om kunderna.
Vilket i sin tur gör att de flesta av kunderna väljer alternativ 3, Boxer.
Om CD och Viasat kunde samarbeta lite, erbjuda en box med avkodning av bägge systemen, eller till och med "byta femman mot trean" så skulle de kanske förlora några kunder till varandra, men vinna en hel del från Boxer.
Postad 04 December 2007 - 20:03
Kör boxer med HDTV?
Nej inte i hela landet. Om du bor i Mälardalen och har du tur för där kör Teracom "testsändningar" i HD.
Saxat från Boxers hemsida:
När kommer HDTV-sändningar till marknätet?
Reguljära HDTV-sändningar kommer till marknätet, men det krävs mer frekvensutrymme. Sådant frekvensutrymme finns, inte minst i samband med att de analoga sändningarna upphör. Det krävs dock ett politiskt beslut att utrymmet ska användas till TV-tjänster.
I maj 2007 maj började Sveriges Televisions HD-kanal SVT HD att sändas i marknätet över sändarna i Stockholm, Västerås, Uppsala och Södertälje. Sändarna når ungefär en miljon hushåll. SVT HD körs idag ut med 720p dvs samma format som HD-ready-logon står för.
Ambitionen från Boxer är att under året kunna organisera så att även kanaler som ingår i Boxers utbud kan sända HD-program. Hur detta kommer att utformas och vilken omfattning sändningarna kommer att ha, är inte klart.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
52 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?