Först och främst tänkte jag börja med att presentera mig då detta är mitt första inägg här på forumet. Jag har hängt med i en del trådar men aldrig kommit mig till att skriva något, mest beroende på brist av kunskap. Mitt namn är i alla fall Jesper och jag är 21 år gammal, jag bor i Östersund och har nyligen köpt en lägenhet. Jag har alltid tyckt om det här med musik och film och har idag ett par QLN Artech 6 som jag tycker är väldigt välspelande och prisvärda. Högtalarna drivs i dagsläget med en Harman Kardon AVR-140.. Allt som allt inklusive kablage så fick jag betala 6500:- i januari 2007, helt ok i pris enligt mig. Nu har dock suget efter värre grejer ökat och efter ett ekonomiskt påskjut har jag bestämt mig för att arbeta igenom min plan.
I alla fall, vidare till vad tråden egentligen handlar om; renovering och ombyggnad av vardagsrummet. I dagsläget har jag ett relativt stort vardagsrum med tanke på att jag bor i en tvåa på strax under 60 kvm. Vardagsrummet är 7.2x3.5 meter, cirka 25 kvm alltså. Tanken är att bygga en skiljevägg för att få till ett mer symmetriskt rum som är lite lättare att få till bra ljud i samt även att kunna använda vardagsrummet fullt ut. I dagsläget så står alla grejer utplacerade lite huller om buller och ger inte alls någon bra känsla.
Min tanke är att det ska se ut ungefär som skissen här nere... Jag vill bygga en skiljevägg för att dela av vardagsrummet, i den större delen av vardagsrummet är det tänkt att jag ska upp med en projektor samt en bioduk som kompletering till den 32" LCD-TV jag har. Jag har inte bestämt mig för om det blir en motordriven duk eller en målad MDF-skiva. Utöver de två högtalare jag har vill jag köpa till högtalare så att det blir surround. Jag har tittat på QLN Artech 5S som surroundhögtalare och Artech 5C som centerhögtalare.
Som projektor har jag tänkt mig en Panasonic Panasonic PT-AX200 eller Sony VPL-AW15.. Lite kritik på dessa vore kul att höra. Har provtittat på Sonyn på hifibutiken och blev positivt överraskad över hur pass bra bilden är, hur står den sig mot Panasonicen? Bättre, sämre? Blir det för stort med 90" på cirka tre meter?
Här ser ni en grov skiss på hur det är tänkt att det ska bli, tv-bänken är två meter bred och är tänkt att ska vara 50cm djup. Skiljeväggen har jag inte riktigt bestämt mig för hur jag ska bygga, antingen så bygger jag de båda väggsnuttarna var för sig och reglar samt fäster i golvet eller köper färdiga lister från www.tmboard.se där man bara behöver fästa väggskivorna i själva listen. Det är dock ganska dyrt, endast väggarna går på 1000:- styck samt listerna på cirka 300 styck:- Det är alltså klart mer ekonomiskt att bygga en egen vägg, kräver dock lite mer arbete. Om det är det någon som har erfarenhet av att bygga innerväggar så skicka ett PM eller skriv i tråden.

En skiss på tv-bänken, byggtips mottages gärna. Vilket material lämpar sig bäst att bygga med?

Tips och tricks samt olika idéer mottages med stor tacksamhet. Tror förresten att jag har satt världsrekord i längsta förstapost med detta inlägg.
Mvh,
Jesper
Redigerat av Kokosnöt, 04 December 2007 - 13:36.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9 bilder
7 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?