Problem med XTZ W12
25 svar till detta ämne
Postad 02 December 2007 - 11:33
Mimerq
-
Mimerq
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Fick hem min XTZ W12 igår, men har problem. Han vill inte dra igång, ligger i standby hela tiden. När man sätter på subben så låter den rätt högt (typ brummar / låter illa) snabbt, då lyser även den blåa lysdioden. Sen går den över till standby och inget mer. Vet att recivern (Onkyo TX-SR703E) skickar ut signal då det funkar med en annan sub.
Vad kan felet vara?
EDIT: Glömde skriva att den är kopplad via reciverns sub pre-out. Testade även koppla in via ena fronthögtalaren men samma fel.
Redigerat av Mimerq, 02 December 2007 - 11:36.
Postad 02 December 2007 - 11:37
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Ring Fyndbörsen så hjälper dem dig med problemet.
Låter som slutsteget är dåligt och den kommer med andra ord bli utbytt snabbt.
Redigerat av MGW, 02 December 2007 - 11:37.
Postad 02 December 2007 - 13:09
Mimerq
-
Mimerq
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Otur runt basen sen första början. Började med fel i lagerstatus så dom ringde och frågade om det gick bra med ett ex som hade bruten förpackning / använd(?).
Visst gick det bra om den var i nyskick och funkade. Och sen till att posten slarvade bort paketet. Ett par samtal senare (Posten kundtjänst -> Poståkeriets kundtjänst -> vidare). Så kunde den hämtas ut under lördagen.
Fick den att funka nyss, vet ej hur. Verkade fungera. Men efter jag stängde av den och körde igång den så var det samma visa igen. Högt ljud -> sen till standby.
Men får ta och ringa fyndbörsen imorrn när dom har öppet igen.
EDIT IGEN: Inspekterade basen lite mer noggrant nu och se att en flänsen (yttersta) är lite böjd i överkant. Ett par mm inåt. Kan ju hända att den fått sig en liten smäll (vilket inte förvånar mig då det skickades med posten).
Redigerat av Mimerq, 02 December 2007 - 13:19.
Postad 02 December 2007 - 13:13
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Högt ljud? Hur högt? Brummande, elektriskt (transfon som laddar upp sig?), dunkande?
Postad 02 December 2007 - 13:41
Mimerq
-
Mimerq
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Högt ljud? Hur högt? Brummande, elektriskt (transfon som laddar upp sig?), dunkande?
jo, är väl mer åt elektroniska hållet. Bifogar en fil med det inspelat. Testat lite mer också. Och kopplar jag ur all ström och kablar, trycker tillbaka allt och startar den hamnar den i standby-läge. (utan att låta). Men sen när jag drar igång recivern så låter den så och sen till standby igen.
Bifogad fil(er)
-
w12.mp3 30.14K
62 Antal nerladdningar
Redigerat av Mimerq, 02 December 2007 - 13:44.
Postad 02 December 2007 - 14:18
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Hmm det där lät ju inte allför bra.
Nej ta kontakt med Fyndbörsen och berätta läget så borde de minsann skicka dej en ny subb. Kan ju hänt att den fick sig en jävel av posten om nu en kylfläns är böjd.
Postad 02 December 2007 - 15:22
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Låter som om slutsteget dragit sin sista suck, när slutsteg startar dvs lyser blått så ska basen dra sig inåt för att sen hålla sig där. Det låter som om basen drar sig inåt men sen orkar slutsteget inte hålla den där och då släpper den det (det höga poppet i slutet).
DOA (dead on arrival) dvs inte lagas utan bytas ut omgående.
Edit: Felaktiga uppgifter om att elementer ska hållas inne, tittade nu och det stämmer ej, läs inlägget längre ner.
Redigerat av MGW, 02 December 2007 - 17:47.
Postad 02 December 2007 - 16:58
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Låter som om slutsteget dragit sin sista suck, när slutsteg startar dvs lyser blått så ska basen dra sig inåt för att sen hålla sig där. Det låter som om basen drar sig inåt men sen orkar slutsteget inte hålla den där och då släpper den det (det höga poppet i slutet). DOA (dead on arrival) dvs inte lagas utan bytas ut omgående.
hmm det luktar som dom skickar ut likström på den en bas som startas skall inte röra på sig åt något håll och så som du mgw beskriver att basens kona skall dra sig inåt är helt fel den skall stå i samma läge som den har när det inte är ström på den . en bas som rör på sig åt något håll den får en viss mängd med likström i sig och det kan döda elementet.
Postad 02 December 2007 - 17:12
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Låter som om slutsteget dragit sin sista suck, när slutsteg startar dvs lyser blått så ska basen dra sig inåt för att sen hålla sig där. Det låter som om basen drar sig inåt men sen orkar slutsteget inte hålla den där och då släpper den det (det höga poppet i slutet). DOA (dead on arrival) dvs inte lagas utan bytas ut omgående.
Har aldrig varit med om att elementet har dragits innåt när man sätter på slutsteget. Låter väldigt mysko eftersom den inte ska göra det. Som X-12 säger så skall den vara kvar i sitt ursprungsläge vare sig slutsteget är på eller inte.
Postad 02 December 2007 - 17:42
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Jag lånar tråden lite Mimerq om det är ok.
Kollade nyss och det är inte som jag skrev innan att den håller sig där utan när den får en insignal så hoppar elementet till lite långsamt dock så pass långsamt att det inte blir något ljud från basen, mer som om recivern skickar ut en aktiverings signal när dem ska hoppa igång.
När den sen går tillbaka till standby så rör sig inte elementet alls.
Likadant på båda basarna dvs normalt eller?
Edit ändrade lite efter ny titt på basarna.
Redigerat av MGW, 02 December 2007 - 18:02.
Postad 02 December 2007 - 18:48
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Jag lånar tråden lite Mimerq om det är ok.
Kollade nyss och det är inte som jag skrev innan att den håller sig där utan när den får en insignal så hoppar elementet till lite långsamt dock så pass långsamt att det inte blir något ljud från basen, mer som om recivern skickar ut en aktiverings signal när dem ska hoppa igång. När den sen går tillbaka till standby så rör sig inte elementet alls.
Likadant på båda basarna dvs normalt eller?
Edit ändrade lite efter ny titt på basarna.
1 en reciver skickar inte ut någon activerings singnal prova med att ha recivern avslagen och slå på och av steget i suben om konan rör sig då så får den likström under uppstart och det är inte bra.
Postad 02 December 2007 - 22:13
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Konen rör sig inte om jag slå av och på strömbrytaren (subben hamnar då i standby dvs lyser ej blått utan rött), men om jag slå på båda subbarna (dom lyser då rött) och sen slå av den ena så hoppar den andra subben in i aktivt läge (dvs blått ljus) och då hoppar konen till långsamt i denna subben.
Det händer alltså bara när subben bli aktiv dvs lyser blått. Konen hoppar till långsamt och hamnar sen i ursprungsläge.
Detta gjordes med recivern av men signalkablarna var kopplade till subben samt strömkablen till recivern var i.
Om jag däremot kopplade ur lågnivåkablarna så reagerade ingen av subbarna av att jag slåg av och på dem utan de fortsatte och lysa rött. När signalkablarna är inkopplade så hoppar den subben som man inte stänger av med strömbryaren in i aktivt läge dvs lyser blått och konen hoppar då till lite.
Så har har dem varit sen jag köpte dem för 6 månader sen och inget har hänt, Kan det vara så att lågnivå kabel plockar upp en strörning från elen som subben sen tolkar som en signal och blir då aktiv? Om sen signalen (störningen) avtar snabbt så hinner konen inte ge utslag utan stoppas mitt i rörelsen och då ser du ut som om konen hoppar till långsamt?
Kanske samma problem som dem som har en subb som bommar till när man tänder och släcker lampor men i minde omfattning? Mina subbar låter dock inte eller börja lysa blått försens den får en signal från recivern eller det fenomenet som jag tagit upp ovan. Subbarna står dock oftast på standby (lyser rött) och de startar samtidigt när de få signal.
Kopplingen är alltså en lågnivå splitter från recivern till två lågnivåkablar som har en y-förgrening dvs jag matar båda subbarna i både L & R ingångarna. Subbarna är kopplade till samma jack och körs ojorade (ojordade förgrening), hade problem med jordbrumm pga av att recivern är kopplad till ett annat jack med annan jord.
Subbarna är också kopplade till en belkin surgemaster.
Om det nu skulle vara likström så är det ju inte mycket man kan göra då det handlar om slutstegen och inte om min koppling?
Någon annan med en XTZ 99 w12 eller 10.16 som kan se om ni upplever något likande?
Lägg ett finger lite lätt på gummiupphängningen och känn om den rör sig när subben aktiveras. Se bara till att hålla fingret på gummikanten när subben lyser rött fram tills den börjar lysa blått annars kanske ni missar det.
Redigerat av MGW, 02 December 2007 - 22:25.
Postad 07 December 2007 - 17:16
Mimerq
-
Mimerq
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Efter byte av förstärkaren så funkar subwoofern som den ska. Lite bilder från bytet i mitt galleri.
Postad 08 December 2007 - 00:42
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Nice.
Skönt att det löste sig
Om du har tid skulle du kunna titta på det "problemet" jag nämde ovan, lite mycket att läsa men men...
Dvs rör sig din kon något när den växlar från rött till blått?
Postad 08 December 2007 - 16:24
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Kul att höra att det löste sig.
Kul att se bilder också, och du ska ha cred för din duk.
Postad 05 June 2008 - 04:29
Kniff
-
Kniff
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Hejsan.
Jag vet att det här är en riktigt gammal tråd, men jag har ungefär samma problem som trådskaparen och skulle vilja ha synpunkter.
Saken är den att jag hunnit njuta av subben i ca 40-50 timmar, och varit extremt nöjd, fast nu är den helt död så att säga
inställingar jag kört :
EQ : OFF
HIGH PASS : OFF
PHASE : 0
VOLUME : ~50-55%
FREQUENCY : lite mindre än hälften. (torde vara runt 100hz)
LINE-OUT : Har använt LEFT sen inköpet men har testat båda med samma
resultat. (dvs, mono)
Felet nu är att den vägrar gå förbi Standby-läget. Slår jag igång subwoofern medans musik är igång hör man att elementet rör sig för en sekund - sen är det tyst. Den vägrar lysa blått och "gå igång" så min tanke är att funktionen som skall "känna av" förstärkaren kan vara trasig, men jag är heller inte speciellt kunnig i området.
Tror ni det är förstärkeriet/slutsteget som är paj i detta fall likaså?
Grejen var den att jag eventuellt tänkt komplettera med en till sub och köra 2.2, men nu blir man ju lite fundersam :/
Har mailat Fyndbörsen och väntar på svar från dom.
PS, testade vanlig högtalarkabel > subwoofer, samma problem, den vägrar gå ur standby. Ett knäpp hörs i början när man slår på den, dvs elementet rör sig lite, men mer än så blir det inte
mvh
Redigerat av Kniff, 05 June 2008 - 04:56.
Postad 05 June 2008 - 06:12
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Tyvärr är det sånt som händer 
Kontakta fyndbörsen så kommer de förmodligen skicka ut ett nytt slutsteg till dig så kommer nog allt att fixa sig alt att du skickar in hela subben om du inte vill meka själv.
Jag liksom många andra har inte haft några problem med subben men några måndags ex finns alltid därute.
Lycka till
Postad 05 June 2008 - 13:13
Kniff
-
Kniff
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Tyvärr är det sånt som händer  Kontakta fyndbörsen så kommer de förmodligen skicka ut ett nytt slutsteg till dig så kommer nog allt att fixa sig alt att du skickar in hela subben om du inte vill meka själv. Jag liksom många andra har inte haft några problem med subben men några måndags ex finns alltid därute.
Lycka till
Okej, jag såg en annan här på forumet som fått en som var död redan från början som bytt slutsteget/förstärkaren, det såg rätt enkelt ut så jag får väl vänta och se vad fyndbörsen säger. mvh PS, Fyndbörsen har nu skickat ett slutsteg för att byta, det verkar simpelt så det ska nog gå fort att fixa
Redigerat av Kniff, 05 June 2008 - 13:55.
Postad 06 June 2008 - 11:12
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Bra
Ta det bara lungt vi demonteringen/monteringen så ska nog inget kunna gå fel.
Postad 07 June 2008 - 04:13
Kniff
-
Kniff
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Bra 
Ta det bara lungt vi demonteringen/monteringen så ska nog inget kunna gå fel.
Det kommer jag garanterat att göra, försöker alltid vara försiktig när jag håller på med elektronikprylar (det kommer automatiskt då jag byggt ihop datorer i snart 9 års tid) En fråga till, hur kan man enklast skydda sin elektronik med enkla medel? Ska man behöva köpa en "strömrenare" för x antal tusenlappar för att inte ta några risker med sina kelgrisar? En dyrare grendosa med åskskydd/strömfilter eller liknande? Är relativt färsk på hembio/hi-fi skulle jag säga och man vill ju minimera alla risker. mvh
Redigerat av Kniff, 07 June 2008 - 04:15.
Postad 30 June 2008 - 14:23
Unregisteredb9e21a1a
-
Unregisteredb9e21a1a
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Ser att det var ett tag sedan ngn skrev ngt i den här tråden. Provar i alla fall så får vi se om någon fortfarande läser.
En liten fråga från en som precis gett sig in i hemmabio djungeln.
Har lite missljud från min XTZ W12 och undrar vad det kan bero på. Kanske någon av er kan ge ett litet tips på vägen. Jag ska ringa Fyndborsen och fråga dem oxo.
Såg att några av er kanske haft liknande problem, dvs att det kommer missljud från subben i form av ett "durr/knäppningar" vid låga frekvenser. Durret, eller de små knäppen om man så vill, liknar ljudet som uppstår om man sätter fingret lite löst mot själva högtalaren när den spelar. Det är inte "surret" som kan uppstå/höras från tex strömaggregat eller förstärkare utan mer ett "durr" (hur man nu definierar skillnaden på "surr" och "durr" ;-) hoppas ni förstår ungefär vad jag menar). Detta "durr" hörs på låga som höga volymer, fast tydligare på högre volymer då.
När jag kör ett freksvenssvep från 120Hz ner till 20Hz (på "The Calibrator" skivan) framträder detta "durr/knäppningar" väldigt tydligt från ca 66Hz och hela vägen ner till 20Hz. Jag lever i den tron att en subbas ska återge en ren baston (utan durr/knäppningar) mellan dessa frekvenzer. Eller är det så att en subbas beter sig på detta sätt under 60Hz?
Karaktären på "durret/knäppningarna" ändras om jag ändrar karaktären på högtalaren genom att ta ur/sätta i pluggarna i basportarna eller slår av på EQ:n. "Durret" låter högre om jag har båda pluggarna i mot om jag inte har någon plugg i basportarna.
Funderar på om rummet eller förstärkaren (Marantz SR4600, Ja det är dax att uppgradera!) kan ha en sådan påverkan på subbasen att den beter sig på detta sätt. Dock känns det inte så då det hörs tydligt att ljudet kommer från W12:an när jag lägger ner huvudet framför högtalaren. Skulle vara om signalen från förstärkaren är förvrängd på något sätt kanske? Som ni märker så skulle jag vara tacksam för lite vägledning.
Min förväntan var att få en djupbas av typen "boom, boom" inte "fläärpp, fläärpp". Då denna högtalare har fått väldigt bra recensioner från en del håll undrar jag om jag fått ett måndagsexemplar?
Tack på förhand!
Redigerat av Unregisteredb9e21a1a, 30 June 2008 - 14:50.
Postad 30 June 2008 - 16:02
Unregisteredb9e21a1a
-
Unregisteredb9e21a1a
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Det verkar som det sitter något löst i subben. Något ni andra har erfarenhet av med era XTZ?
Redigerat av Unregisteredb9e21a1a, 30 June 2008 - 20:25.
Postad 15 July 2008 - 08:49
Unregisteredb9e21a1a
-
Unregisteredb9e21a1a
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Då har jag fått min sub utbytt av FB mot en ny. Helt klart bättre. Nu är jag kanske lite petig, men om jag spelar bara subben, lägger ner huvudet framför subben, typ två decimeter framför, så hörs det ett svagt knaster i basen liksom. Har provat den både med min Marantz och NAD stärkare med samma resultat. Har använt såväl jordad som ojordad kabel till subben, kopplat dem till olika eluttag i huset. Kommit fram till att det inte låter som 50Hz tonen man kan få om man har otur. "knastret/knäppingarna" hörs oavsett om jag har låg eller hög volym på subben när jag spelar ngt. På ngt sätt verkar det som knastren höras mer mellan basdunken liksom. Nu undrar jag om det är jag som är ovanligt petig eller om det är fler som har samma fenomen med sina XTZ W12? Sannolikheten för att det skulle vara fel på två högtalare i rad borde vara väldigt liten. När jag lyssnar på musik eller ser på film och sitter på normalt lyssningsavstånd så är ju inte detta något jag tänker på så mycket, men ändå, jag är intresserad av hur det borde vara. Högtalaren borde enlig mig endast spela en helt ren baston utan några som helst missljud, även om den är billig, eller är detta sånt man får leva med?
Någon som har några tankar, idéer om vad det skulle kunna vara för störningar som jag har (nej, jag har faktiskt inte tinnitus ;-) och hur jag blir av med dem. De är irriterande även om det är små störningar.
Redigerat av Unregisteredb9e21a1a, 15 July 2008 - 14:58.
Postad 15 July 2008 - 11:00
Unregisteredb9e21a1a
-
Unregisteredb9e21a1a
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Fortsättning på mina problem med min xtz. Jag måste ju ha världens otur. Tänkte att den får stå och spela lite för att se om det blir bättre. Volymen på subben på hälften, frekvensen på subben på hälften. Helt plötsligt säger det bara "klonk" i högtalaren sen började det låta riktigt illa. När man nu klämmer lite försiktigt på själva högtalarelementet (i mitten, eller på båda sidorna samtidigt) så låter det som att såga med en bågfil mot metall. Verkar som om högtalaren har gett upp. Nu börjar jag verkligen ifrågasätta kvaliteten på XTZ produkterna. Någon skrev på forumet om att kvaliteten var att jämföra med ngt som "följer med i ett frosties paket" .... jag börjar faktiskt fundera jag oxo ....
Nåja på´t igen .... ringa FB på nytt. Som tur är har de en bra kundservice, när väl någon svarar.
Redigerat av Unregisteredb9e21a1a, 15 July 2008 - 14:54.
Postad 17 July 2008 - 15:10
Unregisteredb9e21a1a
-
Unregisteredb9e21a1a
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Nu har jag fått tag på FB igen (jobbigt med semestertider). De har lyssnat på högtalaren som jag lämnade tillbaka och konstaterat att det var fel på den. Elementet i den ny raspade lite när jag fick den men har nu gått till sig. Dock skickar de ett nytt element i förebyggande syfte. Trots allt strul så måste jag ge en stor eloge till Rickard på FB som verkligen är service minded. Det är så här kundservicen ska vara, riktigt bra med andra ord. Det enda som kan vara lite segt är att att det kan ta 2-3 samtal ibland innan de svarar på FB. Detta kan ju bero på att det är semestertider.
Högtalaren har nu spelat i ca 24h och låter bara bättre och bättre. Har fått sänka volymen flera ggr. Har den nu runt kl:21.00. Har kört frekvenzsvep från 120Hz till 20Hz och högtalaren svarar hela vägen (i mitt rum i alla fall).
Högtalaren fungerar mycket bra till musik såväl som film, även om jag tycker att den är lite bättre till film då den går rätt djupt i basen vilket i mitt rum leder till att det låter som om den släpar lite till musik med snabb bas. Som frontar kör jag Dali evidence 470, stärkare Marantz 4600, vilka jag tycker W12:an matchar helt ok.
Jag har lyssnat och jämfört (inte vetenskapligt på ngt sätt och w12:an är inte inspelad ännu) mot på Velodyne MiniVee, B&W PV1, Dali Ikon, Dali Basis 100 och XTZ:an gör definitivt inte bort sig är min bedömning. Jag har testat alla högtalarna i mitt rum på 6x4m och tyckte inte att Velodyne subben fyllde ut rummet på samma sätt som W12:an. Dock spelade den väldigt bra för att vara så liten. Dali Ikon gillade jag skarpt, tyckte den spelade bättre än W12:an, lite mer punch i basen och bättre kontroll, dock är priset det dubbla, Dali Basis 100 gillade jag inte alls. B&W subben var jättebra till musik, till film tyckte jag faktiskt att w12:an var betydligt bättre. Fick skruva på B&W:n hela tiden för att den skulle spela vettigt till olika scener i olika filmer. Den bästa allround subben tyckte jag Dali Ikon subben var, dock kostar den nästan 7000:- till skillnad mot XTZ W12 för ca: 3200:-. Min bedömning är att w12:an är ett bättre köp sett till priset.
Redigerat av Unregisteredb9e21a1a, 17 July 2008 - 15:15.
Postad 26 July 2008 - 08:47
Madrigalen
-
Madrigalen
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Lånar också denna tråd.
Jag har efter mycket strul fått igång mitt suroundljud, men det är i nu läget 5.0...har en XTZ W12 som står inkopplad men får inte ett pip ur den.
Har kollat att Sub är ON på recivern.
Kopplad mellan Sub1 out och line in på XTZw12
Den har ström. Lyser på standby nån sek sen går den över till blått sken.
Har testat höja volym på sub och i recivern.
I test delen på recivern så har jag brus ur alla högtalare utom subben. Inte en ton.
***FIXAT!***
Redigerat av Madrigalen, 26 July 2008 - 10:03.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|