Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stativare B&W, KEF, Infinity....?!?!?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 December 2007 - 13:08

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Hejsan alla!

Har blivit sugen på nya högtalare igan... *suck* Aldrig blir man nöjd!
Bestämt mig för stativare i 0-5000,- klassen.

Har tittat och lyssnat på bl.a.

-Infinity Beta serien: Riktigt imponerande ljud för sitt låga pris!
-B&W DM600 s4 serien: Blev inte alls imponerad. Kanske hade för höga förväntningar, eller så hade butiken dålig akustik.
-KEF iQ3: Inte alls dåligt. Mjuk och följsan, men försäljaren struntade i att demonstrera högtalarna och började sälja nån jäkla stärkare istället för 39-papp! ;)
-KEF Cresta: Även dom imponerande ljud, bra bas, rappa och detaljerade små rackare för väldigt lite pengar.
EDIT: -XTZ: Har fått bra kritik! Hur står dom sig mot dom övriga i fältet? Tungdrivna???
Snyggaste av dom tycker jag helt klart B&W och KEF iQ är by far!!!

Vad krävs för stärkare till dessa högtalare? Nu har jag en Yamaha RX-V459 som jag köpte just för att Yaman är rätt kraftfull även långt ner i produktsortimentet. Däremot tycker jag att den går rätt varmt.

Någon som har nå bra tipps? Bör jag uppgradera förstärkaren i samma veva eller kan jag köra på det jag har ett tag innan jag går upp några snäpp, eller kommer det att låta dåligt?
Är just nu mest kåt på KEF iQ3, men är centern så sjukt dyr, smma gäller förståss B&W.
Infinityn är tvärtom så sjukt fula, men låter ruskigt bra. KEF Kresta är om än fulare, men har mycket bättre bas.
Hjälp vilken djungel man hamnat i!

Redigerat av _Lucifer_, 04 December 2007 - 13:17.

Postad 04 December 2007 - 15:59

Unregistered44389
  • Unregistered44389
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Finns det en stativare från B&W som heter 600 S4?? Eller menar du kanske 685? ;)

Postad 04 December 2007 - 16:18

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Finns det en stativare från B&W som heter 600 S4?? Eller menar du kanske 685? ;)

Precis... 685:an provlyssnade jag, den hör till 600 s4 serien.

Postad 04 December 2007 - 16:21

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
Monitor Audio RS-1 ?

Jag köpte precis Audiovector Mi1 för 5990:- (demo). Visserligen en tusing över din budget, men steget från RS-1 var värt det enligt mig.

Fast jag gillade 685, så vi kanske inte har riktigt samma smak. Att jag valde bort den beror på att RS-1 var roligare att lyssna på till fler musikstilar. Sen dök AV upp då...

Postad 04 December 2007 - 16:35

R1 Uffe
  • R1 Uffe
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
Audiovector K1 Super bör du väl slänga ett öga/öra på oxå tycker jag

Postad 04 December 2007 - 19:33

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Audiovector Ki1 såg inte så dum ut, men då är ju priset också högt. Dom verkar dock än mer trögdrivna än B&W om man kollar specen... eller har jag fel? Är lite HiFi-novis ;)
Monitor Audio RS-1, hade dom tom inne där jag var och provlyssnade, men dom var för kåt att sälja en massa annat skit, så så värst mycket provlysning blev det ju inte.

Postad 04 December 2007 - 23:09

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
RS-1 har funnits i några år och mängder av fakta om RS-serien finns på forumet.

Jag tyckte att RS-1 var väldigt roliga, men samtidigt väldigt fina i sin framtoning. Dom passar utmärkt till lite poppig och svängig musik.

Sen att dom är bland det snyggaste upp till 10000 man kan köpa gör inte saken sämre

Postad 05 December 2007 - 12:44

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Var det i senaste numret av Hifi & Musik tror jag...där hamnade RS-1 rätt dåligt till i testet där B&W Vann och Jamo kom långt sist. Dom testade dock tre stativare och tre golvare för ca: 5000,-

Postad 05 December 2007 - 12:50

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0

Var det i senaste numret av Hifi & Musik tror jag...där hamnade RS-1 rätt dåligt till i testet där B&W Vann och Jamo kom långt sist. Dom testade dock tre stativare och tre golvare för ca: 5000,-

Vad andra öron hör behöver inte vara lag för dig

Postad 05 December 2007 - 15:00

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Vad andra öron hör behöver inte vara lag för dig

Nä.. så sant så sant! :mellow:
Tror att jag får inrikta mig på beg-marknaden eller gå ner i pris om jag ska bygga på med ett helt 5.1 system!
Det blidde ju himlars dyrt det här... och tanten lär väl bli svår att övertyga om man ska lägga hela semesterkassan på nya högtalare. Dom är ju lagom imponerade av nya högtalare! ;)

Men då känns det som att det kan vara svårt att toppa mina Dynavoice, för finliret ligger ju nästan i den lite dyrare klassen.
;) vad jobbigt det här var!

Postad 05 December 2007 - 15:12

Gelan
  • Gelan
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Ett litet wild-card är Audio Pro Black Pearl V2. Kostar ca 3K och har fått mkt fin kritik.
Värt att spana in. Hamnar på ca 9K för hela paketet (5.1).

Redigerat av Gelan, 05 December 2007 - 15:16.

Postad 05 December 2007 - 16:14

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>_Lucifer_

Hehe, hur många gånger ska jag behöva säga det, kolla upp Elac 203.2 hos Hifikit för 5200:- (ord 7000:-) ;)

Du kan ju se omdömena om den här bland oss som äger den på forumet. Om en bra diskantåtergivning är viktigt för dig, är Elac 203.2 ett bra val för dig, sicken banddiskant alltså !

https://www.prisjakt...ukt.php?o=16695

:mellow:

Redigerat av Graziano, 05 December 2007 - 16:15.

Postad 05 December 2007 - 16:23

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

>>>_Lucifer_

Hehe, hur många gånger ska jag behöva säga det, kolla upp Elac 203.2 hos Hifikit för 5200:- (ord 7000:-) ;)

Du kan ju se omdömena om den här bland oss som äger den på forumet. Om en bra diskantåtergivning är viktigt för dig, är Elac 203.2 ett bra val för dig, sicken banddiskant alltså !

https://www.prisjakt...ukt.php?o=16695

:mellow:

Verkar inte alls dumma... Dom är nog verkligen ett allternativ!
Vad krävs för att driva dom?
Inkl. en center så är man direkt uppe över 10'! Så vi får väl se hir det här går nu...

Postad 06 December 2007 - 00:08

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>_Lucifer_

Visst förtjänar Elac bra elektronik. Jag kör min Marantz cd 17MKii KI för 17 000:- och en Arcam A80 till dem och de funkar kanon. Visst hade jag önskat lite mer kraft, som t.e.x min våta dröm Hegel H200 :wub: , men det beror ju på vad man har för krav, eller hur :) Om inte annat så är ju Elac något att växa med :)

Postad 06 December 2007 - 08:51

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Graziano

Frågan är ju hur dom låter med det jag har. Troligtvis kommer man ju uppgradera bitvis i sin oändliga strävan att bli nöjd. Men en äkta audiofil lär man aldrig bli. Man har för många olika intressen som slukar sin beskörda del av del lilla inkomst man har! :)

Men av att bara läsa recensioner och specarna på Elac så blir man VÄÄÄLDIGT sugen. :)
Som det ser ut nu så lutar det åt Kef iQ3 som jag hittat begagnat till ett hyfsat pris. Men inget är klart ännu.

Hur ser ni på baksateliter i ett 5.1 system?
Nu är jag ju främst ute efter ett skönt "musikljud" Men jag använder anläggningen till 75% bio!
Kommer man bli väldigt störd av att ha bakhögtalare med helt annan karaktär??? Eller kommer man inte märka det så mycket då dom inte används så himla mycket?
Har märkt att "riktiga" surroundhögtalare kostar en hel del, men har aldrig riktigt förstått det fullt ut. Troligen för att man aldrig lyssnat på en fullfjädrad surroundanläggning!? :wub:

Postad 06 December 2007 - 16:22

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

EDIT: -XTZ: Har fått bra kritik! Hur står dom sig mot dom övriga i fältet? Tungdrivna???

Jag har bara testat XTZas 93or, men jag skulle nog hävda att din stärk är i klenaste laget.

Vad krävs för stärkare till dessa högtalare? Nu har jag en Yamaha RX-V459 som jag köpte just för att Yaman är rätt kraftfull även långt ner i produktsortimentet. Däremot tycker jag att den går rätt varmt.

Jag tycker inte Yamaha är särskilt kraftig. Så fort det är lite svårare last ger de sig. Av de högtalare jag hört i den klass du kikar på tycker jag de flesta har en hel del att hämta av en bättre stärk. :)

Postad 06 December 2007 - 16:37

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Jag tycker inte Yamaha är särskilt kraftig. Så fort det är lite svårare last ger de sig. Av de högtalare jag hört i den klass du kikar på tycker jag de flesta har en hel del att hämta av en bättre stärk. :)

Okej...se där.. Jag började nästan ana det efter att ha läst igenom ett par trådar.
Läste just ett test där just Infinity Beta 10, som jag blev så imponerad av, smiskade gatan med Kef iQ3... medans andra hyllar Kef.

Bättre reciever blir nog av att köpa i framtiden, men mest troligt ingen för 30' - 40' som han så gärna ville pracka på mig senast jag var in och skulle provlyssna :)

Postad 07 December 2007 - 13:11

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Appropå förstärkare så har jag botat runt lite i HiFi djungeln och fastnat för Marantz!
Skulle en Marantz SR5001/5002 fungera bra för mig med tanke på mitt val av högtalartyp?
Har inte så stor erfarenhet av Marantz. Var tidigare inne på H/K ett tagg, men eftersom det kryllar av trasiga H/K i annonser så känns det inte som nå kvallitetsprodukter...eller är det bara en ren tillfällighet?

Postad 07 December 2007 - 14:24

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
Jag kör med Marantz 5002, innan 4600.

Kan inte va mer nöjd helt enkelt. Mina AV Mi1 låter riktigt trevlig

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.