Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Missljud ifrån subben

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 December 2007 - 20:58

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Ibland dyker det upp jobbiga ljud ifrån subben, typ blandat "ploppande" och som att man drar fingret över en gitarrsträng. Jag har läst nåt om det tidigare men minns inte vad, och hur man blev av med det. Minns att någon skrev något om strömpeakar, men på nåt vis måste man ju kunna bli av med det.
Någon?

Mvh Andreas

Postad 08 December 2007 - 00:44

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Var lite mera ingående som:

* När ploppar det till
* Är den jordad?
* Hur högt?

Postad 08 December 2007 - 09:47

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
När: Under reklam, inte när reklamen börjar, utan när som helst under reklamen. Aldrig under film (dvd) hittils iaf. Har ej tänkt på om det uppkommer vid vanlig tv-film

Jordad: Den är väl jordad via nätkabeln?

hur högt: Inte jättehögt, men högre än normal lyssningsvolym när man tittar på tv.

Testat att flyttat runt signalkabeln, sett till att den inte ligger som en spole osv.

Mvh andreas

Postad 08 December 2007 - 21:56

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Kanske din sub har en automatfunktion som går in när det finns bas i källmaterialet. Koppla i sådant fall bort den.

Postad 09 December 2007 - 00:05

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Kanske din sub har en automatfunktion som går in när det finns bas i källmaterialet. Koppla i sådant fall bort den.

Det är nog troligt att den har, då den lyser rött ena stunden och grönt andra. Men den finns där då den skall, vet dock inte om det är när den slår om som det låter, sitter liksom inte och stirrar på baksidan subben när jag tittar på tv.

Hur stänger man av en sådan funktion i sånna fall, ser inte någon sådan inställning på baksidan iaf.

Alltså är din INGEN annan som har samma problem?

Mvh Andreas

Postad 09 December 2007 - 00:20

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Det låter verkligen som att din subba har en funktion för "automatiskt tillslag". En del sådana här funktioner funkar så att de känner av när det kommer baston och då slår de på subban, men kommer det sen inte några fler på en stund så slår den av subban för att sedan slå på den igen när det kommer en ton nästa gång. Reklam brukar innehålla en del bas och dessutom så brukar reklam hålla lite högre ljudnivå och det är fullt möjligt att din subba har slagit ifrån redan innan reklamen kommer och sen när reklamen sänds, så poppar subban igång igen.

Hur som helst så brukar subbor utrustad med sådan här automatiskt tillslags-kontroll också ge en användare en möjlighet att helt gå ifrån det här automatiska tillslaget. Kolla in din subbas manual eller kolla på subbans kontroll-panel om inte det finns någon strömbrytare (eller vippa) som möjligtvis skulle kunna låta dej ha subban igång hela tiden istället...

Ibland så har subbor en huvudströmbrytare med 3 lägen. Läge 1 är avstängt, läge 2 automatiskt och läge 3 alltid på...

Kolla lite, kolla framförallt i din manual...

Postad 09 December 2007 - 10:09

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Tack så mycket. Skall kolla det. btw, Subben är en Infinity Beta SW12". Borde kanske skrivit det ifrån början. Den kostar ju ändå några kronor, så detta borde man väl slippa. Skall även ringa Ljudkällaren där jag köpte den och snacka med dom om detta, även om subben har en sådan automat-funktion så skall ju inte det störa på en sub för närmare 4-5000kr tycker man.

Postad 10 December 2007 - 01:14

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Det kan upplevas som störigt även i den prisklassen. Det är därför som vissa sub-tillverkare som också använder en sådan musik-styrd auto-funktion ibland ger användaren en möjlighet att ställa in känsligheten eller åtminstone ställa in hur länge subban ska vara igång efter den sista baskrevaden...

Personligen så tycker jag det finns lämpligare lösningar. Jag byggde om mitt eget subbsteg och integrerade en trigg-ingång istället. När förstärkeriet går igång så går också subban igång. Vare sej den ska användas eller ej...
När förstärkeriet stänger ner, så släcks även subban :D .

Eller rättare sagt gjorde :wub: ...

Relä't som jag använder har nog gått sönder för just nu så är min subba alltid igång :P ...
Påminn mej om att sätta upp "fixa relät" på min "to-do-lista"...

Tack :) .

Postad 10 December 2007 - 18:20

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Ja jag fattar inte varför man i hela världen använder en sån pissfunktion som "stand-by". Är väl för *** bättre att steget startar när man slår på förstärkaren som subben är kopplad till, visst, hade väl behövts en "remote" funktion eller något liknande, men det hade väl tillverkarna kunnat lösa på nåt smidigt vis.

Har för övrigt inte haft tid att kolla över problemet ännu, men däremot har jag sänkt gainen lite då den kanske var lite onödigt högt ställd, ljudet har försvagats avsevärt, men man kan höra att något händer ändå ibland.

Ett annat problem jag märkt när jag tittar på "Transformers" där subben får jobba lite :lol: är att man hör subben fladdra när det går riktigt djupt i registret, kanske man inte skulle låta subben gå så djupt. Kan det vara så att den går så djupt att örat inte hör längre, och att man då "lyckas" höra membranet som rör sig? Finns ett "test-spår" på EMMA (billjud) tävlingsskivan där det är ett svep, och det sista så hörs inte sub-basen längre, utan bara membranet som fladdrar. Under 20Hz kanske? Kan det vara samma sak?

Mvh Andreas

Postad 11 December 2007 - 00:24

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Det där fladdrandet som du pratar om är säkerligen de ljud som tidningarna ofta refererar till som "blås-ljud". D.v.s. ljud som uppstår när lufthastigheten i basporten blir för hög....

Detta brukar man motverka genom att se till så att basportarnas diameter är så stor som möjligt, men större portdiameter kräver längre rör som kräver mer utrymme i lådan som kräver större låda o.s.v....

Just dessa blås-ljud kan man iochförsej eliminera helt genom att istället använda en passiv radiator. D.v.s. en slavbas. Men det är kanske lite svårt att fixa på en redan inköpt subba.

Det enda sättet att undvika sådana här blåsljud är att helt enkelt skruva ner volymen, eller byta ut subban...

Postad 14 December 2007 - 19:51

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Blås-ljud lär det nog inte vara då det låter som jag sa precis som min baslåda i bilen vid detta speciella test-spåret. Och det är en sluten låda :P

Var inne på Ljudkällaren idag där jag köpt Infinity-subben, de ringde upp supporten som lagar subbarna och han kände igen problemet med ljudet och sa att jag skulle lämna in subben till dom så byter dom slutsteg i den eftersom han aldrig lyckats laga "problemet" på det befintliga steget.

Så jag är väl ganska nöjd, tråkigt att behöva kånka tillbaka subban och sedan hem igen, samt vara utan den ett tag. Men jag lämnar tillbaka den i början av januari efter helgerna så går det ju fortare.

Kanonservice ifrån Ljudkällaren.

Mvh Andreas

Postad 15 December 2007 - 01:30

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Blås-ljud lär det nog inte vara då det låter som jag sa precis som min baslåda i bilen vid detta speciella test-spåret. Och det är en sluten låda

Har du kollat så att din baslåda i bilen verkligen är tät :P ?

Förresten...

Du sa test-spår?
Pratade du inte om filmen transformers i förra inlägget? Eller det var ett spår i filmen som du använder som "test-spår" för subban?

Postad 15 December 2007 - 10:15

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Japp, baslådan i bilen är tät :D jag har själv byggt den :(

Nej alltså testspåret är ifrån årets tävlingsskiva inom billjudstävlandet, det är ett svep som börjar vid snuskigt höga Hz (skär i öronen även på låg volym ;)) och vandrar sedan neråt, i slutet hör man bara membranet fladdra, har lyssnat i andra tävlingsbilar och man hör samma fladdrande i botten, trodde min läckte från början därför provlyssnade jag i några andra. Har ej testat denna skivan på hemmabion, ska nog ta med den upp sen och testa såklart.

På hemmasubben hör jag det fladdrandet ibland i slutet vid nån explossion i filmen, tror som sagt man skulle klippa bort den allra djupaste frekvensen som ändå inte hörs.

Postad 15 December 2007 - 13:54

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Ähum.
Du kan inte avgöra om din låda är tät, genom att lyssna på andras baslådor..
Det är inte logiskt..

Jag vill inte påstå att din låda är otät, men hade jag varit i ditt ställe så skulle jag faktiskt ta och testa lådans täthet, med tanke på vad du sagt.

Vad det gäller fladdrandet, så är det ett känt faktum att när frekvensen dyker så kan porthastigheten bli för hög. Vid hög porthastighet så uppstår det turbulens och det är denna turbulens som man uppfattar som fladdrande. Något som gör det lite svårare att definiera är dock att när man spelar så djupa toner så kraftigt som behövs för att kunna höra tonerna, så tendererar en massa andra grejer också att börja rista och dessa bi-ljud kan mycket väl också orsaka det som uppfattas som "fladdrande". Du är dock inte helt fel på det, för även en högtalar-kon kan ge upphov till ett liknande fladdrande ljud. Om elementet drivs att spela under sin förmåga och framförallt om nivån är hög, så kan själva konen hos högtalaren börja flexa och orsaka hörbar turbulens. Ifrån mina egna erfarenheter så är detta dock inte lika vanligt som läckande lådor och för hög porthastighet.

Ta min egen subba som ett exempel. Vid extremt låga frekvenser och rejält pådrag hör jag också ett fladdrande bi-ljud. Min låda är portad med en passiv radiator (d.v.s. slavbas). Nu vet jag redan att min låda inte är 100% tät. Tack vare min slavbas så är det ganska lätt att kolla. Jag behöver bara trycka in konen på slavbasen och se hur den sakta pyser ut igen när jag släpper trycket. Vore lådan 100% tät så borde slavbas-konen flexa tillbaka till viloläget, praktiskt taget lika snabbt som min hand försvinner från konen. Att konen rör sej så långsamt som den gör, tyder dock på att lådan trots allt är ganska tät...

Inte ens riktigt dyra "köpe-högtalare" är alltid så täta.

Jag kommer ihåg en gång när jag dammsugade filtmattan på fronten till en kappa 8 högtalare (Infinitys STORA och platta högtalare). När dammsugaren närmade sej kanten på det stora baselementet så sögs elementet in i lådan. Det läckte alltså genom filtmattan som hela baffeln var klädd med!!

Och då pratar vi om en högtalare värd 5 siffrigt belopp och som är en erkänt duktig högtalare!!!

Faktum är att jag tror att det kan vara ganska svårt att få en låda 100% tät om man inte målar lådans insida med någon form av lack eller våtrums-tätskikt och samtidigt lägger mycket krut på tätningen mellan element och låda. Man bör nog ta med i beräkningen alla de vibrationer som tätningen utsätts för när man spelar om man vill ha en 100% tät låda.

Som sagt. Jag vet inte hur det är i ditt fall. Jag spekulerar lite bara...

Kanske hittar du något tänkvärt i mina spekulationer...

Postad 15 December 2007 - 14:18

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Vad jag menade när jag lyssnade på andras lådor var det såklart med samma spår, och jag ville se om det där fladdrande ljudet uppstod även hos dem, och det gjorde det (nu pratar jag om ljudbilar på elit-nivå inom europa i välljud, inte raggarna nere i på byn :(. Det är såklart tätat på insidan i den, det jag vart orolig över innan var att terminalen kunde vart otät, trots tätningslisten (mycket möjligt att den fortfarande kan läcka när man fläskar på). Men hur som helst så låter den fantastiskt bra.. Men nu är det inte det som detta handlade om :D

Ikväll blir det lite bärs, film och musik. Så skall vi se vad prylarna går för ;) Tänkte kila iväg och köpa Transformers på HD-dvd och titta på den för 3:e gången ;)

Mvh Andreas

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.