Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynaudio

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 December 2007 - 16:51

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Då så.
Jag har varit ägare av Monior Audio RS6/RS8, Dynaudio Focus 140 och REL Storm 5 sub.

Nu har jag haft mina sprillans nya Dynaudio Focus 220 golvare i två veckor och dom är utan tvekan det bästa köpet hittills. Dessa presterar enormt bra basmässigt. Dom har ett bra djup och avger alldeles lagom ljudtryck i mitt 25kvm vardagsrum. Dynaudio spelar som vanligt med pondus samtidigt som diskanten smeker.

Focus 220 känns som en mycket bra allround högtalare. Jag har varit kinkig länge med bas och kan nu första gången säga att här har du ett par golvare som är experter på finlir men samtidigt inte gör bort sig till party och film. Rammstein, Damien Rice, Christina Aguilera, you name it.

Slutsatsen är att när jag lyssnar hittar jag inget som jag direkt saknar. Och det, mina damer och herrar, är underbart. Jag har en powerknapp, och en volymratt. Det är allt jag behöver för att njuta! Här blir det inga uppgraderingar på många år.

Redigerat av dimmolto, 02 December 2007 - 16:54.

Postad 02 December 2007 - 16:56

Unregistered7cde3c8f
  • Unregistered7cde3c8f
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
låter gött det :) klarar i30 att driva dom bra?

Och in med fler bilder!!!

Postad 02 December 2007 - 17:20

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

låter gött det :) klarar i30 att driva dom bra?

Och in med fler bilder!!!

Jag ska ta lite fler bilder.

A30.1 gör ett bra jobb. Har dock ej testat med kraftigare steg. Jag tycker det låter bra redan nu, även fast dom är långt ifrån inspelade.

Postad 02 December 2007 - 19:57

Unregistered84c2411a
  • Unregistered84c2411a
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Kul att höra att dina högtalare verkar bra då jag själv har dom på min lista över eventuellt köp. Köpte Primare i30 nyligen och ska nu i lugn och ro välja golvhögtalare till i prisklassen 20-35 papp. Valet för mig kommer troligen stå mellan Dynaudio 220, B&W 703, 804s samt Audiovector s3 super eller s3 avantgarde.
Tycker du att dina Dynaudio ihop med Primare låter bra både på hög och låg volym? Kan du försöka beskriva ljudet? Är det bra bastryck men ändå detaljerat eller?

Postad 02 December 2007 - 20:33

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Kul att höra att dina högtalare verkar bra då jag själv har dom på min lista över eventuellt köp. Köpte Primare i30 nyligen och ska nu i lugn och ro välja golvhögtalare till i prisklassen 20-35 papp. Valet för mig kommer troligen stå mellan Dynaudio 220, B&W 703, 804s samt Audiovector s3 super eller s3 avantgarde.
Tycker du att dina Dynaudio ihop med Primare låter bra både på hög och låg volym? Kan du försöka beskriva ljudet? Är det bra bastryck men ändå detaljerat eller?

Du lär ju förstås lyssna själv. Men jag tycker de låter grymma ihop. Bra ljudbild, toppen separation. Diskanten smeker örat till skillnad från andra konkurrenter. Ljudet är mjukt eller vad man ska säga, även fast det är detaljerat. Varmt. Samtidigt har det kött på benen. Det är liksom lite pondus i ljudet. Fett liksom. Basen tycker jag känns djup, det saknas absolut ingen grund. Och jag tycker även att det är bra push för att vara 6.5"are.

Postad 02 December 2007 - 22:05

Unregistered84c2411a
  • Unregistered84c2411a
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Du lär ju förstås lyssna själv. Men jag tycker de låter grymma ihop. Bra ljudbild, toppen separation. Diskanten smeker örat till skillnad från andra konkurrenter. Ljudet är mjukt eller vad man ska säga, även fast det är detaljerat. Varmt. Samtidigt har det kött på benen. Det är liksom lite pondus i ljudet. Fett liksom. Basen tycker jag känns djup, det saknas absolut ingen grund. Och jag tycker även att det är bra push för att vara 6.5"are.

Låter faktiskt som det ljud jag är ute efter. Detaljerat med bra tryck utan för vass diskant. Skall till Stockholm efter jul och då ska jag lyssna noga på dom. En fördel med Dynaudio är ju också att man inte behöver lägga en förmögenhet på biwire eller triwire-kablar. Om jag förstått det hela rätt använder dom endast singelwire. Har jag rätt?
Mitt rum är liksom ditt kring 25 kvadrat. Upplever du dom som att de även skulle räcka till ett dubbelt så stort rum?
Jag bor på landet utan grannar och älskar att kunna dra på och då vill jag att ljudet även ska kunna fylla upp intilliggande rum...

Postad 03 December 2007 - 18:20

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Jag rekade dem i din tråd kommer jag ihåg, och jag tycker det är roligt du är nöjd. Du uppfattar dom precis som jag, och det stämmer på pricken.

En härlig högtalare som spelar allt mkt bra och inte kan stava till "vass" eller "bumlig".

Postad 03 December 2007 - 19:50

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Jag rekade dem i din tråd kommer jag ihåg, och jag tycker det är roligt du är nöjd. Du uppfattar dom precis som jag, och det stämmer på pricken.

En härlig högtalare som spelar allt mkt bra och inte kan stava till "vass" eller "bumlig".

Yes, tackar. Jag är helnöjd!

Ja endast singlewire. Dynaudio tror ej på detta med biwiring. Det ska låta som det låter helt enkelt. Och jag håller med.. det finns ingen anledning till förändring.

Redigerat av dimmolto, 03 December 2007 - 19:53.

Postad 03 December 2007 - 20:20

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Lyssnade på dessa högtalare förra veckan och måste säga att de låter jävligt bra.

Postad 04 December 2007 - 09:30

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
dimmolto, ville bara säga grattis till högtalarna. Kommer ihåg tråden du hade när du sökte nya för att komma överrens med basproblemen. Tyvärr så vet jag aldrig hur det slutade men nu har vi ju iallafall fått svaret.

Har du fått kontroll över problemen men basen nu eller?

// Sat

Postad 04 December 2007 - 15:27

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

dimmolto, ville bara säga grattis till högtalarna. Kommer ihåg tråden du hade när du sökte nya för att komma överrens med basproblemen. Tyvärr så vet jag aldrig hur det slutade men nu har vi ju iallafall fått svaret.

// Sat

Absolut. Basen är kontrollerad och skön. Anledningen är väl flera. Det var mycket snack om akustiska åtgärder tidigare. Klart att rummet har inverkan. REL Stormen kunde jag kanske aldrig riktigt tygla med dess extremdjupa bas.
Med F220 golvarna har jag inte detta problem. Elementen är mindre, basen är riktad och går högre upp i registren. Basen är ett med resten av högtalaren, till skillnad från subben som endast smälte in emellanåt. Så det känns verkligen inte som att rumsakustiska åtgärder är intressanta längre. Jag är mer än nöjd med Primare-Dynaudio kombon!

Postad 04 December 2007 - 19:54

Unregistered84c2411a
  • Unregistered84c2411a
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

// Sat

Absolut. Basen är kontrollerad och skön. Anledningen är väl flera. Det var mycket snack om akustiska åtgärder tidigare. Klart att rummet har inverkan. REL Stormen kunde jag kanske aldrig riktigt tygla med dess extremdjupa bas.
Med F220 golvarna har jag inte detta problem. Elementen är mindre, basen är riktad och går högre upp i registren. Basen är ett med resten av högtalaren, till skillnad från subben som endast smälte in emellanåt. Så det känns verkligen inte som att rumsakustiska åtgärder är intressanta längre. Jag är mer än nöjd med Primare-Dynaudio kombon!

Hur är dina högtalare när det gäller noggrannhet vad gäller lyssningsplats? Jag menar om du " tappar " mycket ljud om du inte sitter perfekt mellan högtalarna och lyssnar? Det tycker jag kan skilja mycket mellan olika högtalare. Audiovector t ex ska ju vara bra på att få ut ljudet åt alla möjliga håll.
Det vore också kul att höra din åsikt om hur känsliga dom är för att stå nära bakväggen? Mitt problem är nämligen att jag måste ha dom så i mitt knepiga rum. Tacksam för dina åsikter.

Postad 04 December 2007 - 23:09

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

// Sat

Hur är dina högtalare när det gäller noggrannhet vad gäller lyssningsplats? Jag menar om du " tappar " mycket ljud om du inte sitter perfekt mellan högtalarna och lyssnar? Det tycker jag kan skilja mycket mellan olika högtalare. Audiovector t ex ska ju vara bra på att få ut ljudet åt alla möjliga håll.
Det vore också kul att höra din åsikt om hur känsliga dom är för att stå nära bakväggen? Mitt problem är nämligen att jag måste ha dom så i mitt knepiga rum. Tacksam för dina åsikter.

Tappar vet jag inte. Klart det låter bäst i mitten, men det låter himla bra på sidorna ändå! Att Audiovector ska va bra på detta känner jag inte till. Dock är det ju en helt annan högtalare, annan karaktär. För mig låter det vasst och ljust, inget som faller mig i smaken. Gillar man Dynaudio så har jag svårt att se varför man tittar på Audiovector som är så annorlunda?
Basmässigt låter dom bäst uppemot en meter ifrån väggen, men så kinkigt är det inte. Basen sammanfaller bara bättre, det blir inget knök liksom, ihopmosad bas i väggen. Med lite luft mellan så frigörs den och blir tajt och fin.

Postad 05 December 2007 - 12:27

Unregistered84c2411a
  • Unregistered84c2411a
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

// Sat

Tappar vet jag inte. Klart det låter bäst i mitten, men det låter himla bra på sidorna ändå! Att Audiovector ska va bra på detta känner jag inte till. Dock är det ju en helt annan högtalare, annan karaktär. För mig låter det vasst och ljust, inget som faller mig i smaken. Gillar man Dynaudio så har jag svårt att se varför man tittar på Audiovector som är så annorlunda?
Basmässigt låter dom bäst uppemot en meter ifrån väggen, men så kinkigt är det inte. Basen sammanfaller bara bättre, det blir inget knök liksom, ihopmosad bas i väggen. Med lite luft mellan så frigörs den och blir tajt och fin.

Ok, tack för svaret. Anledningen till att jag nämnde Audiovector är för att jag ska testa deras nya S-serie, Dynaudio 220 och några B&W ihop med min stärkare för att höra vilken jag tycker om mest. Jag har faktiskt inte hört någon av dessa ännu utan bara läst mig till ljudbilden de olika högtalarna ger. Örat kommer givetvis avgöra allt sen innan jag fattar beslut.

Postad 11 December 2007 - 12:35

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Har du lyssnat nu 'garage'? Nån lycka?

Har lagt ut lite nya bilder. Dom blir bara bättre o bättre mina F220.

Postad 12 December 2007 - 23:37

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Tycker du att det låter riktigt bra både på låg och hög volym? Läste nånstans att man var tvungen att spela ganska högt innan det hände nåt speciellt med Focusarna. Nu är mycket man läser bara rent struntprat så det vore kul att höra din åsikt.

Sen en annan grej om du orkar. Vore verkligen tacksam om du kunde ställa högtalarna ca 15 cm från bakväggen och höra om du får STOR skillnad i ljudet. Börjar det låta illa eller är det fortfarande ok? Blir det nån skillnad överhuvudtaget? Jag har så otroligt dumt rum för min stereo så det minst knäppa är det att ha dom tight mot en vägg, tyvärr.

Kul att det går framåt! Jag skriver här istället så fler kan ta del av tips, råd och info.

Självfallet är detta väldigt individuellt. Man måste verkligen lyssna själv. Det jag tycker låter bra kanske nån annan inte gillar alls.

Jag har inte överhuvudtaget reflekterat över huruvida det låter sämre vid lägre volym. Jag tycker helt enkelt att lägre volym är lägre volym. Inget mer. Samma musik. Ibland tycker jag om att spela högt, ibland vill jag ha väldigt låg volym. Men jag tycker om mina Dynaudio precis lika mycket oavsett.

Testat nära väggen har jag gjort. Vid ca 15cm blir det mer mos i basen. Den svävar väl ut lite känns det som. Bäst tycker jag det låter mer utåt uppemot 80-100cm eller nåt sånt. Då svävar basen fritt känns det som, blir tajtare liksom. Men jag tycker inte det är nåt att tjafsa om. Har jag fest hemma ställer jag in dem närmare mot väggen så ingen "jäkel" springer omkull härligheterna :D

Alltså. För mig skulle inte valet påverkas så mycket av att dom spelar bättre längre ut. Volymfrågan är inget att ens fundera över. Bagatell om den ens existerar. Jag märker inget iaf. :unsure:

Postad 13 December 2007 - 09:16

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Dynaudio i allmänhet är lite trögstartade så en klen stärkare ger inte den knuff som behövs vid lägre volymer.
Du vet att du matchat bra om samma upplevelse infinner sig vid låg volym som vid hög, t.ex en rejäl knuff i basen kan kännas även fast du knappt har någon volym alls.

Postad 08 April 2009 - 20:13

Smart_Bastard
  • Smart_Bastard
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hallå allihopa!
Då kommer mitt första inlägg här på forumet.

Jag var idag och lyssnade på Dynaudio Focus 220 och tyckte de lät grymt bra.
Han hade demo-ex kvar för 20tusen som ej var inspelade. Vettigt pris eller ej?

Hur tror ni min Onkyo 876 klarar driva dessa pjäser?
Använder förövrigt en PS3a som CD-spelare. (Bra eller anus?)

Mvh SB

Postad 09 April 2009 - 12:04

Unregistered7cde3c8f
  • Unregistered7cde3c8f
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Hallå allihopa!
Då kommer mitt första inlägg här på forumet.

Jag var idag och lyssnade på Dynaudio Focus 220 och tyckte de lät grymt bra.
Han hade demo-ex kvar för 20tusen som ej var inspelade. Vettigt pris eller ej?

Hur tror ni min Onkyo 876 klarar driva dessa pjäser?
Använder förövrigt en PS3a som CD-spelare. (Bra eller anus?)

Mvh SB

20k är rätt bra pris om det är nya demos som inte blivit inspelade... frågan är hur gamla dom egentligen är!?

Din onkya är ok, inte mer än så. Dynaudio och Focus serien är väldigt tungdrivna. De vill ha massor att kraft för att trivas.

Postad 09 April 2009 - 19:50

SwedishBadger
  • SwedishBadger
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Personligen hade jag letat upp ett par begagnade som är inspelade och lagt pengarna som blir över till delen av ett kraftigt slutsteg.

Annars har du ett annat demoex här som butiken önskar 16000:- för. Dock i lönn vilket kan vara lite knivigt om man inte är tok frälst i de.

Jag köpte min svarta Focus 220 nya för 22500: för ganska precis ett år sedan så enligt mig är 20000:- för högt, detta plus att Focus 220 II hunnit lanseras gör att 20000:- för ett par demoex. Enligt mig. :wub:

Postad 09 April 2009 - 22:15

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
kolla på hifimagasinet, finns några Dynaudio contour 3.4 som är brutalt bra för runt 20k. Tycker man kan köpa beg med gott samvete. Spec med tanke på hur mkt mer man får än om msn köper nytt.

Postad 10 April 2009 - 11:47

Gurkas
  • Gurkas
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Undrar om en advance aoucustic map 305 är tillräckligt stark för 220or

Postad 14 April 2009 - 15:39

Smart_Bastard
  • Smart_Bastard
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag förmodar att de paret jag lyssnade på är rätt gamla demos som bara har stått. 16k va ju ännu bättre pris men som sagt lönn är svår och tjejen vägrade dessutom.

3.4 borde väl vara ännu mer krävande på kraft än 220 eller? I nuläget finns ingen budget till slutsteg men väl framöver. Jag har lagt min budget på max 25k för frontar.
contour 3.4 i svart hade ju varit trevligt!
Jag ska ta o kolla vad som finns beg. också.

Finns det andra tips på högtalare som liknar dessa? Jag ska förhoppningsvis lyssna på B&W 683 i veckan också. Dessa har ju fått blandad kritik men hemskt snygga är dom!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.