Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skumt efter uppdatering? 2.0

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 December 2007 - 12:32

numberoneguy
  • numberoneguy
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Har en Pioneer VSX-1016V förstärkare och en Panasonic PV60 Plasma (inte kan man köra 1080p på den?) Kopplade in allt igår optisk kabel till stärkaren och HDMI in i plasman, allt funkade frid och fröjd, körde vanligt DD 5.1 på Pirates 3 Blu-Ray. Allt fungerade direkt, PCM linjärt var det som var valt. Jag lade in uppdateringen för PS3:an idag ver 2.0. Efter att jag gjort det och skulle prova igen så fick jag bara stereoljud ut?? DD 5.1 fungerar vid uppstarten, alltså när man hör en liten druddelutt och kommer in i PS3:ans menyer. Men när jag startar en Blu-Ray skiva så blir det bara stereo, har valt att det skall vara PCM linjärt och DD 5.1 via optisk kabel. Men om jag ändrar till bitstream så får jag ut ljudet med Dolby digital?? då står det också "vissa ljud kanske inte kan spelas upp" ?? Någon som vet vad som står på? Trycker jag in en vanlig DVD så går det att spela PCM linjärt och ljudet fungerar som det ska?

Blir inte klok på det där, kan det vara något med uppdateringen?

Postad 09 December 2007 - 14:35

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Om du använder optisk kabel får du bara tvåkanalig pcm. Du måste koppla in hdmi-kabeln från ps3 direkt till förstärkaren för att få mer än stereoljud på PCM.
Rätt: ps3 - hdmi - förstärkare - hdmi - tv
Fel: ps3 - hdmi - tv - optiskt - förstärkare

Postad 09 December 2007 - 15:58

numberoneguy
  • numberoneguy
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Om du använder optisk kabel får du bara tvåkanalig pcm. Du måste koppla in hdmi-kabeln från ps3 direkt till förstärkaren för att få mer än stereoljud på PCM.
Rätt: ps3 - hdmi - förstärkare - hdmi - tv
Fel: ps3 - hdmi - tv - optiskt - förstärkare

det betyder att jag måste ha en hdmi kabel till?, varför funkade det förut? Vad är skillnaden på bitstream då och varför fungerar det med spel och dvd?

Redigerat av numberoneguy, 09 December 2007 - 16:00.

Postad 09 December 2007 - 17:12

Valentinic
  • Valentinic
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Jag är inte hundra men jag tror inte din stärkare kan plocka ut ljud via hdmi, tyvärr.

Postad 09 December 2007 - 18:45

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0
Som Valentic säger så kan din förstärkare inte plocka ut ljudet via HDMI utan bara skicka det vidare.

När du kör DVD och DD 5.1 och PCM-linjär så avkodar din PS3 ljudet och skickar den avkodade signalen via den optiska utgången. När du ser på Blu-ray med DD-spåret sker samma sak men kör du med PCM-spåret så kan du bara få ut Stereo via den optiska utgången.

Redigerat av Tomanista, 09 December 2007 - 18:46.

Postad 09 December 2007 - 20:01

numberoneguy
  • numberoneguy
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Som Valentic säger så kan din förstärkare inte plocka ut ljudet via HDMI utan bara skicka det vidare.

När du kör DVD och DD 5.1 och PCM-linjär så avkodar din PS3 ljudet och skickar den avkodade signalen via den optiska utgången. När du ser på Blu-ray med DD-spåret sker samma sak men kör du med PCM-spåret så kan du bara få ut Stereo via den optiska utgången.

Vad är bitstream då? kör jag bitstream så blir det DD 5.1, så visst kan jag göra det men jag är inte med på hur det fungerar riktigt? skillnaden?

Postad 09 December 2007 - 21:53

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Jag lider av samma problem.. vilka inställningar ska jag ha?

PS3 skickar bild via hdmi till tv:n.
PS3 skirar ljud via optisk till förstärkaren.

Vilka inställningar?

/Christian

Postad 09 December 2007 - 22:44

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0

Vad är bitstream då? kör jag bitstream så blir det DD 5.1, så visst kan jag göra det men jag är inte med på hur det fungerar riktigt? skillnaden?

Bitstream är när ljudet inta avkodas av spelaren utan allt skickas ouppackat till din förstärkare som då måste ha inbyggd dekoder vilket din också saknar när det gäller de nya ljudformaten. Gäller inte PCM-ljudet på filmerna då det inte är komprimerat på något sett så där behövs det ingen dekoder, bara tillräcklig bandbredd vilket de optiska utgångarna inte har.

Alltså, det spelar ingen roll vad ni väljer om ni kör optiskt för ni kan aldrig få de nya HD-ljuden (i 5.1) på det sättet. Enda gången det spelar roll är om ni kan skicka ljudet till era förstärkare via HDMI och försärkaren kan plocka ljudet på det sättet. Annars så spelar det ingen roll om ni låter er PS3 eller förstärkare avkoda det vanliga DD-spåret som ni måste köra för att få 5.1
Undantaget är om filmen har DTS-MA för då kan PS3:an vad jag förstår skicka Core-ljudet (DTS 1.5mbps) över den optiska utgången.

Redigerat av Tomanista, 09 December 2007 - 22:56.

Postad 09 December 2007 - 22:47

ivanhoe
  • ivanhoe
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Ni ska ha Bitstream.. Då funkar Dolby Digital, o DTS för er. (dvs om ni inte kan koppla HDMI in i förstärkaren)

Visst kan man ha PCM Linear, men då måste man välja Dolby prologic Movie eller liknande (i förstärkaren) för att få surroundljud.

Själv kör jag Bitstream och Dolby Digital/DTS (optiskt kabel), och HMDI-kabel för bilden.

Redigerat av ivanhoe, 09 December 2007 - 22:53.

Postad 09 December 2007 - 23:26

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Tack! :D

Christian

Postad 10 December 2007 - 06:46

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

• 1102 inlägg
  • 0
Ett litet tillägg för de som missat det. Förutom huvudinställningarna för audio i xmb måste ni också ändra under BD/DVD-inställningarna hur de två formatens ljud ska skickas ut.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.