Ähum.
Du kan inte avgöra om din låda är tät, genom att lyssna på andras baslådor..
Det är inte logiskt..
Jag vill inte påstå att din låda är otät, men hade jag varit i ditt ställe så skulle jag faktiskt ta och testa lådans täthet, med tanke på vad du sagt.
Vad det gäller fladdrandet, så är det ett känt faktum att när frekvensen dyker så kan porthastigheten bli för hög. Vid hög porthastighet så uppstår det turbulens och det är denna turbulens som man uppfattar som fladdrande. Något som gör det lite svårare att definiera är dock att när man spelar så djupa toner så kraftigt som behövs för att kunna höra tonerna, så tendererar en massa andra grejer också att börja rista och dessa bi-ljud kan mycket väl också orsaka det som uppfattas som "fladdrande". Du är dock inte helt fel på det, för även en högtalar-kon kan ge upphov till ett liknande fladdrande ljud. Om elementet drivs att spela under sin förmåga och framförallt om nivån är hög, så kan själva konen hos högtalaren börja flexa och orsaka hörbar turbulens. Ifrån mina egna erfarenheter så är detta dock inte lika vanligt som läckande lådor och för hög porthastighet.
Ta min egen subba som ett exempel. Vid extremt låga frekvenser och rejält pådrag hör jag också ett fladdrande bi-ljud. Min låda är portad med en passiv radiator (d.v.s. slavbas). Nu vet jag redan att min låda inte är 100% tät. Tack vare min slavbas så är det ganska lätt att kolla. Jag behöver bara trycka in konen på slavbasen och se hur den sakta pyser ut igen när jag släpper trycket. Vore lådan 100% tät så borde slavbas-konen flexa tillbaka till viloläget, praktiskt taget lika snabbt som min hand försvinner från konen. Att konen rör sej så långsamt som den gör, tyder dock på att lådan trots allt är ganska tät...
Inte ens riktigt dyra "köpe-högtalare" är alltid så täta.
Jag kommer ihåg en gång när jag dammsugade filtmattan på fronten till en kappa 8 högtalare (Infinitys STORA och platta högtalare). När dammsugaren närmade sej kanten på det stora baselementet så sögs elementet in i lådan. Det läckte alltså genom filtmattan som hela baffeln var klädd med!!
Och då pratar vi om en högtalare värd 5 siffrigt belopp och som är en erkänt duktig högtalare!!!
Faktum är att jag tror att det kan vara ganska svårt att få en låda 100% tät om man inte målar lådans insida med någon form av lack eller våtrums-tätskikt och samtidigt lägger mycket krut på tätningen mellan element och låda. Man bör nog ta med i beräkningen alla de vibrationer som tätningen utsätts för när man spelar om man vill ha en 100% tät låda.
Som sagt. Jag vet inte hur det är i ditt fall. Jag spekulerar lite bara...
Kanske hittar du något tänkvärt i mina spekulationer...