Bästa plasman max 15.000:-?
24 svar till detta ämne
Postad 29 November 2007 - 20:37
Unregistereda112c6ba
-
Unregistereda112c6ba
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Funderat ett tag på ny TV, och kommit fram till att jag står över LCD, Full HD osv, och riktar in mig på plasma istället. Har en gammal 28" crt Centrum som känns sådär fräsch just nu...
Så kort och gott, vilken plasma kan anses bäst för 15.000:- idag? Är det värt att avvakta till t ex januari pga väntade prissänkningar, nya bättre modeller osv?
42" eller 50" spelar inte så stor roll, men 50" vore ju kul om inte annat. 42" duger dock bra bara prestandan är bra.
Kommer att använda teven främst för film (i princip bara via dator), sport (framförallt fotboll via ComHem) och serier (oftast via datorn) och naturligtvis en hel del "vanligt" tv-tittande via ComHem-boxen. Kommer sannolikt inte använda teven speciellt mycket som skärm till datoranvändande och/eller Xbox/PS3/WII etc. Tittavståndet för tillfället är drygt 3 meter.
Alla tips och råd mottages tacksamt!
Postad 29 November 2007 - 20:55
DaMan
-
DaMan
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Panasonic PX 70 är nog ett bra val, om du inte kan hitta en Pioneer PDP427 som ligger kvar på nån hylla o samlar damm. Den är överlägsen allt utom den nya version 8 plasman...
Postad 29 November 2007 - 21:03
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Men även Samsungs Q96/97 är ungefärlikvärdig med Panasonicen. De har sina styrkor/svagheter.
Det som är intressant framöver är först nder våren, då Panasonic gissningsvis släpper en ny generation kring mars/april.
Nej, inget jag vet, men det är extremt troligt sett till mönster av tidigare släpp.70 serien börjar ju kännas nästan gammal nu..
Postad 29 November 2007 - 21:20
Unregistereda112c6ba
-
Unregistereda112c6ba
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
PX70, Q96/07 och PDP427 har jag tittat en del på och även PX700 börjar väl närma sig 15.000:- och borde väl då vara än mer prisvärd? Såg idag att Mediamarkt hade PDP427 för 14.999:-, kanske bästa tillgängliga?
Skulle ni säga att Pioneer är bäst ändå till slut? LG:s varianter kommer inte riktigt upp i samma standard eller?
Svårt som fan detta tycker jag!  Vilken hade ni valt?
Postad 29 November 2007 - 21:25
Unregistered6e59ce73
-
Unregistered6e59ce73
-
Über-Guru
-
-
10303 inlägg
PX70, Q96/07 och PDP427 har jag tittat en del på och även PX700 börjar väl närma sig 15.000:- och borde väl då vara än mer prisvärd? Såg idag att Mediamarkt hade PDP427 för 14.999:-, kanske bästa tillgängliga?
Skulle ni säga att Pioneer är bäst ändå till slut? LG:s varianter kommer inte riktigt upp i samma standard eller?
Svårt som fan detta tycker jag! Vilken hade ni valt?
Helt klart pioneern om du får tag i den för 14995:- skall även ingå väggfäste ....är ett bra pris isåfall.... Pannan och samsungen är bra dom med.... bra köp vilket som.... Men tycker att pioneern är snäppet bättre....Ace34
Postad 29 November 2007 - 22:07
Unregistereda112c6ba
-
Unregistereda112c6ba
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Det ingick väggfäste i Media Markts erbjudande, så det är som det ska. Får väl ta en ordentlig funderare på denna teve då. Verkar ju inte dum iaf, även om de andra nämnda är snäppet billigare.
Andra som läser tråden och har tankar får gärna kommentera också!
Postad 29 November 2007 - 23:02
volvo2
-
volvo2
-
Amatör
-
-
51 inlägg
På vilken MediaMarkt finns denna Pioneer? Ger den bättre bild digitalt än Panasonic TH-PX70?
Postad 29 November 2007 - 23:22
Unregistereda112c6ba
-
Unregistereda112c6ba
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
På vilken MediaMarkt finns denna Pioneer? Ger den bättre bild digitalt än Panasonic TH-PX70?
I mitt fall finns den i Växjö, fick reklamblad om den idag, så den bör fortfarande finnas tillgänglig skulle jag tro. Läste förresten något om att den har "smutsproblem" vid t ex vintersportsändningar? Något som kan bekräftas eller dementeras av någon som vet? Kommer att titta på en hel del fotboll och hockey på teven, så är någon annan teve bättre för det så får jag definitivt värdera in det i det slutgiltiga beslutet.
Postad 30 November 2007 - 06:15
Unregistered6e59ce73
-
Unregistered6e59ce73
-
Über-Guru
-
-
10303 inlägg
I mitt fall finns den i Växjö, fick reklamblad om den idag, så den bör fortfarande finnas tillgänglig skulle jag tro.
Läste förresten något om att den har "smutsproblem" vid t ex vintersportsändningar? Något som kan bekräftas eller dementeras av någon som vet? Kommer att titta på en hel del fotboll och hockey på teven, så är någon annan teve bättre för det så får jag definitivt värdera in det i det slutgiltiga beslutet.
Finns tyvärr Dirty screen på pioneer G7..... vet inte om det är mer vanligt på 42tum än 50 som jag har..... Detta är inget som jag lider av.... men det finns dom som har mer och mindre till nästan obefintlig Dirty screen.... Bara att åka och titta och bilda sig en egen uppfattning.... . Tycker att pioneer G7 är bästa plasman på det mesta..(trots detta med dirty screen) men den nya version G8 pioneer plasman...... är bättre..... Kanske har jag haft tur att jag fått en med mindre problem med dirty screen....för det stör mig inte alls.... När man matar tv med rätt signaler så är bilden mycket bra.....då hittar du inte många plasmor som slår denna... jo bara då om du köper en G8 från pioneer. Ace34
Postad 30 November 2007 - 06:20
Infernoo
-
Infernoo
-
Användare
-
-
184 inlägg
Pioneer är definitivt valet om du ska ha den bästa av dessa tv apparater. 427:an är otroligt nice.
Samsung är inte i närheten däremot är väl panan ok, inte pioneerklass dock.
Hälsningar
Infernoo
Postad 30 November 2007 - 08:20
Pepsi
-
Pepsi
-
Användare
-
-
183 inlägg
Jag har precis beställt (ej fått hem den än) en samsung PS-50C96HD efter att ha läst, grubblat tittat och funderat i närmare ett år. Att den skulle ha sämre bild än px70 tycker inte jag, de är nog ganska likvärdiga. Jag har sett dem bredvid varandra och jag tycker skillnaderna är så små att det är andra saker som fäller avgörandet... pris och design exempelvis. Pioneers plasma har aldrig varit ett alternativ för mig, jag har svårt att motivera priset... jag ska titta på film, inte gå runt med mätinstrument och analysera pixlar.
Samsung är riktigt snygg, har bra tryck i färgerna, bra svärta, inbyggd digitalbox och fina garantier (full garanti mot döda pixlar). Samt 50" förstås som var ett krav för mig, 42" är för litet.  Allt detta samt väggfäste och frakt för drygt 15000:-
Postad 30 November 2007 - 08:41
volvo2
-
volvo2
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Nån som vet om dom har denna på Mediamarkt i Norrköping för det priset? Jag har länge tänkt köpa en Panasonic TH-37PX70, men nu kanske man ska tänka om. Frågan är om Pioneern har 5000 kr bättre bild, speciellt på Boxers digital-tv?
Postad 30 November 2007 - 08:48
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
Han hade ju satt ett maxpris på 15000:- Pion ligger ju på X-antal tusenlappar över....
Postad 30 November 2007 - 08:59
volvo2
-
volvo2
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Den fanns ju för 14.995 kr inkl. väggfäste på MediaMarkt var det någon som skrev.
Postad 30 November 2007 - 10:12
Unregistereda112c6ba
-
Unregistereda112c6ba
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jo, den finns för 14.990:- på Media Markt i Växjö. Blir mer och mer sugen på denna faktiskt. Dock lite orolig att jag ska störa mig på "dirty screen" om det skulle förekomma i större omfattning än jag kan acceptera.
Ni som har den, eller sett hos någon, hur bra är den till att se på fotboll på? Är risken för "dirty screen" mindre då än med t ex ljusa sporter som hockey? Är det ett problem som inte förekommer alls hos t ex PX70/700?
Postad 01 December 2007 - 00:23
Infernoo
-
Infernoo
-
Användare
-
-
184 inlägg
Jo, den finns för 14.990:- på Media Markt i Växjö. Blir mer och mer sugen på denna faktiskt. Dock lite orolig att jag ska störa mig på "dirty screen" om det skulle förekomma i större omfattning än jag kan acceptera.
Ni som har den, eller sett hos någon, hur bra är den till att se på fotboll på? Är risken för "dirty screen" mindre då än med t ex ljusa sporter som hockey? Är det ett problem som inte förekommer alls hos t ex PX70/700?
Jag kan utan tvekan rekommendera 427:an, då jag har en själv. "Dirty screen" effekten är tydligen väldigt individuellt dvs från ex till ex och från person till person. Jag kunde om jag koncentrerade mig, se den vagt på mitt exemplar, och då endast när det är ljusstarka snabba panoreringar såsom alpint eller hockey. Jag är dock vääldigt känslig för sådant då jag håller på med foto och grafik. Min fru däremot fattar ingenting när jag nämner detta. Nu förtiden ser jag inte det längre, och då letar jag ändå efter det. Vilket får mig att tro att det är en inkörningsgrej som försvinner med tiden. Skulle du mot all förmodan skule störa dig på det så lämna tillbaka apparaten, men någon bättre tv för det priset kommer du inte att hitta. Jag köpte min för nästan det dubbla, och jag kan ändå fortfarande säga att det var värt varenda spänn. Hälsningar Infernoo
Postad 01 December 2007 - 06:48
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Jag skulle köra på PX70/700 eller Q96/97. (Pioneer G8 om priset inte spelade roll). 427 står sig bra mot båda om du får ett bra ex. Om inte, så avskräcker den officiella tråden en hel del. 427 är dock på inget sätt överlägsen vare sig Panasonicen eller Samsungen. Bildbehandlingen är bra, svärtan sämre. Fast den perfekta plasman finns å andra sidan inte än. Man får väga för och nackdelar mot varann. Om några år kommer vilken plasma du än köper idag vara hopplöst föråldrad och kass jämfört med nyare (och billigare) modeller.
Postad 01 December 2007 - 12:08
Unregistereda112c6ba
-
Unregistereda112c6ba
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Fan, ni gör det inte lättare för mig precis!  Ena för, andra emot... `
Om jag nu mot förmodan skulle vänta tills Pioneer G8 sjunkit till liknande priser, är det till att vänta tills nästa år vid samma tid på året som nu tror ni? Eller kommer ökad konkurrens skynda på sjunkande priser? Om ni skulle göra en kvalificerad gissning? Som alla andra vill man ju få ut så mycket teve som möjligt för så rimligt pris som möjligt. Är inte ute efter varken det billigaste eller dyraste och det gör det ju lite svårare när man ska bedömma vilken TV som är "bäst".
Postad 06 December 2007 - 17:47
Unregistereda112c6ba
-
Unregistereda112c6ba
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Ok, nu har det (nästan iaf...) kommit så långt att det i stort sett står mellan en PX700:a och en Pioneer 427:a. Men vilken skulle NI valt? priset är ung. detsamma, kanske 1000:- - 1500:- billigare med PX700.
Är det dött lopp eller kan någon av dem anses tillräckligt mycket bättre än den andra för att valet ska vara självklart?
Postad 06 December 2007 - 20:55
Yttrasil
-
Yttrasil
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Gå emot allt de säger, köp en LG 50" PC55 eller 51 eller vad den heter istället, inte alls så mycket sämre bild än pannan och samsungen och grymt mycket större för samma pris. Tro mig man vänjer sig snabbt vid en storlek och vill sen ha större! Också roligt att ha när alla andra sitter med sina 42" hemma
Postad 06 December 2007 - 22:15
Unregistered6e59ce73
-
Unregistered6e59ce73
-
Über-Guru
-
-
10303 inlägg
Gå emot allt de säger, köp en LG 50" PC55 eller 51 eller vad den heter istället, inte alls så mycket sämre bild än pannan och samsungen och grymt mycket större för samma pris. Tro mig man vänjer sig snabbt vid en storlek och vill sen ha större! Också roligt att ha när alla andra sitter med sina 42" hemma 
Håller med om att lg inte har så mycket sämre bild än pannan och samsungen.... Dock så har jag själv haft lg... inget som jag rek iallafall... bra bild när den väl funkar... problem med surr,röd prickar.bara några av problemen, sedan så tycker jag att lg har alldeles för mycket problem med ghostning( är den största anledningen att jag inte rek lg)(iförsäg så har alla märken sina problem med att dom går sönder)... har inte aldrig sett någon ghostning på min pioneer...bara att konstatera att pioneer har bästa plasma.. dock så får man ju betala mer också Ace34
Postad 07 December 2007 - 21:01
Yttrasil
-
Yttrasil
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Håller med om att lg inte har så mycket sämre bild än pannan och samsungen.... Dock så har jag själv haft lg... inget som jag rek iallafall... bra bild när den väl funkar... problem med surr,röd prickar.bara några av problemen, sedan så tycker jag att lg har alldeles för mycket problem med ghostning( är den största anledningen att jag inte rek lg)(iförsäg så har alla märken sina problem med att dom går sönder)... har inte aldrig sett någon ghostning på min pioneer...bara att konstatera att pioneer har bästa plasma.. dock så får man ju betala mer också
Ace34
Jo du har rätt på mycket, har själv en PC1R 50" som jag är grymt nöjd med enda riktiga svagheten är att svärtan är lite grå. Har också en 42" Panasonic PX70 hemma och jag skulle absolut inte välja den över 50" någon gång och nästa version är iaf lite bättre. Surr vet jag inget om på 50" generellt inte hört mycket klagomål om det, inte heller röda prickar. Är antagligen på mindre än 1% av apparaterna som det brukar vara. Ghosting är inget jag stör mig på men har upplevt lite av det i om jag har haft statisk bild men försvinner efter några sekunder av vanligt tittande. Skillnaden är just att du får dessa extra 8" för samma pris som de andra och bara en befintligt lite sämre apparat och gissningsvis lite mer än 60% större bildyta vilket absolut är ovärdeligt enligt min mening, skulle vilja ha ännu större vilken dag somhelst =) Pioneer har absolut min respekt som bästa tvn men så är den ganska mycket dyrare och också ganska mycket mindre  Skulle istället för de pengarna isf köpa en PZ70 50" med full hd för någon tusenlapp till om något.
Postad 07 December 2007 - 23:18
Unregistered6e59ce73
-
Unregistered6e59ce73
-
Über-Guru
-
-
10303 inlägg
Håller med om att lg inte har så mycket sämre bild än pannan och samsungen.... Dock så har jag själv haft lg... inget som jag rek iallafall... bra bild när den väl funkar... problem med surr,röd prickar.bara några av problemen, sedan så tycker jag att lg har alldeles för mycket problem med ghostning( är den största anledningen att jag inte rek lg)(iförsäg så har alla märken sina problem med att dom går sönder)... har inte aldrig sett någon ghostning på min pioneer...bara att konstatera att pioneer har bästa plasma.. dock så får man ju betala mer också
Ace34
Jo du har rätt på mycket, har själv en PC1R 50" som jag är grymt nöjd med enda riktiga svagheten är att svärtan är lite grå. Har också en 42" Panasonic PX70 hemma och jag skulle absolut inte välja den över 50" någon gång och nästa version är iaf lite bättre. Surr vet jag inget om på 50" generellt inte hört mycket klagomål om det, inte heller röda prickar. Är antagligen på mindre än 1% av apparaterna som det brukar vara. Ghosting är inget jag stör mig på men har upplevt lite av det i om jag har haft statisk bild men försvinner efter några sekunder av vanligt tittande.
Skillnaden är just att du får dessa extra 8" för samma pris som de andra och bara en befintligt lite sämre apparat och gissningsvis lite mer än 60% större bildyta vilket absolut är ovärdeligt enligt min mening, skulle vilja ha ännu större vilken dag somhelst =)
Pioneer har absolut min respekt som bästa tvn men så är den ganska mycket dyrare och också ganska mycket mindre Skulle istället för de pengarna isf köpa en PZ70 50" med full hd för någon tusenlapp till om något.
På min lg som jag hade så försvann ghostingen med efter några sekunder med...hade själv en 42PM1M... men dom nyare modellerna kanske är bättre... har kanske fått ordning på lite av dom sakerna som jag skrev att det var problem med. Det som jag störde mig på var att det blev mycket ghostning där texten var om man tex såg på en film... Mycket störade om det var en rätt så mörk film som såg man att det blev ett rätt så bra ljust sken där texten var.. Dock håller jag helt och hållet med dig om att 50tum är mkt häftigare att ha... än en 42...(har 50tum nu) Så är man ex sugen på en 42 som ligger i den prisklassen som vi pratar om... så hade jag också tagit en titt på 50tum som ligger i prisklassen runt 15000:- eller ett par tusen till och hoppat på en av dom istället Ace34
Postad 07 December 2007 - 23:41
Andr3as
-
Andr3as
-
Forumräv
-
-
623 inlägg
En kompis köpte en LG 50" PC56 för en tid sedan och har sedan dess VM i ghosting hemma i vardagrummet. Det är i princip omöjligt att se på film med undertexter pga detta. Ok, nu har det (nästan iaf...) kommit så långt att det i stort sett står mellan en PX700:a och en Pioneer 427:a. Men vilken skulle NI valt? priset är ung. detsamma, kanske 1000:- - 1500:- billigare med PX700.
Är det dött lopp eller kan någon av dem anses tillräckligt mycket bättre än den andra för att valet ska vara självklart?
Jag tror du blir lika nöjd vilken du än väljer. Håll dig borta från LG bara!
Postad 07 December 2007 - 23:53
Unregistered6e59ce73
-
Unregistered6e59ce73
-
Über-Guru
-
-
10303 inlägg
En kompis köpte en LG 50" PC56 för en tid sedan och har sedan dess VM i ghosting hemma i vardagrummet. Det är i princip omöjligt att se på film med undertexter pga detta.
Ok, nu har det (nästan iaf...) kommit så långt att det i stort sett står mellan en PX700:a och en Pioneer 427:a. Men vilken skulle NI valt? priset är ung. detsamma, kanske 1000:- - 1500:- billigare med PX700.
Jag tror du blir lika nöjd vilken du än väljer. Håll dig borta från LG bara! 
 VM i ghosting hemma i vardagrummet... rätt bra.... Är precis detta jag menar... alltså lg inget som jag rek alls... Har kompisar som har både pannan och sammyn och dom är nöjda med dom... Helt klart så är dom bra plasmor både två.. för det priset som man får betala för dom. Ace34
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|