Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ombyggnation av vardagsrum

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 December 2007 - 12:38

Kokosnöt
  • Kokosnöt
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hejsan allihopa,

Först och främst tänkte jag börja med att presentera mig då detta är mitt första inägg här på forumet. Jag har hängt med i en del trådar men aldrig kommit mig till att skriva något, mest beroende på brist av kunskap. Mitt namn är i alla fall Jesper och jag är 21 år gammal, jag bor i Östersund och har nyligen köpt en lägenhet. Jag har alltid tyckt om det här med musik och film och har idag ett par QLN Artech 6 som jag tycker är väldigt välspelande och prisvärda. Högtalarna drivs i dagsläget med en Harman Kardon AVR-140.. Allt som allt inklusive kablage så fick jag betala 6500:- i januari 2007, helt ok i pris enligt mig. Nu har dock suget efter värre grejer ökat och efter ett ekonomiskt påskjut har jag bestämt mig för att arbeta igenom min plan.

I alla fall, vidare till vad tråden egentligen handlar om; renovering och ombyggnad av vardagsrummet. I dagsläget har jag ett relativt stort vardagsrum med tanke på att jag bor i en tvåa på strax under 60 kvm. Vardagsrummet är 7.2x3.5 meter, cirka 25 kvm alltså. Tanken är att bygga en skiljevägg för att få till ett mer symmetriskt rum som är lite lättare att få till bra ljud i samt även att kunna använda vardagsrummet fullt ut. I dagsläget så står alla grejer utplacerade lite huller om buller och ger inte alls någon bra känsla.

Min tanke är att det ska se ut ungefär som skissen här nere... Jag vill bygga en skiljevägg för att dela av vardagsrummet, i den större delen av vardagsrummet är det tänkt att jag ska upp med en projektor samt en bioduk som kompletering till den 32" LCD-TV jag har. Jag har inte bestämt mig för om det blir en motordriven duk eller en målad MDF-skiva. Utöver de två högtalare jag har vill jag köpa till högtalare så att det blir surround. Jag har tittat på QLN Artech 5S som surroundhögtalare och Artech 5C som centerhögtalare.

Som projektor har jag tänkt mig en Panasonic Panasonic PT-AX200 eller Sony VPL-AW15.. Lite kritik på dessa vore kul att höra. Har provtittat på Sonyn på hifibutiken och blev positivt överraskad över hur pass bra bilden är, hur står den sig mot Panasonicen? Bättre, sämre? Blir det för stort med 90" på cirka tre meter?

Här ser ni en grov skiss på hur det är tänkt att det ska bli, tv-bänken är två meter bred och är tänkt att ska vara 50cm djup. Skiljeväggen har jag inte riktigt bestämt mig för hur jag ska bygga, antingen så bygger jag de båda väggsnuttarna var för sig och reglar samt fäster i golvet eller köper färdiga lister från www.tmboard.se där man bara behöver fästa väggskivorna i själva listen. Det är dock ganska dyrt, endast väggarna går på 1000:- styck samt listerna på cirka 300 styck:- Det är alltså klart mer ekonomiskt att bygga en egen vägg, kräver dock lite mer arbete. Om det är det någon som har erfarenhet av att bygga innerväggar så skicka ett PM eller skriv i tråden.
Postad bild

En skiss på tv-bänken, byggtips mottages gärna. Vilket material lämpar sig bäst att bygga med?
Postad bild

Tips och tricks samt olika idéer mottages med stor tacksamhet. Tror förresten att jag har satt världsrekord i längsta förstapost med detta inlägg. ;)

Mvh,
Jesper

Redigerat av Kokosnöt, 04 December 2007 - 13:36.

Postad 05 December 2007 - 04:25

Unregisteredc5deee9f
  • Unregisteredc5deee9f
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
angående tv-bänken så tror jag 3st vita bestå överhyllor med en ekskiva ovanpå skulle bli rätt likt det du ritat upp, sök på bestå här på forumet.

Postad 06 December 2007 - 12:53

Kokosnöt
  • Kokosnöt
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tack för tipset, ska titta på det.

Nu har jag bestämt mig, har beställt AX-200:an från Webhallen tillsammans med en Xbox 360.. Då jag har redan har en 360 kommer jag att sälja den jag får med i köpet för att få projektorn lite billigare.

Projektorn lär dyka upp i mitten av nästa vecka, då blir det till att bygga ett väggfäste och införskaffa en duk. Någon som har tips på dukar?

Mvh,
Jesper

Postad 07 December 2007 - 23:23

Kokosnöt
  • Kokosnöt
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Nu har jag även beställt kompleterande högtalare så att jag får mitt surroundsystem.. Blir ett par Artech 5S som sateliter samt Artech 5C som center, jag har på grund av kostnadsfrågor valt att fortsätta med mitt QLN-system.. Jag bor trots allt i en lägenhet och tror inte att några speciellt värre doningar är något som mina grannar skulle uppskatta.

Jag fortsätter i samma färg som tidigare, dvs valnöt. Fel färg på bilderna..

Duken har tillvisare blivit en ekonomivariant, 995:- från fyndbörsen. Tanken är att efter jul handla en vettig och motordriven duk.

Väggfästet till projektorn har jag börjat skissa på, bild på detta kommer under morgondagen.. :)

Mvh,
Jesper

Redigerat av Kokosnöt, 07 December 2007 - 23:32.

Postad 11 December 2007 - 22:48

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Välkommen till forumet. Kul dessutom med fler folk i Östersunds trakterna.

Har inte tid just nu att ge alltför mkt tips men generellt sett ser det bra ut. Tänk på att försöka lösa så du kan stänga in filmdelen för det är tråkigt att försöka få till kanalseparation och ljudtryck till musik/film om du har ett stort valv/öppning i sidan av filmrummet.

Allmänt får du utgå efter sweetspot, mörkläggning, designkompromisser och inte minst budget. Hör av dig om du behöver mer handgripligen hjälp. Alltid kul att lära känna folk i ens hemtrakter(speciellt jag som är ny här)

MVH Lorant

Postad 12 December 2007 - 07:28

Kokosnöt
  • Kokosnöt
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Välkommen till forumet. Kul dessutom med fler folk i Östersunds trakterna.

Har inte tid just nu att ge alltför mkt tips men generellt sett ser det bra ut. Tänk på att försöka lösa så du kan stänga in filmdelen för det är tråkigt att försöka få till kanalseparation och ljudtryck till musik/film om du har ett stort valv/öppning i sidan av filmrummet.

Allmänt får du utgå efter sweetspot, mörkläggning, designkompromisser och inte minst budget. Hör av dig om du behöver mer handgripligen hjälp. Alltid kul att lära känna folk i ens hemtrakter(speciellt jag som är ny här)

MVH Lorant

Tack så mycket! Hur kommer det sig att du har flyttat till Östersund då?

Jag är fortfarande väldigt kluven till hur jag ska göra rumsindelningen, jag vill inte bygga en hel vägg med tanke på att jag någon gång kanske vill sälja lägenheten och en ny köpare kan avskräckas av att behöva plocka ner en vägg. Dessutom är det inte direkt snällt mot parkettgolvet att bygga fast en vägg, vi får se vad som händer. Det finns fortfarande möjligheter att komma på en helt ny lösning.

Det här med designkompromisser har jag redan fått erfara. Ursprungsidén var att samla all utrustning framme vid en egenbyggd tv-bänk men efter att ha tittat över ekonomin så blev det en liten annorlunda lösning. En hylla byggd av fyra st hyllplan samt gängstänger som ska få agera maskinpark. Bygget tog cirka en timme att genomföra och kostade mig allt som allt 350kr, en väldigt prisvärd lösning.

https://www.minhembi...c_id=200825.jpg
Möbel som får agera maskinpark, byggkostnad 350kr.

Duken blev tillsvidare en budgetvariant, jag har verkligen inte kunnat bestämma mig för vilken duk jag vill ha, samt vilken storlek jag tror passar så jag beställde en andrahandssorterad duk från fyndbörsen på 90". Priset landade inklusive frakt på 1200kr vilket känns helt ok, på det här sättet får jag möjlighet att testa hur storleken känns i förhållande till mitt vardagsrum.

Och som slutkläm vill jag bara säga att de här dagarna från och med att jag beställde projektorn har varit bland de längsta i mitt liv. Jag är en sån person där jag vill allt ska gå jättefort och helst fungera direkt, jag ser dock fram emot att få pyssla med det här framöver då det är en väldigt personlig sak att hålla på med. Sen när man är klar och nöjd(blir man någonsin det?) kan man luta sig tillbaka i soffan och njuta av en bra film.

Postad 12 December 2007 - 16:39

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Försök åtminstone att spärra av filmdelen med tungt tyg, finns enkla tyger på både tygcenter och pontus eriksson. Kostar en slant men förhöjer mycket genom att du kan optimera ljudet mot sweetspot mycket bättre än om du har öppet i sidan av ljudbilden.

Du kan ju ha din maskinpark i hörnet vid soffan på den hyllan du byggt. Underlättar din kabeldragning iaf och oftast snyggare och billigare att dra högtalarkabeln fram än alla bildkablar bak till projektorn.

Duk är så pass individuellt efter rum, projektor, smak etc men generellt sett ska man inte snåla på den delen av filmupplevelsen. Börja med duken du köpt så får du se var du hamnar, rullduk har ju sina nackdelar men är i gengäld oslagbara designmässigt.

MVH Lorant

Postad 12 December 2007 - 18:17

Kokosnöt
  • Kokosnöt
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tjenare,

Hyllan byggde jag efter att ha bestämt mig för att köra en maskinpark nere vid soffan. Det blir förhoppningsvis en bra lösning som du säger, hyllan står nedan nere i hörnet och är för stunden belastad med 360 och reciever. Projektorn och duken är försenad pga. posten, trist som fan. De skulle ha kommit idag egentligen men de har fastnat i det eviga hålet, Ånge.

Det blir ett par riktigt spännande dagar nu framöver, allt nytt som kommer och ska monteras. Hämtade ut surround- och centerhögtalare idag. Saknar fortfarnade fästen och kablar men det handlar jag samtidigt som projektorn kommer.

Bilder kommer givetvis på alla steg efter vägen.

Mvh,
Jesper

Redigerat av Kokosnöt, 12 December 2007 - 18:17.

Postad 12 December 2007 - 18:39

Unregistered8f70b8cb
  • Unregistered8f70b8cb
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Känner helt klart igen mig i det här.
Var väl ungefär i din ålder när jag höll på som värst.
Det bästa rådet jag kan ge dig är att skynda långsamt och inte göra något halvfärdigt.

Lycka till.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.