Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer LX-508 vs Loewe 46" vs Sony 52" X 3500

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 November 2007 - 16:12

LNT
  • LNT
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag är ny på detta forum och tänkte köpa en julklapp till familjen. Jag har länge varit inne på LCD men efter alla tester av Pioneer börjar man ju tveka. Jag står inför ett tacksamt problem att välja TV i det övre segmentet. Jag bor i ett Comhem hus och skall bruka TV:n till att köra 10% PS 3 60% digital TV och resten till DVD. Jag sitter på 3,5 meter från TV:n

Mina val av TV:

1, Pioneer LX 508

2, Loewe Individual Compose 46" eller 52"

3, Sony 52" X3500 eller ev 46"

Är det någon på detta forum som kan berätta lite om hur någon av följande funkar i en hemmiljö?

Behöver Loewen någon diditalbox för HD TV?

Tack på förhand

Postad 27 November 2007 - 22:31

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
glöm pio om du inte vill ha riktig svärta - den är för dyr, liksom Loewe som visserligen har HD-tuners - men är gammal redan.

Sony har DVB-C-HD så den kör du comhem på och deras tv är bäst enligt test. När du har pengar så köp det bästa. Det är ont om hiend tvs nu till jul. Vill tillverkarna höja priset?

Postad 28 November 2007 - 03:48

Infernoo
  • Infernoo
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

glöm pio om du inte vill ha riktig svärta - den är för dyr, liksom Loewe som visserligen har HD-tuners - men är gammal redan.

Sony har DVB-C-HD så den kör du comhem på och deras tv är bäst enligt test. När du har pengar så köp det bästa. Det är ont om hiend tvs nu till jul. Vill tillverkarna höja priset?

Vad snackar du om? :)
Pioneer är den absolut bästa tv:n i det här gänget. Eller rättare sagt... Pioneer TV:n är den bästa tv:n av alla apparater på marknaden, punkt!

Till LNT:
Jag kan garantera dig att du kommer att ångra dig om du väljer någon annan Tv än Pioneer.
Ja den är dyrare, men det finns en j-a anledning till det. Den är absolut bäst och ger en grym "wow"-känsla, även när du tittar på SD bild från Comhem eller slänger på en DVD. Skulle du sedan välja att slänga in en Blueray i PS3:an film kommer du garanterat att trilla av stolen.

De andra tv-apparaterna som du listade, sony och Loewe är inte ens i närheten att spela i samma kategori. Faktum är att de inte ens är värda att nämnas i samma mening.

Även om du inte väljer Pioneer plasman så ska du absolut inte välja en LCD överhuvudtaget till de användningsområdena som du nämner (Digital TV, DVD, PS3..).

(Tips: gå och titta på dem i affären och be dem visa en TV-bild (gärna rörliga bilder som fotboll, actionfilm, mörka/ljusa scener etc.) på vilken LCD som helst... Gå sedan och kolla på plasman och be dem göra samma sak.)

Hälsningar
Infernoo ;)

Redigerat av Infernoo, 28 November 2007 - 03:52.

Postad 28 November 2007 - 13:55

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
glömde nämna pio är rysligt mörk (samsung f96 har svartare svart och bra ljusstyrka), pion är tämligen ljussvag. Om du inte ska kura med kuro i optimala titt-förhållanden så är det lcd du ska ha. Och då slipper du spegling, ghosting och inbränning med. Men du fru kanske gillar att se dig i TVn?

Postad 28 November 2007 - 15:49

anderscc
  • anderscc
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
toler:http://www.bildochljud.se/?cat=50611&testid=3657 LÄS DETTA TESTET

du snackar en massa , du har väl inte pengar nog o köpa dig en pioneer

BÄSTA TVN som finns så enkelt e det alla tester ljuger inte....

Postad 28 November 2007 - 18:37

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
vill inte ha pio den ä för mörk å måste skötas, ja vill ha DVB-C med. Visst är Kuron fin förstår jag, men X3000 är bra grann den me till schyrrepris. /

Postad 28 November 2007 - 23:23

Infernoo
  • Infernoo
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

vill inte ha pio den ä för mörk å måste skötas, ja vill ha DVB-C med. Visst är Kuron fin förstår jag, men X3000 är bra grann den me till schyrrepris. /

Du snackar helt klart en massa strunt och verkar inte ha någon som helst koll på fakta. Du tar inte heller någon som helst hänsyn till vad han ska använda tv:n till (vilket är a och o), eller att han faktiskt frågar vilken han ska välja av dessa, vilket förutsätter att han mycket väl vet vad tv:n kostar.

Sen svamlar du om att Pioneer är mörk (!?), vilket precis är vad det är svammel från din sida. Ja Pioneer har den svartaste svärtan av alla tv apparater vilket är vad alla tillverkare strävar efter, gissa varför.
Sen så far du med direkt osanning (som resten av dina inlägg?!) när säger att Samsung har svartare svärta än pioneer.

Speglingar - Återigen har du sett en pioneer någonsin? Jag en pio 7g i ett vitt rum med 2 stora fönster från 2 vinklar, konstigt att jag har inte märker av det.

Sony har DVB-C-HD så den kör du comhem på och deras tv är bäst enligt test.

Sony bäst i test - Tillåt mig gapskratta. Ja sony gör bra LCD men bäst TV apparat - Knappast. Vilken test har du kikat på, aftonblaskan?

När du har pengar så köp det bästa

Ja om man har pengar och vill ha det bästa så finns det bara ett alternativ och det är Pioneer, vilket är precis vad ALLA seriösa bedömare och publikationer säger. Allt annat är nonsens.

Hälsningar
Infernoo ;)

Redigerat av Infernoo, 28 November 2007 - 23:26.

Postad 28 November 2007 - 23:45

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
Det är bra att inte behöva tänka på priset. Hursomhelst så är pio8 den känsligaste för inbränning, vilket statiska miljöer som spel å logger gärna gör. Tror inte adelsmannen här vill hålla på med vittvätt av sin skärm, men det kanske tjänstehjonet kan fixa.

Eftersom han har comhem så är det något mindre sannolikt han bor i ett slott och vill ha det bekvämt med box i TVn. Och jag har läst nåt test som sade F96 är svartare än Kuron. 508 & X3000 anförs ofta som bästa alternativ. Dock så är Kuro känslig. Jag har sett den där 4808 pio8 och den har blackstripes och känns mörk och bilden känns inte homogen. W2000 brevid kändes fin och faktiskt familj som tittade på dessa TVs brevid varandra gillade oxå W2000 mest. Jag stör mig på spegling, sånt vill jag slippa sedan CRT.

Tyvärr orkar jag inte leta efter test - men min TV är x3000 och den är bästa lcd, oxå dyrast (förutom några udda TVs). Jag har gett beskrivning hur jag upplever pio8, och även i pio-tråden har jag lärt upp i två inlägg tidigare. Och så är plasma gärna surr och så är dess tillverkning mer miljöskadlig för många TVs misslyckas i tillverkningen - känsligsom den är. Plasma -känslig tv -väcker känslor ;) Tycker Kuron är hypad som IPHONE och det kostar. jag är kristen så jag ljuger inte

Postad 29 November 2007 - 01:43

Infernoo
  • Infernoo
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

Det är bra att inte behöva tänka på priset. Hursomhelst så är pio8 den känsligaste för inbränning, vilket statiska miljöer som spel å logger gärna gör. Tror inte adelsmannen här vill hålla på med vittvätt av sin skärm, men det kanske tjänstehjonet kan fixa.

-Öhh, vad pratar du om? B)
Återigen okunnigt. Inbränning var ett problem med tidigare plasmor för några år sedan < 6g, ingen av de nyare plasmorna har något som helst problem med detta.
Sen kan du lägga ner sosseslöjleriet om rika adelsmän och tjänsthjon.

Eftersom han har comhem så är det något mindre sannolikt han bor i ett slott och vill ha det bekvämt med box i TVn. Och jag har läst nåt test som sade F96 är svartare än Kuron. 508 & X3000 anförs ofta som bästa alternativ. Dock så är Kuro känslig. Jag har sett den där 4808 pio8 och den har blackstripes och känns mörk och bilden känns inte homogen. W2000 brevid kändes fin och faktiskt familj som tittade på dessa TVs brevid varandra gillade oxå W2000 mest. Jag stör mig på spegling, sånt vill jag slippa sedan CRT.

1. Vad är en 4808? Så vitt jag vet finns det ingen pioneer som heter så.
2. Nej ingen tv har mer svärta än Pioneer och ingen pioneer har mer svärta än Kuron. Framför allt så kommer INGEN LCD ens i närheten av pioneers standard skärmar.
3. Vad är Kuron känslig mot?
4. Vad sjutton är blackstripes?
5. Om inte Kuron är homogen då är alla andra apparater 100 resor värre.
6. Kan du visa en enda publikation eller recension där KURON är med, där den INTE vinner långt för alla andra?
7. Att jämföra w2000 med kuron är direkt löjligt. Ni kanske tittade på en avstängd KURO? ;)
8. Speglingar är inget problem så länge man inte riktar en spotlight direkt mot skärmen. Har du riktat en spotlight direct mot en LCD, då borde du veta att även den har problem med det. Ingen vettig människa gör så dock.
9. Comhem ser faktiskt väldigt mycket bättre ut på en plasma än en LCD. (och då räknar jag inte bara med pioneer)
10. Film ser mycket bättre ut på en plasma än en LCD, och på pioneers highend serie ser det helt "outstanding" ut.

Tyvärr orkar jag inte leta efter test - men min TV är x3000 och den är bästa lcd, oxå dyrast (förutom några udda TVs). Jag har gett beskrivning hur jag upplever pio8, och även i pio-tråden har jag lärt upp i två inlägg tidigare. Och så är plasma gärna surr och så är dess tillverkning mer miljöskadlig för många TVs misslyckas i tillverkningen - känsligsom den är. Plasma -känslig tv -väcker känslor :wub: Tycker Kuron är hypad som IPHONE och det kostar. jag är kristen så jag ljuger inte

1. Att du tycker din sony är den bästa LCD:n säger absolut ingenting. Pioneer tillverkar de bästa apparaterna, oavsett teknik, just nu (och har varit ledande ett antal år). punkt. Du får gärna visa mig ett enda test som säger något annat.
2. Högljutt Surr innebär att exemplaret är trasigt. Vissa låter mer än andra beroende på spänning, akustik m.m. Jag hör t.ex inte min pioneer om jag inte har örat emot den.
3. Mer miljöskadlig??? Återigen var får du allt ifrån? :lol:
4. Du kanske är kristen men det är ingen garanti för att du inte ljuger. Du har ju trots allt talat osanning i hela ditt inlägg. Må vara att det är ofrivillig osanning pga okunnighet eller annat men lögn/faktafel är det fortfarande.

Hälsningar
Infernoo :lol:

Postad 29 November 2007 - 12:18

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
I idg M3s test lcd vs pio plasma så nämns problemet med att behöva undvika inbränning hos plasma. De anser det vara ett litet problem, inte jag - samma med spegling som de inte nämner (man ser det är plsama för den speglar - så var det med det blindtestet).

Plasmor måste transporteras stående t.ex. - den är känslig, och miljöfarlig (lite).

Kanhända plasma är bättre på SDTV. Eftersom plsma avger mer värme så behäver den mer fläktar som därmed låter mer. Tiitta på baksidan av plsmar så mycket gallerhål de har - inte snyggt. Pio har fått lägga ner fabrik nyligen - efterfrågan minskar. Det är helt enkelt för dyrt att tillverka pio8; produktionen är mer komplicerad (gas) och fler exemplar kasserar. Som det ser ut kommer inte pio9; och pio8 blir en lyx-niche-produkt. Trots detta har ingen pio dvb-c: som majoriteten av folk använder. Pio ger bra bild i dunkla rum på tittavstånd 3-4 meter (då man inte hör surr heller) - det är allt. Min lcd ger bra bild utan surr oavsett avstånd (men jag sitter för nära). Jag har även omvänt en plasmaanhängare via PM. Och gud finns även för dig.

Nej jag har inga länkar nu till tester och uppgifter, och orkar inte leta (denna fråga intresserar mig föga - det är så uppenbart med plasman svagheter i butik). Du kan däremot visa att 508 är svartare än F96. Övriga frågor du har om blackstripe mm, kan du lätt ta fram. Du är fanatiskt framställd. Jag rekommenderar LNT att gå i butik och jämföra - se hur rätt jag har. lcd vinner - hört talas om LED (F96)?

Postad 29 November 2007 - 15:40

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

I idg M3s test lcd vs pio plasma så nämns problemet med att behöva undvika inbränning hos plasma. De anser det vara ett litet problem, inte jag - samma med spegling som de inte nämner (man ser det är plsama för den speglar - så var det med det blindtestet).

Plasmor måste transporteras stående t.ex. - den är känslig, och miljöfarlig (lite).

Kanhända plasma är bättre på SDTV. Eftersom plsma avger mer värme så behäver den mer fläktar som därmed låter mer. Tiitta på baksidan av plsmar så mycket gallerhål de har - inte snyggt. Pio har fått lägga ner fabrik nyligen - efterfrågan minskar. Det är helt enkelt för dyrt att tillverka pio8; produktionen är mer komplicerad (gas) och fler exemplar kasserar. Som det ser ut kommer inte pio9; och pio8 blir en lyx-niche-produkt. Trots detta har ingen pio dvb-c: som majoriteten av folk använder. Pio ger bra bild i dunkla rum på tittavstånd 3-4 meter (då man inte hör surr heller) - det är allt. Min lcd ger bra bild utan surr oavsett avstånd (men jag sitter för nära). Jag har även omvänt en plasmaanhängare via PM. Och gud finns även för dig.

Nej jag har inga länkar nu till tester och uppgifter, och orkar inte leta (denna fråga intresserar mig föga - det är så uppenbart med plasman svagheter i butik). Du kan däremot visa att 508 är svartare än F96. Övriga frågor du har om blackstripe mm, kan du lätt ta fram. Du är fanatiskt framställd. Jag rekommenderar LNT att gå i butik och jämföra - se hur rätt jag har. lcd vinner - hört talas om LED (F96)?

Måste ju också lägga mig i det här. Så här mycke osanningar får man ju inte föra vidare....

Jag har en Pio 5080XA och har _aldrig_ ens sett en spökbild, inte ens vid htpc bruk. Så jag får lov att säga att problemet är litet till obefintligt. Speglingar är inte heller något jag eller min sambo märker av/stör oss alls på.

Varför skulle en plasma avge mer värme? Min Pio 50" drar ca: 150-180W vid filmtittande enligt min mätare. Kollar man i servicemenyn så håller TV:n bara nån grad över rumstemp. Så nån fläkt hör man då absolut inte. Angående surr så är ju det förekommande, men det finns i princip helt tysta apparater. Jag hör då inte min på 3m vilket jag får lov att säga är ett högst vanligt tittavstånd!

Gallerhål på baksidan, so what? Hur många kollar på film på baksidan? Jeeesus vad mycket du försöker peta på :)

För dyrt att tillverka? Kan säga att det är BRA med marginal på Pio:s plasmor. Det finns bra prutgrund så dom går nog inte under med den vinst som verkar göras idag.

Har du något att visa upp när det gäller kassering eller nedläggningar? Vill mer än gärna läsa om det.

Tänkte personligen köpa en LCD först, men valde plasman pga bilden man fick.

Postad 29 November 2007 - 15:59

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0
toler: Varför postar du dina fria fantasier som fakta?? Visa gärna upp en källa för påståenden som:

"Pio har fått lägga ner fabrik nyligen - efterfrågan minskar. Det är helt enkelt för dyrt att tillverka pio8; produktionen är mer komplicerad (gas) och fler exemplar kasserar. Som det ser ut kommer inte pio9; och pio8 blir en lyx-niche-produkt."
????

Börjar fö undra vad du är för forumtroll egentligen med inlägg som dessa:

"Jag har även omvänt en plasmaanhängare via PM. Och gud finns även för dig."
"Du är fanatiskt framställd. Jag rekommenderar LNT att gå i butik och jämföra - se hur rätt jag har."

Ah, just det, och vem kan glömma det extraordinära inlägget i denna tråd - fantastiskt välskrivet och 100% faktagranskat: :)
https://www.minhembi...s...125&st=7230

Snälla, lägg ner nu...

Postad 29 November 2007 - 16:12

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

Posta inte mer snälla! Du har uppenbarligen ingen aning vad du pratar om!
Pioneer fått lägga ner fabriker för att efterfrågan minskar? F96 bättre än Kuro!? Jo tjena! jag har sett F96 bredvid 508XD och kan absolut inte hålla med dig!
Pioneer gör helt klart värdens bästa tv-apparater! dock e dom på tok för dyra! men de e F96 också!

Postad 29 November 2007 - 17:33

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0
toler har rätt om en sak och den är att f96n har bättre svärta än Pio 8G. Men kära du svärtan är inte det hela utan hur färger i hopp med svärtan som är viktigaste:

Här är din x3000 (x3500):

http://www.hdtvtest....ony-KDL40X3500/

Här kommer F96:

http://www.hdtvtest....sung-LE52F96BD/

och här kommer Pio G8 (Ej full-hd och snart kommer den också):

http://www.hdtvtest....oneer-PDP508XD/

Postad 29 November 2007 - 23:27

Infernoo
  • Infernoo
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

toler har rätt om en sak och den är att f96n har bättre svärta än Pio 8G. Men kära du svärtan är inte det hela utan hur färger i hopp med svärtan som är viktigaste:

Ja, det är på sätt och viss korrekt eller rättare sagt en sanning med modifikation när det gäller F96:an. F96 använder en bakgrundsbelysning betående av LED:s vilka kan släckas helt (mao så svart det kan bli). Problemet här är dock att F96 endast har 96st kluster med LED fördelat på 1920x1080pixlar, vilket inte blir att pixel per pixel släcks helt. Detta gör att bilden tyvärr inte blir helt homogen. Om Samsung som sagt lyckas förminska sina LEDS och uttöka dem till att motsvara en px så kommer saken i ett annat ljus (ljus....hehe..get it.. ljus :unsure:...uhrmm..)

Ett annat problem med F96:an är betraktningsvinkeln och ljusinsläppet. Alla vinklar utom den rakt framifrån gör att den där jättefint uppmätta svärtan inte alls blir svart utan snarare upplyst. För att inte nämna problemet med att en ljus pixel mot en mörk bakgrund lyser upp alla pixlar runt omkring den (klusterleds) och att färgnyanserna kan skifta fram och tillbaka trots att det är samma färg då klustret försöker anpassa sin ljusstyrka.

Det är därför som jag faktiskt inte räknar med att F96:an har en bättre svärta Pioneer.

Hälsningar
Infernoo :lol:

Postad 17 December 2007 - 16:24

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Trist sånt här med att "min TV är bättre än alla andras för att........det är min TV"

Jag transporterade min plasma liggande 4 mil, inga problem. Man behöver ju inte köra rally när man köpt TV'n o ska hem!!

Mina fläktar på min Pana PV60 låter ingenting.

Jag har bra bild i fullt dagsljus......

Att påsåt att man har bra bild på sin TV oavsett avstånd kan bara bero på två saker: Antingen kör man alltid HD-upplösning eller så ljuger man så man tror sig själv. En plasma är mer förlåtande än en LCD när det är bild men dålig upplösning eller för hårt komprimerat, t.ex. Boxer, men det är för ###### pixligt även på en plasma

Postad 17 December 2007 - 16:44

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Jösses, toler.... :blush:

Jag bara måååste lägga mig i lite här också, för att bromsa effekten hos de eventuella stackare som tar dig på allvar...

Idag finns det ingen tvsom ger bättre bild än Pioneer 8G. Punkt.
Sedan om man värderar andra funktioner högt, som tex inbyggd dvb-c mottagare, hårddiskar etc, och tycker det kan vara värt avkall på bilden för dessa finesser så är väl det en värdering som endast köparen kan göra.
Enligt min mening finns det väl bara ljusstyrkan som faktist är en fördel att ta hänsyn till hos lcd, OM man har ett rum som är väldigt ljust.

Postad 17 December 2007 - 17:19

Wiizard
  • Wiizard
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Instämmer med vad de flesta andra redan sagt - är du beredd att betala så får du bäst bild med Pio 8. Du kommer garanterat inte att bli besviken. För dina användningsområden är plasma ett mycket bättre val än LCD, så vore jag som du så skulle jag hur som helst utesluta LCD:erna.

Och lyssna inte på troll...

Postad 17 December 2007 - 22:09

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

Även om du inte väljer Pioneer plasman så ska du absolut inte välja en LCD överhuvudtaget till de användningsområdena som du nämner (Digital TV, DVD, PS3..).

Trevligt att läsa en tråd som saknar överdrifter och med sansade inlägg. Ovanstånde citat visar att man inte vet vad man pratar om eller bara försöker provocera. Det enda författaren lyckas bevisa är att författaren inte går att lita på p g a sin brist på nyansering. Det stämmer helt enkelt inte.

Återigen okunnigt. Inbränning var ett problem med tidigare plasmor för några år sedan < 6g, ingen av de nyare plasmorna har något som helst problem med detta.

Helt fel och ett påstående utan grund. Läs bara på detta forum, det finns på årets plasmor och även på Pioneer G8.

Ja, det är på sätt och viss korrekt eller rättare sagt en sanning med modifikation när det gäller F96:an. F96 använder en bakgrundsbelysning betående av LED:s vilka kan släckas helt (mao så svart det kan bli). Problemet här är dock att F96 endast har 96st kluster med LED fördelat på 1920x1080pixlar, vilket inte blir att pixel per pixel släcks helt. Detta gör att bilden tyvärr inte blir helt homogen. Om Samsung som sagt lyckas förminska sina LEDS och uttöka dem till att motsvara en px så kommer saken i ett annat ljus (ljus....hehe..get it.. ljus ...uhrmm..)

Ett annat problem med F96:an är betraktningsvinkeln och ljusinsläppet. Alla vinklar utom den rakt framifrån gör att den där jättefint uppmätta svärtan inte alls blir svart utan snarare upplyst. För att inte nämna problemet med att en ljus pixel mot en mörk bakgrund lyser upp alla pixlar runt omkring den (klusterleds) och att färgnyanserna kan skifta fram och tillbaka trots att det är samma färg då klustret försöker anpassa sin ljusstyrka.

Det är därför som jag faktiskt inte räknar med att F96:an har en bättre svärta Pioneer.

Men du räknar fel, F96 har bäst svärta, det visar alla tester och mätningar och man behöver inte sitta rakt frammifrån, det funkar faktiskt i alla normala sittpositioner. Det är bara i extrema vinklar som man kan se att det inte är en led/pixel. Svärtan på G8 ser grå ut i jämförelse enligt tester. Redan nästa år kommer det led-lcd med en led/pixel.

Postad 18 December 2007 - 09:19

Mycketkaffesugen
  • Mycketkaffesugen
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Loewe använder sina modell serier under längre tid men på "insidan" så utvecklas modellerna hela tiden. Loewe Individual Compose 46 och 52 har tex fått 100HZ teknik med 24p. Bilden är riktigt skarp och snabb. Det trevliga med Compose är att det även sitter en Digital Video inbyggd på 160GB som kan spela in HD material. Att det sen är världens snyggaste TV med Aluminium, kontrastfilterglas och väldigt många tillbehör gör inte saken sämre.

Postad 18 December 2007 - 14:33

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Jag är ny på detta forum och tänkte köpa en julklapp till familjen. Jag har länge varit inne på LCD men efter alla tester av Pioneer börjar man ju tveka. Jag står inför ett tacksamt problem att välja TV i det övre segmentet. Jag bor i ett Comhem hus och skall bruka TV:n till att köra 10% PS 3 60% digital TV och resten till DVD. Jag sitter på 3,5 meter från TV:n

Mina val av TV:

1, Pioneer LX 508

2, Loewe Individual Compose 46" eller 52"

3, Sony 52" X3500 eller ev 46"

Är det någon på detta forum som kan berätta lite om hur någon av följande funkar i en hemmiljö?

Behöver Loewen någon diditalbox för HD TV?

Tack på förhand

Jag har en LX-508D tillsammans med en PS3 samt (analog!) comhem. Sitter även 3,5 m från tvn. Trodde att 50" skulle vara allt för stort, men är perfekt vid detta avstånd :lol:

Kör 60% analog SDTV, 15% ps3 spelande, 15% dvd och 10% bluray filmer. Pioneer har den klart bästa SDTV hanteringen jag någonsin sett på en platt tv.

Har inga problem med inbränningar (orbiter funktion/skydd), värmeproblem (?) eller att tv skulle väsnas. Trodde att jag skulle störa mig på reflexerna, men LX508 har ett bättre filter än de övriga modellerna som hjälper något samt att bildkvaliten slår allt annat, så om jag får en reflex i tvn sommartid får man väl dra för gardinen. Hellre det än störa mig på LCD problem.

Visst skall den transporteras stående, men vad spelar detta för någon roll? Det gör man ju bara en gång såtillvida man inte flyttar regelbundet. Om så är fallet, kanske en 14" crt vore bättre.

Själv prioriterade jag bildkvaliteten och därmed var pioneer det enda valet (skall även ISF kalibrera min snart).

Att den saknar DVB-C eller HD mottagare spelar ingen roll, de externa boxarna är alltid bättre. Dessutom är det enklare och billigare att byta extern box än tv om den tekniska standarden ändras eller om man vill ha DVB-S istället för DVB-T/C. Med extern box går det ju att få andra funktioner som tex HDD (snart även HD box med HDD).

Båda teknikerna har för- och nackdelar (Plasma vs. LCD). Fn anser jag att plasma är förbi LCD, men det kan snabbt ändras eftersom tekniken alltid utvecklas. Min mamma och syster kör samsung lcd, min pappa en sony x plasma och jag och min bror pioneer plasmor. Ingen är missnöjd med sin tv, så allt beror på krav och förväntningar.

Åk gärna till en handlare som har samtliga apparater hemma i butik (undvik stormarknader med lysrör i taket) och jämför alla utifrån dina förhållandena. Prioriterar du film och tv rekommenderar jag plasma, skall du köra mycket dator eller tv spel ta en LCD.

Själv köpte jag min Pio hos The Rock i Lund efter en mycket bra demo av ISF samt jämförelse med Sharp full HD LCD, Pioneer Plasma och Loewe LCD. Ljussättning och sittavstånd var ganska likt mitt eget hem, vilket gjorde att det jag köpte såg likadant ut när jag kom hem. Hade med min fru vid demon och även hon var klart såld på pioneer/ISFs förträfflighet efter detta (för det är skillnad).

Lycka till med valet av tv och kom ihåg: Ingen av ovan apparater är dåliga och du kommer bli nöjd oavsett vad.

Postad 18 December 2007 - 15:13

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0

Loewe använder sina modell serier under längre tid men på "insidan" så utvecklas modellerna hela tiden. Loewe Individual Compose 46 och 52 har tex fått 100HZ teknik med 24p. Bilden är riktigt skarp och snabb. Det trevliga med Compose är att det även sitter en Digital Video inbyggd på 160GB som kan spela in HD material. Att det sen är världens snyggaste TV med Aluminium, kontrastfilterglas och väldigt många tillbehör gör inte saken sämre.

Intressant uppdatering av Compose :lol: Synd på priset bara.

Postad 18 December 2007 - 15:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Själv köpte jag min Pio hos The Rock i Lund efter en mycket bra demo av ISF samt jämförelse med Sharp full HD LCD, Pioneer Plasma och Loewe LCD. Ljussättning och sittavstånd var ganska likt mitt eget hem, vilket gjorde att det jag köpte såg likadant ut när jag kom hem. Hade med min fru vid demon och även hon var klart såld på pioneer/ISFs förträfflighet efter detta (för det är skillnad).

Vilken vacker läsning. :lol: Det är så en demo ska gå till, synd att 99% av tv-köparna inte får uppleva det...

Får och får iofs, om de slutade hänga på värdelösa stormarknader och besökte de rätta butikerna så hade det varit annorlunda. Men som det är nu springer det runt massa folk och tror att de vet nått om en tv bara för att de stått och bedömmt en inställning på random stormarknad - too bad att folk ska lura sig själva hela tiden...

Postad 18 December 2007 - 15:36

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Vilken vacker läsning. :P Det är så en demo ska gå till, synd att 99% av tv-köparna inte får uppleva det...

Får och får iofs, om de slutade hänga på värdelösa stormarknader och besökte de rätta butikerna så hade det varit annorlunda. Men som det är nu springer det runt massa folk och tror att de vet nått om en tv bara för att de stått och bedömmt en inställning på random stormarknad - too bad att folk ska lura sig själva hela tiden...

Too bad att ingen vill lysna på dig här heller :lol: :D ;)

Postad 18 December 2007 - 16:49

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Vilken vacker läsning. ;) Det är så en demo ska gå till, synd att 99% av tv-köparna inte får uppleva det...

Mest synd är väl att bara 1% har möjlighet att uppleva en sådan demo. Sedan kan man ju alltid ifrågasätta om demon, av nämnda skäl, är rätt bedömningsgrund för de som bara har tänkt justera sin TV med DVE. :D

Vilken Sharp var det osm The Rock ställde mot Pioneer LX-508D? F ö så kan man redan idag skaffa HD box med HDD om man har satellit. Rekommenderas varmt till alla som har HD ready eller Full HD... :lol:

Postad 19 December 2007 - 01:02

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Vilken vacker läsning. :P Det är så en demo ska gå till, synd att 99% av tv-köparna inte får uppleva det...

Får och får iofs, om de slutade hänga på värdelösa stormarknader och besökte de rätta butikerna så hade det varit annorlunda.

Synd bara att många springer och får en sån fin demo och sen springer hem och "trycker på köpknappen". Och sålänge det är det vanligaste tillvägagångssättet kommer det vara ont om demomöjligheter som detta.

Postad 19 December 2007 - 09:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Mest synd är väl att bara 1% har möjlighet att uppleva en sådan demo. Sedan kan man ju alltid ifrågasätta om demon, av nämnda skäl, är rätt bedömningsgrund för de som bara har tänkt justera sin TV med DVE. :P

Tror närmare 100% har möjligheten att uppleva en sådan demo. Var får du 1% ifrån?

Vad man bör ifrågasätta är varför det finns ens nån som inte tänkt justera sin tv med DVE. I vilket fall som helst lär var och en inse det efter att de fått en bra demo (i defintionen av "bra" ingår ett stycke utbildning). Om de inte gör det är det iaf inte demot man ska ifrågasätta utan användaren.

morlock>> Huvet på spiken.

Redigerat av pacman, 19 December 2007 - 09:52.

Postad 19 December 2007 - 21:43

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0

-Öhh, vad pratar du om? :P

Kan inflika att Plasma har faktiskt fortfarande vissa "problem" med inbränningar, iaf enligt detta testet:

http://www.prylporta..._MKF353.dbp.asp

[2007-12-10 13:00]
"Dagens Nyheter har i helgen publicerat ett laboratorium-test där tekniska parametrar avgjorde resultatet. Tre av plasmorna hade stora problem med inbränning enligt testet."

"Plasma-modeller:
• Pioneer PDP-428XD
Betyg: 4,1
• Samsung PS42Q97HDX
Betyg: 3,4
• Panasonic Viera TH-42PX70
Betyg: 3,3
• LG 42PT85
Betyg: 2,7

Bland plasmaskärmarna fick alla fyra kritik för inbränningsproblem. LG:s plasma fick sämsta betyget på grund av kraftiga inbränningsproblem."

Till topic: Har också fått upp ögonen på Sony's X3500, sen Samsungens 100Hz verka va kass.. Lite synd att den är 5000 dyrare bara.. Men den har ju faktiskt HDbox.

Redigerat av Megaman1, 19 December 2007 - 21:45.

Postad 20 December 2007 - 00:53

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

-Öhh, vad pratar du om? :P

Kan inflika att Plasma har faktiskt fortfarande vissa "problem" med inbränningar, iaf enligt detta testet:

http://www.prylporta..._MKF353.dbp.asp

[2007-12-10 13:00]
"Dagens Nyheter har i helgen publicerat ett laboratorium-test där tekniska parametrar avgjorde resultatet. Tre av plasmorna hade stora problem med inbränning enligt testet."

"Plasma-modeller:
• Pioneer PDP-428XD
Betyg: 4,1
• Samsung PS42Q97HDX
Betyg: 3,4
• Panasonic Viera TH-42PX70
Betyg: 3,3
• LG 42PT85
Betyg: 2,7

Bland plasmaskärmarna fick alla fyra kritik för inbränningsproblem. LG:s plasma fick sämsta betyget på grund av kraftiga inbränningsproblem."

Till topic: Har också fått upp ögonen på Sony's X3500, sen Samsungens 100Hz verka va kass.. Lite synd att den är 5000 dyrare bara.. Men den har ju faktiskt HDbox.

Det där testet är ett skämt och visar bara på okunskapen hos de som utfört det. Tyvärr är det många som läser resultatet som vore det sanning eftersom det publiceras i diverse media med många läsare. Tyvärr är det också så att många som skriver inlägg i dessa forum också besitter denna okunskap, drar sina felaktiga slutsatser och fortsätter att sprida den felaktiga mytbildningen att inbränning hos plasma är ett problem idag.

I testet som gjordes ovan så såg de image retention eller en spökbild (finns vad jag vet ingen adekvat Svensk översättning). Detta är ett övergående tillstånd och innebär ingen skada av plasmapanelen överhuvudtaget. Det finns 3 orsaker (mig veterligen) som ger ett liknande momentant resultat, men endast i ett (mycket ovanligt) fall är detta en permanent skada, dvs inbränning (skriver bara kortfattat, den som vill läsa mer kan med fördel googla efter mer information):

1. Image Retention: Händer pga att de plasmaceller som statiskt utsänder mer ljus under en lång tidsperiod får en ojämn laddningsfördelning vilket ger en högre sannolikhet för generering av UV-fotoner och således också fotoner (ljuspartiklar) inom det synliga området vilket ger en högre luminans än övriga celler. Detta är ett temporärt tillstånd och försvinner när man visar t ex myrornas krig eller helt enkelt vanligt material (film, video, etc).

2. Image Sticking: Samma anledning som 1. ovan, dvs statisk bild under ännu längre tidsperiod. MgO-kristallskicktet spottar ut material in i plasmacellerna. Ger sig uttryck i en ljusare spökbild mot mörk bakgrund respektive mörkare spökbild mot ljus bakgrund. Mycket svårare att bli av med än 1., men har visats sig att också vara ett temporärt tillstånd.

3: Burn-In: Irreversibelt ojämt åldrande av fosforn vilket ger en permanent skada där de skadade fosforcellerna fysiskt inte kan ge samma luminans som övriga celler. Mycket ovanligt idag.

Äldre plasmor hade ett väldigt uttalat åldrande av fosforn under början av sitt åldrande och då användes med fördel en burn-in period för att åldra panelen jämnt. Dagens plasma åldras dels direkt vid tillverkningen och dels så åldras fosforn mycket, mycket långsammare. Det behövs ingen burn-in period idag och en permanent snednötning av fosforn är mycket svår att orsaka. Självklart gäller som med allting annat att avvikelser förekommer och jag vill på intet sätt påskina att man aldrig kan få en permanent inbränning på en modern plasma, men testet ovan är under all kritik och generellt så är problemet med inbränning mycket överdrivet. Det är definitivt en svaghet hos all fosforbaserad teknik dock och det ska man vara medveten om, men den är på intet sätt värre än svagheter hos övriga tekniker såsom LCD, projektions-TV.

PS Ska kanske också lägga till att med min tidigare Pioneer 427 kunde jag provocera fram en spökbild genom att visa en statisk högkontrastbild under flera timmar. Försvann utan ett spår efter visande av vanligt material. På min 428 har jag inte sett ens ett spår av en spökbild trots att jag medvetet lämnat en statisk bild på i flera timmar.

Redigerat av Wolfy, 20 December 2007 - 01:01.

Postad 20 December 2007 - 14:41

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0
Konstigt med dessa labratorium som försöker villseleda folket. ^^ Har dom inga riktiga arbetsuppgifter?!
Haha.. Men seriöst, har ingen kunskap om plasma för jag är inte intresserad av en, så jag har ingen aning. Postade den för jag läste "nyheten" precis innan jag läste denna tråden så jag tänkte bara bidra med lite skvaller, ;-P

Postad 20 December 2007 - 15:14

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Mest synd är väl att bara 1% har möjlighet att uppleva en sådan demo. Sedan kan man ju alltid ifrågasätta om demon, av nämnda skäl, är rätt bedömningsgrund för de som bara har tänkt justera sin TV med DVE. :P

Tror närmare 100% har möjligheten att uppleva en sådan demo. Var får du 1% ifrån?

Vad man bör ifrågasätta är varför det finns ens nån som inte tänkt justera sin tv med DVE. I vilket fall som helst lär var och en inse det efter att de fått en bra demo (i defintionen av "bra" ingår ett stycke utbildning). Om de inte gör det är det iaf inte demot man ska ifrågasätta utan användaren.

morlock>> Huvet på spiken.

Ok, visst kan 100% få uppleva demo av ISF-kalibrerade apparater. Det går säkert att få Joe Kane att komma hem till vardagsrummet och kalibrera om man betalar tillräckligt! :) Men det tyvärr är långt ifrån alla handlare (även seriösa) som ISF-kalibrerar sina apparater och även om de gör det, så kanske de inte har den storlekar, modeller och märken man råkar vara intresserad av. Så i praktiken så tror jag att 1% är bra mycket närmare sanningen än 100%.

Postad 20 December 2007 - 16:50

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Så i praktiken så tror jag att 1% är bra mycket närmare sanningen än 100%.

Ang möjlighet att få uppleva demos av tvapparater som är kalibrerade så tror jag det är närmare 100% som paccis säger.
Sen att det i praktiken kanske är 1% som kollar demos innan köp är en sak.. men MÖJLIGHETEN har nog de allra flesta (handlar bara om hur mycket man bryr sig).

Postad 20 December 2007 - 23:25

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Konstigt med dessa labratorium som försöker villseleda folket. ^^ Har dom inga riktiga arbetsuppgifter?!
Haha.. Men seriöst, har ingen kunskap om plasma för jag är inte intresserad av en, så jag har ingen aning. Postade den för jag läste "nyheten" precis innan jag läste denna tråden så jag tänkte bara bidra med lite skvaller, ;-P

Inga problem, jag vill inte ute ge uttryck åt en "shoot the messenger" attityd :)

De hade i testet seriöst kunnat undersöka plasma och inbränning om de satt sig in i hur tekniken fungerar, men tyvärr väljer de att dra slutsatser utan att veta vad de talar om och det är riktigt dåligt när man dessutom släpper sina resultat till pressen. Gäller inte bara inbränning, hela testet var riktigt dåligt utfört trots att de hade mycket bra verktyg till hands.

Det är upp till var och en att välja vilken teknik man föredrar. Jag föredrar plasma för min användning och jag är helt på det klara med den teknikens svagheter. Det finns idag ingen teknik som är överlägsen övriga tekniker när det gäller alla användningsområden utan det är upp till enskillda individer att välja utifrån deras förutsättningar: användingsområde, ekonomi, design, etc.

Nåja, nu lovar jag att sluta låna denna tråd för en off topic diskussion, sorry till trådskaparen :blink:

Postad 22 December 2007 - 11:04

Unregistered2e076a71
  • Unregistered2e076a71
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Jeg har Pioneer PDP-LX508D og har hatt Sony KDL-46X2000. Skulle jeg kjøpt nå så tror jeg at jeg ville valgt X3500 fordi Pioneer fortsatt kan få innbrenning, buzzing, blank skjerm/reflekser og svartnivået er ikke så bra som mange sier.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.