Försenade Möbler
40 svar till detta ämne
Postad 05 December 2007 - 12:39
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Postad 05 December 2007 - 17:00
Unregistered592cec63
-
Unregistered592cec63
-
Forumräv
-
-
744 inlägg
Då borde du kunna kräva prisavdrag.
Postad 05 December 2007 - 21:01
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Ok, det löste sig ganska bra efter att jag ringt upp butikschefen. De ger mig 10% rabatt samt kör hem butiksexemplaret som jag får låna fram till min blir levererad.
Men man blir bra sur iaf.
Postad 07 December 2007 - 09:31
Dave R
-
Dave R
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
Ja, måste säga att jag har väldigt dåliga erfarenheter av Mio. De är dyra till att börja med, men har ju fina möbler. Köpte en sängpanel för 6000 kr för nåt år sedan. Skillnaden mellan IKEA och Mio anser jag ska vara att man får möblerna någorlunda monterade men icke. Jag var t.o.m. tvungen att använda borrmaskin för att sätta ihop grejerna, inte så roligt att borra i faner som spricker och fläks upp men det blev ganska bra. Sedan var några av skruvarna som följde för korta, inga problem tänkte jag och åkte tillbaka till Mio för att få byta till nya. Men de kunde inte hjälpa mig utan hänvisade mig till en järnaffär!! Inte nog med att man måste montera skiten själv utan man måste dessutom fixa rätt skruvar till det. Att nåt liknande skulle inträffa med en IKEA-möbel är otänkbart, och om det skulle hända så skulle ju de själva hjälpa mig, men på 3 ggr så dyra Mio ska man visst finna sig i det. Har dessutom hört otaliga historier från kollegor, släkt och vänner om möbler med flera månaders lev. tid och när grejerna äntligen kommer så är det något fel. Fel färg, fel ben, fel tillbehör etc. etc.
Men på något konstigt sätt så verkar folk fortsätta handla på Mio.
Redigerat av Dave R, 07 December 2007 - 09:32.
Postad 07 December 2007 - 16:53
Unregistered98487d2a
-
Unregistered98487d2a
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag har också fått vänta ruggigt länge (2 månader) på ett soffbord. När väl soffbordet skulle skruvas ihop så passade inte vissa delar. Köksstolarna fick vi vänta i 5 veckor på...
Numera handlar jag inte på Mio.
Postad 07 December 2007 - 18:53
Stenlund
-
Stenlund
-
Användare
-
-
191 inlägg
Jag har bara bra erfarenheter av mio. Köpt säng, köksbord och en byrå där. Aldrig några problem med leveranserna...
Postad 07 December 2007 - 19:35
Haddirajan
-
Haddirajan
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
MOTALA. Publicerad kl 07:28, 04 dec 2007
Mio Möbler i Motala försattes i konkurs
Musikgrossisten i Motala AB som tills nu drivit Mio Möbler försattes i går i konkurs på egen begäran av ägaren ****** ******.
Mio centralt hade tidigare begärt att Miobutiken i Motala som drivits på franchisebasis skulle försättas i konkurs.
Postad 07 December 2007 - 19:43
nurfen
-
nurfen
-
Veteran
-
-
2031 inlägg
Eftersom Mio-butikerna ofta är franchisebutiker så är det extremt intressant att veta vilka affärer där folk har fått dålig service och sjuka leveranstider med fel delar, som ovan, och var det faktiskt gått smärtfritt.
Jag spanar mycket på Mio just för att de har världens skönaste soffa - Hollywood XL. Den skulle jag kunna vänta länge på  Men det är nog det enda i deras sortiment som intresserar mig.
Redigerat av nurfen, 07 December 2007 - 19:44.
Postad 07 December 2007 - 19:45
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2791 inlägg
Har aldrig haft strul med dem, en bokhylla blev försenad men då fick jag prisavdrag (en viss % för varje försenad vecka).
Postad 11 December 2007 - 15:56
Unregistered80df396f
-
Unregistered80df396f
-
Användare
-
-
121 inlägg
Mio i Uppsala har varit försenade med åtskilliga veckor på bland annat en soffa och en säng.
Och i princip så har jag väl ingenting emot en försening så länge butiken är ärlig om att grejorna kan komma att dröja! Men Mio Uppsala verkar ha som motto att mörka eventuella förseningar tills ursprungligt leveransdatum är passerat.
Deras oförmåga att kommunicera har ställt till det för oss då vi var tvugna att sälja vår gamla säng innan vi kunde få in den nya. Vi fick tillbringa 2 veckor på en ###### luftmadrass innan vi fick den nya sängen. Dessutom så har dom inte lyckats leverera alla madrasser heller. När sen den saknade madrassen slutligen kom så hade dom smutsat ned och haft hål på den. Fast då var jag så trött på eländet så jag godtog 500kr i kompensation (på en säng på 20.000kr) bara för att få ett slut på eländet.
Enda nackdelen var att kompensationen var i form av ett presentkort. Så nu måste jag dit och handla en gång till  *blä*
Postad 11 December 2007 - 16:23
Unregistered457e76fb
-
Unregistered457e76fb
-
Användare
-
-
151 inlägg
För cirka 2 år sen beställde jag en soffa från Mio barkarby. Leveranstiden var 6 veckor. När ingen soffa hade kommit efter 6 veckor hörde jag av mig och fick beskedet att soffan inte ens var beställd. Jag fick göra en ombeställning och vänta ytterligare 6 veckor på att få soffan, som visserligen kom, men med fel armstöd och ben. Sex veckors väntan igen och soffan som jag hade beställt befann sig slutligen i vardagsrummet. 18 veckors leveranstid på en soffjävel är långt ifrån okej. Detta var som sagt Mio i barkarby.
Postad 11 December 2007 - 17:55
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Helt klart har man rätt att kräva prisavdrag eller kompensation vid förseningar.
När jag beställde dotterns skrivbord från Jysk så fanns det ett kvar på Jysk i Mora. Lade en beställning på det och betalade. Skulle dyka upp onsdagen veckan efter. På onsdagen ringer dom och säger att det av misstag blivit sålt. Nästa leverans skulle komma in på fredagen. Då erbjöd dom mig att komma förbi affären nån dag så skulle dom kompensera mig. Det gjorde jag och fick välja en vara för mellan 200 och 300. Till saken hör att skrivbordet bara kostade 800:-
Det är så det ska gå till! Då behåller man kunder.
Postad 13 December 2007 - 18:13
mikael_81
-
mikael_81
-
Användare
-
-
197 inlägg
Eftersom Mio-butikerna ofta är franchisebutiker så är det extremt intressant att veta vilka affärer där folk har fått dålig service och sjuka leveranstider med fel delar, som ovan, och var det faktiskt gått smärtfritt.
Jag spanar mycket på Mio just för att de har världens skönaste soffa - Hollywood XL. Den skulle jag kunna vänta länge på Men det är nog det enda i deras sortiment som intresserar mig.
Fick idag reda på att min soffa hollywood XL blivit försenad, nästa vecka lovade dom att den skulle dyka upp. Vi får se hur det går. Fick soffan till halva priset när dom körde en kampanj äver helgen för några veckor sen. Inget kul att vänta, men i detta fallet är det värt det.
Postad 16 December 2007 - 21:15
Unregistereda8151b01
-
Unregistereda8151b01
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Jag har beställt en Monza soffa från Mio i Eskilstuna och det blir till att vänta ordentligt länge.
Beställde vecka 40 och det skulle ta ca 5 veckor, vilket kändes som ganska normalt.
Vecka 45 ringde jag och undrade vart den tagit vägen, då fick jag veta att fabriken hade lite "problem".
Nytt leverans datum vecka 50, sedan kommer en ny bekräftelse med posten som flyttat fram leveransen igen till vecka 52.
Nu återstår det att se om jag kommer få den i år, jag vill ha den typen av lite smalare soffa men har inte hittat någon liknande i en annan butik. Så det känns inte som något alternativ att byta, nu får jag gratis hemleverans och 10% rabatt.
Alltid något men jag kommer inte att handla på Mio något mer.
Letar nog hellre en extra gång i andra butiker.
Redigerat av Unregistereda8151b01, 16 December 2007 - 21:18.
Postad 17 December 2007 - 18:58
Unregisteredb8bb5cfd
-
Unregisteredb8bb5cfd
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
När alla varit så negativa kan jag säga att när jag beställde en soffa och en tvbänk så kunde vi hämta sakerna helgen efter vi beställde dem eller om det var 2 helger. Så jag kan inte klaga.
Postad 17 December 2007 - 20:15
carlr
-
carlr
-
Användare
-
-
184 inlägg
Jag hade en rolig erfarenhet av Mio's förträffliga leveranser för några år sen när jag skulle köpa nytt vardagsrumsbord. Beställde i butiken och fick veta att leveranstiden skulle vara 6 veckor, t.o.m vilken dag jag skulle kunna hämta bordet (de fick tydligen sina leveranser på tisdagar). Super tyckte jag med raka besked! Veckorna gick och tidigare nämnda tisdag kom utan att jag fått något besked men jag chansade och åkte till butiken. Väl där (efter viss väntetid) fick jag prata med en säljare och frågade om min "garanterade" leverans. Döm om min förvåning när säljaren upplyser mig om att bordet i fråga inte klarade något kvalitetskrav och således utgått ur Mio's sortiment....  ....
Kunde inte någon bemödat sig att informera mig om det när det kom till kännedom inom Mio? Konklusion:
1. Varför marknadsföra en möbel innan den är provad / godkänd? (Bordet fanns med i ordinare katalogen..)
2. I eventuella system måste man väl ha någon koppling mellan objekt och eventuella ordrar?
3. Hur kan man "undvika" / alternativt "missa" att informera kunden? De hade trots allt några veckor på sig.
Det var bara att glatt beställa ett annat bord än det jag ville ha. Beställde jag det på Mio? Nej...
Redigerat av carlr, 17 December 2007 - 20:16.
Postad 17 December 2007 - 23:07
Unregistered32555851
-
Unregistered32555851
-
Beroende
-
-
1030 inlägg
Oj, nu kommer då inte jag vilja beställa något från mio. När jag köpte mina 2 soffor på Ikea hade jag kollat innan med de så att klädseln fanns i lager, ringde och dubbelkollade. När jag väl kom dit så visade det sig att en klädsel inte fanns i lager (inte där den skulle ligga) blev lite besviken men var inte så mycket att göra så åkte hemmåt igen. (bor i Eskilstuna, åkte till Ikea Västerås) när jag kommit en bit på väg hem ringer Ikea upp mig och säger att de har hittat klädseln och frågar om jag kan vill vända och hämta den, hade inte kommit så jättelångt så tog nästa rondell och på väg tillbaka till Ikea. Går in i butiken och när jag kommer till soffavdelningen så kommer det och möter upp mig. De ber så hemst mkt om ursäkt fast det inte är de som gjort fel utan de som arbetar på lagret, som kompensation får jag ersättning för bensin hela resan samt 2 kuponger så jag och sambon får äta i deras resturang.
Säga vad man vill om Ikea, vissa vägrar handla där för det är för billigt medans jag tycker det är bland de bättre affärerna som existerar. Bra kvalité på mycket samt grymt bra priser. Mio, Em-nöbler och alla de affärerna skulle kunna ha samma priser om de hade samma omsättning och höga tillverkning. Min soffgrupp kostade ca 10 000:- en 2 och 3 sits soffa och en fotpall med avtagbar och tvättbar klädsel. Inte setat i någon soffgrupp för det priset som är lika skön. Sen om man inte gillar färgen på min soffgrupp det är en annan sak, går att få tag i mkt andra färger själv gillar jag den för den sticker ut lite från mängden =)
Postad 18 December 2007 - 12:26
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
För cirka 2 år sen beställde jag en soffa från Mio barkarby. Leveranstiden var 6 veckor. När ingen soffa hade kommit efter 6 veckor hörde jag av mig och fick beskedet att soffan inte ens var beställd. Jag fick göra en ombeställning och vänta ytterligare 6 veckor på att få soffan, som visserligen kom, men med fel armstöd och ben. Sex veckors väntan igen och soffan som jag hade beställt befann sig slutligen i vardagsrummet. 18 veckors leveranstid på en soffjävel är långt ifrån okej. Detta var som sagt Mio i barkarby.
Det var från Mio i Barkaby som jag hade beställt fotöljen.... Men som sagt nu står butiksexemplaret hemma å vi får 10% rabatt så det blev väl bra tillslut.
Postad 30 January 2008 - 07:38
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Fast nu kommer en liten update....
För 1 1/2 vecka sedan beställde vi ett vitrinskåp som enligt säljaren fanns på centrallagret och skulle komma till butik inom 2 veckor. Vi passade oxå på å fråga om när fotöljen kunde tänkas dyka upp. Säljaren svarade "i början på februari".
Igår fick jag ett SMS som sa att min order dykt upp. Glad i hågen ringde jag upp för att boka in hemtransport av vad jag trodde var skåpet. (Fotöljen skulle ju komma i februari) Säljaren som svarar i telefon säger att nej det är stolen som kommit. Jaha men då väntar jag på att hämta den eftersom skåpet skulle komma denna vecka sa jag. Då var han tyst en stund å sa sedan att det ser lite sämre ut med skåpet, det kommer i Mars....  Då blir jag milt sagt irriterad.....
Nåväl, jag lyckas behärska mig och vi kommer överens om att jag får 1000kr i presentkort om jag fixar så lånefotöljen kommer till butik samt hämtar min egna nya fotölj. (Det var överenskommet med butikschefen att de skulle fixa allt med budfirma men ingen tid passade eftersom de var tvugna att köra tillbaks lånefotöljen)
Helt ok, sa jag å påpekade att jag ville ha skåpet hemkört som kompensation för den förseningen.
Man hörde hur han skruvade på sig men sa sen att han fick väl fixa det.
Bra, jag åker till butiken med lånefotöljen för att hämta min egna.
45 minuter senare har vi betalt fotöljen. Nej, det var ingen kö, de visste inte hur deras nya datasystem funkade...
Nu är jag lite mer irriterad och vill som sista grej få dem att skriva in att skåpet skall hemlevereras som kompensation för förseningen.
MEN de vill de inte göra eftersom de i kassan hävdar att det inte är försenat ännu.
(det är ju inte försenat ännu eftersom det inte kommit.... enligt dem. Mn jag ville bara ha en not inskriven om att det är överenskommit ifal det blir föresenat)
VA????? Det var ju vad säljaren sa till mig i telefon innan jag åkte till butiken.
Jag frågar var han är och stormar till hans dator. (jag fattar om han blev reserverad för nu var jag ännu lite mer irriterad)
Jag öppnar med att fråga om det är han som är XXXXX. Hans första mening till mig blir då:
-Nu räcker det, du står ju här å ljuger mig rätt upp i ansiktet!
Va????
Ja, vi står å munhuggs ett tag tills jag var tvungen att åka men jag tror att han förstod att jag var irriterad och att det var den ursprunglige säljaren som upplyst mig om att skåpet skulle komma om 2 veckor som gjort fel. Skåpet var nog slutsålt och att lagersaldot var felaktigt. MEN det skall ju inte drabba mig som kund.
Jaja, nu känns det bättre när jag spyt lite galla och platschefen skulle ringa mig för att reda ut storyn idag.
- Slutsats; Om ni ser en blond kille, 1.80 lång inne på Mio i Barkaby. Säg till honom att han inte borde handla där för det blir bara fel.
Edit: Efter ett samtal från XXXXX ovan som bad om ursäkt och erbjöd mig fri hemkörning av det försenade skåpet så kan jag tänka mig att handla på MIO igen. Dock inte i Barkaby eftersom allt jag köpt där har blivit försenat. Kan ju va jag som har otur eller så är det bara den butiken som inte lyckas riktigt.
Fast det är lite tråkigt att vänta på skåpet i 8 veckor när man förväntat sig 2 veckors leverans..... jaja tålamod!
Redigerat av Unregistered8c00bd99, 30 January 2008 - 12:07.
Postad 30 January 2008 - 11:17
Folköl dunka-dunka
-
Folköl dunka-dunka
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Har hängt på Mio Kristianstad och även handlat där, proffsig service (av den längre flinande säljaren, inte den svettige bilhandlartypen). Jag kan inte svara på hur de är med postorder.
Postad 30 January 2008 - 17:18
Unregisteredcb3b3aed
-
Unregisteredcb3b3aed
-
Användare
-
-
165 inlägg
Köpte mitt soffbord på Mio i Uppsala. Var tre veckors leveranstid på det, skulle få ett SMS när det kom in. Efter 4,5 veckor fick jag ett SMS att soffbordet fanns. När jag skulle hämta ut det var det 2 paket. Frågade om det inte skulle var 3, eftersom bordet bestod av ben, en undre glasskiva och en övre skiva. Nä, det där är allt fick jag veta. Packade in i bilen och åkte hem, för att upptäcka att den övre skivan inte var med. Åkte tillbaka, dom letade på lagret, hittade inget. Fick beställa en ny bordsskiva, bara 4 veckors leveranstid... Fick den hemkörd som kompensation...
Redigerat av Unregisteredcb3b3aed, 30 January 2008 - 17:19.
Postad 11 May 2008 - 14:38
RickardV
-
RickardV
-
Rookie
-
1 inlägg
Inte ovanligt att möbler blir försenade. Jobbar själv med möbler och kan konstatera att 90% av kunderna har en problem fri beställning, men mystiskt nog är det svårt att få bukt med leveransproblem.
Postad 11 May 2008 - 15:47
tomtefiluren
-
tomtefiluren
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Jag tycker det är en klar minuspoäng att de flesta möbler måste beställas med allt från 2-6 veckors leveranstid.
Ibland kan det bli så man väljer alternativ nr 2 istället bara för att den finns i lager.
Man vill ju ha prylarna snarast möjligt.
Postad 11 May 2008 - 17:06
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
har handlat nuvarande möblemanget på Mio i Hallonbergen. Fungerat någotsånär förrutom lite skiftningar i leveranstiden. Beställde en soffa och soffbord som skulle ta typ 6 veckor. Några veckor senare beställde jag ett matbord som visade sig komma tidigare. Dock hade de missat att skicka med klädseln till stolarna, men det var lagervara så det var bara att åka ut och hämta. Soffbordet dök också upp tidigare än väntat, så jag lyckades få alla sakerna på bara två leveranser. Enda felet jag har kunnat hitta på sakerna är att en av infästningarna i stenskivan på soffbordet sitter lite snett så att skruven inte blir helt försänkt i underredet. Någor irriterande med tanke på att man gärna har fötterna på en hylla. Men besväret att byta och riskera att få en skiva man inte är nöjd med i övrigt tycker jag inte är värt det.
Allt som allt, någon/några veckor i försening tycker jag är rätt ok så länge sakerna håller bra kvalité, och jämfört med mycket av ikeas saker så finns det en hel del solida alternativ hos Mio. Ikea är billigt, och jag har inte varit med om att saker saknas. Dessutom så bygger ju hela deras ide på att sakerna finns i lager. Men saken är den att deras ide också bygger på att det ska vara billigt och ok. Men det är sällan riktigt solida saker. Men så kostar det ju som det gör också. Men det finns mycket på ikea som fungerar utmärkt.
Postad 11 May 2008 - 17:24
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
har handlat nuvarande möblemanget på Mio i Hallonbergen. Fungerat någotsånär förrutom lite skiftningar i leveranstiden. Beställde en soffa och soffbord som skulle ta typ 6 veckor. Några veckor senare beställde jag ett matbord som visade sig komma tidigare. Dock hade de missat att skicka med klädseln till stolarna, men det var lagervara så det var bara att åka ut och hämta. Soffbordet dök också upp tidigare än väntat, så jag lyckades få alla sakerna på bara två leveranser. Enda felet jag har kunnat hitta på sakerna är att en av infästningarna i stenskivan på soffbordet sitter lite snett så att skruven inte blir helt försänkt i underredet. Någor irriterande med tanke på att man gärna har fötterna på en hylla. Men besväret att byta och riskera att få en skiva man inte är nöjd med i övrigt tycker jag inte är värt det.
Allt som allt, någon/några veckor i försening tycker jag är rätt ok så länge sakerna håller bra kvalité, och jämfört med mycket av ikeas saker så finns det en hel del solida alternativ hos Mio. Ikea är billigt, och jag har inte varit med om att saker saknas. Dessutom så bygger ju hela deras ide på att sakerna finns i lager. Men saken är den att deras ide också bygger på att det ska vara billigt och ok. Men det är sällan riktigt solida saker. Men så kostar det ju som det gör också. Men det finns mycket på ikea som fungerar utmärkt.
Kan ju säga att många möbler som mio med fler säljer skulle inte gå igenom IKEAS kvalitets krav och tester ..
Postad 11 May 2008 - 17:28
tomtefiluren
-
tomtefiluren
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Kan ju säga att många möbler som mio med fler säljer skulle inte gå igenom IKEAS kvalitets krav och tester ..
Är det Herr Kamprad som är här under cover?
Postad 12 May 2008 - 01:30
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Vilka då, vore intressant att höra mer av dina erfarenheter. Jag har varit runt rätt mycket på ett antal olika ställen när jag letade efter mitt nuvarande möblemang nämligen. Sen kan man ju säga att mitt soffbord hade antagligen inte gjort det pga av det felande skruvhålet, t.ex. Men jag har inte hittat något soffbord sånär som på det felet som är i närheten på Ikea, både design och stadighet. Det är ju stor skillnd på vad man tittar efter, och framförallt hur man kvalitetssäkrar en tillverkningslinje. Det är lixsom lite skillnad i filosofi bakom det hela. Jag hade gärna köpt mer ikea om de faktiskt haft prylar som jag tyckte var snygga och fungerande. Men just soffbord tycker jag de inte har något som helst vettigt av. Bokhyllor och sängar fungerar utmärkt dock och klart över förväntan med tanke på priserna. Det som jag kan tycka är lite trist är bristen på solitt trä och den alltid närvarande fanéren och folio-ytorna. Design, ja, det beror på vad man kollar på. Mattor har de rätt bra om inom vissa typer. När jag byter köker misstänker jag att det lär bli en hel del Ikea med i bilden. Annars blir det så sablans mycket pengar att plöja ner.
Redigerat av Damocles, 12 May 2008 - 01:30.
Postad 12 May 2008 - 16:49
firechild
-
firechild
-
Rookie
-
7 inlägg
När jag byter köker misstänker jag att det lär bli en hel del Ikea med i bilden. Annars blir det så sablans mycket pengar att plöja ner.
Ang. Mio och deras kvalitet så tycker jag att den har varit bristfällig när man tittat på grejerna de har i butik, stolar etc. har verkat väldigt vingliga osv. Kan måhända hänga ihop med monteringen men ändå, är det nånstans man skall inte slarva med sådant så är det i butiken. Köket spelar ingen större roll varifrån du köper det, det mesta är ändå tillverkat i samma fabrik, iaf när det gäller stommarna. Vet inte hurpass korrekt detta är men enligt en bekant som jobbar med att just sälja kök påstår att allt kommer från samma fabrik, oavsett om det står Marbodal, Epoq eller Ikea. Kan tas med en gnutta salt detta men ja, när jag kikade runt på kök så kändes det iaf som om stommarna var väldigt, väldigt lika.
Postad 12 May 2008 - 21:03
congolasse
-
congolasse
-
Användare
-
-
248 inlägg
Har bekanta som fick vänta 10 eller 12 veckor på ett bord från Mio i Barkarby, när bordet väl kom var det ett ekbord istället för ett vitt. Frun i huset ringer upp Mio som svarade att det är ganska snyggt med ek................. Gissa om NN vart bindtokig. Dom fick ett vitt bord efter ytterligare en tid
Postad 15 May 2008 - 12:44
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Köket spelar ingen större roll varifrån du köper det, det mesta är ändå tillverkat i samma fabrik, iaf när det gäller stommarna. Vet inte hurpass korrekt detta är men enligt en bekant som jobbar med att just sälja kök påstår att allt kommer från samma fabrik, oavsett om det står Marbodal, Epoq eller Ikea. Kan tas med en gnutta salt detta men ja, när jag kikade runt på kök så kändes det iaf som om stommarna var väldigt, väldigt lika.
Att de tillverkas i samma fabrik och därmed är av samma kvalitet måste vara ett av de sämsta argument som finns, ändå hör man det ständigt på olika håll. Vad är det som säger att toleranser och kvalitetskrav är samma över alla produktionslinjer i en fabrik? Vad är det som säger att samma material används till alla produkter? etc.
Postad 06 August 2008 - 00:37
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Den bistra sanningen är att IKEA krossar allt motstånd i Sverige. Bättre priser, bättre kvalité, en kundservice som de andra bara kan drömma om och dessutom 3 månaders öppet köp utan minsta tjafs. Av dessa skäl är IKEA alltid mitt förstahands val oavsett om jag handlar till mig själv eller till mitt företag, och jag handlar bara hos någon annan när jag inte kan hitta det jag söker på IKEA. Att dom sen dessutom är billigare är mer en extra bonus, skulle nog handla av IKEA även om de inte var det.
Jag har köpt mkt möbler genom åren, även hos andra, och har vid det här laget fått skriftliga ursäkter från VDarna på alla de större svenska möbelhandlarna, som Mio, EM och Svenska Hem. Liksom stadiga ekonomiska kompensationer för alla fel och brister.
Det är iaf mina erfarenheter och åsikter.
/pJ
Postad 06 August 2008 - 00:43
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1866 inlägg
Det tråkiga är ju bara att det man köper på IKEA har var och varannan svensk hemma i bostaden. Dessutom är det mesta skitfult. Porslin och sånt går ju utmärkt att handla där men större möbler som soffor och sängar går bort direkt.
Redigerat av belzebubb, 06 August 2008 - 00:49.
Postad 06 August 2008 - 08:55
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Sängarna tycker jag är bra så länge man inte ska verkligen slå på stort med höj/sänk-bar och en tempurmadrass på toppen. Tycker de är helt ok. Det jag har störst problem med på vissa typer av möbler är att det är så mycket faner. Matbordet från Mio är solid EK. Soffbordet ek + stenskiva. Har inte hittat saker som kommer i närheten av dessa på Ikea. Addra saker som sängbotten från ikea, är kanon. Delar av köket är solitt trä, och där har jag inga problem att handla på Ikea.
Postad 06 August 2008 - 09:37
jls_
-
jls_
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
Jag fick vänta ett par extra månader på min soffa jag beställde, men de sa dom till om bara någon vecka efter att jag beställt så de va rätt ok. Drygt som fan när de inte kommer när man sagt från början då man kanske kollat lite mer efter något annat om man visste från dag 1.
Postad 06 August 2008 - 12:03
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Att de tillverkas i samma fabrik och därmed är av samma kvalitet måste vara ett av de sämsta argument som finns, ändå hör man det ständigt på olika håll.
Vad är det som säger att toleranser och kvalitetskrav är samma över alla produktionslinjer i en fabrik? Vad är det som säger att samma material används till alla produkter? etc.
Ja du vet inte vad du jobbar med men när vi tillverkar saker så inte fan ändrar vi på toleranser och kvalitets krav till olika kunder . Inte fan resoneras det att nu tillverkar vi till ikea så nu kan vi göra ett sämre jobb med sämre borrade och måttsatta hål .. ett exempel bara Den bistra sanningen är att IKEA krossar allt motstånd i Sverige. Bättre priser, bättre kvalité, en kundservice som de andra bara kan drömma om och dessutom 3 månaders öppet köp utan minsta tjafs. Av dessa skäl är IKEA alltid mitt förstahands val oavsett om jag handlar till mig själv eller till mitt företag, och jag handlar bara hos någon annan när jag inte kan hitta det jag söker på IKEA. Att dom sen dessutom är billigare är mer en extra bonus, skulle nog handla av IKEA även om de inte var det.
Jag har köpt mkt möbler genom åren, även hos andra, och har vid det här laget fått skriftliga ursäkter från VDarna på alla de större svenska möbelhandlarna, som Mio, EM och Svenska Hem. Liksom stadiga ekonomiska kompensationer för alla fel och brister.
Det är iaf mina erfarenheter och åsikter.
/pJ
Håller med i det mesta enda som jag inte gillar med ikea är att dom inte har massivt trä men det kommer nog ..
Postad 06 August 2008 - 12:45
Unregistered1374
-
Unregistered1374
-
Användare
-
-
137 inlägg
IKEA är grymt, sen att det finns massor av sajter med IKEA "hacks" där man får tips på hur man själv kan göra om/kombinera ikeamöbler gör det ju desto roligare.
Rolig anekdot, det första jag ser när jag tittar ut genom flygplansfönstret när jag landar i NY är en stor IKEA skylt, snacka om att det kändes fel
Postad 08 August 2008 - 14:59
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Sängarna tycker jag är bra så länge man inte ska verkligen slå på stort med höj/sänk-bar och en tempurmadrass på toppen. Tycker de är helt ok. Det jag har störst problem med på vissa typer av möbler är att det är så mycket faner. Matbordet från Mio är solid EK. Soffbordet ek + stenskiva. Har inte hittat saker som kommer i närheten av dessa på Ikea. Addra saker som sängbotten från ikea, är kanon. Delar av köket är solitt trä, och där har jag inga problem att handla på Ikea.
Kan inte riktigt hålla med om att möblerna på IKEA så så fula som andra säger, tycker det är ganska jämförbart med de flesta andra möbelhandlare. Däremot är det nog så att IKEA har mindre saker i material som beskrivs som "äkta", men det tror jag har mycket att göra med att IKEA alltid satsat på funktionella möbler med så låga priser som möjligt, och t.ex. massivt trä är ju inte funktionellt bättre än spånplattor och sånt. Faktum är väl att det ofta är sämre, men det har så klart en annan känsla och så än sånt som beskrivs som fusk, vilket det ju eg inte är iom att man klart och tydligt talar om vad de består av. Gissningsvis kommer massiva material, och möblerna som görs av det, bli dyrare och dyrare i framtiden i takt med att råvarupriserna stiget. Kuriosa, pratade med en person som brukade jobba med inredning av offentliga platser och han sa att dom numera hellre tog än lädersoffa från IKEA än någon dyrare från någon annan, och det var inte av budgetskäl utan hållbarhetsskäl. Sen finns det så klart mkt hos IKEA som är skräp också, eller kanske snarare, man får vad man betalar  /pJ
Postad 10 August 2008 - 16:19
jls_
-
jls_
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
Ja du vet inte vad du jobbar med men när vi tillverkar saker så inte fan ändrar vi på toleranser och kvalitets krav till olika kunder . Inte fan resoneras det att nu tillverkar vi till ikea så nu kan vi göra ett sämre jobb med sämre borrade och måttsatta hål .. ett exempel bara
Dock kan de vara så att när man tillverkar en produkt och alla inte är innom toleransen för kund A så kanske den duger bra åt kund B, händer ganska ofta där jag jobbar att man kanske får en "annan" produkt som kan säljas till någon annan som inte har samma höga krav. Är man leverantör till IKEA är man nog väldigt mån om att fortsätta vara de, tror de är ganska stor affär för de som är leverantörer. (kanske inte den mest vinstgivande men förmodligen stor volym)
Postad 10 August 2008 - 21:42
tomtefiluren
-
tomtefiluren
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Jag har handlat av mio ett par gånger nu senaste månaderna.
Och dom är rena raketen jämfört med dom andra jag beställt möbler av.
Postad 10 August 2008 - 22:20
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Det tråkiga är ju bara att det man köper på IKEA har var och varannan svensk hemma i bostaden. Dessutom är det mesta skitfult. Porslin och sånt går ju utmärkt att handla där men större möbler som soffor och sängar går bort direkt.
Gillar inte hela Ikea skiten, dyngmöbler, mest fula är väl deras möbler de satt stora hjul på möblerna som man har i lagerlokaler för att inte prata om hur dåligt skiten håller. Sen som du säger så har ju varenda svenne ikea grejor hemma idag. Köper själv det mesta på Mio eftersom de håller en mycket högre kvalite till samma pris som Ikea.
Postad 11 August 2008 - 09:31
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Gillar inte hela Ikea skiten, dyngmöbler, mest fula är väl deras möbler de satt stora hjul på möblerna som man har i lagerlokaler för att inte prata om hur dåligt skiten håller.
Sen som du säger så har ju varenda svenne ikea grejor hemma idag.
Köper själv det mesta på Mio eftersom de håller en mycket högre kvalite till samma pris som Ikea.
Tråden handlar väl om att möbelaffärer har problem att leverera beställda möbler i tid, och säga vad man vill om Ikea men när det gäller kundservice så ligger de i topp. Till skillnad från dig så uppfattar jag inte priset som samma mellan Mio och Ikea. Jag tycker att Miomöbler generellt har ett betydligt högre pris för sina möbler. Kanske är kvaliten högre, även om jag är tveksam, men om man vill skilja sig från mängden så är det väl inte till Mio- eller Europamöbler som man åker...det är väl i princip lika mycket "svenne" som Ikea. Jag har själv supportat en lokal möbelaffär för vissa möbler, och det har faktiskt givit mersmak. Däremot har jag inte övergivit Ikea när det gäller saker som garderober mm. där "pris/prestanda" övertygat åtminstone mig  . mvh Manor
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Inredning & Möbler
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|