Har hört nånstans ifrån att man ska anlita en byggkonstruktör som kan utföra arbetet om det är en bärande vägg?
Bygglov eller liknande, behövs det?
vi vet inte vart vi ska börja och vi har nycklarna till lägenheten den 7/12, tacksam för hjälp..
/Ida
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Hur ska jag veta att väggen är bärande?
Startad av
Unregistered031817f2
, Nov 28 2007 15:08
7 svar till detta ämne
Postad 28 November 2007 - 15:08
Jag och min pojkvänn har köpt en lägenhet precis. Vi har en vägg i lägenheten som vi vill riva delvis, kanske göra en öppning eller liknande då vi tycker att väggen är ivägen. Detta vill vi göra på 2 ställen. Hur går man till väga för att få redan på om det är en bärande vägg eller inte. Mäklaren sa att han trodde att den var bärande. Väggen är lika tjock som ytterväggarna på ritningen.
Har hört nånstans ifrån att man ska anlita en byggkonstruktör som kan utföra arbetet om det är en bärande vägg? Bygglov eller liknande, behövs det? vi vet inte vart vi ska börja och vi har nycklarna till lägenheten den 7/12, tacksam för hjälp.. /Ida Postad 28 November 2007 - 15:11
Byggnadsingenjör kan avgöra detta... sen skall det alltid in en ansökan till styrelsen för ombyggnation.
Postad 28 November 2007 - 15:36
Byggnadsingenjör kan avgöra detta... sen skall det alltid in en ansökan till styrelsen för ombyggnation.
Ok.. har du någon aning om vad det kan kosta att ta in en byggnadsingenjör så att denna kan se om det är bärande eller inte? Postad 28 November 2007 - 16:06
Frågat bostadsrättsföreningen, de vet väl vilka väggar som är bärande? Ni måste ju ändå ha föreningens tillstånd innan ni ändrar lägenhetens planlösning...
Postad 29 November 2007 - 18:44
Känner du inte någon byggare med lite erfarenhet?
Dem kan avgöra om det är en bärande vägg eller ej. Problemet är att om du ska ta bort en bärande vägg att du på något sätt måste stämpa där väggen varit detta görs vanligtvis med balk, eller pelare. Vad är väggen gjord av? När byggdes huset? Postad 29 November 2007 - 23:04
Det förnuftiga tricket:
Bjud hem en fackman som kan avgöra detta åt er. Det finurliga tricket: Tänk till. Övervåningens golv/taket måste vila på något. Det betyder att det som löper parallellt med golvåsarna/takstolarna inte är bärande och det som löper i rät vinkel är bärande. Det brutala tricket: Sätt en såg i en väggstolpe och börja såga. Om sågen nyper fast betyder det att det ovanför sjunker efter. Lirka loss sågen och såga en gång till i samma spår. Om sågen nyper fast sjunker det ovanför undan ännu mer = bärande konstruktion. Om sågen inte nyper fast andra gången = icket bärande. Själv använde jag det brutala tricket (på inrådan av en fackman)! Postad 30 November 2007 - 07:41
Buffster- vi ska göra d när vi har fått nycklarna och "flyttat in"
hasse2cool-väggen är gjord av betong och huset är byggt 1936.. memis- det låter ju jätte bra att använda sig av den brutala metoden, roligast Vi kommer inte ta bort hela väggen utan bara göra en dörröppning på ena sidan och en öppning mitt i den delen av väggen som delar av köket med resten av lägenheten.. väggen är rätt lång.. tack för alla svar!! Postad 30 November 2007 - 08:29
Så att ni vet, styrelsen har rätt att neka ombyggnad som innebär rivning (delvis eller helt spelar ingen roll) av bärande vägg. Detta då styrelsen är utsedd av föreningen att representera föreningen och förvalta ägandeskapet och det inkluderar fastigheten. Så om huset rasar så är det i första hand styrelsen som står skyldiga, men visar det sig att det är någon som kapat en bärande vägg och grannen ovanför kommer ned på besök genom golvet, då kan jag lova att det blir redigt dyrt för den som rev den väggen.
Det man inte brukar få ändra på i bostadsrätter är bärande väggar, el-stammar och VA-stammar. Men sånt framkommer av stadgarna också. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |