beowe Apr 30 2009, 16:51 skrev:
Det är inte sannolikt att det går att uppdatera en dab-radio till dab+ då de bygger på olika kodningstekniker, mp2 vs aac+.
Det går alldeles utmärkt att uppgradera en dab-radio till dab+ eftersom det bara är en mjukvaruuppdatering och ingen ny hårdvara eller tunerdel som krävs.
Men då måste den aktuella dab-radion förstås vara förberedd för uppgradering redan från början. Dvs att det finns usb-port eller motsvarande för att tanka ner nya mjukvaran och en tillverkare som har för avsikt att stå till hands med med ny mjukvara. Så ja, det är väl inte otänkbart att en uppgradering blir knepig i just fallet med en Marantz?
Jag har själv en Pure Evoke Flow FM/DAB/Internet-radio som jag har uppgraderat till DAB+ genom att registera mig på tillverkarens hemsida och acceptera nedladdning av ny mjukvara. I mitt fall skedde detta smidigt genom den inbyggda nätverkskopplingen (WiFi). Jag behövde inte göra något aktivt val utan bara acceptera en ny mjukvara och helt plötsligt lyssnade jag på en testsändning i DAB+ (Stockholm) med kanaler från SR, RIX FM och Bandit Rock.
I övrigt när det gäller DAB+ mottagare så har jag märkt att HiFi-butiken Danmark nu börjat att erbjuda det på sina egna modeller Argon.
http://www.hifiklubb...lubben/2472.htm. Det borde innebära att vi på andra sidan sundet kan köpa dessa produkter och uppgradera till DAB+ när det formatet börjar att sändas på riktigt i Sverige. Tänk att IT-landet Sverige ska behöva ligga efter både Danmark och Norge på detta området..snart får vi ta jobb som bärplockare hos våra rika grannar :-)
Citat
Nye produkter med DAB+
Argon DAB2v3 og DAB3v3 har DAB+. Ydermere får vi meget snart DENONs nye F107 system som i DAB versionen har DAB+ modtager.
NADs GENIALE DAB-modul opbygning tillader, at NADs AV receivere og VISO, kan købes idag og senere opgraderes med det nye ”DB1+”-modul når NAD er klar med dette. Et forrygende modulprincip som ikke bare fremtidssikrer NADs AV receivere med HD lyd og andre nye features i MDC konstruktionen. De klarer også DAB+ konverteringen på elegant vis.
Skrevet af: Jacob Malmgaard, 21-07-2009 14:35
Slutligen, in a related story
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2933837.svd