Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PS3 RGB Fullrange och supervit

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 November 2007 - 10:06

Unregistered6f7e79ab
  • Unregistered6f7e79ab
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Hej,

Vad gör egentligen dessa funktioner? Ska dessa vara på eller avslagna?
Bör tillägga att jag har en Sony KDFE50A11 TV.
Upplever det som att bilden blir mörkare då jag slår på RGB Fullrange?

Tack på förhand!

Postad 30 November 2007 - 18:25

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
"Full" ger bättre bild om TV:n kan ta emot den på rätt sätt tycker jag. Full är väl datorsvära och limited är videosvärta. På min samsung m86 kan man ställa in vad man har för svärta så där ser Full bäst ut. Inställningen på TV:n heter "HDMI Svart" i mitt fall.
Det där supervit är jag inte så hajj på men det är nog något som inte alla TV kan ta emot. Det används bara vid BD uppspelning om jag förstått rätt. Någon som kan detta bättre kanske kan förklara mer. Du kanske kan hitta mer info i tråden "PS3 som blurayspelare" som finns här i forumet.

Postad 01 December 2007 - 19:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
För att få en korrekt signal ut från PS3 är det RGB:Limited, YCbCr och Superwhite:On som gäller.

Full komprimerar gråskalan så i sig är det inget att ha. Däremot kan det finnas tv-apparater som är så korkat konstuerade att de inte funkar bra med korrekta insignaler eller enksilda spel som ligger fel nivåmässigt (eller att användaren ställt in sin tv helt galet) som gör att Full kan funka bättre i undantagsfall. Men jag ser ingen anledning till att utgå från något annat än att försöka få rätt signal ut från PS3.

Redigerat av pacman, 01 December 2007 - 19:55.

Postad 02 December 2007 - 02:35

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Men är det inte bättre när RGB-utsignalen matas ut i intervall från 0 till 255 än 16 till 235? Om man har en TV som kan ta emot den signalen dvs

Postad 02 December 2007 - 11:30

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
nope, det korrekta och absolut bästa är om man skickar ut 16-235 och tvn är inställd för 16-235.

Postad 03 December 2007 - 09:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Men är det inte bättre när RGB-utsignalen matas ut i intervall från 0 till 255 än 16 till 235? Om man har en TV som kan ta emot den signalen dvs

Bra fråga.
Inte för video. 16 resp 235 betyder att referenserna för svart och vitt ligger där, du kan fortfarande skicka ut signaler som ligger över (om superwhite är "on") resp under (om YCbCr är valt, vill jag minnas...) referenserna.

Skickar du ut video som 0-255 har du klippt signalen och/eller förvanskat och komprimerat den. Och det finns i sig ingen poäng att skicka ut video på nått annat sätt än 16-235 eftersom materialet alltid är skapat med det som grund.

För spel kan det dock vara en annan femma, beroende på i vilket colorspace skaparna av spelet anser att spelet härrör (eller om det kan fås att ändras "on the fly" beroende på hur PS3 är inställd, har ingen aning). Vad jag har sett verkar det variera lite...vore ju kanske bra om de kom överens. :) Men för en annan som använder PS3 till blandat video och spel så utgår jag från att ställa video rätt eftersom där vet jag vad som är rätt i 100% i fallen. "Gamers-only" kanske kan kosta på sig att labba lite...har inte grävt i spelen så pass mkt. :)

Redigerat av pacman, 03 December 2007 - 09:56.

Postad 03 December 2007 - 13:52

dogsknob
  • dogsknob
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Förstår logiken, men om jag väljer 'limited' så blir svart grått på min Sony LCD (40W2000). Väljer jag 'full' så ser det mycket bättre ut. Kan inte hitta någonstans i mina TV settings som jag kan ändra detta.

Postad 03 December 2007 - 14:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Du borde ha nån inställning för vilken "range" hdmi ska använda, har de verkligen missat det på W2000? Annars kanske du har satt brightness och contrast helt fel? Om inte så ingår W2000 i gruppen "korkat konstuerade". :(

Men ja, givetvis ska du köra med det som din skärm klarar bäst - det är ju helheten som är viktigast.

Postad 03 December 2007 - 16:49

Unregisteredfdecda08
  • Unregisteredfdecda08
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Jag har lite av samma iaktagelse som dogsknob;

När jag (exvis) kör en film med ett bredare bildförhållande än 16:9 så blir det ju sorgeränder över och under.
Dessa sorgeränder borde vara så svarta som möjligt(?)
De blir mörkare när jag kör PAL-FULL.

Innebär detta att TV-n är avpassad för FULL range? (Finns inga HDMI-range inställningar att göra)
(Eller är det att dra förhastade slutsatser?)

Postad 04 December 2007 - 11:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
I så fall är hdmi-ingången på din tv antagligen anpassad för RGB pc-levels ja (dvs RGB:Full - som iofs egentligen är varken eller utan nån märklig flummig blandning...). Jösses vad tillverkarna ska krångla till det.

Eller så har du helt enkelt ställt in brightness fel.

Postad 31 July 2010 - 06:40

Unregistered1659
  • Unregistered1659
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0
Hej. Jag fick lite roliga färger förut då jag hade min dator inkopplad i min nya LCD-TV EX500 (46 tum).
Detta skedde när jag spelade Fifa10 eller använde tv:n som bildskärm för datorn. (Inte vid blu-ray-film vad jag kunde se).
Efter jag kopplade ur datorn har jag inte sett något.

Förrän nu, en gång, och det enda jag gjort sen jag kopplade ur datorn var att synka ps3:an med tv:n.

Är de roliga färgerna vad man kallar regnbågseffekten?
Och är det när information förloras mellan t.ex ps3 och tv?

Jag vill inte tro att min tv eller ps3 är trasig, eller att syncen ligger bakom.
Utan jag hoppas snarare att det är helt normalt att det ibland kan uppstå lite problematik - roliga färger - när man använder sådan här ganska avancerad teknik.

Kan det vara så?

Eller, har jag kanske inte de bästa inställningarna?
Kan det bero på inställningar?

Så jag började kolla lite i inställningar i ps3:

Efter att ha kollat lite i instruktionsboken och i ps3-menyerna hittade jag "skärminställningar".
Här hittade jag "RGB Full Range" (vilket ledde mig till den här tråden).
Jag hittade även "bla bla bla Cr Supervit" och "Cross Color reduktionsfilter" (detta är det intressanta; "minskar störningar i form av regnbågseffekter", men det verkar bara gälla "....om systemet matar ut en kompositsignal via en video in- eller scart-kabel".
Jag använder HDMI.

Jag tror jag får regnbågseffekt via HDMI.
Jag kör gamestops hdmi-kabel.

Efter att ha läst era inlägg antar jag att jag ska ha "på" på "Supervit" och "begränsad" på "RGB Full Range".

Så det har hittills blivit en ändring i inställningarna - på ps3:an.

Det jag undrar är alltså:
Är det normalt att det uppstår roliga färger ibland?
Om inte; finns det några inställningar man kan göra för att fixa detta?

Support tyckte att det inte ska ha något att göra med när jag spelar Fifa 10 eftersom det är en helt annan ingång än den ingång som datorn är (var) inkopplad i.

Nu har det alltså hänt en gång till att det kommit roliga färger.
Vad ska jag göra? Jag har 5 års garanti, men vill ju inte att min nya tv ska vara trasig.

Fler/andra inställningar i PS3?
Jag kanske ska göra lite inställningar i tv:n också?

Kanske är det några inställningar bara som ska göras för att lösa roliga färger (regnsbågseffekten om det nu kallas så)?
Kanske är det normalt att det blir lite roliga färger ibland?

Jag ska väl också nämna att när jag kopplade in datorn förut via VGA och dvi/vga adapter så var det oftast att tv:n inte fick någon signal/att det inte funkade. Så jag köpte en HDMI-sladd med DVI-adapter och provade på nytt att koppla in datorn, detta fungerade bra, förutom att regnbågseffekten (eller vad det nu kallas) uppstod lite för ofta för att jag skulle tycka det var okej. Och sen kopplade jag alltså ur datorn och allt verkade frid och fröjd. Fram till nu då jag vid ett tillfälle sett roliga färger.

Inga störningar vid analog tv (alltså typ kabel-tv via antenn) eller vid blu-ray-film vad jag sett.

Kanske är det så simpelt att jag bara ska ställa in så det är "game mode"? (nån inställning jag bara hört talas om)

Kan väl också passa på att fråga:
HDMI-ingång 1 är upplyst för den används (ps3) och HDMI-ingångarna 2,3 och 4 är inte upplysta eftersom de inte används, vilket är logiskt.
Men varför är de båda scart-ingångarna upplysta då de inte används?

Redigerat av Unregistered1659, 31 July 2010 - 07:30.

Postad 31 July 2010 - 07:07

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Regnbågseffekten är något som finns på plasma och många DLP-projar.

Du måste visa vad du menar med "roliga färger". Ta ett foto vet jag.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 31 July 2010 - 07:08.

Postad 31 July 2010 - 08:16

Unregistered1659
  • Unregistered1659
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0

Regnbågseffekten är något som finns på plasma och många DLP-projar.

Du måste visa vad du menar med "roliga färger". Ta ett foto vet jag.

Går tyvärr inte att dokumentera då när det händer så händer det under väldigt kort tid - uppskattningsvis ca 1 sekund och väldigt sällan.

Redigerat av Unregistered1659, 31 July 2010 - 08:26.

Postad 31 July 2010 - 09:29

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Lämna in tv...Jag tror att du har nått fel på den

Postad 31 July 2010 - 11:57

FluBBa
  • FluBBa
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Eller så får du störningar i kabeln... men det verkar ju inte vara PCn eller PS3an eftersom båda får samma problem.

Postad 01 August 2010 - 23:27

Unregistered1659
  • Unregistered1659
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0

Eller så får du störningar i kabeln... men det verkar ju inte vara PCn eller PS3an eftersom båda får samma problem.

Jag har suttit och spelat ett annat spel jag köpte idag (Red dead redemption) i några timmar och kollat på dvd-film.
Det har inte visats minsta tecken på att nåt skulle vara fel.

Heller aldrig sett något vid blu-ray-film eller vanlig tv via analog sändning (vanlig antenn, kabel-tv).

Jag tror inte det är något fel på tv:n.

Tror datorn ställde till det förut.
Men att det hände en gång (kom roliga färger/tappade bilden för väldigt kort stund) sen jag kopplade ur datorn har jag inget bra svar på, bara att det kanske bara händer med Fifa 10 ibland. Har läst om andra spel som ställt till det.

Man får väl också tänka på att det är ganska avancerad teknik och att det är fullt normalt att det vid väldigt få/enstaka tillfällen händer nåt.

Redigerat av Unregistered1659, 01 August 2010 - 23:36.

Postad 02 August 2010 - 20:57

FluBBa
  • FluBBa
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Stödjer Fifa 10 1080p?

Postad 02 August 2010 - 22:38

Unregistered1659
  • Unregistered1659
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0

Stödjer Fifa 10 1080p?

Nej, tror man kör det i 720p.

Kopplade in en kompis dator idag via HDMI, spelade starcraft 2 = inga problem.
Har spelat red dead redemption (PS3) också antal timmar, verkar funka perfekt.

Allt funkar nog perfekt :)

Redigerat av Unregistered1659, 02 August 2010 - 22:42.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.