"nätta" golvhögtalare med bra ljud, finns de?
34 svar till detta ämne
Postad 03 December 2007 - 15:31
pixial
-
pixial
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag kanske är ute efter något som inte finns, men alla tips som kan vara någonstans i närheten mottages tacksamt!
Letar efter fronthögtalare som:
- inte är så djupa att de ser konstiga ut bredvid platt-tvn
- har tillräcklig bas för att inte behöva ha separat baslåda
- funkar utmärkt till musik
- kostar mindre än 20tkr
- är svarta
Tittat på Audio Pro Black pearl men de uppfyller definitivt inte första kriteriet.
Vad tror ni?
Redigerat av pixial, 03 December 2007 - 15:41.
Postad 03 December 2007 - 15:39
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Visserligen ligger de burkarna jag föreslår nu lite över din budget... Men de är verkligen _nätta_ och jag tycker du skall spana in dem och ge dem en chans.
//Loofy
Postad 03 December 2007 - 15:42
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Vi börjar i andra änden. Vad ska du driva dom med ?
Postad 03 December 2007 - 15:48
Stenlund
-
Stenlund
-
Användare
-
-
191 inlägg
Var dom 2 "nätta" golvarna jag kom..
Tyvärr aldrig lyssnat på systemaudio så ingen aning om hur dom låter..
Postad 03 December 2007 - 15:55
pixial
-
pixial
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Vad jag ska driva dem med...
Det är kanske en separat fråga, kommer att byta ut även den.
Säg 30tkr pristak för både förstärkare och högtalare.
Harman Kardon är min personliga favorit men tar gärna emot tips på annat.
Postad 03 December 2007 - 16:22
PEF
-
PEF
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Jag håller med Loofy...
Du måste nog lyssna på Dali Mentor 5... nätt högtalare i svart som verkligen låter bra! Mina Mentor 1 spelar betydligt mer än vad man kan vänta sig av denna storlek.
Dali är också väldigt lättdriven jämfört med många andra högtalare och därför kan man kombinera dessa med en förstärkare som inte är extremt kraftfull men som låter bra. Kanske Cambridge 640R... om det är hemmabio som du är ute efter.
Det finns också en väldigt kompakt center i Mentorserien, som bakhögtalare kan man sätta ett par Ikon W2 som är ett par kompakta vägghögtalare med ungeför samma diskantprincip som frontarna.
Edit:
H/K lär också funka... men kan inte så mycket om dem.
Redigerat av PEF, 03 December 2007 - 16:23.
Postad 03 December 2007 - 16:37
pixial
-
pixial
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag är inte ute efter hemmabio då jag inte ser så mycket film, om det går skulle jag vilja ersätta 5-7 högtalare med två bra frontar, vill gärna slippa en separat baslåda med :-)
Postad 03 December 2007 - 16:40
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
När jag hör nätta högtalare tänker jag direkt på Infinity Cascade. Dock har jag aldrig lyssnat på dem.
Postad 03 December 2007 - 16:41
PEF
-
PEF
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
OK, men då tror jag ännu mer på Mentor 5... för 7-10 000 tusen hittar du absolut en förstärkare som driver dessa riktigt bra!
Varför inte Thule IA100... eller H/K
Postad 04 December 2007 - 13:53
Mr_Dan
-
Mr_Dan
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Hej! skulle rekommendera dessa! Intelligent sound IS66.Har lyssnat på dem och kan bara hålla med Äger själv IS6 pro och är super nöjd "IS66 spelar fantastiskt rent och dynamiskt med en engagerande närvaro, musiken får liv på ett mycket beroendeframkallande sätt. Härligt ren och stram bas, klarar alla musikstilar. Dessutom lättplacerad, kan ställas nära bakvägg. IS66 är ett sant fynd, måste höras." Data IS66 Element: Tre-vägs, diskantdome, 2 st 6,5” mellanregister och bas Automatiskt överbelastningsskydd, ISH (Intelligent Signal handling) Single-wiring asnlutning Höjd: 95 cm Bredd: 20 cm Djup: 24 cm Finish: Körsbär, svart front med löstagbart skyddsfront. http://www.svalander...entsound.htm#66 eller http://www.hifiborse...dukter/IS66.asp
Redigerat av Mr_Dan, 04 December 2007 - 14:14.
Postad 04 December 2007 - 14:03
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Nu är ju Dali, Dali. Visst trevliga högtalare, och Mentorn lider inte av det lika mycket som Ikon serien, men Diskanten kan vara svår att hålla på plats. Har en förmåga att sticka ut lite mer än resterande register. (helt enligt mina öron) Med tanke på att du vill ha en svarta, och antagligen ändå tänker besöka någon Klubben för att lyssna på ett par Mentor 5 så tycker jag du ska ta och lyssna på ett par B&W XT4. Ligger kanske lite högt i pris, men du får en talare som inte är speciellt djup och med förfånande bra bas för att köra med så små element. http://www.hifiklubb...alare_svart.htm
Postad 04 December 2007 - 16:16
PEF
-
PEF
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Visst är det så att Dali kan bli lite vass i diskanten då framförallt Concept och Ikon men Mentorn lider inte av detta utan har endast klar diskant...
B&W XT4 spelar definitivt extremt bra för storlek/utseende men kräver väldigt mycket mer kraft för att drivas... jag tror om man skall hålla sig runt 30 totalt så får man kombinera de tillsammans med NAD C372. Kanske inte världens bästa förstärkare men väldigt prisvärd och leverar stadigt med effekt.
Postad 04 December 2007 - 16:54
stone
-
stone
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Tjenare,
Jag skulle rekommendera att du tar dig tid och lyssnar på någon av följande högtalare:
eller
Jag tycker att dessa högtalare är både nätta och snygga. Dessutom har båda två ett riktigt bra ljud. Jag upplever att Ikon 6:orna har lite mer tryck i basen och är lite skarpare i diskant än K3:orna. De sistnämnda levererar, enligt mig, ett mer naturtroget ljud vid musiklyssning. Jag valde mellan dessa 2 högtalare och landade med K3:or, men det var ingen lätt match! Till sist blev jag mer förtjust i Audiovector, eftersom jag tycker att de andas ett snäpp mer välbyggdhet än Dali.
Jag tror det är svårt att ersätta 5-7 högtalare med de krav du har vad gäller storlek och avsaknad av baslåda. Dock tror jag att du kommer en bra bit på väg med någon av dessa.
Lycka till!
/Stone
Postad 04 December 2007 - 18:22
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Gillar själv grymt mycket B&W men XT4 var ingen bas i alls i stort sett och mellanregistret var väl okej om jag kommer ihåg rätt. Men design högtalare är dom allt, och lätta.. Har inte testat Mentor 5 heller så kan inte uttrycka mig om dem men överlag så föredrar jag B&W då de har ett lite skönare ljud (svårt att förklara). De har ett mer varmt och fylligt ljud än Dali enligt mig.
Postad 04 December 2007 - 18:52
Unregistered7cde3c8f
-
Unregistered7cde3c8f
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Jag slår ett slag för System Audio.
Mycket fina och välljudande högtalare, Ranger och Explorer tex
annars har du 17xx serien.
Postad 04 December 2007 - 19:52
Mieron
-
Mieron
-
Forumräv
-
-
918 inlägg
Nu vet jag att du inte ville ha en baslåda men jag är själv sugen på ett par:
Dessa klarar sig nog inte utan sub, men de är nog nätta så det räcker!
Redigerat av Mieron, 04 December 2007 - 19:53.
Postad 04 December 2007 - 21:50
The Blackening
-
The Blackening
-
Användare
-
-
165 inlägg
Canton Karat 770 DC - nätta, väldigt välljudande med rapp bas och läckra som få...
Postad 05 December 2007 - 19:20
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Visst är det så att Dali kan bli lite vass i diskanten då framförallt Concept och Ikon men Mentorn lider inte av detta utan har endast klar diskant...
B&W XT4 spelar definitivt extremt bra för storlek/utseende men kräver väldigt mycket mer kraft för att drivas... jag tror om man skall hålla sig runt 30 totalt så får man kombinera de tillsammans med NAD C372. Kanske inte världens bästa förstärkare men väldigt prisvärd och leverar stadigt med effekt.
Jo visst är det så att B&W kräver mer för att drivas. Men kombinera Xt4orna med Cambridge 840A. Lite överpris kombo eftersom ribban är satt på 30k här, men en kombination jag verkligen tror hade kunnat funka kanon. Vad det gäller Mentor så håller jag med om att diskanten är bättre, speciellt i de mindre högtalarna, men kör man tex 6an så märker man tyvärr det även där att diskanten ibland kan få för sig att sticka mer än resterande register.. Iof är kanske inte 6an så aktuell i den här frågan.
Postad 22 December 2007 - 23:26
pixial
-
pixial
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Tack för alla bra tips och inspel.
Mentor 5 är nog min personliga favorit av de ni nämnt, har även tittat en del på Canton.
Har ni några tankar/synpunkter på följande kombination?
Postad 23 December 2007 - 07:17
Unregistered32263a93
-
Unregistered32263a93
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Om du nu inte ska ha fler än två högtalare varför ska du då ha en bioreciver?
H/K har ju 970 som kostar mindre än hälften och den är ju garanterat inte sämre på att spela upp musik.
Postad 23 December 2007 - 09:23
pixial
-
pixial
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Bra poäng, ibland är jag lite rädd att låsa mig ifall jag en dag skulle vilja köra 7.1.
Är antalet kanaler det enda som skiljer?
Postad 23 December 2007 - 11:43
Graziano
-
Graziano
-
Beroende
-
-
1191 inlägg
Om man ska ta fram en golvare som är liten och inte tar plats och som låter väldigt bra, är ju PMC GB1 min glasklara favorit som jag varmt kan rekommendera ! Den uppfyller också alla dina krav
Elac har små fina golvare också !
Redigerat av Graziano, 23 December 2007 - 11:50.
Postad 23 December 2007 - 11:56
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
håller med gb1 har bra djupbas som är riktigt ren och dessutom riktigt bra tryck i basen (för att slippa sub). Men de finns väl inte i svart utförande?
Redigerat av Unregisterede74beff4, 23 December 2007 - 11:57.
Postad 23 December 2007 - 15:10
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Gillar själv grymt mycket B&W men XT4 var ingen bas i alls i stort sett och mellanregistret var väl okej om jag kommer ihåg rätt. Men design högtalare är dom allt, och lätta..
Du har troligen lyssnat på xt4 med en på tok för klen förstärkare. De är väl kända för att vara extremt tungdrivna. Med rätt förstärkare spelar de ut hur bra som helst. De har en tung och distinkt bas som kan jämföras med t.ex. B&W 700-serie. Mellanregistret är i världsklass. Den som tror att dessa skönheter bara är designhögtalare bör tänka om och provlyssna xt4 (med rätt förstärkare... har själv erfarenhet av att Hifiklubben slarvar med detta). Men som sagt - mycket tungdrivna och det krävs att man lägger en rejäl slant på en ordentlig förstärkare. Jonsod
Redigerat av jonsod76, 23 December 2007 - 15:15.
Postad 23 December 2007 - 22:17
Unregisterede4eb62af
-
Unregisterede4eb62af
-
Användare
-
-
151 inlägg
Gillar själv grymt mycket B&W men XT4 var ingen bas i alls i stort sett och mellanregistret var väl okej om jag kommer ihåg rätt. Men design högtalare är dom allt, och lätta..
Du har troligen lyssnat på xt4 med en på tok för klen förstärkare. De är väl kända för att vara extremt tungdrivna. Med rätt förstärkare spelar de ut hur bra som helst. De har en tung och distinkt bas som kan jämföras med t.ex. B&W 700-serie. Mellanregistret är i världsklass. Den som tror att dessa skönheter bara är designhögtalare bör tänka om och provlyssna xt4 (med rätt förstärkare... har själv erfarenhet av att Hifiklubben slarvar med detta). Men som sagt - mycket tungdrivna och det krävs att man lägger en rejäl slant på en ordentlig förstärkare.
Jonsod
Vad pratar vi för förstärkare för att driva XT4 (ge gärna ett par exempel)?
Postad 23 December 2007 - 22:48
memme1975
-
memme1975
-
Användare
-
-
110 inlägg
Du har troligen lyssnat på xt4 med en på tok för klen förstärkare. De är väl kända för att vara extremt tungdrivna. Med rätt förstärkare spelar de ut hur bra som helst. De har en tung och distinkt bas som kan jämföras med t.ex. B&W 700-serie. Mellanregistret är i världsklass. Den som tror att dessa skönheter bara är designhögtalare bör tänka om och provlyssna xt4 (med rätt förstärkare... har själv erfarenhet av att Hifiklubben slarvar med detta). Men som sagt - mycket tungdrivna och det krävs att man lägger en rejäl slant på en ordentlig förstärkare.
Jonsod
Jag har lyssnat på XT4 ett flertal ggr med cambridge 840 stärkaren och jag kanske inte skall säga att den hade problem med alla skivor, men vissa hade den enorma svårigheter att få XT4 att spela ut riktigt. Mitt tips är AV K3 signature som är oerhört lättdrivna och som nästan viken stärkare som helst kan driva!
Postad 23 December 2007 - 22:55
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
De flesta golvare är väl egentligen ganska "nätta" nuförtiden, jämfört med kylskåpen som såldes på 70- och 80-talet
Man vinner kanske 5cm golvutrymme genom att köpa superslimmade system för mer pengar. XT är visserligen
ovanligt bra för att vara ett slimmat system, men billigt är det inte.
Postad 24 December 2007 - 02:37
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Annars är faktiskt B&W's 704'r egentligen rätt nätta. 703'orna börjar bli stora, men 704orna tycker jag går att få in nästan överallt utan större problem.
Postad 24 December 2007 - 09:47
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Säger som många andra, just om man är ute efter nätta högtalare.
Dali, Canton och B&W är inte speciellt nätta i jämförelse ... tycker jag då
Postad 25 December 2007 - 13:48
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Jonsod
Att köpa in en förstärkare som klarar att spela ut xt4:ornas fulla potential är enligt min mening inte ekonomsikt försvarbart. Trots högtalarnas enorma kapacitet så spelar de så klart inte riktigt i samma liga som t.ex. B & W 8oo- serie. Även om många olika källor bekräftat att xt4:orna är tungdrivna så har det aldrig vart lika tydligt som när tyska AUDIO testade dessa. De mäter fram ett värde på hur mycket ström som behövs för att driva högtalare maximalt, likaså mäter de fram hur mycket ström förstärkare mäktar med att driva högtalare med. Detta värde kallar de AK-värde. B&W xt4 är de mest tungdrivna högtalare de någonsin har testat med ett AK på 80. Detta kan jämföras med att de flesta högtalare har ett värde mellan 50 - 65. Att xt4 är såpass tungdrivna är egentligen inte speciellt konstigt. De är designhögtalare och har därav små element. Trots dessa små element ville B&W inte kompromissa med ljudet, och för att få dessa att spela ut lika mycket som en större högtalare så krävs det ordentligt med ström. De är alltså byggda för just detta, och det är inte de flesta andra mindre högtalare - de når heller inte samma kvalite vad gäller ljudet som xt4. Du frågar om exempel på förstärkare som kan spela xt4 obehindrat - ja glömm ALLA hembioförstärkare, de leverarar inte tillräckligt med ström. Det krävs tunga slutsteg av tillverkare som Krell, Burmester, McIntosh, Classé eller Mark Levinson. För att nå ett AK värde över 80 så ligger priserna från 50k och upp till 500k av dessa märken. Såvida man inte är miljonär så är det enligt mig alltså inte värt pengarna som dessa slutsteg kostar för att spela xt4. Innebär detta att alla "vanliga" skall låta bli att köpa xt4:orna? - Nej, inte alls!! Högtalarna fungerar ypperligt även med mindre förstärkare (själv spelar jag dem med en Denon 3806). Det beror på vad du kräver av dem... Vid intresse är mitt tips är att åka och provlyssna på xt4:orna tillsammans med den förstärkare som du kan tänka dig att betala/ eller äger. Sedan är köpet upp till dig... Lycka till! Jonsod
Postad 28 December 2007 - 11:26
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Hur går det med ditt inköp pixial? Har du funnit det du sökte?
//Jonsod
Postad 28 December 2007 - 20:15
Unregistered004600e4
-
Unregistered004600e4
-
Användare
-
-
111 inlägg
Jag slår ett slag för System Audio. Mycket fina och välljudande högtalare, Ranger och Explorer tex annars har du 17xx serien.
Audiovectors K3 högtalare är ju väldigt nätta. Har aldrig lyssnat på dem, men stör mig en hel del del på foten och att de ser väldigt små ut.. Har lyssnat på System Audio's Ranger och måste säga att de inte imponerade mig för priset de kostade. Har dock bara lyssnat på dem i en timme eller så, men jag planerar att ta mina M3 Signature och jämföra dem mot varandra..  Planerar att lyssna lite på Canton Ergo 609 DC och ett par Linn högtalare i samma veva..
Postad 29 December 2007 - 00:58
Unregisterede4eb62af
-
Unregisterede4eb62af
-
Användare
-
-
151 inlägg
Jonsod: Tack för ett väldigt bra och informativt svar!
/Kristian
Postad 01 February 2008 - 19:49
pixial
-
pixial
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Trade-offen mellan nätthet och ljud blev lite för stor till mig efter mycket lyssnande, slutade med Audiovectors S3 Super med en Primare I21 till, väldigt nöjd än så länge
Postad 02 February 2008 - 09:51
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Säger som många andra, just om man är ute efter nätta högtalare. Dali, Canton och B&W är inte speciellt nätta i jämförelse ... tycker jag då 
Sant - fast i det genrella perspektivet finns det undantag. https://www.prisjakt...27,23594,210300Mentor 5 som föreslagits är större på endast en parameter (se länk ovan) Och det är bredden! (på höjden är den mindre). Det skiljer 2,2 cm i bredd mot AV K3-serie. Men då skall man tänka på att fotkonsollen (se bild) är den som bygger ut på bredden en del och att det är denna man mätt på. Men Audiovectors högtalare som nämns här är dock inte att förglömma. Jag har personligen inte lyssnat på Signatur än. Men K3 super tyckte jag tex överglänste MA RS6 och 8 på många punkter. ****************** Trevligt att du hittade ett allternativ till slut pixial. S3:orna har jag heller inte lyssnat på än men snart blir nog suget för stort efter att kolla hur både den och K3 signatur ligger. //Loofy
Redigerat av Unregistered42611, 02 February 2008 - 09:56.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|