För er som inte orkar söka lite i forumet om för- och nackdelar med en anamorfisk lins så kan jag ta upp några punkter här.
+ Högre uplösning på 2,35:1-filmer eftersom man använder alla projektorns pixlar, som i vanliga fall hade varit svarta.
+Högre ljusflöde. Eftersom hela panelen används till att visa bilden så kommer det mer ljus från projektorn. (Det beror lite också på hur bra optik man har i linsen. Destå sämre destå mer reflekteras bakåt.)
+ Slippa irritera sig på dessa ###### svarta ränder ovan- och nedanför bilden.
+ Riktigt häftigt.
Mycket biokännsla över 2,35:1-duk.
- Skärpan kan bli dålig i kanterna. Detta kan man råda bot på med att bygga en lite rundad duk. (Jag vet inte om det gäller för "riktiga linser" som man köper för dyra pengar)
- Det blir ett spill-ljus bakåt, med det kompenseras av att ljusflödet ökar i och med at man använde hela panelen.
- 16:9 kan bli jobbit om man inte har en lins som man kan ställa in på att bara släppa igenom bilden utan att pressa ihop eller dra ut. Har ens lins inte det så blir det till att lyfta undan linsen, ändra skärpan (och om man har en lins som trycker ihop bilden på höjden så måste man ställa om lens shift och zoom.)
Det finns säker mer för och nackdelar men dessa var de jag kunde komma på just nu.
*edit* la till sista meningen
Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 01 December 2007 - 17:26.