Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Snart dags för lyssningsrunda

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 November 2007 - 19:30

Totisarna
  • Totisarna
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Hej!

Så börjar det äntligen börja närma sig en lyssningsrunda så jag skulle vilja ha tips på bra golvare i prisklass

Ca: 5000-10.000 kr till min Yamaha RX-V661 receiver som nu har stått i hyllan snart tre mån. Jag förstår inte

hur jag stått ut så länge, som jag har lääängtat efter musik sen mina gamla börjat låta konstigt för 4 mån. sen

Jag har just nu Sonab OA 6 Typ 2 och en renovering av dessa kostar ju väldigt många kulor, sen tål dom

bara 50 watt, så risken är väl att man kör sönder dom när man blåser på en Pink-Floyd konsert eller

något annat trevligt. Men jag har funderat på det också då dessa är mycket välljudande och har

inbyggt slutsteg för basen. Någon som har en åsikt om detta värt renovering eller inte?

Så till en fundering jag har. Jag är jätteintresserad av Canton Gle 409 den har ju en känslighet på 90,5 db/watt

men har inte biwire möjlighet. Den har ju fått goda omdömen av många och har ett rätt humant pris

Canton Chrono 509 DC har en känslighet på 88,3 db/watt men går att köra med biwire. Skulle jag tjäna på att

köpa dessa istället och köra med biwire, för om jag fattat allt rätt så skulle biwire göra att varje högtalare

skulle få 2ggr 90 watt, eller tar då den lägre känsligheten ut sin rätt så att i slutändan blir sämre med min

Yamaha RX -V661.

Är så sugen på någon av dessa Canton, men det skiljer ju trots allt 4000 kr emellan dessa.

Jag skulle helst vilja slippa köpa subb just nu (platsbrist) men vill ju inte förlora allt basljud, då jag förstått

att Canton inte har så fett med bas rätta mig om jag förhoppningsvis har fel!

Men till huvudfrågan vilka högtalare förutom dessa bör jag inkludera på min provlyssningsrunda De bör låta bra

för pop/rock, men även klassiskt då och då. Vräker inte på så ofta, men det har väl hänt ibland att volymen

åkt upp några steg i takt med antalet vin/ölglas (ökänt syndrom enligt mig).

Vore tacksam för svar så jag inte missar bra ljud p.g.a. okunnighet i denna djungel av alternativ

M.V.H. Totisarna

Postad 26 November 2007 - 20:27

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Om du inte vill renovera dina OA6:or så kan du nog få sälja dem till mig :)

Missa inte Ino Audio och/eller LTS 3v-F2 (senaste varianten av LTS 3-vägaren som fått nya baselement).

Ino Audio har ju piPs i den prisklass du nämner och LTS högtalaren kostar någonstans kring 10 kkr om jag minns rätt.

Båda högtalarna hittar du i Sthlm (Hifikit och hos Ino Audio i Täby, hos Ino är det tidsbokad demo som gäller)

P.S. Det är samma konstruktör bakom LTS, Ino Audio OCH uppgraderings-satserna till Carlsson högtalarna D.S.

Postad 26 November 2007 - 20:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Du får inte mer effekt med biwire. Det blir bara dubbla kablar från samma slutstegskanal.

De dubbla terminalerna på högtalaren är till för bi-amping, dvs man tar bort blecket och driver basarna med ett
steg, diskant/mellan med ett annat. Med en del hembioförstärkare kan man biampa med två av de inbyggda
slutstegen, men det ger sällan någon direkt förbättring, eftersom trafon fortfarande är den samma (den största
begränsningen i billiga receivers).

B&W DM684 ligger inom din prisklass, men 683 är bättre, och värd det högre priset (11500kr). Lyssna på båda
om du har med Hifiklubben på din lista.

De gör sig bäst med mer effekt än Yamahan ger ut, men det går bra att koppla ett separat slutsteg till den (preout).

Redigerat av Ageve, 26 November 2007 - 20:47.

Postad 26 November 2007 - 21:45

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Instämmer med Ageve till fullo - lyssna på B&W DM683, så sjukt bra högtalare.
Har haft mina i 4 dagar nu och är riktigt riktigt nöjd. Helt klart värda sitt pris!

/Christopher

Postad 27 November 2007 - 00:42

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Bara några tips från mig…

Thomas

Redigerat av Thomas S., 27 November 2007 - 00:44.

Postad 27 November 2007 - 00:55

t0dy
  • t0dy
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
jag har provlyssnat bla gle 409 (som jag för övrigt skall köpa nu i veckan). testade thx - ultimate bass test för att testa just basen, vilken var mycket bättre än jag förväntat mig! nu har jag ju ingen erfarenhet av hifi, men jag hade ingen aning om att golvisar kunde ha så sjysst bas :)
OBS! testades på en Onkyo SR605

Postad 27 November 2007 - 01:08

Totisarna
  • Totisarna
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Du får inte mer effekt med biwire. Det blir bara dubbla kablar från samma slutstegskanal.

De dubbla terminalerna på högtalaren är till för bi-amping, dvs man tar bort blecket och driver basarna med ett
steg, diskant/mellan med ett annat. Med en del hembioförstärkare kan man biampa med två av de inbyggda
slutstegen, men det ger sällan någon direkt förbättring, eftersom trafon fortfarande är den samma (den största
begränsningen i billiga receivers).

B&W DM684 ligger inom din prisklass, men 683 är bättre, och värd det högre priset (11500kr). Lyssna på båda
om du har med Hifiklubben på din lista.

De gör sig bäst med mer effekt än Yamahan ger ut, men det går bra att koppla ett separat slutsteg till den (preout).

Sorry Jag menar bi-ampning du ser vad grön man kan vara, vet ej ens vad du menar med trafon. Jag antar att

du menar transformatorn.

Passar på att tacka för alla andra tips det är alltid bra att ha andras åsikter. Jag skall vänta några dar ifall fler tips

dyker upp på denna tråd, sen får vi se om det räcker med en lyssningsrunda man skall ju inte förhasta sig.

Postad 27 November 2007 - 01:43

Totisarna
  • Totisarna
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

jag har provlyssnat bla gle 409 (som jag för övrigt skall köpa nu i veckan). testade thx - ultimate bass test för att testa just basen, vilken var mycket bättre än jag förväntat mig! nu har jag ju ingen erfarenhet av hifi, men jag hade ingen aning om att golvisar kunde ha så sjysst bas :)
OBS! testades på en Onkyo SR605

Kul att höra någon som tycker att basen i gle 409 högtalarna är över förväntan, tycker att många har saknat bas

när de lyssnat på gle 409. Men om man läser omdömmet om gle 409 av de som har dessa snygga högtalare så har

det bara varit 9or och 10or i betyg så de verkar vara fint ljud i dom.Jag tror att många som lyssnat på gle 409

kanske har hört på ej inspelade exemplar. Det skulle vara kul att höra från någon som haft dessa ett tag.

Hur de låter efter inspelningstiden som verkar vara lång?

M.V.H. Totisarna

Postad 27 November 2007 - 10:34

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Håller med Niklas - om du inte renoiverar själv så finns nog ändå en hel del spekulanter. :(

Tänkte även påpeka attd et är ganska stor skillnad i ljudideal mellan OA6 och 409 ...

Postad 27 November 2007 - 13:20

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Om du tycker om det ortoakustiska soundet från dina OA6 så kanske du ska provlyssna Larsenhögtalarna, inspirerade av stig carlssons ideer.
Larsen på hifipunkten

Eller leta efter ett par nyare carlssonhögtalare på begagnatmarknaden, t. ex OA 14 eller OA 50/51/52

Redigerat av snowspace, 27 November 2007 - 13:20.

Postad 27 November 2007 - 15:46

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Om jag uppfatta dig rätt, så var det förutom renoveringen av dem även sugen på något nytt bara därför. En inte alltför ovanlig känsla. Du har ju fått rätt många tips så börja med att provlyssna på dem så ska du nog se att vi kan finslipa lite åt dig, när man är mer medveten vilket typ av ljud du gillar.

// Sat

Postad 27 November 2007 - 16:16

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Bor du i närheten av halland eller örebro så försök ta dig till Fyndbörsen eller Audio Excitment och lyssna lite på XTZ 99.36. En mycket bra högtalare. :(

Postad 27 November 2007 - 16:23

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Samma märke har en hel del högtalare i denna prisklass. Exempel :

edit : länktillägg

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 27 November 2007 - 16:25.

Postad 27 November 2007 - 18:07

Totisarna
  • Totisarna
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Hej!

Tack för alla tips, börjar bli en del att kolla upp men o andra sidan är det ju då det börjar bli

kul. När man vet att inom en månad sitter isoffan, med ett flin som man får haka av öronen

när eller om det blir läggdags.

Skulle Min Yamaha RX.V661orkka driva Canton RC-L med hyffsat ljud medan man sparar till ett slutsteg

som vad jag förstått också är ett allternativ. Jag vill ju inte vänta något halvår till utan musik

Sonab OA-6 typ2 kanske jag behåller för senare renovering, men förtillfället har diskanterna utgått hos HiFi-Kit.

Så just nu blir det ju svårt,på Carlsson planet skriver de dessutom att de är mycket svåra att renovera.

Beräknar att lyssningsrundan blir av om ca: 2 veckor så till dess emottages tips tacksamt

M.V.H. Totisarna

Postad 01 December 2007 - 15:31

Totisarna
  • Totisarna
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Hej igen!

Aktualiserar denna tråd igen och undrar också..

Skulle Min Yamaha RX.V661 orkka driva Canton RC-L med hyffsat ljud medan man sparar till ett slutsteg

som vad jag förstått också är ett allternativ. Jag vill ju inte vänta något halvår till utan musik

Jag undrar också om Dali Consept 8 är en okey högtalare de har ju större låda än Canton Gle 409,

innebär det att de har bättre bastryck än Gle 409 båda har ju 2st. 8-tummare eller är dom rätt så lika ljudmässigt.

Någon som vet?

Bör även Dali Concept 8 inkluderas på min lyssningsrunda?

M.V.H. Totisarna

Postad 01 December 2007 - 16:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag undrar också om Dali Consept 8 är en okey högtalare de har ju större låda än Canton Gle 409
...
innebär det att de har bättre bastryck än Gle 409 båda har ju 2st. 8-tummare eller är dom rätt så lika ljudmässigt.

Lådans storlek har inget med ljudkvaliteten att göra (förutom mellanregistret som behöver en viss volym, runt 5-10
liter för det mesta). Basens krav på lådvolym besäms av elementens konstruktion och specen som konstruktören vill
uppnå.

Hur mycket bas en högtalare kan prestera beror på elementen (storlek, magnetsystem, konens upphängning och
slaglängd mm), lådkonstruktionen, filter osv.

Att båda har 8" basar säger inte mer än att båda är golvhögtalare. Lyssning och mätning är det som avgör vilka
av de som ger mest och bäst bas. :P

Postad 02 December 2007 - 12:56

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Skulle Min Yamaha RX.V661 orkka driva Canton RC-L med hyffsat ljud medan man sparar till ett slutsteg

"Hyfsat ljud" är ett relativt begrepp, men det skulle tveklöst vara en kombo som ger mer basmöjlighet än 409 och Dali. Om du sedan tycker en ny stärk + Dali ger bättre ljud än RC-L + Yamaha + steg vet jag inte då jag inte testat 661ans försteg särskilt mycket. Skulle jag gå på antingen eller så skulle jag inte tveka att gå på RC-L eftersom jag tycker det är en mångfalt mycket bättre högtalare än både nämnda Dali och 409. Ett beg steg för omkring 2' ger dig tillräkligt med kraft för att det solklart ska vara försteget som sätter gränsen i alla fall.

Postad 02 December 2007 - 15:06

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
Åk in till Hifikit i Sthlm och se över deras sortiment från Elac om du har möjlighet.

Bl.a. Elac 208A som nu är nedsatt från 16 000:- till 11 000:- , alternativt 207:an för 10 500:-, ord. 14 300:-

Annars finns stativaren som jag själv har, hos dem också nedsatt, Elac 203.2

Kika på länkarna vettja :)

Elac 208A
http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1994

Elac 207AN
http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1651

Elac 203.2
http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1991

Postad 02 December 2007 - 19:02

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Ino audio är ju intressant såklart.. Har själv lyssnat till Nicklas ino högtalare och är mycket imponerad. (men dessa ligger ju i en annan prisklass.)

Annars är det bästa jag har hört i din prisklass Monitor audio RS6 samt RS8.

otroligt bra högtalare.

Postad 02 December 2007 - 21:12

lazpete
  • lazpete
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Om du sticker till hifi kit, så kan du göra ett kap nu, 604mkII till halva priset.

http://www.audiophil...ring.asp?Id=190
Lägg resten av pengarna på ett bra steg.

Bara mina två cent
Lycka till!
lazpete

Postad 03 December 2007 - 08:31

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Ino audio är ju intressant såklart.. Har själv lyssnat till Nicklas ino högtalare och är mycket imponerad. (men dessa ligger ju i en annan prisklass.)

Annars är det bästa jag har hört i din prisklass Monitor audio RS6 samt RS8.

otroligt bra högtalare.

Tjenare Jimmy, så du är med här :)

Jo mina Ino burkar är kanske inte i samma prisklass, men du vet de där små stativarna som står i min källare som heter
piP, de är väldigt kapabla de med och kostar inte så mycket (ca. 4-9 tusen beroende på finnish osv).
De sträcker sig ner till ca. 30 Hz...
Fast de klarar förstås inte våldsamma ljudtryck men de räcker till för det mesta.

Ang. Monitor Audio RS6/8 så håller jag inte inte riktigt med dig... Jag gillar dem inte sådär jättemycket, men visst
de är ju hästlängder bättre än Focal/JM Lab. Fast de har inte mycket att hämta jämfört med piP tycker jag.

Mitt tips är fortfarande att åka till Öhman o lyssna på piP och åka till Hifikit och lyssna på LTS-högtalarna.
Mitt tredje tips är att försöka hitta ett par beggade OA 52.3, de är verkligen bra.
OA 51.3 är iof nästan lite bättre pga att de hamnar på en bra höjd, men de saknar ju mycket i botten...

Postad 03 December 2007 - 19:54

Totisarna
  • Totisarna
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

"Hyfsat ljud" är ett relativt begrepp, men det skulle tveklöst vara en kombo som ger mer basmöjlighet än 409 och Dali. Om du sedan tycker en ny stärk + Dali ger bättre ljud än RC-L + Yamaha + steg vet jag inte då jag inte testat 661ans försteg särskilt mycket. Skulle jag gå på antingen eller så skulle jag inte tveka att gå på RC-L eftersom jag tycker det är en mångfalt mycket bättre högtalare än både nämnda Dali och 409. Ett beg steg för omkring 2' ger dig tillräkligt med kraft för att det solklart ska vara försteget som sätter gränsen i alla fall.

Tackar för tipset!

Jag kom på att förutom YamahaRX-V661 också har en urgammal stärkare Sansui Au 7900 ståendes i nån

hörna hemma, den ger ju vid 8 ohm 2X101 watt sinus som det hette då jag var yngre.Tyckte den var super då.

Skulle den kunna fungera som slutsteg eller på annat sätt om man skulle välja Canton Ergo RC-l och koppla

boxen emellan?

M.V.H. Totisarna

Postad 03 December 2007 - 20:37

Totisarna
  • Totisarna
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Hej!

Jag kom på att jag glömde en viktig sak.

Tack till alla som gett mig köp och lyssningsråd. Jag har i varje fall fått lite hum om

vad jag skall ha med på min lyssningsrunda. Jag tycker det var "hyvens" av er!!

Skulle ni komma på något mer allternativ eller så, så finns jag ju på denna tråd

Det dröjer trots allt till i slutet på nästa vecka innan lyssningsrundan blir av.

M.V.H. Totisarna

Postad 06 December 2007 - 01:08

Totisarna
  • Totisarna
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Hej!

Ingen som har något tanke om detta?

Jag kom på att förutom YamahaRX-V661 också har en urgammal stärkare Sansui Au 7900 ståendes i nån

hörna hemma, den ger ju vid 8 ohm 2X101 watt sinus som det hette då jag var yngre.Tyckte den var super då.

Skulle den kunna fungera som slutsteg eller på annat sätt om man skulle välja Canton Ergo RC-l och koppla

boxen emellan?

M.V.H. Totisarna

Postad 06 December 2007 - 08:47

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Det skulle ju fungera alldeles utmärkt då du får med boxen. Det är ju bara att sätta volymkontrollen ex rakt upp på din Sansui och sköta volymen med din Yamaha. Om du nu inte blir riktigt nöjd så kan du ju byta ut din sansui mot ett slutsteg senare.

Postad 08 December 2007 - 19:30

Totisarna
  • Totisarna
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Det skulle ju fungera alldeles utmärkt då du får med boxen. Det är ju bara att sätta volymkontrollen ex rakt upp på din Sansui och sköta volymen med din Yamaha. Om du nu inte blir riktigt nöjd så kan du ju byta ut din sansui mot ett slutsteg senare.

Tack för det svaret, då har jag ju ett allternativ till. Sen gäller det att lyckas koppla ihop dessa om

valet skulle bli Ergo Rc-L. Har ingen aning om detta

M.V.H. Totisarna

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.