Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

rockhögtalare

48 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 December 2007 - 14:35

Herhold
  • Herhold
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
hej ska införskaffa mig denna 2kanalare XTZ Class A-100 D II :P
http://www.fyndborse...w.aspx?key=5534 :D

vilka rockhögtalare ska jag införskaffa för cirka 8k? det jag lyssnar mest på är maiden,In flames, Pantera, Lamb of god; Machine head, Children of bodom och Amoral B) :lol: l

Postad 01 December 2007 - 15:34

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
En svår fråga - det beror ganska mycket på tycke och smak... men det verkar som att många gillar MA RS6 (lite över budget som nya...men beggade kan man nog hitta för under 8k ibland).
Personligen skulle jag slå ett slag för Dynaudio 72:or som man kan hitta beggat för under 8k.

Jag har svårt att ge så mycket råd - just högtalare är svårt att ge råd, för att där upplever jag att de största skillnaderna finns. Rådet är att åka iväg på en lyssningsrunda - testa att driva med en stärkare med ungefär samma klang som din blivande XTZ och gärna samma källa som du kommer använda dig av.

Postad 01 December 2007 - 16:00

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

hej ska införskaffa mig denna 2kanalare XTZ Class A-100 D II :P
http://www.fyndborse...w.aspx?key=5534 :D

vilka rockhögtalare ska jag införskaffa för cirka 8k? det jag lyssnar mest på är maiden,In flames, Pantera, Lamb of god; Machine head, Children of bodom och Amoral :D :lol: l

Tänk på att XTZ Class A är neutral och kan kan bli för ljus och låta tråkigt med fel högtalare. H/K 970 är väl mer "erkänd" som rock förstärkare än XTZ och inte lika kräsen på högtalarval.

För att ge lite högtalartips kan kanske Klipsch RF serien, JBL Northridge och Wharfdale Emerald passa.

Nu får man väl XTZ maffian på sig B) :P

Postad 01 December 2007 - 16:07

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Nu har jag inte hört de nämnda Xtz men musik känner jag igen, då den påminner om min egen.

Dynaudio som rekomenderas skulle jag igentligen säga nej till. De är lite för tungdrivna och inte så rappa som kan krävas till denna typ av musik.

Ett par högtalare som inte är så vanliga är Avance som passar väldigt bra till denna musikstil. Kolla ex Hifimagasinet.

Tipsen som du fick var inte så dumma, pröva om du gillar Klipsch "rakt i ansiktet" stil, annars Wharfdale brukar rekomenderas för deras förlåtande diskant.

Finns det några högtalare som du lyssnat på som du ogillat/gillat?

// Sat

Postad 01 December 2007 - 16:20

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Om nu XTZ-stärkaren är så pass ljus som de säger, så kan jag inte faktiskt, i första hand rekomendera Klipsch RF-serien. Ställ Ma rs6 eller 8 mot JBL Northridge och den musik du nämnde, så 100 av 100 att jag skulle kört på JBL. (JBL Northridge E-100 då exempelvis) De är vad jag vet lite mer lågmälda i mellanregistret vilket kommer passa bättre med förstärkaren och sen kan de ju mangla på hyffsat.. Ett förslag/exempel bara.

Postad 01 December 2007 - 17:44

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Ville lägga till att du kan ju alltid lyssna på XTZ 99.36 - fördel med att den kan kanske lyssnas på samma ställe som stärkaren (eller beställas på samma ställe).
Vad gäller Klipsch så är det en fråga om tycke och smak - jag har precis gått från Klipsch till Dynaudio (tycker att beskrivningen "rakt i ansiktet" stämmer rätt bra) - och skulle aldrig få för mig att gå tillbaka. Visst - jag lyssnar mindre på hårdrock och mer på AOR, för mig är inte drivet eller att man ska kunna mangla på öronbedövande volym det viktigaste (visst - jag gillar att trycka på med Nightwish, Hammerfall, Kamelot eller Metallica emellanåt också). Detaljer, stereoperspektiv och att det inte får låta vasst när man lyssnar (vilket jag tycker att jag har nu - till skillnad mot när jag hade mina Klipsch).
Sedan- visst är det så att Dynaudio kräver kraft för att spela ut ordentligt (ett stabilt steg som kan ge typ 200W/4 Ohm och sedan leverera ordentligt med ström) - men jag driver mina med ett Rotel RB06 (specat till 70W 8Ohm) och tycker att det går bra. Visst kan jag känna att det skulle vara trevligt med mer kraft, vilket kommer så småningom - men så vitt jag kommer ihåg från kubmätningarna i någon av blaskorna så är XTZ-förstärkaren MYCKET stabil och strömstark.

Postad 02 December 2007 - 00:17

Herhold
  • Herhold
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
HK 3480 http://www.inwarehou...d...518&node=48 denna e väl bättre än den andra hkn ni nämner?;) den recivern e jag med sugen på:) :)

Postad 02 December 2007 - 11:32

Jaded
  • Jaded
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Cerwin-Vega CLS-12 lr CLS-15 funkar alltid som Rockhögtalare.

Postad 02 December 2007 - 12:18

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0

Kan du vara snäll att utveckla detta lite mera. Har hört många andra som tipsar om Cv som rock/metal högtalare och personligen tycker jag att det är de sista de är. Alldeles för lam i mellanregistret och oftast horndiskant vilket jag inte tycker passar till alls. Lägg sedan till en fjortisbas som kan trycka på bas men inte i tackt eller samspelt med resten av registren.

// Sat

Postad 02 December 2007 - 12:30

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Kan du tänka dig beg? Vad har du lyssnat på och vad var dina intryck av dem?

Om endast nytt: Jag föreslår Canton Ergo RC-L. Kolla med Chris Lymme som äger kombon. ;)

Om nu XTZ-stärkaren är så pass ljus som de säger, så kan jag inte faktiskt, i första hand rekomendera Klipsch RF-serien. Ställ Ma rs6 eller 8 mot JBL Northridge och den musik du nämnde, så 100 av 100 att jag skulle kört på JBL. (JBL Northridge E-100 då exempelvis)

och jag är tvärtemot som vanligt. :) Tycker absolut du ska lyssna på Klipsch om du får chansen. Kanske är det något du skulle gilla. Själv tycker jag de är HEMSKA med distade gitarrer och aggresiva trummor vid längre spelning. Klart lyssningströttande!!!!!! Dock en egen stil som är väl värd att testa. Kanske din kopp te.
Jag skulle dessutom aldrig ens jämföra E-100 och RS-6 då jag tycker den förstnämnda är så pass mycket sämre ... :)
(Sorry mannen - vi verkar inte kompatibla i våra referenser. ;) )

Redigerat av Unregistered37573cc1, 02 December 2007 - 12:35.

Postad 02 December 2007 - 12:35

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Kan du vara snäll att utveckla detta lite mera. Har hört många andra som tipsar om Cv som rock/metal högtalare och personligen tycker jag att det är de sista de är. Alldeles för lam i mellanregistret och oftast horndiskant vilket jag inte tycker passar till alls. Lägg sedan till en fjortisbas som kan trycka på bas men inte i tackt eller samspelt med resten av registren.

// Sat

Observera att han skrev "funkar". visst finns det bättre, men det går ju inte att undgå att man får just mycket "rockhögtalare" för pengarna. Om man nu anser att rock/ hårdrock ofta ska spelas högt och med bra tryck. vilket jag tror de flesta vill..

Postad 02 December 2007 - 13:30

Jaded
  • Jaded
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Observera att han skrev "funkar". visst finns det bättre, men det går ju inte att undgå att man får just mycket "rockhögtalare" för pengarna. Om man nu anser att rock/ hårdrock ofta ska spelas högt och med bra tryck. vilket jag tror de flesta vill..
[/quote]

Tackar för att du uppfattade hur jag menade!!
Självklart finns det högtalare som är bättre som spelar renare och mer detaljrikt.
Men det är ju som du säger där att du får mycket ljud för pengarna plus att så dåliga som vissa vill ha dom till är dom faktiskt inte. Jag lyssnar uteslutande på Hårdrock, Rock å dom funkar faktiskt väldigt bra till de. Min bror har ett par Dali som kostar betydligt mer än mina CLSC-15 men dom är i mina ögon väldigt tråkiga högtalare dåligt med bas och det går inte att spela särskilt högt, kanske bra om man bor i lägenhet vad vet jag men jag vill kunna spräcka rutorna om det skulle behövas. Hårdrock ska enligt mig spelas på öronbedövande volymer. Små högtalare tillhör hemma hos mormor å farmor som lyssnar på P4 när dom dricker sitt morgonkaffe å läser morgontidningen.

Postad 02 December 2007 - 14:56

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0

Men det är ju som du säger där att du får mycket ljud för pengarna plus att så dåliga som vissa vill ha dom till är dom faktiskt inte. Jag lyssnar uteslutande på Hårdrock, Rock å dom funkar faktiskt väldigt bra till de. Min bror har ett par Dali som kostar betydligt mer än mina CLSC-15 men dom är i mina ögon väldigt tråkiga högtalare dåligt med bas och det går inte att spela särskilt högt, kanske bra om man bor i lägenhet vad vet jag men jag vill kunna spräcka rutorna om det skulle behövas. Hårdrock ska enligt mig spelas på öronbedövande volymer. Små högtalare tillhör hemma hos mormor å farmor som lyssnar på P4 när dom dricker sitt morgonkaffe å läser morgontidningen.

Mena inte att klaga på vilka högtalare men gillar, var mer bara nyfiken på hur du tänkte och nu har jag fått det förklarat för mig.

I mina öron låter de nog ändå inte rätt, men det är en annan sak.

Herhold, tycker du skall behålla Xtz om du tror att det är rätt för dig. Annars om du nu vill ha H/K tror jag att 970 är bättre än nämnda 3480, som jag uppfattat det är skillnaden att 970 saknar radiodel.

// Sat

Postad 02 December 2007 - 22:02

Herhold
  • Herhold
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
970 har ju mindre watt men kanske är bätter ändå än 3480an? vad vet jag? jag vill kunna spela högt med ett ###### tryck :) ;) :)

Postad 03 December 2007 - 08:52

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Lyssnar själv väldigt mycket på metal och till Lamb Of God hade jag nog inte rekomenderat RS6:or.. Du behöver rapp bas med tryck i för det är vad LOG är bäst på, baskagge. Children of Bodom är också ett band som vill ha lite mer tryck i högtalaren. Jag kör själv på CLS-12:or och kunde inte varit nöjdare. :) De lirar underbart med all typ av metal: LOG, COB, Metallica, Dark Tranquillity, Arch Enemy, Sonic Syndicate, you name it. Dock måste du ha bra med stärkar kraft för att få den rappa basen som behövs, jag körde med en NAD C372 som håller mina CV i ett järngrepp.

Lycka till!

Postad 03 December 2007 - 08:55

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

// Sat

Låter som att du har spelat med en för klen förstärkare.

Postad 03 December 2007 - 08:57

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
En fråga till er Cv rekomenderare, hur lyssnar ni på musik? På hög volym så att rummet skakar medans ni städar eller sätter ni er ner skönt i soffan och verkligen suger i er varje ton som lämnas och beundrar "scenen" som byggs upp frmaför er? Dvs aktivt eller passivt?

Om det finns någon häruppe i skogarna som vill ge mig en demo tillsammans med Cv och ett kraftigt steg för att bevisa att de är de ultimata rockhögtalarna är jag direkt på!

// Sat

Redigerat av Satsvear, 03 December 2007 - 08:59.

Postad 03 December 2007 - 11:23

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

970 har ju mindre watt men kanske är bätter ändå än 3480an? vad vet jag? jag vill kunna spela högt med ett ###### tryck :) :lol: ;)

Då fattar jag inte varför du släpper XTZ (eller låter bli att jämföra 970-kuben och XTZ-kuben från H&M) samt kontaktar Cgris och kollar vad han anser om sin kombo. :)

// Sat

Låter som att du har spelat med en för klen förstärkare.

Jag kan hålla med Satsvear.... och då har det inte handlat om stärken ...

Postad 03 December 2007 - 11:36

Jaded
  • Jaded
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

En fråga till er Cv rekomenderare, hur lyssnar ni på musik? På hög volym så att rummet skakar medans ni städar eller sätter ni er ner skönt i soffan och verkligen suger i er varje ton som lämnas och beundrar "scenen" som byggs upp frmaför er? Dvs aktivt eller passivt?

Om det finns någon häruppe i skogarna som vill ge mig en demo tillsammans med Cv och ett kraftigt steg för att bevisa att de är de ultimata rockhögtalarna är jag direkt på!

// Sat

Ja du jag lyssnar genom öronen hur lyssnar du????
Nej men skämt å sidor så lyssnar jag som jag redan har skrivit någonstans innan så högt så att tavlor å andra lösa föremål ger sig iväg.
Ibland sitter jag i soffan å lyssnar aktivt på alla toner å texter och ibland så står stereon bara igång för att det ska var musik igång. Men alltid högt!!!!

Postad 03 December 2007 - 17:55

nrd
  • nrd
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag kan starkt rekomendera dessa högtalare, riktigt bra köp.

http://www.blocket.s....htm?ca=23_14_s

:(

Postad 03 December 2007 - 18:07

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Till sådan musik vill jag ha tonkontroller så att man kan öka basen lite för att få lite mer dynamik, ialf när man spelar på lite lägre volym. Då ligger ju H/K-970 bra till . Fungerar säkerligen bra ihop med ett par CV.

Postad 03 December 2007 - 18:10

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

:D

dom såg inte direkt ut som gud hade skapat dom :(

edit : citatmarkering

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 03 December 2007 - 18:11.

Postad 03 December 2007 - 18:14

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Hej,inte hört några andra högtalare än som jag tycker funkar bättre till hårdrock än mina(gör inte bort sig på annan musik heller)bilder i galleriet.Mvh.

Postad 03 December 2007 - 20:30

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

// Sat

Jag lyssnar faktiskt en hel del på både och. Ibland känner jag för att köra The Dali CD om jag är ute efter finlir med bra inspelning och även en hel del Dire Straits. Annars är det mest metal och kan hända lite infekterade svampar om man är på det humöret någon gång (dock ytterst sällan). Folk ser ofta CV som enbart bas högtalare och inget annat men jag kan verkligen inte hålla med. Då skall det tilläggas att farsan kör med 803D så jag vet vad en finlir högtalare presterar. Nu är ju självklart CV mil och åter mil från en 803D men för pengarna så får man väldigt bra allround högtalare (även om diskanten kan bli något vass någon gång). Min Nad passar perfekt ihop med mina CV och man får ett väldigt varmt och behagligt ljud. Men alla har väl olika smak..

Postad 03 December 2007 - 22:28

Jaded
  • Jaded
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

:(

Ja dom blev man ju faktiskt lite sugen på lr kanske inte :D

Postad 04 December 2007 - 09:26

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Explorer45, tack för ett seriöst intryck av dina högtalare utan pajkastning. Något som förekommer alltförmycket här.

Herhold, du skall inte alltid läsa det som står på papperet. Det finns väldigt många olika sätt att mäta hur mycket effekt en förstärkare har, en del mer seriösa och en del mer oseriösa. H/K anses vara mera seriösa.

Läst någon mätning på dem och 970 ger någonstans runt 2x120 eller om det var 125 dvs lika mycket effekt!

Xtz som nämns saknar inte effekt heller direkt.

Kombon som Hifisnubben nämner tror jag är nånting i hästväg Rcl tillsammans med Xtz.

// Sat

Postad 04 December 2007 - 11:28

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

Kombon som Hifisnubben nämner tror jag är nånting i hästväg Rcl tillsammans med Xtz.

// Sat

Ja ett par RCL passar perfekt som rock högtalare, däremot är jag väldigt tveksam till XTZ som rockförstärkare. Jag vill iaf ha lite "punch" och glädje när jag lyssnar på rock och hårdrock, detta tycker jag inte XTZ har.

//E

Postad 04 December 2007 - 17:19

Herhold
  • Herhold
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
då blir det nog970 ;) den e ju billigare med:D ;)

Postad 04 December 2007 - 18:07

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Explorer45, tack för ett seriöst intryck av dina högtalare utan pajkastning. Något som förekommer alltförmycket här.

Så lite så. Självklart kan ju inte alla tycka likadant och det får man ju respektera. Om du är runt Kungsbacka området någon dag så får du gärna komma på en provlyssning. ;)

Postad 04 December 2007 - 18:19

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Här finns lite matnyggit info om RCL.
Minhembio

Hifi-fabrik

Postad 04 December 2007 - 20:41

Jaded
  • Jaded
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Hur har det gått för TS har han hittat några speakers och förstärkare som passar???

Postad 05 December 2007 - 17:02

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

// Sat

Ja ett par RCL passar perfekt som rock högtalare, däremot är jag väldigt tveksam till XTZ som rockförstärkare. Jag vill iaf ha lite "punch" och glädje när jag lyssnar på rock och hårdrock, detta tycker jag inte XTZ har.

//E

Tycker du H/Kn är punchigare än XTZ? Vilka har du jämfört XTZ med head to head och med vilka högtalare?

Postad 05 December 2007 - 17:22

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

// Sat

//E

canton rcl ja,en mkt bra högtalare,känner en som har ett par.Men jämfört med DC-15 när det är frågan om att skapa ljudtryck står dom sig slätt.men för all del,dom går att väsnas duktigt med dom med.Mvh.

Postad 05 December 2007 - 18:31

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Är det bara ljudtryck så finns ju beg PÅ-anläggningar som alternativ ... med RC-L får man ju rätt mycket mer än bara ljudtryck ... och dessutom ett ljudtryck som räcker för de flesta.

Postad 05 December 2007 - 19:42

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Hej,ja nog låter rcl bra det vet jag.Men vill man ha nåt lättdrivet som också låter bra så är dessa dc-15 ett alternativ,finns för ca 4000kr på begagnatmarknaden.Dessa cerwin är dansktillvekade ock riktigt seriösa,enda som är cerwin orginal i dessa är basarna,mellanregistren är peerless ock diskanterna fostex,bra byggda lådor ock filtren innehåller rejäla spolar ock kondensatorer av finare sort.Med en känslighet på 100db så behövs det ju inte heller ett mindre kraftverk för att få dom att spela högt.rcl har en känslighet på 89db så dom måste man ha en 4ggr så kraftig förstärkare till för att uppnå samma db som dessa cerwin.=dyrt.

Redigerat av sollerön, 05 December 2007 - 19:47.

Postad 05 December 2007 - 22:29

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

Tycker du H/Kn är punchigare än XTZ? Vilka har du jämfört XTZ med head to head och med vilka högtalare?

XTZ har jag jämfört head to head mot den förstärkare jag har idag Music Hall A25.2, högtalare var Phonar veritas M3 och P5.

Har även jämfört H/K 670 mot den jag har idag, inget seriöst men bara lite test för skojs skull, H/K stod sig rätt bra men är lite tamare i toppen mot Music Hall. :mellow:

Postad 05 December 2007 - 22:40

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

// Sat

//E

Nu råkar jag ha just den kombinationen av XTZ och RC-L och kan säga att den spelar rock (och allting annat) med bravur!

Häromdagen råkade jag ställa volymen på +18 db istället för -18 db när jag bytte skiva till Tool. Man kan väl säga att brallorna, håret och allt annat som inte var fastskruvat fladdrade rejält när Vicarious drog igång.

Man får väldigt mycket ljud för pengarna med den kombon och det är desutom hög kvalitet på ljudet. Man kan också få väldigt olika karaktärer med olika val av CD-spelare. För rock skulle jag nog välja en CD från Marantz eftersom de har fast bas, mjuk diskant och dessutom bra mellanregister.

Mmmmumma.

P.S. När det gäller frågan om XTZ vs H/K så vinner XTZ med högre upplösning, mer naturligt ljud och mer kraft på höga volymer. H/K spelar dock väldigt, väldigt bra. Eftersom skillnaden i nypris är relativt liten skulle jag ändå föreslå XTZ i första hand. H/K är dock bättre på lägre volymer eftersom den ger ganska mycket bas redan då.

Redigerat av Unregistered1197, 05 December 2007 - 22:43.

Postad 06 December 2007 - 08:57

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

XTZ har jag jämfört head to head mot den förstärkare jag har idag Music Hall A25.2, högtalare var Phonar veritas M3 och P5.

Har även jämfört H/K 670 mot den jag har idag, inget seriöst men bara lite test för skojs skull, H/K stod sig rätt bra men är lite tamare i toppen mot Music Hall. :)

Tackar. Vad ser du som bättre resp sämre hos de olika?

Postad 06 December 2007 - 10:43

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

Tackar. Vad ser du som bättre resp sämre hos de olika?

Främst så kommer jag ihåg skillnader mellan Music Hall (MH) och XTZ som jag hade hemma i ca. 18 dagar (buy & try) så det fanns ju lite tid att prova på och ingen av stärkarna var ordendligt inspelade.
Jag gjorde en lista med + och - för de båda som såg ut så här:

XTZ:
+Kraft
+Bra fjärr
+Inbyggd bra DAC
+Många ingångar (de digitala inräknade)
+Priset

-Kallt (tråkigt?) ljud
-Storlek
-Drar mycket ström

Music Hall:
+Storlek
+Bra, varmt ljud med bra ljudbild
+Strömförbrukningen

-Inte lika bra fjärr som XTZ
-Dyrare (runt 2k)

Men det som mest avgjorde var när jag satt och lyssnade på XTZ frågade jag mig själv:
-Ska det verkligen låta så här?
Jag blev lyssningstrött väldigt fort med XTZ och det det var inte kul att lyssna på den, bytte jag till MH är det mer stampa takten känsla i den.

Men gillar man det neutrala ljudet så kan XTZ vara det man letar efter, dock passade den inte alls mitt ljudideal.

Postad 06 December 2007 - 12:59

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Empa, det beror på vilken ljudkälla och vilka högtalare man har. Personligen tycker jag att det är fantastiskt bra att XTZ lämnar en kraftfull och ren förstärkning av den signal man matar den med. Då finns ju stora möjligheter att laborera med ljudet mha CD-spelaren och högtalaren. Det vore ju hemskt om man hade en förstärkare som satte prägel på ljudet så att det låter likartat oavsett vilken källa eller högtalare man har.

Postad 06 December 2007 - 13:25

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Kan inte mer än hålla med att XTZ:an inte lämpar sig så bra som rockhögtalare. Tycker den har för lite attack i ljudet, och basen vaknar inte förrän man drar på ordentligt. Däremot spelar den ju väldigt rent, som nämnts tidigare, och lämpar sig säkert fint till lite lugnare musik, klassiskt och jazz.

Då finns ju stora möjligheter att laborera med ljudet mha CD-spelaren och högtalaren.

Personligen tycker jag man ska utgå ifrån själva högtalaren, eftersom denna del trots allt utgör större delen av ljudet. Sedan hade jag valt en förstärkare som passat mitt ljudideal.

MVH Flingan

Redigerat av Flingan, 06 December 2007 - 13:26.

Postad 06 December 2007 - 15:21

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Empa - tackar. Kul att läsa.

Tänkte tips om http://www.fyndborse...w.aspx?Key=6320 ...

Postad 06 December 2007 - 18:48

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Kan inte mer än hålla med att XTZ:an inte lämpar sig så bra som rockhögtalare. Tycker den har för lite attack i ljudet, och basen vaknar inte förrän man drar på ordentligt. Däremot spelar den ju väldigt rent, som nämnts tidigare, och lämpar sig säkert fint till lite lugnare musik, klassiskt och jazz.

Personligen tycker jag man ska utgå ifrån själva högtalaren, eftersom denna del trots allt utgör större delen av ljudet. Sedan hade jag valt en förstärkare som passat mitt ljudideal.

MVH Flingan

Själv spelar jag mycket rock på min XTZ och man får ju inte glömma läget klass A/B som ger betydligt mer attack och tryck än klass A.

XTZ har alldeles för mycket kraft för att "bara" vara en maskin för jazz och klassiskt.

Sedan tycker jag att olika CD-spelare kan ha nog så stor inverkan på slutljudet som högtalarna. Saker som detaljnivå och soundstage definieras helt av CD-spelaren. Detta kan inte läggas till senare i kedjan, bara förstöras.

Postad 06 December 2007 - 19:55

tian
  • tian
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Köp mina högtalare, mera rock än så är det svårt att få ;) :lol:

XL Fidelity

Postad 06 December 2007 - 22:24

Jaded
  • Jaded
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

XL Fidelity

Kan du utveckla detta lite???
Skulle vilja veta lite om denna högtalare.
Kör ju själv med C-V CLSC-15.
Hur är dom i jämförelse??

Postad 07 December 2007 - 08:40

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

XL Fidelity

Kan du utveckla detta lite???
Skulle vilja veta lite om denna högtalare.
Kör ju själv med C-V CLSC-15.
Hur är dom i jämförelse??

Hans högtalare har 18" bas..

Postad 07 December 2007 - 08:45

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Köp mina högtalare, mera rock än så är det svårt att få ^_^ ;)

XL Fidelity

eftersom han satt en prisnivå på 8' så antar jag att du har 7' i prutnivå? :lol:

För inte lägger du väl ut en annonslänk i en massa trådar utan att det ens finns en riktigt skarp koppling? I synnerhet inte med tanke på regel 10.1?

Postad 07 December 2007 - 15:29

Jaded
  • Jaded
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Om det var någon som trodde at jag var intresserad av att köpa dom så kan jag säga att det är jag inte.
Jag var bara intresserad av att veta vad dom presterar å ungefär hur dom låter. Så att det inte blir några missförstånd. Å ja jag vet att det sitter 18" basar i dom.

Postad 07 December 2007 - 16:10

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Får du sålt dom för 15 000 ska jag äta upp mina sockar :) .

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.