Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAS med Raid5 för under tusenlappen...

77 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 december 2007 - 12:37

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har byggt ett NAS (Nätverkslagring) för att ha hemma till alla gamla inspelade super-8-filmer som man ju måste ha tillgängliga på hemmanätverket, samt några hundra megabyte egeninspelade visor. Typ.

Mina krav var: Låg strömförbrukning, lågt pris, enkelt att använda, utbyggbart med nya diskar allt eftersom behovet växer.

Det enda mer extravaganta i denna lösning är nätaggregatet. Jag tycker det finns många som inte tänker klart här när det gäller strömförbrukning. Ett NAS är något som skall gå dygnet runt. Då är det straffbart att inte köpa ett 80Plus eller EnergyStar 4.0/Energy Star 2007-märkt nätaggregat. Nätaggregatet jag valt är ändå på 380W, vilket är dubbelt för mycket vad som krävs till och med för en fullt utbyggd NAS, men jag hittar helt enkelt inga energieffektiva nätaggregat i handeln på runt 200W och då får man ta det minst dåliga - ett energimärkt på högre effekt som åtminstone har över 80% effektivitet. Man kommer ner 300kr på lösningen med billigaste nätaggregatet. Eftersom det (naturligtvis) inte finns specifikationer på energieffektiviteten på det går det inte (utan att köpa och beräkna) den faktiska skillnaden i pengar på elräkningen. En uppskattning är att det kan skilja cirka 80w på en NAS med smarta delar och en med standardkomponenter. Årskostnaden i bara strömförbrukningen blir ungefär 700kr/år. Det innebär en pay-off-tid på ett bra strömaggregat jämfört med ett dåligt på några månader, i värsta fall ett halvår.

Jag kom upp med följande lösning:








Samsung Spinpoint har länge varit min favorit, men vid en närmare granskning kanske man skall överväga WD istället - något lägre förbrukning till nästan samma pris.

Med denna setup får man allt som krävs för att köra ett FreeNas-system. Du lagrar operativet på USB-stickan, ställer datorn att boota från USB, låter FreeNas via sitt webbinterface hitta och hantera diskarna som du vill och du har en färdig NAS-lösning som drar, förmodligen runt 25W i vila, tar några sekunder att väcka och kommer att ge runt 80Mbit data i throughput. Enligt specen kommer systemet att dra 50W under "full load", hur mycket i energiförluster detta ändå rätt bra nätagg gör av med kan jag bara gissa på (innan jag mätt själv) men en rimlig gissning är att det gör av med runt 15w, totalt 65W.

Det man har i och med detta är en enkel, men osäker JBOD-NAS. Naturligtvis vill man kanske ha ut lite mer av livet än så här. Genom att addera ett 4-portars satakontrollerkort, exempelvis
http://www.dustinhom...5010108335.aspx för 310kr finns det möjlighet att stoppa i ytterligare fyra diskar, men du kan ju alltid addera två PATA (IDE)-diskar från start om du vill.

FreeNas kan blanda IDE, USB, S-atadiskar som du vill och bygga vilka typer av kombinationer som helst. Dock hade jag kanske inte personligen byggt ett Raid5-set med både sata, ide och usb-diskar utan nöjer mig med att köra SATA i mitt Raid-5-set och köra usb för mer tillfälligt bruk.

Ett annat alternativ med denna hårdvara (skulle rekommendera 1GB minne istället dock) är ju att köra denna plattform på en Windows Home Server plattform. Även om man kan konfigurera FreeNas att agera printserver och inkludera en BitTorrentklient är det förmodligen en enklare lösning om man inte är lagd åt FreeBSD-hållet.

Om du vill testa freenas (baserat på det fantastiskt användarvänliga m0n0brandväggsprogramvaran) gör du så här:


1. Ladda ned senaste PC-imagen härifrån - Edit: Använd live-cd-distributionen högst upp, INTE embedded som jag tidigare skrivit.
http://www.freenas.o...o...s&Itemid=51
2. Bränn imagen på en cd.
3. anslut cd:n till nas:en lite tillfälligt - finns ingen anledning att ha den där efteråt...
4. ställ bios att boota från cd:n
5. Stoppa in usbminnet i din usbport, koppla ur andra diskar (är lättast, men du måste inte)
6. Låt den köra setupprogrammet
7.Välj alternativ ett två eller tre, vilket du vill för att installera på usb-minnet, normalt ettan eller tvåan om du inte är relativt insatt och vill installera free-bsd-paket i efterhand.
8. Under förutsättningar att USB-minnet är FAT-formaterat (inte FAT32) installerar den os:et på minnet. När den är klar ta ur cd-skivan ur spelaren.
9. Stäng ned, dra ur strömsladden, stoppa i diskarna, ta ur cd-r:en ur maskinen, ställ bios på boot från USB
10. Starta din nya NAS. Det är kanske lättast att ha skärm och tangetbord inkopplat första gången, men när du har satt IP (eller kollat vilken den fick via dhcp) smurfar du in på burken från din pc och sätter igång att hantera disk.
Dokumentation är kanske inte så kul, men här är allt du vill veta och lite till:
http://www.freenas.o...FreeNAS-SUG.pdf
11. Klart!

(Några tips: Använd UFS-filsystemet, avmontera alla drivar innan du rycker dem för säkerhets skull, maskinen KAN spontanboota om om du har otur, normalt går det bra... FreeNas verkar inte dra nytta av mer RAM än 128 just nu, men det kommer löpande uppdateringar och minne är billigt.)

/peo

PS. Hur får man till det under tusenlappen då?
https://www.prisjakt...92,27998,147040
Dock tycker jag att man är dum och dålig om man inte väljer ett energieffektivare nätagg.
Edit: lite olika saker, bytte minnet till "rätt" - ett ddr2 efter riktigt påpekande i denna tråd, ändrat till live-cd istället för embedded vilket var onödigt komplicerat.

Redigerat av Unregistered630be293, 08 januari 2008 - 13:43.


#2

Postad 05 december 2007 - 08:56

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Mycket matnyttig information i denna tråd men det ser inge bra ut att du tycker att folk är idioter på forumet. Har du någon aning om hur de har tänkt när det gäller nätagg?

FreeNas ser ut som ett rätt trevligt alternativ. Ska nog prova hur det fungerar innan jag får hem min verra av WHS.

#3

Postad 05 december 2007 - 09:03

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Nä, dumt att skriva idioter, fel dessutom. Ändrade det så att det mer står vad jag menade: att inte alla tänkt igenom hur ett enkelt val av utrustning faktiskt ger ett konkret sätt att spara kostnaden för produkten varje år och dessutom faktiskt påverka miljön en hel del.

Det jag egentligen menar är att jag tror att många väljer ett 500w-nätagg för att det kan vara bra att ha, det är bättre med för mycket än för lite, jag kanske behöver mer om man uppgraderar sedan eller att det låter coolt. Eller nåt.

Faktum kvarstår i alla fall att folk generellt köper nätagg som genererar mycket mer än vad deras utrustning faktiskt kräver och att få räknar in strömförbrukningen i priset på nya datorkomponenter.

Redigerat av Unregistered630be293, 05 december 2007 - 09:06.


#4

Postad 05 december 2007 - 09:28

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Dock tycker jag att man är dum och dålig om man inte väljer ett energieffektivare nätagg.

Har för mig att Antecs EW PSUer låter en hel del, själv kör jag en linux-router med sex diskar på ett

både billigare och (antagligen) tystare.

#5

Postad 05 december 2007 - 16:18

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Frollic: du är inte den frollic som bor i gbg med Malin?

När det gäller strömaggen tar jag hellre någon db högre ljud än lägre effektivitet. Tycker generellt att man skall bojkotta nätagg helt som inte redovisar effektiviteten.

Sen borde det inte råda ett motsatsförhållande mellan ljud och effektivitet - tvärt om, eftersom det fläkten skall transportera bort ju måste vara överskottsvärmen. Om ett nätagg hade 100% effektivitet borde det inte behöva kylas överhuvudtaget antar jag...

Det nätagget specar en effektivitet över 70% bara, men utan att leverera någon graf eller ytterligare siffror. Gissningsvis har det en effektivitet på mellan 50 och 60% under normaldrift.

Du har ingen wattmätare så att du kan mäta vad allt drar, skulle vara intressant och jämföra...

/peo

#6

Postad 05 december 2007 - 16:37

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Frollic: du är inte den frollic som bor i gbg med Malin?

Vet inte, är hon söt ?
Nejrå, bor i Stockholm.
Han borde dessutom byta nick, jag har använt det sen 85 eller så ;-)

Sen borde det inte råda ett motsatsförhållande mellan ljud och effektivitet - tvärt om, eftersom det fläkten skall transportera bort ju måste vara överskottsvärmen. Om ett nätagg hade 100% effektivitet borde det inte behöva kylas överhuvudtaget antar jag...

exakt, resten är ju det som blir värme, och drivning av komponenterna i PSUt ....

Du har ingen wattmätare så att du kan mäta vad allt drar, skulle vara intressant och jämföra...

Håller på att få en, återkommer i ämnet, förutsatt att jag inte glömmer bort det hela ....

#7

Postad 06 december 2007 - 14:56

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Det blev för OT, bestämde mig för att få tummen ur och starta en blogg istället så kan man få vara hur OT man vill.

Malin: Hon är i alla fall upptagen!

:)

#8

Postad 07 december 2007 - 23:49

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
FSP hade med ett nätagg i Tech Worlds test av PSU:er för några nummer sen, har för mig att det var just den modellen, där hade de mätt både det ena och andra.

En fråga, kan man i FreeNAS styra strömspar-funktioner för diskarna och kanske t.o.m. tvinga de till idle med ett kommando?

#9

Postad 10 december 2007 - 18:28

nborve
  • nborve
  • Forumräv

  • 964 inlägg
  • 0
hejsan.

Det måste väl gå att boota från usb på denna? Intel D201GLY2

Tänkte bygga mig en surfpc.
Intel D201GLY2
1gb ram
2gb USB stick
Sedan bygga ett litet eget chassi.

Men vilket nätagg skulle man behöva?

#10

Postad 10 december 2007 - 18:53

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

FSP hade med ett nätagg i Tech Worlds test av PSU:er för några nummer sen, har för mig att det var just den modellen, där hade de mätt både det ena och andra.

En fråga, kan man i FreeNAS styra strömspar-funktioner för diskarna och kanske t.o.m. tvinga de till idle med ett kommando?

Det kan du styra det med hdparm, ingår det i freeNAS, så är det inga problem

nborve: Det måste väl gå att boota från usb på denna? Intel D201GLY2

Det brukar det göra från nyare moderbord, men vill du vara säker, läs manualen ....

#11

Postad 10 december 2007 - 23:59

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Jag är fullständigt övertygad om att det går att boota från usb, skulle tro att en stor andel av dessa kort kommer att göra det...

När det gäller diskhanteringen går det att ställa en hel del som nerspinningstid i freenas, men sist jag tittade på detta (för tre månader sedan) fanns det en bugg relaterad till nerspinning och sata som kunde leda till krascher. Skall försöka kolla på hur status för det är i morgon - det är ju en rätt viktig funktion...

/peo

#12

Postad 11 december 2007 - 00:08

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

hejsan.

Det måste väl gå att boota från usb på denna? Intel D201GLY2

Tänkte bygga mig en surfpc.
Intel D201GLY2
1gb ram
2gb USB stick
Sedan bygga ett litet eget chassi.

Men vilket nätagg skulle man behöva?


Det finns en massa enklare och fläktlösa nätagg om man inte skall ha en massa disk - tex här - många finns i sverige med om man letar lite...
http://www.mini-itx.com/store/?c=10

Vi byggde för övrigt ett eget enkelt chassi med botten av lackad stålplåt och toppen av eloxerad aluminium. Blev både hyfsat snyggt och billigt. Kostade nån hundring styck när vi beställde något hundratal. Detta till en lägenhetsdator baserad på ett via epiakort. Jag vill åxå ha en egen fläktlös dator i köket! ;)

Redigerat av Unregistered630be293, 11 december 2007 - 00:09.


#13

Postad 11 december 2007 - 18:20

nborve
  • nborve
  • Forumräv

  • 964 inlägg
  • 0

hejsan.

Det måste väl gå att boota från usb på denna? Intel D201GLY2

Tänkte bygga mig en surfpc.
Intel D201GLY2
1gb ram
2gb USB stick
Sedan bygga ett litet eget chassi.

Men vilket nätagg skulle man behöva?


Det finns en massa enklare och fläktlösa nätagg om man inte skall ha en massa disk - tex här - många finns i sverige med om man letar lite...
http://www.mini-itx.com/store/?c=10

Vi byggde för övrigt ett eget enkelt chassi med botten av lackad stålplåt och toppen av eloxerad aluminium. Blev både hyfsat snyggt och billigt. Kostade nån hundring styck när vi beställde något hundratal. Detta till en lägenhetsdator baserad på ett via epiakort. Jag vill åxå ha en egen fläktlös dator i köket! :P


Tackar för all info.
Vad körde du för OS på datorn?

#14

Postad 14 december 2007 - 21:41

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Köpte ett MAPower KC3000 mini-itx chassi för en billig peng som jag tänkte peta i ett sånt här kort i. Ingen verkar dock ha det i lager, har du köpt ditt kort utomlands?

#15

Postad 15 december 2007 - 21:22

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

FSP hade med ett nätagg i Tech Worlds test av PSU:er för några nummer sen, har för mig att det var just den modellen, där hade de mätt både det ena och andra.

En fråga, kan man i FreeNAS styra strömspar-funktioner för diskarna och kanske t.o.m. tvinga de till idle med ett kommando?

Det kan du styra det med hdparm, ingår det i freeNAS, så är det inga problem

Tyvärr verkar hdparm inte finnas för FreeBSD som FreeNAS baseras på.

Däremot hittade jag ATAidle som funkar även på FreeBSD, kanske det som FreeNAS redan har med.

När det gäller diskhanteringen går det att ställa en hel del som nerspinningstid i freenas, men sist jag tittade på detta (för tre månader sedan) fanns det en bugg relaterad till nerspinning och sata som kunde leda till krascher. Skall försöka kolla på hur status för det är i morgon - det är ju en rätt viktig funktion...

/peo

Har du hittat något, har blandat PATA- och SATA-diskar och vill kunna ha alla i samma maskin om jag ska ha en filserver igen.

#16

Postad 16 december 2007 - 20:10

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Du har ingen wattmätare så att du kan mäta vad allt drar, skulle vara intressant och jämföra...

Sagt och gjort ....

125W drar min router, och då har den 6 st diskar en CD-ROM, och en inte allt för energisnål P4 s478.
Kan säga att datorn är kopplad över en UPS, så den kan i sig göra att det går åt mer ström än vad datorn engentligen förbrukar.

#17

Postad 17 december 2007 - 21:35

Unregistered831593c2
  • Unregistered831593c2
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag har också tänkt att jag skall sätta upp en hemma server och jag tänkte också använda mig av D201GLY2 som grund. Dels för att det är billigt men också för att hålla nere ljud volymen.

Jag har dock läst att man bör ha fläkt som blåser lite på cpun och southbryggan då de blir lite varma. Till detta hade jag tänkt mig en undervoltad 120mm fläkt.

Jag hade dessutom bara tänkt att använda mig av två vanliga diskar (inte raid) som jag hänger upp på något finurligt sätt så de blir så tysta så möjligt.

Som PSU hade jag tänkt mig använda ett PicoPsu 120W 14-25V.

Det enda jag inte riktigt vet är vilken låda jag skall använda. Den skall svälja 120mm fläktar, ha möjlighet till bra upphängning av hårddiskarna och inte se för taskig ut (sober design).

#18

Postad 17 december 2007 - 22:05

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Det enda jag inte riktigt vet är vilken låda jag skall använda. Den skall svälja 120mm fläktar, ha möjlighet till bra upphängning av hårddiskarna och inte se för taskig ut (sober design).

Antec Sonata III eller Antecs P180/P182.

#19

Postad 19 december 2007 - 08:46

Unregistered831593c2
  • Unregistered831593c2
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Antec Sonata III eller Antecs P180/P182.


Sonata och p180/182 är förvisso väldigt bra chassin, men ack så dyra. Jag har funderat på CoolerMatster Elite 340 från dustinhome. Det är trevligt pris på den och gratis frakt för mig (student).

#20

Postad 19 december 2007 - 09:07

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Antec Sonata III eller Antecs P180/P182.


Sonata och p180/182 är förvisso väldigt bra chassin, men ack så dyra. Jag har funderat på CoolerMatster Elite 340 från dustinhome. Det är trevligt pris på den och gratis frakt för mig (student).

Compucase gör också bra och prisvärda chassis ....

#21

Postad 19 december 2007 - 09:24

Unregistered8e0744e8
  • Unregistered8e0744e8
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Blir nog liknande setup för mig ..
Annars tänkt och ha en Amd athlon xp 2000+ , 1.5gb ram som filserver, men antar att de gamla athlon drar en del watt?

#22

Postad 19 december 2007 - 09:28

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Nu kanske jag har missat något men begreppet "NAS med Raid5 för under tusenlappen" inkluderar ingen CPU? :P

#23

Postad 19 december 2007 - 09:30

Unregistered831593c2
  • Unregistered831593c2
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Nu kanske jag har missat något men begreppet "NAS med Raid5 för under tusenlappen" inkluderar ingen CPU? :P


Det sitter en celeron fastlödd på moderkortet. :P

#24

Postad 19 december 2007 - 09:34

Unregistered831593c2
  • Unregistered831593c2
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Blir nog liknande setup för mig ..
Annars tänkt och ha en Amd athlon xp 2000+ , 1.5gb ram som filserver, men antar att de gamla athlon drar en del watt?


Hade jag kört med en AMD cpu, skulle jag ha valt en BE-2400. De är inte så strömtörstiga och borde kunna kylas på något tyst sätt. Kanske en Scythe Ninja Rev B med en lågvarvig fläkt..

Redigerat av Unregistered831593c2, 19 december 2007 - 09:39.


#25

Postad 19 december 2007 - 09:51

Unregistered8e0744e8
  • Unregistered8e0744e8
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Blir nog liknande setup för mig ..
Annars tänkt och ha en Amd athlon xp 2000+ , 1.5gb ram som filserver, men antar att de gamla athlon drar en del watt?


Hade jag kört med en AMD cpu, skulle jag ha valt en BE-2400. De är inte så strömtörstiga och borde kunna kylas på något tyst sätt. Kanske en Scythe Ninja Rev B med en lågvarvig fläkt..


jo men då måste jag ju köpa nytt moderkort, processor, minnen.
sånt har jag inte råd med för tillfället. om nån månad eller 2 kanske.

Vilka är de strömsnålaste processorerna på marknaden idag? för runt 500-1000 lappen.
Någon som vet?

#26

Postad 19 december 2007 - 12:24

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
När det gäller strömsnålaste lösningen skulle jag gissa att det är den som tråden handlar om - i alla fall om man skall ha ett moderkort & cpu för några hundralappar. Kan du komma en bit över tusenlappen skulle jag tro att vias mini-itx-lösningar är strömsnålast. Behöver man mer prestanda - exempelvis för att köra windows är det core2duo mobile-processorerna man skall använda.

Men glöm nu inte bort nätaggregaten!
Säger det igen! Nätaggregaten!


Guidelines för nätaggsinköp:
Köp aldrig ett nätagg som har en effektivitet under 80%
Köp aldrig aldrig ett nätagg som inte har specificerad effektivitet. Hittar du ett sådant till salu tycker jag du skall fråga butiken om de inte har några som helst skrupler när det gäller att sälja ut sin själ. Köper du ett sådant kan du ställa samma fråga till dig själv.

Målet skall vara ett nätagg med över 90% effektivitet och där den sammanlagda maxeffekten är några tiotals procent över den totala maxeffekten på det bygget du bygger nu. Inte på den dator du kanske kommer att ha om tio år - utan om det bygget som du bygger nu.

Puss!
:P

#27

Postad 20 december 2007 - 13:05

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Ni som funderar kring olika processorer hittar en detaljerad översikt här.

- Klicka i rullisten vid Desktop CPU comparison Guide för att titta på processorer per tillverkare...

Hittade denna länk här på forumet för något halvår sedan, men den verar uppdateras och förtjänar att läggas bland favoriterna tycker jag.
/b

#28

Postad 20 december 2007 - 18:39

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Fick mitt D201 idag, det blir en sovrums pc av den. Såg också att det nästa vecka kommer en D201GLY2A, där a:et står för active cooling. Kanske är vettigt för den som som inte behöver en helt passiv burk.

Har byggt ihop allt i ett MaPower KC3000 mini-itx chassi som jag fick tag i billigt, enda mecket var att fixa en 4pins 12v då chassit saknade den.

Ska prova med Vista Home Premium först och nergraderar till XP MCE om det blir för segt.

#29

Postad 20 december 2007 - 23:04

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Fick mitt D201 idag, det blir en sovrums pc av den. Såg också att det nästa vecka kommer en D201GLY2A, där a:et står för active cooling. Kanske är vettigt för den som som inte behöver en helt passiv burk.


Härligt, återkom med testbesked... Jag fick aldrig beställt något kort, får väl göra det nu istället helt enkelt...

Var tvungen att surfa runt för att kolla varför Intel är så dumma så att man tillför en fläkt. Det visade sig att klockfrekvensen på den enheten är något högre (1,3ghz istället för 1,2ghz) och förmodligen hänger det ihop med att man är rädd för att den inte klarar värmeutvecklingen. För mig är det en no-brainer i alla fall, fläktlöst är givet.

/peo

#30

Postad 21 december 2007 - 08:49

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Jag har problem med fläkten som ingick till chassit, den går inte igång och därför stängdes burken av på grund av överhettning igår. I värsta fall får jag dremla upp ett hål i sidan och sätta in en 40mm fläkt.

#31

Postad 23 december 2007 - 13:01

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
intressant bygge... Men borde det inte vara ett DDR2 minne till detta kort isället för DDR som det är länkat till i första inlägget?

Enligt specen så skall det vara DDR2 och då får man ju 1Gb för samma peng som 256Mb DDR... :(


Redigerat av Matsen, 23 december 2007 - 14:03.


#32

Postad 23 december 2007 - 16:24

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Det stämmer att det ska vara DD2, kör själv ett KVR667D2N5, men det går bra med lägre hastighet också.

#33

Postad 23 december 2007 - 17:23

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

  • 647 inlägg
  • 0
Enligt manualen och intels sida så skall det vara ddr2 400mhz, 533mhz, 667mhz då skall 667mhz minnerna köras i 533mhz.

Support for DDR2 667 MHz, DDR2 533 MHz and DDR2 400 MHz DIMMs (DDR 667 MHz validated to run at 533 MHz only)


//Niklas

Redigerat av Unregistered36431, 23 december 2007 - 17:25.


#34

Postad 23 december 2007 - 17:34

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Trillade in på tråden "NAS... för under tusenlappen.. eller kanske WHS"

Först och främst så är det helt olika tekniker, Drive Extender vs Free Nas mjukvaruraid. Knappast jämförbart.
För det andra går inte WHS på en maskin som specats, och för det tredje så kanske subjekt skulle varit nått helt annat :-) typ "billig NAS som är stor som en dator"

/m

Redigerat av maxxess, 23 december 2007 - 17:36.


#35

Postad 23 december 2007 - 19:30

roger_w
  • roger_w
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Hejsan!

Någon som kör freenas? Går det att expandera raiden utan att bygga en helt ny?

/Roger

#36

Postad 24 december 2007 - 00:03

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

Trillade in på tråden "NAS... för under tusenlappen.. eller kanske WHS"

Först och främst så är det helt olika tekniker, Drive Extender vs Free Nas mjukvaruraid. Knappast jämförbart.
För det andra går inte WHS på en maskin som specats, och för det tredje så kanske subjekt skulle varit nått helt annat :-) typ "billig NAS som är stor som en dator"

/m


Nu ska du inte vara så petig... :)

Att den blev stor som en dator beror ju på att valet av chassi blev ett billigt miditower - vill man så kan man ju välja ett snyggt litet chassi. Tex detta:



Fast då tapapr man ju lite av fördelen som det stora chassit har med att kunna ha många interna diskar...

Jag har länge velat ha en NAS men har inte velat lägga ut de 2-3000 som en bra NAS kostar som man kan ha ett par diskar i. Detta blir ju ett väldigt bra alternativ med i princip oändliga möjligheter om man trycker in Windows home server - inte många vanliga NAS:ar som har grafikkort och ljudkort... :)

#37

Postad 24 december 2007 - 06:20

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Jag provkörde FreeNAS för ett tag sedan och vad jag kunde se då fanns det inga bra möjligheter att sätta filrättigheter. Då jag har ftp med rättigheter på mappnivå för olika användare passade det inte alls bra.

Är det fixat numera? Eller missförstod jag något, även om jag faktiskt läste manualen för en gångs skull... hehe

/m

#38

Postad 25 december 2007 - 23:07

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

för det tredje så kanske subjekt skulle varit nått helt annat :-) typ "billig NAS som är stor som en dator"

/m


Finns det något specad storlek på NAS? :)

Då det står RAID-5 så får man ju anta att det ska rymmas minst 3 hårddiskar...

Redigerat av qahwa, 25 december 2007 - 23:08.


#39

Postad 26 december 2007 - 07:13

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Finns det något specad storlek på NAS? :)

Då det står RAID-5 så får man ju anta att det ska rymmas minst 3 hårddiskar...


Nej "storleken har ingen betydelse" :-) och i andra trådar så har jag konsekvent dissat massa färdiga, kompakta, lösningar (pga dålig prestanda/högt pris) och hävdat att man bygger en server själv som är billigare och snabbare. Så tipsen i denna tråd är inte alls fel...

WHS med sin drive extender har lätt marknadens coolaste lösning just nu och jag snöade väl in lite på att WHS stod i subjektet :D

/m -- vill ha drive extender men inte WHS till min burk..

#40

Postad 26 december 2007 - 12:20

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Finns det något specad storlek på NAS? :)

Då det står RAID-5 så får man ju anta att det ska rymmas minst 3 hårddiskar...


Nej "storleken har ingen betydelse" :-) och i andra trådar så har jag konsekvent dissat massa färdiga, kompakta, lösningar (pga dålig prestanda/högt pris) och hävdat att man bygger en server själv som är billigare och snabbare. Så tipsen i denna tråd är inte alls fel...

WHS med sin drive extender har lätt marknadens coolaste lösning just nu och jag snöade väl in lite på att WHS stod i subjektet :D

/m -- vill ha drive extender men inte WHS till min burk..


De funderar på att bygga in drive extender i andra produkter, men i bloggen skrev de att det är mycket lättare i en så avgränsad produkt som server os. Fördelarna hos WHS överväger nackdelarna för mig och jag är otroligt nöjd, jag har faktiskt inte brytt mig om att installera den skarpa versionen än (kör på RC-1 sedan den kom i våras) och det går urstabilt.

#41

Postad 26 december 2007 - 14:25

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
I den version av freenas jag kör går det inte på något enkelt sätt att expandera raidsettet, vilket ju egentligen är något man absolut vill ha.
När det gäller minnet var det fel (och slarvigt) av mig och är nu korrigerat.
När det gäller whs vet jag inte hur du menar att det inte är möjligt att jämföra ett raid5-set med Drive Extender, men du får gärna berätta. Att det inte är en identisk lösning är ju klart, men de är ju ändå jämförbara med plus och minus på båda håll?

När det gäller utseendet på ett NAS tycker ju i alla fall jag att det måste vara den minst kritiska boxen att ha hemma ur ett utseendeperspektiv. Jag tänker i alla fall inte ha den stående framme i vardagsrummet, den är på väg ned till källaren där jag kan ha nytta av lite spillvärme och där det inte gör något om diskarna skramlar lite. TP-kabel är billigt, har spikat den under kanten på träfasaden runt huset ned till hörnet i källaren... Övervägde egentligen vinden, men det blir för varmt där på sommaren.

För övrigt köpte jag en WHS-licens innan jul, funderar på om jag inte skulle installera och leka lite. Får se hur det blir ikväll!

/peo

#42

Postad 26 december 2007 - 15:45

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

När det gäller whs vet jag inte hur du menar att det inte är möjligt att jämföra ett raid5-set med Drive Extender, men du får gärna berätta. Att det inte är en identisk lösning är ju klart, men de är ju ändå jämförbara med plus och minus på båda håll?


RAID-5 vs drive extender i WHS är som att jämföra äpplen och päron :) En bra beskrivning finns på http://download.micr...ve_Extender.pdf

De enda minus jag kan se med drive extender är ju att man inte får nån hastighetsökning samt att data inte nödvändigtvis blir redundant i samma sekund som den lagras.
Fördelar är att man kan använda precis alla slags diskar i diskpoolen, både externa via USB/FW i helt olika storlekar.
Enbart utvalda mappar behöver vara feltoleranta (=dubbellagras) och för den som har flera datorer så blir det aldrig dubellagring då servern bara lagrar en identisk fil en gång (ev. feltolerans tillkommer)

Jag har googlat som en tokig efter fristående drive extender till min 2003:a men utan resultat. Typiskt, när M$ uppfinner nått unikt och superläckert. :-\ Inte finns tekniken i RC1 av 2008 heller.. Hade det inte varit för att WHS verkar vara begränsad om man som jag kör ftp/IIS/ssh/RDP/mail så hade jag köpt WHS snabbare än en MAC-användare säger "Leoparduppgradering" *s*

Alltså, om du har en WHS-licens och minne i burken så varför hålla på och harva med Freenas? :-)
/m

#43

Postad 26 december 2007 - 19:14

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

RAID-5 vs drive extender i WHS är som att jämföra äpplen och päron :) En bra beskrivning finns på http://download.micr...ve_Extender.pdf


Klart att det är att jämföra äpplen och päron, men det går ändå att jämföra frukt.

Det jag hade varit mest intresserad att läsa om - alltså huruvida Microsoft klarar av att hantera paritetsinformation som kan användas för att återskapa data vid en diskkrasch är mer effektivt än vad ett raid5-set är - i mitt fall används ju en av sex diskar som paritet, alltså knappt 17% av diskytan.

Om jag stoppar in dessa i en WHS så kan jag visserligen välja vad jag vill har paritet på men med "kostnaden" av 17% tar jag gärna att all min data (och information :D ) är lagrad. Exakt hur stor del åtgår till paritetsinformation i WHS?

Sen tror jag att det är mer än minne som krävs för att köra WHS på min hårdvara, men jag skall testa! :D
Har också letat efter kompatibilitetslistor vad som krävs, men har inte hittat mycket. Får testa helt enkelt...

/peo

#44

Postad 26 december 2007 - 21:20

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
WHS tar 100% mer utrymme för de foldrar man väljer att kopiera. WHS sätt att hantera diskar är sannerligen olika bananer om vi nu pratar frukt :-)

Om en disk failar i din array så blir det lite jobbigt, för du måste hitta en disk minst så stor som den minsta i din array och sen bygga om (sänker vilken modern datamaskin som hels -- jag har testat...). I WHS pluggar man bara in en ny disk så replikeras data.

Till skillnad från RAID så kan man med drive extender välja foldrar som skall replikeras, vilken disk det hamnar på behöver man inte bekymra sig om.

/m -- värst vad jag skriver som sitter med server 2003 och 12 diskar...

#45

Postad 27 december 2007 - 00:27

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Många worddokument blir det på 12 diskar. Gissar att du inte skulle använda funktionerna för dubblera speciellt mycket av ditt material om du plötsligt skulle behöva dubblera antalet diskar...

Å andra sidan misstänker jag att den största delen av det som tar upp utrymme kanske egentligen finns tillgängligt på nätet om det skulle försvinna och ser man det ur det perspektivet är det nog en liten andel som behöver skyddas från diskkrash...

jaja, har beställt nya grejjer, måste ju testa lite i alla fall...

/peo

#46

Postad 27 december 2007 - 08:25

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Själv har jag en dvd-share som inte använder folder-duplicating för, arbetsfiler är duplicerade, musik och inspelningar som jag inte vill vara utan. Det absolut största fördelen med WHS är att det är så otroligt enkelt att online-expandera diskpoolen, något som är betydligt svårare (och dyrare) med RAID-5.

#47

Postad 31 december 2007 - 14:41

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

De enda minus jag kan se med drive extender är ju att man inte får nån hastighetsökning samt att data inte nödvändigtvis blir redundant i samma sekund som den lagras.


RAID-5 ger ju en hastighetsförämring vid skrivning samt även för läsning vid en ev. diskkrash.

Om en disk failar i din array så blir det lite jobbigt, för du måste hitta en disk minst så stor som den minsta i din array och sen bygga om (sänker vilken modern datamaskin som hels -- jag har testat...).

Beror väl på RAID-kontrollern... men för majoriteten av hemanvändare stämmer det. :)

Ps.
Kanske bäst att skriva att jag inte är ute efter att hacka på dig, du verkar kunna detta. :lol:
Tänkte bara förtydliga lite.

Redigerat av qahwa, 31 december 2007 - 14:42.


#48

Postad 31 december 2007 - 17:55

crasheti
  • crasheti
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Helt klart en hel del tänkvärt här, ska fundera lite på detta...

------------
Me for President

Redigerat av crasheti, 01 januari 2008 - 17:01.


#49

Postad 01 januari 2008 - 01:42

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Jag kanske snurrade till tråden lite väl mkt.. sorry.

Alltså RAID5 är inte fel i hemmalösning, och prestanda vid skrivning blir alltid bättre än till en enda disk iom striping. Även läsning med en riktigt fet controller bör tom. spöa RAID0 om man har bra kontroller och en 4-5-6 diskar :-)

Dock så tar rebuild (när en disk går sönder och man behöver en rätt så exakt likvärdig disk) väldigt lång tid. Jag har gjort detta ett antal ggr på rätt feta servers med controller som är riktigt bra (hotswap, rebuild direkt, controllern kostar som en bra dator till föräldrarna). Skillnaden på ens hemmaserver är att det inte går via hotswap, inget bud kommer med disk inom 4h och det tar BRA med tid när man väl fått hem rätt typ av disk/storlek.

Jag byggde om på min workstation då sögs det 50% av min Quadcore(!) på 2.4 ghz under precis hela arbetsdagen för att bygga om en 1 Tb array (3x500gb med max 200 gb utnyttjat). <japp, senaste BIOS, senaste Intel Matrix och eftersom nästa disk lade sig inom en månad fick jag göra om proceduren så jag är säker, det tog orimlig (arbets)tid :-)

Jag snabbgooglade på "rebuild raid 5 time" och första träff var: http://h20000.www2.h...4/c00419664.pdf

Låt mig tillägga så fort går det INTE på din hemmaserver med RAID5 inbyggt i BIOS... Det går inte i närheten så snabbt på en fet server med SAS-diskar och hotswap heller som gör I/O under tiden. Bytte nyligen på en ESX som gör en del I/O, över 4 timmar för att bygga om en 146 gb SAS i en array av 3.

Tekniken i RAID5 är inte alls fel, den används ju normalt när man bygger arrayer i SAN men inte ens där bygger man dem för stora utan gör flera arrayer som LUNen får löpa över sedan.

Peoe har gett ett klockrent exempel på hur man bygger en NAS som är bättre/flexiblare/billigare än alla färdigförpackade lösningar. Jag är med på allt (utom kanske Freenas som saknar funktioner för rättigheter i filsystemet??).

WHS och DE kanske blir en annan tråd så att alla bra tips inte försvinner i datafloden här :-)

Gott nytt!

/m

Redigerat av maxxess, 01 januari 2008 - 01:45.


#50

Postad 01 januari 2008 - 22:03

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Alltså RAID5 är inte fel i hemmalösning, och prestanda vid skrivning blir alltid bättre än till en enda disk iom striping. Även läsning med en riktigt fet controller bör tom. spöa RAID0 om man har bra kontroller och en 4-5-6 diskar :-)

Jag tror inte någon bygger en NAS baserad på ett moderkort utan gigabitinterface om man inte är prestandagalning. I min värld är ett hemmaNAS där diskprestanda spelar roll någon stans mellan ointressant och svår överdöd.

Dock så tar rebuild (när en disk går sönder och man behöver en rätt så exakt likvärdig disk) väldigt lång tid. Jag har gjort detta ett antal ggr på rätt feta servers med controller som är riktigt bra (hotswap, rebuild direkt, controllern kostar som en bra dator till föräldrarna). Skillnaden på ens hemmaserver är att det inte går via hotswap, inget bud kommer med disk inom 4h och det tar BRA med tid när man väl fått hem rätt typ av disk/storlek.

Jag byggde om på min workstation då sögs det 50% av min Quadcore(!) på 2.4 ghz under precis hela arbetsdagen för att bygga om en 1 Tb array (3x500gb med max 200 gb utnyttjat). <japp, senaste BIOS, senaste Intel Matrix och eftersom nästa disk lade sig inom en månad fick jag göra om proceduren så jag är säker, det tog orimlig (arbets)tid :-)

Jag snabbgooglade på "rebuild raid 5 time" och första träff var: http://h20000.www2.h...4/c00419664.pdf

Låt mig tillägga så fort går det INTE på din hemmaserver med RAID5 inbyggt i BIOS... Det går inte i närheten så snabbt på en fet server med SAS-diskar och hotswap heller som gör I/O under tiden. Bytte nyligen på en ESX som gör en del I/O, över 4 timmar för att bygga om en 146 gb SAS i en array av 3.

Tekniken i RAID5 är inte alls fel, den används ju normalt när man bygger arrayer i SAN men inte ens där bygger man dem för stora utan gör flera arrayer som LUNen får löpa över sedan.


Diskrebuildtid i ett raid5-set i hemmamiljö är i min värld endast intressant av ett enda skäl: för att det skall hinna upp i normalstatus innan nästa disk dör. Jag tror att de allra flesta kör softraid på freenas (annars försvinner kanske en del av vitsen) Det gör att det enda som krävs för att bygga tillbaka ditt set till normalstatus efter en fallerad disk är att stoppa i valfri disk av samma eller större storlek. Det brukar sällan vara svårt att få tag på större diskar när det gått lite tid...

Diskproblemet hänger ihop med de (för övrigt sinnesjukt dyra) kontrollerkorten som kräver identisk disk för rebuild.

Så för att sammanfatta mina åsikter i frågan:

1. Jag tror att man har ett hemmanas i första hand för att lagra eget material lite säkrare än vad man normalt har på en dator. Krav: speglad disk eller raid5.
2. I andra hand skall man kunna lagra stora mängder data som inte behöver sparas till eftervärden billigt. JBOD räcker.
3. Maskinen skall stå på jämt och skall därmed ha så låg strömförbrukning som möjligt.
4. Prestanda skall vara tillräcklig för att kunna streama HD-material, men det krävs egentligen inte mer än så, utom vid några enstaka tillfällen per år och då får man vänta.
5. Maskinen bör man kunna placera någon stans där man inte ser eller hör den om det finns ett sådant ställe hemma.

Att lägga pengar på dyra kontrollerkort, strömkrävande cpu:er som kräver fläktar och eldar för kråkorna får någon annan göra.

Tiddelidoo och gott nytt år!
/peo

(Edit: Några små fula stavfel)

Redigerat av Unregistered630be293, 01 januari 2008 - 22:07.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.