Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygge av anamorfisk lins

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 December 2007 - 14:09

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Nu har jag börjat bygga en anamorfisk lins.
Det började med att jag fick syn på en sådan lins på något forum och då belv jag väldigt intresserad, så jag postade en tråd och frågade om någon kände till sådana och vad de kostade. Till min förskräckelse såg jag att den billigaste (som jag hittade med lite hjälp) kostade ungefär 6000. Helt oacceptabelt tyckte jag.
Efter ett tag fick jag ett svar som uppmuntrade mig at bygga en egen. I en av länkarna jag fick fanns en ritning som jag nu följer.

Bifogad fil(er)

Postad 01 December 2007 - 14:16

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Glasen beställde jag från ett glasmästeri här i stan. Jag blev lite sur när jag ringde 1,5 vecka efter det att jag varit där med ritningen, för ingen hade ens räknat på hur mycket det skulle kosta. När jag ringde så sa de att om en halvtimme så skulle dom ringa upp med ett prisförslag.
Mycket riktigt så ringde de upp efter en halvtimme och sa 300 kr. Innan ni säger att det är svindyrt vill jag säga att det är museums-glas, som kostade ca 2400 kr/m2. Det speciella med det är att det inte reflekterar ljus lika mycket som ett vanligt glas = det släpper igenom mer ljus = inte så mycket förlorat ljus som bara speglas tillbaks på projektorn.

Här är glasbitarna.

Bifogad fil(er)

Postad 01 December 2007 - 14:22

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Vätskan som ska vara i prismorna är ju glycerin. (Står på ritningen)

Jag gick till apoteket och frågade om de hade det. Till min förvåning så hade de det, men de sa att det numera hette glycerol.

När jag kom hem kollade jag upp glycerol och glycerin på google. Tråkigt någ så var skillnaden på glycerol och glycerin att glycerin inte var utspädd med vatten. (Min 95% glycerol.) Den jag hade fått på apoteket var 18% :P

Någon vecka senare frågade jag min kemilärare om man kunde "få bort" vattnet ur glycerolen på något sätt. Hon svarade att det enklaste skulle vara att destilera det, men att jag kunde få lite av henne, om det inte var för stora mängder, villl säga. När jag kom hem den dan hade jag med mig 0,5 liter glycerin. Vattenfri!

Postad 01 December 2007 - 14:26

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Så här långt har jag kommit hittills. Det som ska göras nu är väl att limma ihop prismorna, bygga en ställning till dem, justera vinklarna och sen njuta av 2,35:1-filmer.

Uppdatering kommer så fort jag limmat ihop dem på riktigt.

(Jag har redan limmat ihop dem en gång, men det visade sig att glycerolen löste upp limmet, så den här gången ska de silikonas ihop!)

Postad 01 December 2007 - 16:32

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Får man fråga varför en sådan linns är så bra?:P varför inte köra utan? kan inte projjen eller datan, dvd omvandla själv?

Postad 01 December 2007 - 17:01

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Sök lite i forumet om anamorfisk lagrad film så förstår du vad som är så roligt :P

Postad 01 December 2007 - 17:24

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Runda saker blir alltså ovala om jag inte har förståt de fel :)

Redigerat av hampe90, 01 December 2007 - 17:24.

Postad 01 December 2007 - 17:25

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
För er som inte orkar söka lite i forumet om för- och nackdelar med en anamorfisk lins så kan jag ta upp några punkter här.

+ Högre uplösning på 2,35:1-filmer eftersom man använder alla projektorns pixlar, som i vanliga fall hade varit svarta.

+Högre ljusflöde. Eftersom hela panelen används till att visa bilden så kommer det mer ljus från projektorn. (Det beror lite också på hur bra optik man har i linsen. Destå sämre destå mer reflekteras bakåt.)

+ Slippa irritera sig på dessa ###### svarta ränder ovan- och nedanför bilden.

+ Riktigt häftigt. Mycket biokännsla över 2,35:1-duk.

- Skärpan kan bli dålig i kanterna. Detta kan man råda bot på med att bygga en lite rundad duk. (Jag vet inte om det gäller för "riktiga linser" som man köper för dyra pengar)

- Det blir ett spill-ljus bakåt, med det kompenseras av att ljusflödet ökar i och med at man använde hela panelen.

- 16:9 kan bli jobbit om man inte har en lins som man kan ställa in på att bara släppa igenom bilden utan att pressa ihop eller dra ut. Har ens lins inte det så blir det till att lyfta undan linsen, ändra skärpan (och om man har en lins som trycker ihop bilden på höjden så måste man ställa om lens shift och zoom.)

Det finns säker mer för och nackdelar men dessa var de jag kunde komma på just nu.

*edit* la till sista meningen

Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 01 December 2007 - 17:26.

Postad 01 December 2007 - 17:32

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Runda saker blir alltså ovala om jag inte har förståt de fel :)

Nej, då hade det ju varit jättedumt att skaffa lins ;)

Man måste ha en scaler som "drar ut" 2,35:1-bilden till 16:9. Sen pressar linsen ihop bilden igen så att den ser normal ut. I mitt fall så finns det redan en inbygg scaler. (Ett aspect ratio som heter "film-1")

På prismasonics hemisida kan man läsa lite om hur det fungerar. http://www.prismason...ish/intro.shtml

Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 01 December 2007 - 17:34.

Postad 01 December 2007 - 18:16

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Kom med bilder sen på resultatet:)

Postad 02 December 2007 - 01:06

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Vätskan som ska vara i prismorna är ju glycerin. (Står på ritningen)

Jag gick till apoteket och frågade om de hade det. Till min förvåning så hade de det, men de sa att det numera hette glycerol.

När jag kom hem kollade jag upp glycerol och glycerin på google. Tråkigt någ så var skillnaden på glycerol och glycerin att glycerin inte var utspädd med vatten. (Min 95% glycerol.) Den jag hade fått på apoteket var 18% :)

Någon vecka senare frågade jag min kemilärare om man kunde "få bort" vattnet ur glycerolen på något sätt. Hon svarade att det enklaste skulle vara att destilera det, men att jag kunde få lite av henne, om det inte var för stora mängder, villl säga. När jag kom hem den dan hade jag med mig 0,5 liter glycerin. Vattenfri!

Kul att höra att skolan duger till NÅTfortfarande... hehe

Redigerat av Dr. Death, 02 December 2007 - 01:06.

Postad 09 December 2007 - 15:04

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Det bli nästan ironiskt, alla dessa misslyckanden...

Gårdagens misslyckande bestod i alla fall av att efter jag hade tvättat rent glasbitarna till näst intil perfekt och skulle silikona ihop dem, så sket sig allting.

Självklart så tänker jag ju inte på att silikon inte är stabilt. Altså att man inte kan limma en 90 graders vinkel där den ena biten liger ner och den andra står rakt upp. Det höll hur som helst ett litet tag, länge nog för att jag skulle hinna lägga på en sträng silikon för att sätta fast en bit till. Precis när jag skulle trycka dit biten så ramlar glasbiten som stod rakt upp och det komer silikon överallt. Två av bitarna klabbar ihop sig och av någon konstig anledning lossnar den ena medans jag bär bort dem till handfatet för att tvätta bort silikonet. Den ramlar altså i backen och går sönder.

Turligt nog var det ingen viktig bit, altså ingen dyr museums-glas-bit.

Hade någon stått där och skrattat åt mig hade nog den personen varit nästan lika trasig som glasbiten känndes det som just då... Nu ligger bitarna bara och väntar på att bli tvättade och limmade igen, men nästa gång får någon händig person ta han om själva silikonandet. :D

Biten som gick sönder funderar jag på att ersätta med nån metallbit istället. (inte lika bräckligt)

edit: en massa stavfel

Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 09 December 2007 - 15:06.

Postad 09 December 2007 - 16:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Oooo :D så det kan gå !

Men det verkar var ett intresant projekt i alla fall :)
Som sagt, får återkomma med bilder på resultatet.

Postad 11 December 2007 - 17:33

hankmander
  • hankmander
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Ge inte upp bara. Vi väntar alla spänt på resultatet. :P

Postad 13 December 2007 - 15:23

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Det är kemiprov på tisdag, sen har jag inget annat för mig fram tills lite för jul. Då ska det allt bli av!

Postad 13 December 2007 - 18:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Det är kemiprov på tisdag, sen har jag inget annat för mig fram tills lite för jul. Då ska det allt bli av!

Hehe, vet hur det känns det är som jobbigast just runt terminernas slut för då ska man ju ha alla prov på samma gång, som sagt vi väntar med spänning ;) :wacko: ;) ;)

Postad 19 December 2007 - 22:58

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
En liten tråkigt nyhet. Jag kanske inte kommer hinna klart med linsen nu på jullovet heller... :S Det visade sig vara väldigt kort och fullt med saker som måste göras.

Haha, jag vet... ingen tidsuppfattning :P

men... man ska aldrig säga aldrig, det kanske blir tid över någon dag.

Postad 19 December 2007 - 23:35

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Häftigt, du får väl börja ta beställningar sen :P Ska du satsa på en böjd duk också ?

Postad 20 December 2007 - 02:58

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Vad synd att läsa =(

Har följt denna tråd med intresse då jag funderar på att göra en lins själv och ville gärna se om det är nått att hänga i granen innan jag lägger tid på det.

Aja, lycka till och hoppas du finner tid till att slutföra testet!

Postad 12 January 2008 - 16:34

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Nu har jag bestämmt mig för att gå till någon som kan fixa till bitarna i metall istället.

Käns mer exakt* och mer hållbart.
Känns bättre att måla på.

* De gamla glasbitarnas vinklar var inte riktigt rätt.

edit: Altså alla bitar utom de bitarna i museums-glas som bilden ska gå genom... ;)

Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 12 January 2008 - 16:36.

Postad 13 January 2008 - 13:23

Shrimpii
  • Shrimpii
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Vi väntar spännt på resultatet :)

Postad 13 January 2008 - 17:55

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Samma här!

Nu har man en WS-projj men får ändå sorgkanter >_>

Postad 14 January 2008 - 22:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Alltid kul med lite udda projekt, man hoppas ju att det blir ett bra resultat :)

Postad 24 February 2008 - 11:55

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Sry för att det inte händer någonting, men jag har passat på att göra färdigt de andra projekten jag startat nu på lovet.

DVS Byggt en center och klätt in mina stativare.

Postad 24 February 2008 - 13:08

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Hmmm så med den anamorfiska linsen, när man kikar på en film, så kör man med uppskalad till 4:3 och sedan med linsen korrigera höjd/bredd förhållandet?

Postad 29 February 2008 - 11:36

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar, men jag kan berätta hur det fungerar.

Själva linsen trycker ihop bilden från projektorn på höjden så att det går från att ha varit 16:9 till att vara 2,35:1.
Om man bara gör det så blir ju bilden helt förvrängd (gubbarna blir korta och tjocka hehe). Därför måste man ha en scaler som drar ut de svarta kanterna utanför bilden så att det som har varit 2,35:1 blir till 16:9 för att det sedan ska tryckas ihop till 2,35:1 igen nör det "åker genom" linsen.

Det där hade jag aldrig förstått själv kan jag säga... Om vi säger såhär istället. Blden dras ut på höjden digitalt av en scaler och trycks ihop optiskt av linsen.

Det blir enklare att förstå om man har lite bilder, som på http://www.prismason...ish/intro.shtml
OBS! Linserna där drar ut bilden i sidled medans min trycer ihop den på höjden, men det blir ju endå samma resultat.

Det kanske var något i den här stilen du menade?

Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 29 February 2008 - 11:37.

Postad 29 February 2008 - 12:11

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
det var något sådant jag menade

note to self: skriv inte komplicerade saker när huvudet nickar av trötthet....

Postad 29 February 2008 - 17:34

ssoep
  • ssoep
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Den här drar ut bilden, han jag lånat den av använde den när det endast fans 4:3 projar.
Jag ska prova den på min 16:9 proj men tyvärr inte hunnit. Måste bygga om hela hembion för att få platts med duken.
Skynda och bygg, berätta vad det blev för resultat.

MVH

ssoep

Bifogad fil(er)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.