Angående inbränningar i plasmatv. Ny "fräsch" tråd.
55 svar till detta ämne
Postad 10 December 2007 - 09:39
Unregisteredbea44720
-
Unregisteredbea44720
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Köpte äntligen min 42 tums plasma, en Panasonic PV70 i fredags och är grymt nöjd! Över förväntan faktiskt. Bara tanken på den och min lika nyinköpta PS 3:a får mig att hyperventilera!
Kommer dock på mig med att sitta och snegla på loggan i högra krysset....kör myrornas krig i reklampauser etc.
Vad gäller?
1. Hur lång tid kan det tänkas ta innan man behöver börja oroa sig för en inbränning. Minuter? timmar? dagar?
2. Är det "bara" vita statiska bilder som är en risk eller gäller det alla statiska bilder oavsett färg?
3. Är det samma sak i spel? Statiska bilder som kan bränna eller finns där andra element att hålla ögonen på?
4. Myrornas krig. Är det bästa sättet att "tvätta rent" skärmen. Eller finns det annat att göra för att förebygga inbränning? Hur ofta? Har läst någonstans om någon som låter myrornas krig stå på hela natten. Är detta en vettig ide?
5. Hur uppkommer dessa inbränningar? Vad är det rent tekniskt som händer? Vad har tillverkarna gjort när man uppenbarligen lyckats minska risken med dom senaste generationerna plasma jämnfört med de tidigare?
Tacksam för erfarenheter och tips.
Postad 10 December 2007 - 10:48
Andr3as
-
Andr3as
-
Forumräv
-
-
623 inlägg
Köpte äntligen min 42 tums plasma, en Panasonic PV70 i fredags och är grymt nöjd! Över förväntan faktiskt. Bara tanken på den och min lika nyinköpta PS 3:a får mig att hyperventilera! Kommer dock på mig med att sitta och snegla på loggan i högra krysset....kör myrornas krig i reklampauser etc.
Att köra myrornas krig i reklampauser är lite överdrivet. Det är ju i reklampauserna kanalernas loggor inte syns i hörnet så reklamen i sig gör ju "myrjobbet".  Spökbilder eller det som kallas tillfälliga inbränningar uppstår pga olika temperaturer i plasmacellerna. Om du tittar på en väldigt mörk bild en längre tid där en del av skärmen (t.ex. en kanallogo) visas i kraftigt vitt så har området där loggan varit en mycket högre temperatur. Växlar du över till en helsvart bild så kommer spökbilder att finnas kvar av loggan tills dess att temperaturen i cellerna har utjämnats. Detta tar endast ett par sekunder. För att åstadkomma en permanent inbränning så krävs det att det blir extremt ojämnt slitage av fosforen. Detta är ingen risk vid normal användning av TV:n. Däremot om du slänger upp en statisk bild och låter denna vara på i flera dagar så finns det risk för permanenta inbränningar. Det är störst risk för inbränningar när panelen är helt ny. Efter en inkörningsperiod på ca 200 timmar med neddragna inställningar så får du inte ens några spökbilder längre. Att köra myrornas krig under natten eller när TV:n inte används den första tiden hjälper till med inkörningen av panelen.
Postad 10 December 2007 - 16:28
Truckerhate
-
Truckerhate
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
tycker hela inbrännings-hysterin är överdriven.
Har själv en panna px70, spelar tv-spel, ser på tv och filmer och har ALDRIG sett någon inbränning
Postad 10 December 2007 - 17:14
sto65
-
sto65
-
Användare
-
-
165 inlägg
Har en LGPC56, som jag har haft i en vecka nu har otroligt mycket ghost.Skall byta imorgon.Hoppas den
nya har mindre ghost.Har stängt av all extra,dragit ner på kontrast, ljus,skärp,a inte spelat,inte tittat på
text tv .Det är mest textraderna som syns.Ju mer man tittar på ett program med text ju vitare blir ghosten.
Är det så att man skall titta med avstängd textning???Kör myrornas krig och orbiter och white washing och
ner man har kört detta så är allt perfekt,men det tar bara ca 10-15 min med text så syns det igen...
Tycker ni att jag skall byta den i morgon eller????
Postad 10 December 2007 - 17:22
Andr3as
-
Andr3as
-
Forumräv
-
-
623 inlägg
tycker hela inbrännings-hysterin är överdriven. Har själv en panna px70, spelar tv-spel, ser på tv och filmer och har ALDRIG sett någon inbränning
Samma här. Har haft min PX70 sedan i mars och har inte haft någon ghostning förutom de första två veckorna. Har alltid datorn inkopplad till den samt spelar en del PS2. Har en LGPC56, som jag har haft i en vecka nu har otroligt mycket ghost.Skall byta imorgon.Hoppas den nya har mindre ghost.Har stängt av all extra,dragit ner på kontrast, ljus,skärp,a inte spelat,inte tittat på text tv .Det är mest textraderna som syns.Ju mer man tittar på ett program med text ju vitare blir ghosten. Är det så att man skall titta med avstängd textning???Kör myrornas krig och orbiter och white washing och ner man har kört detta så är allt perfekt,men det tar bara ca 10-15 min med text så syns det igen... Tycker ni att jag skall byta den i morgon eller????
LG verkar ha stora problem med ghostning. En kompis köpte en 50" PC56 för ett par veckor sedan och har exakt samma problem som dig. Blir det inte bättre så skulle jag rekommendera en titt på en Panasonic PX70 eller Samsung Q96/Q97. Det är två modeller som jag vet inte lider av de problem du har.
Postad 10 December 2007 - 19:46
nemnok
-
nemnok
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Har en PV70 och jag har inte heller fått någon inbränning fast barnen ibland kunnat sitta och titta på Disney kanalen med FET röd logga och 4:3 bild... Jag dock vid dessa tillfällen sett spår av 4:3 bilden som tillfällig ghostning, men den har varit bort efter någon minut med 16:9 bild...
Jag ska erkänna att jag var lite rädd att köpa plasma fast jag varit inställd på det, farsan har en LG 50" PC1 och den ghstar som bara faan i början, men har blivit bättre, men inte på långa vägar lika bra som min panna.
Nu när jag haft den och inte varit i närheten att "köra in den" har jag dragit upp värdena och jag har ändå inga problem.. Ångrar inte en minut att jag jag skaffade en Panasonic Plasma, kanske att jag köpte en 42":a då, men nä, jag är nog rätt säker ändå på att det var ett bra köp...
Postad 10 December 2007 - 23:59
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Har en LGPC56, som jag har haft i en vecka nu har otroligt mycket ghost.Skall byta imorgon.Hoppas den nya har mindre ghost.Har stängt av all extra,dragit ner på kontrast, ljus,skärp,a inte spelat,inte tittat på text tv .Det är mest textraderna som syns.Ju mer man tittar på ett program med text ju vitare blir ghosten. Är det så att man skall titta med avstängd textning???Kör myrornas krig och orbiter och white washing och ner man har kört detta så är allt perfekt,men det tar bara ca 10-15 min med text så syns det igen... Tycker ni att jag skall byta den i morgon eller????
JA! eftersom du inte hittar nån annan billig plsma så får du sikta på lcd. Eller så står du ut, det kan bli bättre, men det blir aldrig bra, låter ruskit detta
Postad 11 December 2007 - 13:39
Unregisteredbea44720
-
Unregisteredbea44720
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Ämnet är intressant för många det är uppenbart. Fortsätt gärna att dela med er av era erfarenheter.
Jag bläddrade som hastigast i manualen till min PV70 igår och hittade inget om att denna modellen har en s.k. "white wash" funktion.
Jag har ännu inte sett någon tendens till ghosting eller så. Trots att jag tittat noggrant. Har bara haft den sen i lördags dock (tisdag idag).
Hittade denna sidan. Intressant fördjupning i ämnet plasmatv. Viss lugnande effekt på oss som lider av inbränningsångest. Tar också död på några myter. Dessutom en del matnyttigt för oss som är intresserade av konstruktion och teknikfrågor i ämnet.
www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=333
Här kan man bl a läsa rekommendationen att dra ner kontrasten (till hälften) de första 1000 timmarna. Är det något vi PV70 och PX70 ägare bör göra? Jag har läst i någon test att just dessa apparater fått fin kritik och t o m "bäst i test" vad gäller inställningar "direkt ur kartongen".
Postad 11 December 2007 - 13:44
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
Om man köper sig en tv för X-antal tusen (plasma i detta fallet då) så borde man ju kunna offra lite tid på att "köra in" den med tex en break-in-dvd eller dyligt... funkade ypperligt för mig iaf och har inte märkt av några som helst tendenser till ghosting eller inbränning även om man pausar en film en lång stund...!!
Postad 11 December 2007 - 14:20
Unregisteredbea44720
-
Unregisteredbea44720
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Om man köper sig en tv för X-antal tusen (plasma i detta fallet då) så borde man ju kunna offra lite tid på att "köra in" den med tex en break-in-dvd eller dyligt... funkade ypperligt för mig iaf och har inte märkt av några som helst tendenser till ghosting eller inbränning även om man pausar en film en lång stund...!!
Vad har du för plasma då? Finns det myrornas krig på DVD?  Fantastiskt! Jag tänkte låta min tv stå på i natt med myrornas krig, men något stänger visst av den efter ett tag. Den var avstängd när jag gick upp i morse ialla fall.
Postad 11 December 2007 - 14:41
TrixonDrums
-
TrixonDrums
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Pajat kanske...
Postad 11 December 2007 - 14:45
Andr3as
-
Andr3as
-
Forumräv
-
-
623 inlägg
Exakt! Sköter man sin TV den första tiden så slipper man ha "inbränningsångest" senare. Jag har som sagt inte sett en ghostning på min PX70 sedan april månad. Finns det myrornas krig på DVD? Fantastiskt! Jag tänkte låta min tv stå på i natt med myrornas krig, men något stänger visst av den efter ett tag. Den var avstängd när jag gick upp i morse ialla fall.
Japp, den stänger av sig efter 30 minuter då den inte räknar "myrornas krig" som en riktig TV-signal. Break-In-skivan som Hylle pratar om är en skiva som går i 16 timmar och visar olika färger. Den går att ladda ned gratis om du söker i PX70-tråden.
Postad 11 December 2007 - 17:29
sto65
-
sto65
-
Användare
-
-
165 inlägg
Vart är den tråden.Jag byte LGPC56 idag,verkar inte vara någon skillnad plus att bordstativet hade fått sig
en smäll!!!!!!!
Postad 24 December 2007 - 22:19
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Fick du stativet utbytt? Är du nöjd med TV nu? norr köp Genom att gå in i trådens forum (där aktiva trådar sedan en månad finns, eller att göra avancerad sök så får du upp bilagesymbol att klicka på. Finns iinte i din Tråd-prenumerationsLista och inte om du gör ajax-sök Finns det myrornas krig på DVD? Fantastiskt! Jag tänkte låta min tv stå på i natt med myrornas krig, men något stänger visst av den efter ett tag. Den var avstängd när jag gick upp i morse ialla fall. Japp, den stänger av sig efter 30 minuter då den inte räknar "myrornas krig" som en riktig TV-signal. Break-In-skivan som Hylle pratar om är en skiva som går i 16 timmar och visar olika färger. Den går att ladda ned gratis om du söker i PX70-tråden.
Märkligt att Plasma TVn stänger av Myrornas krig efter 30min -- när Myrornas krig är det enklaste sättet att tvätta istället för att behöva en DVD. Så Panasonic försvårar tvättning med - som om det inte behövdes. Min sony D3000 ger svart skärm på Myrornas krig, den visar bara en bildsignal! Men jag behöver inte tvätta min lcd iaf.
Redigerat av toler, 24 December 2007 - 22:22.
Postad 24 December 2007 - 22:27
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
LG är ett värdelöst märke så det förvånar mig inte att du har problem.
Postad 29 December 2007 - 15:33
wildchild666
-
wildchild666
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag har en LG 42PT85 och det funkar kanon för mig! Köpte den för ungefär en månad sen, och ibland då en bild varit på i några timmar ser man spår av den men den försvinner väldigt snabbt då det börjar röra sig igen på tvn  .
Och att den har 160GB inbyggd hårddisk skadar ju inte heller !
Postad 29 December 2007 - 19:42
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Tråkigt, denna tråd fick inte vara fräsch så värst länge heller...samma saker om och om igen. Det finns i "Viktiga trådar" en klistrad tråd med typ 20 länkar till exakt likadana trådar som denna... https://www.minhembi...howtopic=121669Tänk om en tråd kunde få vara fräsch på riktigt lite längre och fylld med användbar fakta och tips om hur man faktiskt kan minimera den lilla risk som finns istället för detta tjafsande...? För övrigt bör allt nytt "köras" in i början för att man ska få ut bäst användning, allt från nya bilar till nya högtalare och t o m cyklar... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 29 December 2007 - 19:49.
Postad 29 December 2007 - 23:35
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
...Varför skulle en cykel behöva köras in ????
Har du aldrig köpt en ny cykel? Efter en inkörningsperiod behöver ofta bultar dras åt, etc. Däremot håller jag inte med om att plasma behöver köras in eller daltas med. Allt man behöver göra är att göra en grundinställning av TVn, för att få den att prestera mycket bättre, för att öka dess livslängd och dessutom minska slitningen av panelen. Allt jag gjort med mina 3 plasmor är att göra en grundinställning mha DVE (Digital Video Essentials), ingen inkörning, inget daltande. Dagens plasmor körs in vid tillverkningen i fabrik, dessutom är åldrandet av fosforn idag närmast linjär och mycket långsam => 60 000 timmar till 50% av luminansen som ny. Självklart ska man sköta sina grejor oavsett vad det gäller dock. Inställningen att man inte ska sköta om sina grejor är för mig fullständigt främmande.
Postad 30 December 2007 - 01:38
Unregistered683
-
Unregistered683
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Dagens plasmor körs in vid tillverkningen i fabrik
Nu när jag tänker efter så såg jag på ett program på Discovery Channel för någon månad sedan som visade hur man tillverkade plasma skärmar i Korea eller Japan eller Kina, kommer inte ihåg vilket land det var. Där visade och berättade dom hur dom körde ett slags "break-in program" på plasmorna och lät TV:n stå på med det i flera timmar/dagar i streck innan de fick släppas ut ur fabriken. Jag tror att Discovery Channel är en relativt säker källa att lita på. Programmet heter "Hur funkar det" eller något liknande om ni vill se det med egna ögon.
Redigerat av Unregistered683, 30 December 2007 - 01:41.
Postad 30 December 2007 - 11:41
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Man skall inte behöva "köra in" en TV, inte heller behöva passa upp den...
Håller med dig till 100% .
Tråkigt, denna tråd fick inte vara fräsch så värst länge heller...samma saker om och om igen. Det finns i "Viktiga trådar" en klistrad tråd med typ 20 länkar till exakt likadana trådar som denna...
https://www.minhembi...howtopic=121669
Tänk om en tråd kunde få vara fräsch på riktigt lite längre och fylld med användbar fakta och tips om hur man faktiskt kan minimera den lilla risk som finns istället för detta tjafsande...?
För övrigt bör allt nytt "köras" in i början för att man ska få ut bäst användning, allt från nya bilar till nya högtalare och t o m cyklar...
Mvh JB Varför skulle en cykel behöva köras in ????
Om du den allra första tiden med din nya cykel inte toktrampar i tung terräng m.m. utan istället cyklar lite lugnare kommer tills kedja, bultar m.m. "körts in" och "servats" kommer din cykel att hålla mycket längre... Det är få saker man kan köra på högsta effekt från start och få bästa livslängden...svårare än så är det inte. Mvh Jonas
Postad 30 December 2007 - 12:28
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Håller med dig till 100% .
Tråkigt, denna tråd fick inte vara fräsch så värst länge heller...samma saker om och om igen. Det finns i "Viktiga trådar" en klistrad tråd med typ 20 länkar till exakt likadana trådar som denna...
https://www.minhembi...howtopic=121669
Tänk om en tråd kunde få vara fräsch på riktigt lite längre och fylld med användbar fakta och tips om hur man faktiskt kan minimera den lilla risk som finns istället för detta tjafsande...?
För övrigt bör allt nytt "köras" in i början för att man ska få ut bäst användning, allt från nya bilar till nya högtalare och t o m cyklar...
Mvh JB Varför skulle en cykel behöva köras in ????
Om du den allra första tiden med din nya cykel inte toktrampar i tung terräng m.m. utan istället cyklar lite lugnare kommer tills kedja, bultar m.m. "körts in" och "servats" kommer din cykel att hålla mycket längre...
Det är få saker man kan köra på högsta effekt från start och få bästa livslängden...svårare än så är det inte.
Mvh Jonas
Dom hinner inte bli inkörda innan någon hinner sno den ..
Postad 30 December 2007 - 15:57
zsh
-
zsh
-
Forumräv
-
-
822 inlägg
har haft min lg42" i över 2 år nu och den tittas på dagligen. Tv, filmer, disney kanaler, spelas xbox och diverse nintendo emulatorer. Aldrig har jag kört ngn white wash eller liknande. Funktionen finns där men har aldrig sett tendens till inbränning.
Postad 30 December 2007 - 16:04
Sideshow_ Bob
-
Sideshow_ Bob
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Nej jag håller med dig, köper man en Ferrari för 2 miljoner är det ju rätt rimligt att lägga i friläge och trycka fullgas i några timmar... Ungefär samma sak...
Köper du en ferrari har den redan gått ett antal mil på racingbana i full prestanda, alla Ferrari´s testas så här innan dom lämnar fabriken. En plasma testas på liknande sätt innan den lämnar fabriken, har för mig att dom kör olika testprogram på nätterna av dagens produktion, även ett skaktest görs för att kolla så inget lossnar. Tror alla gör detta, förutom kanske LG som inte fått ut nåra apparater om dom skulle testat dom innan..  På en plasma handlar det om att köra ett tag i bioläge, sänka ljus och kontrast...fördelen är att såvida man inte är "kontrastkåt" så blir faktiskt bilden behagligare att titta på under längre tid. Vill man ha extrem kontrast köp en LCD istället och sitt där med huvudvärk och trötta ögon....
Redigerat av Sideshow_ Bob, 30 December 2007 - 16:09.
Postad 30 December 2007 - 16:24
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Det enda som är vansinne här är att man måste "dadda" med Plasma-TV, och det under hela dess livstid, medan man med LCD-TV kan köra precis som man vill från start.
Edit: Håller med dig om att man köper TV efter bildkvalitet, köper därför LCD-TV. Håller inte med dig om att allt "daddande" man behöver göra med Plasma-TV är "skitsaker", inte heller ghosting/inbränningar.
Nja, själv har jag haft tre plasmor på 42". Två av dem har jag fortfarande kvar. Jag har aldrig daddat med dem utan kört med optimala inställningar på ljus och kontrast från första dagen. Alla tre skärmarna har varit perfekta utan minsta inbränningar. Två av dem har inte ens haft spökbilder. Personligen tycker jag fortfarande att plasma generellt sett har avsevärt bättre balans i bilden än de flesta LCD-apparater. Nästan alla mina kompisar har LCD-apparater och fast de oftast är dyrare än mina plasmor kommer de inte i närheten av den bildkvalitet som jag har. Råden att "dadda" med sin plasma ger man ofta till personer som känner sig oroliga för inbränningar. Men det är kanske kontraproduktivt eftersom det spär på rädslan för inbränningar. Kanske borde man säga till alla att tuta och köra som jag själv har gjort. Dessutom var det ju framför allt de tidiga plasmorna från Pioneer som i vissa fall fick inbränningar. LG och Panasonic har såvitt jag vet egentligen aldrig haft det problemet.
Redigerat av Unregistered1197, 30 December 2007 - 16:27.
Postad 30 December 2007 - 16:25
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
...Det enda som är vansinne här är att man måste "dadda" med Plasma-TV, och det under hela dess livstid...
På vilket sätt måste man dadda med en plasma TV under hela dess livstid?
Postad 30 December 2007 - 19:25
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1682 inlägg
...Det enda som är vansinne här är att man måste "dadda" med Plasma-TV, och det under hela dess livstid... På vilket sätt måste man dadda med en plasma TV under hela dess livstid?
Han kanske menar att man inte kan pausa en porrfilm på 100% kontrast i 10 dygn när apparaten är helt ny  Jag har misshandlat min plasma rejält, gick hemifrån med Bloomberg på i 8h, hade ingen inbränning för det trots att den stod på med väldigt hög kontrast... Naturligtvis fick jag ghosting, men detta försvann rätt kvickt utan egentliga åtgärder från min sida. Jag har spelat tv-spel på den där minimaps och annat legat statiskt under timmar... Inga inbränningar här heller. Jag använder datorn dagligen kopplat till plasman och här ligger ju min wallpaper med 100% kontrast nästan tills jag sätter på någon serie eller film. Inga tendenser till inbränning. Om du kallar det dadda att inte stänga av sin TV när man kör statisk bild och inte är i rummet, ja då förstår jag dig. Men personligen prioriterar jag bildkvalitet framför att kunna köra windows-skrivbordet under timmar varje dag (utan att behöva tänka på myrornas krig)... Sedan har jag vid åtskilliga tillfällen stött på butiker som kört med dvd-meny och dynamiska lägen på plasmor, inte fan bryr sig de om detta. Men om du som jag gjorde, bytade insignal så försvann alla spår väldigt kvickt. Problemet existerar absolut, men det är en liten klick av apparater som verkar få problemen, antagligen rena tillverkningsfel. TYVÄRR vågar inte tillverkarna gardera sig för denna faktor ännu eftersom det fortfarande finns en liten risk till snedslitning av fosforn. Men jämför du en plasma från idag med en plasma från t.ex. 2003 så förstår du ganska snart att utvecklingen på denna front går snabbt! Jag har sett en LG plasma hos en polare för 2 år sedan som hade en oerhört extrem inbränning. Anledningen hette pausad DVD med dynamiskt läge en hel dag när apparaten var rätt ny. Detta var inte ghosting, för här var alla färgerna med och väldigt permanenta. Den ghosting jag upplevt på min plasma (köpt i vintras, men kom förra hösten) har varit av en sådan karaktär att man tvingats gå fram till runt 20-60 cm från bilden för att ens kunna se det. Med ett undantag, om jag sett på långfilmsmaraton med textning och full kontrast. Den går att urskilja på normalt tittavstånd som lite ljusare, men bara tills du kör något annat över den, och enbart när du har svarta kanter från filmen. Annars får jag aldrig ghosting.
Postad 31 December 2007 - 00:27
Blade Runner
-
Blade Runner
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Alla trådar om inbränningar talar sitt tydliga språk. Ungefär som att man skulle säga att pixelfel inte är ett stort problem hos LCD. Edit: ARN.
Redigerat av Blade Runner, 31 December 2007 - 00:36.
Postad 31 December 2007 - 00:44
sto65
-
sto65
-
Användare
-
-
165 inlägg
Enligt tillverkarna originaltexter, översatt från engelska frånsett LG, gäller följande:
Hitachi: Kan tvloggor (och liknande fasta bilder) orsaka problem med kvardröjande minneseffekter/inbränning?
TV loggor ändrar inte läge på tvskärmen men försvinner eller förnyas ofta i samband med annonsbyte eller programbyte. Det är dock ingen garanti för att hindra inbränning av loggan. En normal användare tittar dock inte på samma kanal hela dagen varje dag. För sådan normala tittare är problem med inbränning av loggor och andra bilder ovanliga. Hitach har metoder för att minska risken för inbränning av tv-loggor (och liknande).
Panasonic: Är det sant att loggor, grafik och bilder kan bränna in och permanent skada min plasma-tv?
Det finns en liten risk för inbränning av bilder när det gäller alla plasma-tv som är baserad på fosforteknologi(som vanliga CRT och plasma). Plasma-tvskärmarnas livslängd har förbättrats till över 60 000 timmar med åtföljande minimering av ojämn åldring av tvskärmen och bildinbränning. Dessutom minskar användningen av skärmsläckare, pixel shifting, minskning av ljusstyrka risken för inbränning av bilder. Tumregeln är att om du har tittarvanor där du inte får (eller inte haft) problem med inbränning av bilder på vanlig tv så behöver du inte oroa dig för problem med en Panasonic plasma-tv.
Pioneer: Inbränning av bilder
En bild som fryses på din plasma-tv i några minuter kommer inte att brännas in permanent. Med nya moderna plasma-tv har du ingen anledning till speciell oro över permanent inbränning av bilder. Man bör dock observera att plasma-tv är avsedda för titta på rörliga bilder som högupplösande TV och filmer.
Om en fix bild t.ex. en meny från en PC eller konsol ligger kvar på skärmen under lång tid kan det bli ett visst kvardröjande svagt minne av bilden. Den minneseffekten av bilden kan tvättas bort genom att efteråt köra en videofilm av något slag med rörliga bilder. Du kan därför köpa en plasma tv med förtroende om att du inte behöver behandla den annorlunda än en gammaldags tvapparat.
Samsung: Är Plasma-TV utsatta för inbänning av bilder?
Ja, plasma-TV är utsatta för inbränning av fasta bilder (screen burn in). Om du har en plasma-TV, rekommenderar vi att du begränsar tittandet på grafik och fasta bilder. Det gäller svarta kanter på sidorna och över, när bildformatet inte passar, aktiekurser, dataspel, tvstationsloggor, internetsajter och datorgrafik till högst 5% av den totala användningen per vecka. Att titta på fasta bilder utöver detta kan leda till små men permanenta inbrända spökbilder på din plasma-TV.
För att undvika inbränning av bilder skall man variera tv-kanalerna och bilderna man tittar på, titta på tvprogram och filmer i full screen utan svarta ramar och liknande. Samsungs plasma-TV har funktioner för att ändra bildstorlek så att svarta ramar på filmer och tv-program undviks. Samsung moderna plasma-TV är utrustade med en pixel shift function, som reducerar men inte eliminerar, risken för inbränning av bilder.
LG: Vad innebär kvarstående bild och hur undviker man den?
Det förekommer två olika fenomen, den ena är en s.k. minneseffekt som inte är permanent. Genom att ändra till visning av en annan rörlig bild så försvinner den efter ett tag. I de fall man använder en plasma-tv för att visa stillastående information från t.ex. en dator rekommenderas att byta färg och flytta bilden med jämna mellanrum, just för att undvika dessa minneseffekter. Felaktig och långvarig visning av samma bild t.ex. tv-spel kan i speciella fall resultera i en permanent kvarstående bild. Fenomenet av detta kommer att reduceras med tiden. Permanent kvarstående bild täcks ej av garanti eller reklamationsrätt.
Postad 31 December 2007 - 01:21
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Alla trådar om inbränningar talar sitt tydliga språk. Ungefär som att man skulle säga att pixelfel inte är ett stort problem hos LCD...
Saken är den att många som inte ens haft plasma uttalar sig om inbränning när det är tydligt att majoriteten av dem inte ens vet skillnaden mellan inbränning och spökbild. Väldigt ofta anges inbränning som främsta orsaken till att välja LCD TV framför plasma TV, vilket är synd då inbränning idag är mycket ovanligt och om man föredrar plasma TVns bildkvalité och ändå väljer LCD TV pga rädslan för inbränning så kommer man med stor sannolikhet inte att bli nöjd med sitt köp, speciellt när det handlar om lågpris LCD TV.
Postad 31 December 2007 - 01:26
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Enligt tillverkarna originaltexter, översatt från engelska frånsett LG, gäller följande:
Det där har redan ältats tidigare. Läs gärna manualerna till LCD TV. Ofta kopieras sådan text från tidigare manualer rakt av och självklart försöker tillverkare att skydda sina ryggar så mycket de kan i dylika texter. Jag kan dock hålla med om att man kan önska att plasma TV tillverkare tog ett större ansvar när en permanent inbränning trots allt sker efter en mycket kort tids användande då deras garantitexter att det är normalt går stick i stäv mot deras egen forskning.
Postad 31 December 2007 - 01:30
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Fan...
Inte direkt ett bra sätt att introducera dig själv på ett forum. Fortsätt med såna inlägg och du kommer inte att bli långvarig.
Postad 31 December 2007 - 01:46
Winter009
-
Winter009
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Köpte äntligen min 42 tums plasma, en Panasonic PV70 i fredags och är grymt nöjd! Över förväntan faktiskt. Bara tanken på den och min lika nyinköpta PS 3:a får mig att hyperventilera! Kommer dock på mig med att sitta och snegla på loggan i högra krysset....kör myrornas krig i reklampauser etc.
Vad gäller?
1. Hur lång tid kan det tänkas ta innan man behöver börja oroa sig för en inbränning. Minuter? timmar? dagar?
2. Är det "bara" vita statiska bilder som är en risk eller gäller det alla statiska bilder oavsett färg?
3. Är det samma sak i spel? Statiska bilder som kan bränna eller finns där andra element att hålla ögonen på?
4. Myrornas krig. Är det bästa sättet att "tvätta rent" skärmen. Eller finns det annat att göra för att förebygga inbränning? Hur ofta? Har läst någonstans om någon som låter myrornas krig stå på hela natten. Är detta en vettig ide?
5. Hur uppkommer dessa inbränningar? Vad är det rent tekniskt som händer? Vad har tillverkarna gjort när man uppenbarligen lyckats minska risken med dom senaste generationerna plasma jämnfört med de tidigare?
Dax att återgå till tråden? (ser inga som helst frågor om LCD vs Plasma från MrDiggler...)
Postad 11 January 2008 - 11:50
Unregisteredbea44720
-
Unregisteredbea44720
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Vad gäller?
Dax att återgå till tråden? (ser inga som helst frågor om LCD vs Plasma från MrDiggler...)
Helt riktigt. Eftersom jag redan köpt en plasma är jag inte intresserad av eventuella inbränningsproblem på LCD . Ialla fall inte i denna tråd. Jag har haft PV70 i en månad nu. Den värsta oron har faktiskt lagt sig. Den ghostar ibland. Speciellt efter spel på PS3:an. Men även efter tvtittande. Men det försvinner snällt efter lite (bara några sekunder) myrornas krig, som jag kör då och då, typ när vi äter middag osv. Känns nästan överdrivet men som en ren säkerhetsåtgärd. Myrornas krig bidrar ju också till "inkörningen" och förminskar ju då den lilla risk som ju trots allt (uppenbarligen) finns med permanenta inbränningar. Jag har inte rört några inställningar. Bilden var klockren "out of the box", vill inte "tappa bort" den. Väldigt nöjd fortfarande.
Postad 11 January 2008 - 13:34
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Vad gäller?
Helt riktigt. Eftersom jag redan köpt en plasma är jag inte intresserad av eventuella inbränningsproblem på LCD .
Ialla fall inte i denna tråd.
Jag har haft PV70 i en månad nu. Den värsta oron har faktiskt lagt sig. Den ghostar ibland. Speciellt efter spel på PS3:an. Men även efter tvtittande. Men det försvinner snällt efter lite (bara några sekunder) myrornas krig, som jag kör då och då, typ när vi äter middag osv. Känns nästan överdrivet men som en ren säkerhetsåtgärd. Myrornas krig bidrar ju också till "inkörningen" och förminskar ju då den lilla risk som ju trots allt (uppenbarligen) finns med permanenta inbränningar. Jag har inte rört några inställningar. Bilden var klockren "out of the box", vill inte "tappa bort" den.
Väldigt nöjd fortfarande.
Älskling vänta med middan måste sätta på myrornas krig på nya Tv så den inte förstörs . Patetiskt att ens behöva göra någe dylikt med en ny TV *ASG*
Haha, nja han erkände ju själv att det är lite överdrivet, bara en extra säkerhetsåtgärd, och ingen vet egentligen hur nödvändigt det är att göra så. Jag ser det som att platt-tv är inte bättre än så här, de olika teknikerna har inte så många år på nacken, så tills vidare får vi dras med en del avigsidor, vad vi än väljer, plasma eller lcd etc. Om man gillar bilden på plasma så ska man ta den oavsett risk för inbränning då äkta inbränning inte verkar gå att få så länge man använder tv:n som en tv. Det man kan göra är att köra med normala inställningar (i stället för de överdrivna fabriksinställningarna) de första veckorna. Det står ju en massa rekommendationer i bruksanvisningarna om användartips för att undvika inbränningen men dessa verkar ha hängt med från 1900-talet.
Postad 13 January 2008 - 08:19
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Detta är ingen plasma mot lcd tråd. Se titeln. Gå inte off-topic. Vissa här har redan blivit varnade och jag hoppas Ni tar åt Er kritiken. Håll Er till ämnet och inget annat.
Mvh Twebbas
Postad 13 January 2008 - 09:25
Steffe666
-
Steffe666
-
Användare
-
-
215 inlägg
Jag har en pv600 50" panasonic som jag är super nöjd med.
Jag har datorn ikopplad och surfar ofta på den istället för att gå till datorrummet.
Har lämnat skrivbordet på i flera timmar nångång utan att det har hänt nåt.
Jag är inte alls orolig för inbränningar, eftersom jag inte ens har märkt av nån ghosting heller förrutom då när jag stänger av tvn efter att ha haft skrivbordet på ett tag kan man märka av lite ghosting, annars inte.
Jag har inte alls kört myrornas krig heller.
Postad 23 January 2008 - 18:24
EAE
-
EAE
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
LG verkar ha stora problem med ghostning. En kompis köpte en 50" PC56 för ett par veckor sedan och har exakt samma problem som dig. Blir det inte bättre så skulle jag rekommendera en titt på en Panasonic PX70 eller Samsung Q96/Q97. Det är två modeller som jag vet inte lider av de problem du har.
Jag sitter här med min 2 mån gamla Q96:a och har en supersnygg EUROSPORT logga ibrännd/ghost uppe i högra hörnet, har kollat på australian open några nätter sen va de kört:( Har kört myrkrig ett par timmar men den e kvar, nu kör jag nått "signalmönster" grejen. Får se om det hjälper SKITGREJER!!!!!!!!!!!!!!!
Redigerat av EAE, 24 January 2008 - 17:29.
Postad 11 February 2008 - 16:34
Unregisteredbea44720
-
Unregisteredbea44720
-
Amatör
-
-
63 inlägg
MAYDAY MAYDAY....
Min dotter var sjuk och hemma från skolan häromdagen. Hon tittade på Hitta Nemo och glömde sedan bort det hela och Hitta Nemo menyn stod på på min PV70 i, ja vi vet inte riktigt, men allt från en halv timme till ett par timmar.
De ghostar som tidigare gått bort på några sekunder med myrornas krig, satt nu kvar i timmar och timmar!
Jag körde myrkrig hela kvällen och.....det försvann till slut.
Jag vet inte hur nära det egentligen var att bli permanent. Men ändå en varning att inte blåsa faran över.
Postad 11 February 2008 - 19:06
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1682 inlägg
MAYDAY MAYDAY....
Min dotter var sjuk och hemma från skolan häromdagen. Hon tittade på Hitta Nemo och glömde sedan bort det hela och Hitta Nemo menyn stod på på min PV70 i, ja vi vet inte riktigt, men allt från en halv timme till ett par timmar.
De ghostar som tidigare gått bort på några sekunder med myrornas krig, satt nu kvar i timmar och timmar! Jag körde myrkrig hela kvällen och.....det försvann till slut. Jag vet inte hur nära det egentligen var att bli permanent. Men ändå en varning att inte blåsa faran över.
Än en gång, det är skillnad på permanenta inbränningar och ghosting. Är det ingen helt ny tv skall du inte ens vara i närheten av permanenta dito förrän efter mängder av timmar.
Postad 11 February 2008 - 21:31
Mr_Foppa
-
Mr_Foppa
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
MAYDAY MAYDAY....
De ghostar som tidigare gått bort på några sekunder med myrornas krig, satt nu kvar i timmar och timmar! Jag körde myrkrig hela kvällen och.....det försvann till slut. Jag vet inte hur nära det egentligen var att bli permanent. Men ändå en varning att inte blåsa faran över.
Än en gång, det är skillnad på permanenta inbränningar och ghosting. Är det ingen helt ny tv skall du inte ens vara i närheten av permanenta dito förrän efter mängder av timmar.
Jag är erkänt ny på området, men försöker läsa på inför ett stundande köp (blir efter löning i mars). Utifrån vad jag tidigare läst låter det som om du "drar en vals" när du skriver det där. Många har försökt förklara "ghosting" med att skärmen har olika temperatur på olika ställen och att det är detta som orsakar kvarvarande störningar. Utifrån det så är endera uppgiften helt uppåt väggarna. Jag lutar åt att detta var ett fall av inbränning, inte ghosting. Ghosting ska (?) vara något ytterst temporärt medan detta satt i under flera timmar. Det kan alltså inte förklaras med "olika temperatur" eller likande, utan bara med med att vissa celler blev långvarigt påverkade. Som tur var gick det tillbaka i detta fallet, men det kan ju omöjligt beskrivas som samma sak som de temperaturskillnader som nämnts tidigare. Jag försöker som sagt själv bestämma mig vad jag ska köpa och denna typ av historia skrämmer ju en del. Även om det "går till sig" vill jag inte vara rädd för att förstöra min dyra TV för att en dvd-meny står på i ett par timmar. Då är det faktiskt otänkbart för mig. Då kan min CRT få leva ett tag till, tills något stabilare finns.
Postad 11 February 2008 - 22:00
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
MAYDAY MAYDAY....
Ett tips kan vara att kontroller inställningarna igen. För mig har det hänt att originalinställningarna kommit upp igen efter att man bytt ingångskälla. Dvs den förfärande inställningen med dynamisk bildinstllning och riktig hög kontrast. Då fick jag också en ghostning som jag blev lite rädd för... Man måste förövrigt ställa in bildinställningarna individuellt för alla olika källor man använder sig av...i alla fall på PV60 och det är nog ingen skillnad på PV70. Och som Denthor redan skrivit, för mig personligen är en inbränning inget som försvinner, utan något som blir kvar för alltid och det är inte kul men som tur var oerhört ovanligt på dagens moderna plasmor. Svag skuggbildning får man dock räkna med, särskilt om tvn är ny och man kör med hög kontrast, men det aldrig förstört något för mig...eftersom jag inte LETAR efter minsta lilla skugga... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 11 February 2008 - 22:12.
Postad 11 February 2008 - 22:08
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
MAYDAY MAYDAY....
Jag är erkänt ny på området, men försöker läsa på inför ett stundande köp (blir efter löning i mars). Utifrån vad jag tidigare läst låter det som om du "drar en vals" när du skriver det där.
Många har försökt förklara "ghosting" med att skärmen har olika temperatur på olika ställen och att det är detta som orsakar kvarvarande störningar. Utifrån det så är endera uppgiften helt uppåt väggarna. Jag lutar åt att detta var ett fall av inbränning, inte ghosting. Ghosting ska (?) vara något ytterst temporärt medan detta satt i under flera timmar. Det kan alltså inte förklaras med "olika temperatur" eller likande, utan bara med med att vissa celler blev långvarigt påverkade. Som tur var gick det tillbaka i detta fallet, men det kan ju omöjligt beskrivas som samma sak som de temperaturskillnader som nämnts tidigare.
Jag försöker som sagt själv bestämma mig vad jag ska köpa och denna typ av historia skrämmer ju en del. Även om det "går till sig" vill jag inte vara rädd för att förstöra min dyra TV för att en dvd-meny står på i ett par timmar. Då är det faktiskt otänkbart för mig. Då kan min CRT få leva ett tag till, tills något stabilare finns.
Behåll då din CRT eller undvik att köpa en plasma...helt upp till dig. Men läs denna text innan om varför ghostbilder bildas: Läs gärna de andra "etapperna" också innan du beslutar dig. http://m3.idg.se/2.1022/1.132393Jag har haft min plasma i 2 år och ghostbilderna var lite mer frekventa när den var ny, men det senaste året har jag inte märkt av dem alls. Mkt beror väl på hur mkt fel du letar och hur petig du är. Mig bryr det nada att en svag ghostbild kan synas på den svarta skärmen direkt efter att jag stängt av tvn för natten. Det är dock inget kvar nästa dag. Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 11 February 2008 - 22:39.
Postad 11 February 2008 - 22:57
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
kom igen nu alla Plasmaägare.
Alla har vi nog, iaf första 1-2 veckorna, haft lite spökbilder och sagt wtf och hjärtat har åkt upp i halsgropen.
Att den sedan försvann efter 10sek-24tim var en befrielse.
Verkar åxå som många tror att TVn blir o-tittbar pga spökbilder men faktum är att när vi hade dom första veckan var det bara jag som såg dom i familjen pga att jag faktiskt letade efter dom. Om jag påpekade det för övriga så kunde dom åxå se det.
Nu efter 6mån med en Q96 så har jag inte sett något på många månader..
Min slutsats är, Oroa er onte för spöken! Dom springer garanterat bort om ni ser dom!
Postad 11 February 2008 - 23:28
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Jag är erkänt ny på området, men försöker läsa på inför ett stundande köp (blir efter löning i mars). Utifrån vad jag tidigare läst låter det som om du "drar en vals" när du skriver det där...
Det blir lite märkligt när du skriver att du har begränsad kunskap och ändå anklagar någon annan för att "dra en vals". Vore bättre om du frågade istället, alternativt tog dig mer tid till att läsa på innan du skriver sådant. Ett av de största problemen med all sorts okunskap är rädslan för det man inte känner till. Den rädslan är irrationell, inte olik fobier för spindlar, hissar, ormar, etc... leder inte till något positivt. Jag ids inte dra alla förklaringar så det får bli en kortvariant. Vill du veta mer om vetenskapen bakom får du registrera dig hos t ex http://www.sid.org/ (kostar tyvärr numera pengar) eller läsa patent registrerade i USA från t ex Samsung, Panasonic, Pioneer, etc. Hur som helst, inbränning är en permanent skada pga ojämnt åldrande av fosforskiktet som finns i cellerna som utgör pixlarna i en plasmapanel. Denna skada är irreversibel och är mycket svår att få på dagens plasma pga att "halveringstiden" tills dess att panelen avger 50% av dess maximala ljusstyrka idag är ca 60 000 timmar, att åldrandet av fosformaterialet idag är närmast linjärt och har en mycket liten lutning, att panelerna åldras redan vid tillverkningen, att tillverkare lagt till funktioner som gör att bilden skiftas något i positionen (om man så önskar). Utöver inbränning, som är mycket ovanligt, finns dock temporära, fullständigt orelaterade, tillstånd och dessa kan vara allt från sekunder - minuter - några få timmar till hundratals timmar i mycket allvarliga fall (också mycket, mycket, mycket ovanligt). Orsaken till dessa temporära tillstånd är t ex temperaturen i cellerna, laddningsfördelningen i cellerna, att ett kristallskikt "spottar" in förångat material i cellerna som antingen ger en högre eller lägre sannolikhet för växelverkan som skapar ljuset vi ser, dvs antingen högre eller lägre ljusstyrka från de celler som påverkats. Alla dessa tillstånd har en sak gemensamt och det är att de är temoprära tillstånd, dvs reversibla och ger ingen skada hos panelen. Vidare är det ytterst överdrivet att ta till myrornas krig så fort man ser en spökbild. Det behövs inte! Se bara på vanlig TV. Det bästa man kan göra om man är intresserad av en plasma TV idag är att investera i en testskiva, t ex DVE (Digital Video Essentials) samtidigt med sitt inköp och sedan följa denna guide. Gör man det kan man i lugn och ro njuta av sin nya plasma TV.
Redigerat av Wolfy, 11 February 2008 - 23:38.
Postad 12 February 2008 - 08:36
tassbonn
-
tassbonn
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Ännu ett inlägg i debatten.
Fick hem min nya Q96a, ställde ner alla inställningar på ext1, missade att inställningarna var individuella för varje anslutning.
Kollade på tv ca 2 timmar den kvällen. Dagen efter kommer sambon och ungarna hem, slänger i björnbröder på dvdn och kör. För alla som inte sett den filmen kan jag upplysa om att den visas med kolsvart ram runt hela bilden, alla fyra sidor, första halvtimmen.
Dvs. kolsvart ram i en halvtimme, inställning dynamiskt (100% kontrast) och tvn var två timmar gammal.
Inbränningar?...........skuggbilder?..........inte ett smack!!
Slutsats, har ni problem med detta, så har ni förmodligen köpt en skittv, eller så har ni fått ett måndagsex.
Ta hem tvn, ställ in den som du vill ha den, och titta, spela eller vad du nu vill göra. Om det finns folk som vill "köra in" sin tv i 200-1000 timmar så må dom ju göra det, men det är bara en produkt av okunskap eller ryktesspridning!
Ska vi kalla det en skröna?
Redigerat av tassbonn, 12 February 2008 - 10:47.
Postad 12 February 2008 - 08:43
nipatriak
-
nipatriak
-
Användare
-
-
128 inlägg
Har haft en q96 i några veckor nu. Jag körde en Break-in DVD i ca tre timmar sen har jag kört på som vanligt utan "låg kontrast" eller andra åtgärder och har inga problem alls med spökbilder. Sambon är förövrigt text-tv beroende och det är inga problem det heller.
Dom få "problem" jag fått är när vitt syns mot svart bakgrund, tex en textremsa som ligger i det svarta fältet på en 2,35:1 film eller om man är inne i menyn en längre tid med svart bakgrund på tvn. Om man koncentrerar sig riktigt noga så kan man urkilja vart textremsan varit men det är knappast något som man ser om man inte vet om det. Detta försvinner dock så fort man byter till något som fyller ut hela skärmen.
Redigerat av nipatriak, 12 February 2008 - 08:47.
Postad 12 February 2008 - 08:47
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
Alla har vi nog, iaf första 1-2 veckorna, haft lite spökbilder och sagt wtf och hjärtat har åkt upp i halsgropen. Att den sedan försvann efter 10sek-24tim var en befrielse.
Nej...!!
Postad 12 February 2008 - 09:20
Tomlund
-
Tomlund
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
Min far har en q96 och den verkar vara känslig för ghosting. Räcker att du varit inne på text tv nån minut så finns det spår kvar av den ett tag. Kollade på transformers häromdan och där är det ju en svart remsa uppe o nere och även den låg kvar en bra stund efteråt. Märkligt detta när folk här inte ens har kört in plasman och sen knappt har en tendens till ghosting.
Postad 12 February 2008 - 09:24
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Alla har vi nog, iaf första 1-2 veckorna, haft lite spökbilder och sagt wtf och hjärtat har åkt upp i halsgropen. Att den sedan försvann efter 10sek-24tim var en befrielse.
Nej...!! 
- Fick du en beg TV? - Du letade inte efter spökena... - Det var ngt fel på TVn Budskapet är att det är helt normalt att få dessa i början men det är inte säkert man ser dom......
Postad 12 February 2008 - 09:36
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
Inget av de 3... MEN jag körde en Break-In-Dvd i 150h ungefär..... hade ingen brådska med tv'n så varför inte göra saker och ting riktigt från början... efter den inkörningsperioden så har det inte varit några som helst tendenser till inbränning eller ghosting... däremot så är bilden gudomligt bra....
Edit: Stavfel
Redigerat av Unregistered36883, 12 February 2008 - 09:38.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|