Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

B&W DM684 - någon som lyssnat på dem?

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 November 2007 - 09:56

Unregistered605aa3e1
  • Unregistered605aa3e1
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Antar att rubriken säger allt...

Jag ska köpa ett nytt hembiopaket och funderar på 600-serien. Det blir DM686 som bakhögtalare, och HTM62 som center...
Men när det gäller frontarna har jag inte bestämt mig än. 685 eller 685?

(683:an är overkill, jag har ingen möjlighet att spela såpass högt så att de börjar glänsa).

Rummet jag ska ha anläggningen är ~28 kvm stort, i en lägenhet så det är viktigt att man kan få bra ljud även på sansade ljudnivåer.
Min förstärkare är Denon AVR-2307

Vad tror folket här? Ska jag satsa på stativare eller dessa relativt små golvare?

Postad 30 November 2007 - 10:09

Unregistered0d88e7f5
  • Unregistered0d88e7f5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Med tanke på att du har en Denon-stärkare är det ju bara att kila in på Hifiklubben och provlyssna. Stativarna behöver du antagligen en Sub till för att få fram det där riktigt filmmullret. Personligen skulle jag kört på DM685 och sedan lägga lite extra pengar på en bra sub, tror att det blir bästa kombon med den recievern.

Postad 30 November 2007 - 10:18

kalman
  • kalman
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Jag gick till butiken med för att ev köpa 684:orna. men jag fick lyssna på 685:orna parallellt och valet föll på dem. Naturligtvis låter 684 mer, men ljudkvaliteten hos 685 är överlägsen. Med ljudkvalitet menar jag dynamik, öppenhet och detaljer. 684 vinner såklart basfajten, men jag upplevde dem som mullriga och odefinierade i jämförelse.

Så jag sparade nästan 4000:- :lol:

Edit: de 4000:- hamnar dock troligen på en sub. :unsure:

Redigerat av kalman, 30 November 2007 - 10:20.

Postad 30 November 2007 - 16:02

Unregistered605aa3e1
  • Unregistered605aa3e1
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Ok. Mina tankar gick i banorna att jag skulle slippa ha en sub om jag körde med 684:orna. Men de låtar alltså såpass mycket sämre?

Postad 30 November 2007 - 16:09

Unregistered1392
  • Unregistered1392
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Jag kör med DM685 i fronten, 686 bak och HTM62 och rent dynamiskt så presterar 685 tillräckligt, men till film vill du ju ha en bas också där kommer du verkligen inte undan genom att gå upp en modell.

Personligen är jag lite kluven till 684's existens överhuvudtaget. 685 presterar fruktansvärt bra, om inte bättre, på många plan och kostar på ett sätt som gör att även en student skulle kunna komma undan. 684 kostar mycket men inte förskräckligt mycket mindre än 683 trots att det är STOR skillnad mellan dem, inte bara i elementsbestyckning.

Det som fick mig att välja B&W till hemmabio var 3D-egenskaperna. En av de viktigaste faktorerna för en hemmabiohögtalare, tycker jag.

Postad 01 December 2007 - 07:28

Unregistered605aa3e1
  • Unregistered605aa3e1
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Var inne på HK igår, och plötsligt hade jag en ny kandidat vars ljud var helt underbart:

Det är nog något jag måste ta mig en seriös funderare över... De lyfts ju till skyarna i alla recensioner.

Postad 01 December 2007 - 08:11

Unregistered605aa3e1
  • Unregistered605aa3e1
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
(ta bort det här inlägget)

Redigerat av Unregistered605aa3e1, 01 December 2007 - 08:13.

Postad 02 December 2007 - 19:09

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
684 är grymma för prisklassen. Helt klart imponerande. MEN ge dig själv en runda med Monitor audio RS6 och Monitor audio RS8 de ligger i samma prisklass. Och jag tycker att 684 låter lite åt det burkigare håller när jag jämför dem.. Kör själv med monitor audio och denon kombination och är nöjd.

Postad 25 January 2008 - 11:05

fritte 67
  • fritte 67
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tjena,köpte 684 i för 2-3 mån sen och i kort kan jag denna feedback..
Första intrycket var sisådär, mellan registret kändes lite dämpat och dovt och kom inte riktigt fram som jag trott från början. efter ca 100-120 timmas inspelning blev det dock bättre , kanske med risken att man anpassat sig efter ljudet.

Har efter konsultation med Hifi klubben korrigerat inställningarr i min NAD T743 ( kör bara i stereo) , samt att jag kopplat högtalarna till 5.1 utgången på NAD.en och fick då en hörbart mycket bättre fart på mellan registret och är numera supernöjd. baksidan med denna koppling är dock att man går förbi de digitala kretsarna och kan inte använda ex EARS, men faktum är kvaliteen blev så myckte bättre att det problemet känns försummbart. beroende på din ekonomi så tycker jag dessa är toppen för pengarna, + att de inte är så stora...683.an är inte mcyket större men i litet rum gör det massor av skillnad. 685 har jag bara hört i buitk och kan inte uttala mig , där känns ju rumslayouten ganska avgörande....

Till film gör sig 684 mycket bra detaljrikt och bra pump i basen, detta gäller även musik där trycket blir bra även på sämre /äldre inspelninagr...kanske beror det även NADen i stereo mode levererar rätt bra med kraft, vilket verkar nödvändigt för dessa...

ps att laget i ditt hjärta blir "synligt" vid galler off och svarta högtalare gör inte saken sämre...Gula Koner/svart låda passar mig bra..

Postad 05 February 2008 - 12:39

fritte 67
  • fritte 67
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Tjena,köpte 684 i för 2-3 mån sen och i kort kan jag denna feedback..
Första intrycket var sisådär, mellan registret kändes lite dämpat och dovt och kom inte riktigt fram som jag trott från början. efter ca 100-120 timmas inspelning blev det dock bättre , kanske med risken att man anpassat sig efter ljudet.

Har efter konsultation med Hifi klubben korrigerat inställningarr i min NAD T743 ( kör bara i stereo) , samt att jag kopplat högtalarna till 5.1 utgången på NAD.en och fick då en hörbart mycket bättre fart på mellan registret och är numera supernöjd. baksidan med denna koppling är dock att man går förbi de digitala kretsarna och kan inte använda ex EARS, men faktum är kvaliteen blev så myckte bättre att det problemet känns försummbart. beroende på din ekonomi så tycker jag dessa är toppen för pengarna, + att de inte är så stora...683.an är inte mcyket större men i litet rum gör det massor av skillnad. 685 har jag bara hört i buitk och kan inte uttala mig , där känns ju rumslayouten ganska avgörande....

Till film gör sig 684 mycket bra detaljrikt och bra pump i basen, detta gäller även musik där trycket blir bra även på sämre /äldre inspelninagr...kanske beror det även NADen i stereo mode levererar rätt bra med kraft, vilket verkar nödvändigt för dessa...

ps att laget i ditt hjärta blir "synligt" vid galler off och svarta högtalare gör inte saken sämre...Gula Koner/svart låda passar mig bra..

Tillägg. jag har naturligtvis inte kopplat högtalarna till 5.1 ingången. däremot kopllat DVD spelaren NAD T515 ill 5.1 ingången på T743...

Postad 05 February 2008 - 21:02

venomizer
  • venomizer
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Tjena!

Jo jag har lyssnat på både 684 och 685, men med tanke på att mitt användande kommer till 95% bestå av film blir det mest endast intressant med 685 och bas, jag kan dessutom ställa högtalarna på min tv-bänk jag planerat köpa.

Han på klubben rekommenderade 10" basen ASW610 till mitt 24kvm stora rum, jag vet inte vad jag ska tycka. Min budget var för ASW608, dvs 8" basen. Känns trist att spräcka den, lika trist att gå miste om bra filmljud =)

Sen vill han såklart sälja en Denonförstärkare 2308 för 7700:-, jag är betydligt mer sugen på Onkyo 605 för 5100:- på dustin eller ev. 5500:- på mediamarkt. Garantier och så kan bli jobbigt påstod han på hifi-klubben om jag köper den på nätet.
Jag ska antagligen köpa Onkyon på öppet köp för att ta till hifi-klubben och lyssna tillsammans med högtalarna, vad tror ni om Onkyo 605 + B&W 685, någon som har erfarenheter?

Postad 06 February 2008 - 15:37

Alexander_222
  • Alexander_222
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Ang ASW610'an, så är det nog den du bör ha om du ska köra film i ett 24kvm stort rum, men jag skulle nog rekommendera dig att titta på en annan sub än B&W's egna. 608'an är jättefin, men kan ha svårt att fylla ditt rum, så om du inte kommer använda suben till musik hela tiden så leta istället efter en 8-10" av ett annat märke upp till 4000.-.

Självklart är de på Hifiklubben säljare, men de kommer nog inte att ge helt felaktiga råd. Men den förstärkaren han säger du bör ha är nog en eller två storlekar för stor. Gå ner en modell eller två, för Denon passar ändå rätt bra till B&W. Onkyo kan jag inte uttala mig om.

Postad 06 February 2008 - 17:44

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Förstår inte att att en Denon 2308 skulle vara två modeller för stor för ett par B&W 685. Snarare för liten. Väljer du mellan dessa två så hade jag nog tagit Onkyon istället.

MVH Flingan

Postad 06 February 2008 - 18:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Förstår inte att att en Denon 2308 skulle vara två modeller för stor för ett par B&W 685. Snarare för liten. Väljer du mellan dessa två så hade jag nog tagit Onkyon istället.

Varför skulle man välja Onkyo före Denon?'

Annars håller jag med om att 2308 inte är "för stor" till 685.

Postad 06 February 2008 - 19:00

itr
  • itr
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
har köpt B&W685 + onkya 605 och det låter utmärkt både på musik och film.
Som sagt om du ska ha riktig riktig djup bas får du köpa en sub.

men Är riktig nöjd med 685 som sagt. =)

Postad 06 February 2008 - 19:49

venomizer
  • venomizer
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

MVH Flingan

Är det på grund av priset du i så fall väljer Onkyon eller? Möjligheten finns ju att bi-ampa 685:orna med om man tycker dom får för lite effekt av bara ett steg.

Itr: Aah, trevligt att höra =) Kör du med helt system, har du frontarna bi-ampade? Testade du många olika förstärkare till högtalarna innan du bestämde dig?

Postad 06 February 2008 - 20:29

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Ja precis, jag hade nog valt Onkyon då den känns mer prisvärd! Tycker att ljudkaraktären hos Onkyon dessutom passar bättre till B&W. Men det är kanske bara jag i och för sig..

MVH Flingan

Postad 06 February 2008 - 21:01

itr
  • itr
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

MVH Flingan

Är det på grund av priset du i så fall väljer Onkyon eller? Möjligheten finns ju att bi-ampa 685:orna med om man tycker dom får för lite effekt av bara ett steg.

Itr: Aah, trevligt att höra =) Kör du med helt system, har du frontarna bi-ampade? Testade du många olika förstärkare till högtalarna innan du bestämde dig?

Nej kör inte bi-ampad..

har inte testat andra förstärkare, utav läst artiklar om den och spec, tycker den är prisvärt för pengarna..
sen att den har DTS-HD o Dolby true-HD som man får betala 800okr uppåt om man vill ha det.

Nä den funkar bra som sagt..

Redigerat av itr, 06 February 2008 - 21:02.

Postad 06 February 2008 - 23:32

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Jag rekomenderar dig att lyssna på så mycket olika högtalare som möjligt då jag tycker att 684orna är ganska dåliga i sin prisklass. Diskantåtergivning är helt okej men mellanregister och bas lämnar en hel del att önska, och överlag så blev musiken ganska tråkig att lyssna på genom dessa högtalare.

Postad 07 February 2008 - 22:43

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0
Jag skulle nog inte som FBK säger, kunna påstå att 684:orna är dåliga. Det är bara att många andra är bättre, men dåliga är lite väl elakt.

Själv var jag inne på 684:orna till mitt kommande stereo system, men jag har sedan dess "uppgraderat" inköpslistan till 683:orna istället. Det handlade inte om att man kunde spela högre på dem (även om man onekligen kan dra på), utan pga av att mellanregistret kommer fram, vilket man märkte blev lite grötigt och försvann på 684:orna när dom fick jobba lite. 683:orna spelade mycket luftigare och obehindrat över hela registret.

Mina 5 öre.
/D

(Edit: fixade ett syftningsfel)

Redigerat av Dudemeister, 07 February 2008 - 22:44.

Postad 08 February 2008 - 10:54

itr
  • itr
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Frågan är nu om man inte ska köpa B&W 7 -serien ( stativen ) då den är nästan samma prisklass som B&W 683 ..

Postad 09 February 2008 - 02:31

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Beror lite på vad du är ute efter, det är ju stor skillnad på karaktären på 683 och 705. Sedan skiljer ju lättheten i placering, basegenskaper, etc. Lyssna på både med den musik du mest kommer att spela och som du känner till väldigt väl.

Postad 09 February 2008 - 14:49

itr
  • itr
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Det är nog basen som 683 är djupare än 705 tror jag men ..som sagt en subbas kan nog inte ersättar av en golvare.
Men när man lyssnar musik kan det vara bra ibland och köra utan subbasen ( beroende på musik ) får nog renare ljud , då kanske en golvhögtalare är bra och ha

Postad 09 February 2008 - 22:34

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Jag skulle inte vilja ha enbart golvare utan subbas för musik heller. Tycker det känns soim det saknas det sista i botten. Dessutom är det långt ifrån säkert att placeringen för bas är idealiskt där högtalarna i övrigt låter bäst.

Det bästa är att lyssna och jämföra.

Postad 10 February 2008 - 00:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det är nog basen som 683 är djupare än 705 tror jag men ..som sagt en subbas kan nog inte ersättar av en golvare.
Men när man lyssnar musik kan det vara bra ibland och köra utan subbasen ( beroende på musik ) får nog renare ljud , då kanske en golvhögtalare är bra och ha

683 är en trevägare med FST-mellanregister. Det blir lite som att jämföra äpplen med mandariner. Karaktären
skiljer en del mellan de båda.

Om en sub ska ersätta/komplettera basen i en bra golvare, så får du räkna med 10-15000kr på subben, minst. En
billigare kommer bara att förstöra basen och ersätta hifibas med okontrollerat muller. En sub är dessutom minst
lika känslig för placeringen som en vanlig högtalare. Om man inte får till det så kan även en bra sub försämra
basen väsentligt.

Postad 10 February 2008 - 08:51

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Jag skulle inte vilja ha enbart golvare utan subbas för musik heller. Tycker det känns soim det saknas det sista i botten. Dessutom är det långt ifrån säkert att placeringen för bas är idealiskt där högtalarna i övrigt låter bäst.

Det bästa är att lyssna och jämföra.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Postad 13 February 2008 - 01:00

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Jag skulle nog inte som FBK säger, kunna påstå att 684:orna är dåliga. Det är bara att många andra är bättre, men dåliga är lite väl elakt.

Nja, tycker nog att det är bättre att beskriva lite vad som är bra/okej och vad som är mindre bra som jag gjorde :rolleyes: , än att skriva tex. de lät katt skit och var bland det sämsta som jag har hört.( som man allt för ofta kan läsa här och som i sig inte säger ett dugg för andra som läser)
Men i detta fall är nog priset lite väl högt på dessa 684 i förhållande till ljudkvaliten, de skulle tex få rejält med pisk av ett par Canton Gle409 skulle jag vilja påstå.

Redigerat av Unregistered840e5864, 13 February 2008 - 01:01.

Postad 24 March 2008 - 15:40

Master M
  • Master M
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag ska till HiFiButiken här uppe i Umeå i veckan för att köpa mig min nya LCD-TV.
Men förra veckan började jag fundera på om man skulle köpa sig ett par nya frontare på samma gång. Jag har haft tanken på DM684 som trådstartaren frågat efter men efter att ha läst denna tråd blir man lite mer kluven.
Jag har nu DM303or som frontare (och surround) men vill efter 6 år ha golvhögtalare. Är det värt att lägga ut cirka 3000 kronor till för ett par DM683or?
Jag skiter inte pengar och ska köpa möbler för 25k, sedan TVn för 10k och ett par högtalare för nästan 9k. Blir en hel del pengar. Jag ska självklart lyssna ordentligt på de två ovan nämnda i veckan... men som sagt. Är det värt det?

Postad 24 March 2008 - 16:04

Unregisteredaefc5739
  • Unregisteredaefc5739
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0

Jag ska till HiFiButiken här uppe i Umeå i veckan för att köpa mig min nya LCD-TV.
Men förra veckan började jag fundera på om man skulle köpa sig ett par nya frontare på samma gång. Jag har haft tanken på DM684 som trådstartaren frågat efter men efter att ha läst denna tråd blir man lite mer kluven.
Jag har nu DM303or som frontare (och surround) men vill efter 6 år ha golvhögtalare. Är det värt att lägga ut cirka 3000 kronor till för ett par DM683or?
Jag skiter inte pengar och ska köpa möbler för 25k, sedan TVn för 10k och ett par högtalare för nästan 9k. Blir en hel del pengar. Jag ska självklart lyssna ordentligt på de två ovan nämnda i veckan... men som sagt. Är det värt det?

Det beror på vem du frågar :)

Jag äger ett par 683:or och väljer dem lätt framför 684:orna. Äter gärna snål ett tag (vilket jag i och för sig inte gör, men i alla fall) och köper 683:orna än att veta om par månader att man kunde ha fått bättre ljud. Jag tycker till och med att 683:orna slår 704:orna, 683:ornas mellanregister är svårt att slå.

Ska tilläggas att jag tycker om NADs ljud och har bara använt NAD vid lyssning. Lyssnar på rock och hårdrock.

Postad 24 March 2008 - 22:52

Master M
  • Master M
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Det beror på vem du frågar :)

Jag äger ett par 683:or och väljer dem lätt framför 684:orna. Äter gärna snål ett tag (vilket jag i och för sig inte gör, men i alla fall) och köper 683:orna än att veta om par månader att man kunde ha fått bättre ljud. Jag tycker till och med att 683:orna slår 704:orna, 683:ornas mellanregister är svårt att slå.

Ska tilläggas att jag tycker om NADs ljud och har bara använt NAD vid lyssning. Lyssnar på rock och hårdrock.

Jag tycker iaf att det är kul att höra andras åsikter och vad som man kan tänka på osv. innan ett köp mellan två tre högtalare.
Det som spelas till 60% är rock och där passar NAD perfekt in och med mina små 303:or har det verkligen funkat bra, dock inte det där mer tunga soundet man vill ha ibland (om man inte kopplar in subwoofern). 683:orna verkar ju också kunna prestera tyngre ljud än 684:orna. På onsdag ska jag ner och soundchecka och bestämma mig.

Postad 28 March 2008 - 14:28

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0
Master M:

Nu har ju onsdagen redan passerat och jag vet inte vad du slutligen bestämde dig för.
Jag valde personligen 683:orna istället, tillsammans med NAD C372, och C542 cd, när jag var på ljudresa.
Jag tyckte att 3000 var väl investerade pengar för skillnade mellan 684:orna och 683.

/D

Postad 28 March 2008 - 16:20

ToBPower
  • ToBPower
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Min personliga uppfattning är att 683orna är ett mycket starkt alternativ som
inte kan jämföras med 684. En jämförelse med 685 och Sub är mer rättvis.

Själv har jag varit frälst med mina DM-603 av första generationen och fick en chock
när jag lånade hem 683er. Det blev ett helt annat perspektiv och detaljerna flyttade
ut i rummet samtidigt som kontrollen i basen blev superb. Visst behövs subwofern vid
film men inte för musik i min setup.

/ToBPower

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.