Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med basen i mitt rum

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 December 2007 - 16:36

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Hej jag har en liten fråga gällande akustiken i mitt rum. :D

Det är så att om jag kör allt rätt fasvänt så får jag en hyfsat ljud men med lite svag bas enligt mig i hela rumet viseligen lite starkare i hörnen men så är det ju, allt normalt så långt...

Men nu kommer de jag blir snurig av! När jag fasvänder en högtalare, (det spelar ingen roll vilken sida) så får jag ett grymt basljud på sidorna av rumet så det nästan blir lockför öronen. Och då menar jag grymt ljud men endast 1m inefrån vägen och utåt. rumet är ca 3,4m x 5m

MEN i mitten hörs inget de ända som hörs är diskanterna :wub: Vad beror det på? och vad kan jag göra för att få det att låta bra? jag har just nu akustiska dämmpare bak i rumet. men hört att dom ska var apå sidorna men de är så att de är fönster å hyllor ivägen :) Finns de något annat smart knep?

Postad 26 December 2007 - 12:08

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1653 inlägg
  • 0
Prova flytta lyssningpostitionen eller högtalarna för att komma tillrätta med problemet.

Postad 26 December 2007 - 22:10

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Det är likadant i de flesta rum. Inget att oroa sig för. Jag har likadant. Lite irriterande är det men går säkert att justera, men då får man ta till en akustiker som kan "läsa" av rummet. Många tänker inte på att akustiken ofta är det största problemet. Man går och köper dyrare och dyrare grejer för att man tror att man blir av med problemen då. Egentligen bör man börja med akustiken först och sedan köpa högtalare. Först ser man till att absorbera djupbas, vilket är svårt bara det! Sedan går man loss på resten av frekvensområdena.

Gå runt i rummet med endast subwoofern påslagen. Lyssna var den låter jämnast, det vill säga att ingen ton är starkare än någon annan(vilket det kommer vara, ändå). Placera dina möbler där det låter bäst. Ibland är det en fjärdedel in i rummet, ibland är det andra placeringar som gäller. En del har soffan vid en vägg och där har man en sjud###### bas. Då är det inte svårt att förstå att dessa blir basnarkomaner när de flyttar soffan in i rummet. Mitt i rummet finns oftast ingen bas att tala om. Den förstärks sedan ju mer man flyttar sig närmare en vägg. Med mineralull har jag lyckats skapa hyfsat lyssningsrum. Då har jag ändå hur mycket som helst. Tillräckligt för att grannarna undrar vad jag håller på med. Det bästa är att det inte har kostat så mycket. Trots det märker jag att lågbasen behöver ätas upp. Det är inga problem att överdämpa bort diskant och högre mellanregister. Men detta skapar en tryckande stämning där basen är bumlig och odefinierad.

Så börja med att kolla hur andra har gjort för att ta bort basbummel. När det gäller akustik, tänk baklänges. Börja med basen, sluta med diskant.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.