Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur göra min arbetsbänk?!?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 December 2007 - 22:29

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Tja

Har precis flyttat till hus och tänkte bygga mig en arbetsbänk i förrådet. En våt dröm som går i uppfyllelse när man tidigare bott i lägenhet... :mellow:

Förrådet har utifrån sett ett inbyggt sopskåp som alltså öppnas från utsidan. Detta kommer bli en extra avlastningsplats.

Hade tänkt att bygga bänken med träreglar och formplyfa. Jag vill ha en hård och slät bänkyta och då känns det som att formplyfa är rätt val?!?

Jag vet inte vad som är standard på reglar, men enligt skissen så är de 40 mm (tror att det är 45 som är standard?!?).

Ska göra en ram av reglar som skruvas i väggen i bakkant (överst på skissen). Sen är sopskåpets i plåt, tänkte då köra med genomgående bult. I framkant till höger tänkte jag ha ett ben ner till golvet. Det är betonggolv och jag tänkte då skruva fast benet med vinkeljärn (ett eller två stycken).

Har jag missat något?

Något jag bör tänka på eller ändra?

Tack på förhand!

/Johan

Bifogad fil(er)

Redigerat av NAD2700THX, 15 January 2008 - 00:17.

Postad 06 December 2007 - 15:59

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Det blir säkert bra :-) ser vettigt ut.

Ja, 45*45 är standardmått.

Du skulle kunna ha en hel skiva på högergaveln ner till golvet istf ett ben i hörnet. Indragen någon dm från kanten, så blir det ett utrymme att hänga verkyg, brandsläckare eller nåt på :-) den skivan kan också göras trekantig, dvs lite som en konsol, endast fäst i väggen (i en stående regel) men fri från golvet så svävar hörnet fritt.

Redigerat av Folköl dunka-dunka, 06 December 2007 - 16:00.

Postad 06 December 2007 - 22:33

Aklman
  • Aklman
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag byggde min arbetsbänk av plywood, 3 st 18 mm som jag hellimmade tillsammans. Som ram använde jag 45x95 vid väggen och 95x95 på framkanten, benen har dimensionen 95x95. På plywooden har jag lagt en oljehärdad masonit.

Bänken är ordentligt stabil och när masoniten är utsliten så byter jag ut den mot en ny.

Postad 06 December 2007 - 23:57

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Jag byggde min arbetsbänk av plywood, 3 st 18 mm som jag hellimmade tillsammans. Som ram använde jag 45x95 vid väggen och 95x95 på framkanten, benen har dimensionen 95x95. På plywooden har jag lagt en oljehärdad masonit.

Bänken är ordentligt stabil och när masoniten är utsliten så byter jag ut den mot en ny.

är det inte lite kryddat att ha nästan 1 kvdm i reglarna?!? :lol:

Hoppas att 45 reglar funkar... Tänkte inte lägga upp en bilmotor på bänken, på sin höjd ett slutsteg på 25 kg...

Är det någon som vet vad formplyfa kostar per kvm?

/Johan

Postad 07 December 2007 - 04:19

modde80
  • modde80
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Formply är dyrt! Och har en extremt hal yta. Inget jag personligen skulle använda.
Dessutom är stdtjocklecken 12mm.
Finns även tjockare, kallas då slitskyddsply med räfflad yta (som på släp/flak) men då är skivorna typ 1525x3050mm.

Farsan har dubbla 16mm spån med en plåt ovanpå. Tål en hel del.
Jag skulle nog köra på en laminatbskv. Tålig yta och postad framkant.

Postad 07 December 2007 - 10:05

Unregistered5325ac40
  • Unregistered5325ac40
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Jag skulle rekommendera 45*70 i framkant och även en längsgående i mitten som stagning (alt. krysstagning). Benet och de reglar som skruvas i vägg kan nog duga med 45*45 eftersom du har möjlighet till fler avlastningspunkter. Men jag skulle köra med 45*70 överallt.

Skiva är svårare. Du vill ju ha en hård yta som inte är hal, men den behöver inte vara så tjock (12-16mm kan duga) ifall den är stagad (vilket imo alla skivor bör vara oavsett material/tjocklek). Och se till att skaffa kantskydd!

Kom ihåg att träregel är billigt jfr med skiva. Och vad spelar 100kr mer för en bänk som ska användas i x antal år. det kostar *alltid* mer att göra om än att göra rätt från början. Så välj en dimension kraftigare än du tänkt från början och staga hellre för mycket än för litet.

Postad 07 December 2007 - 20:16

Unregisteredc3c18610
  • Unregisteredc3c18610
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Ett tips är att tips stavas med ett p.

Postad 14 January 2008 - 23:26

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Tja

Har tänkt om...

Det blir nog till att sätta upp gamal köksinredning i förrådet i stället. Vill ju ha en del förvaring också. Lägger nog inte på någon bänkskiva, utan kör en formplyfa eller något liknande i stället.

Ytan där jag ska sätta detta är fortfarande 160 cm. Nederskåpen tänkte jag köra ett 80 cm skåp och en 40 cm lådhurtsch. Överskåpen 2 st 60 cm skåp. Ytan i mellan allt som är grönt på bilden tänkte jag klä med "verktygshållare plattor" i plåt eller massonit. Ni vet sånna med en massa småhål (som jag inte orkade rita in) där man trär in krokar och hakar för att hänga upp sina verktyg.

Vad tror ni om denna lösning?

Känner ni till någon firma i stockholmsområdet som säljer begagnade kök?

Har letat på blocket. Där finns en massa kök, men de flesta vill sälja köken komplett, inte bara ett par delar.

Några tipps och idéer?

Tack!

/Johan

Bifogad fil(er)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.