Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

IKEA bänkskåp

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 December 2007 - 11:17

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Någon som prövat att kapa 10 cm baktill på IKEA-bänksåp?

Standarddjupet är 60 cm på IKEA-bånksåp. Detta anser jag vara för djupt till mitt sideboardbygge. Jag kommer anväda mig av skåpen som heter abstrakt vit och har en vit högglansig yta. Det kan således uppstå problem med att lacket/faneren flisar eller spricker när de kapas. Om jag förstått konstruktionen rätt så är det tre delar (två väggar samt bottenskivan) som måste kapas. Jag kommer använda mig av 4 moduler a 60 breda och behöver således endast få till 2 snygga delar, d v s de kansidor som syns. Enmligt dessa beräkningar rör det sig om 3 x 4 = 12 snitt/sågningar.

Förslag på cirkelsåg, sticksåg eller bandsåg som bör användas?

Lämna till ett snickeri för sågning, någon som gjort detta och vet vad det kostar?

Hur blir det med IKEAs fästbeslag, går de med hjälp av nya hl etc flyttas bak 10 cm, någon som kan ta en bild på hur fästabeslagen/skruvanordningen är kontruerade i bakkant.

mvh Johan

btw Tror absolut att IKEA:s skåp går att kapa. Under förutsättning av att detta stämmer går det att göra ett riktigt trivsamt höglansigt vitt sideboard (B240 x H70 x D50 cm) till det facila priset av ca 4675 kr. Motsvarande på tex poshliving kostar ca 14 800 kr.

Bänkskåp 4 x 895 kr = 3580 kr
Glasskiva floatglas 6 mm 240 x 50 cm = 895 kr(enligt uppgiftfrån glasmästare)
svart glasfärg 200 kr

(måla skivans undersidan med svart glasfärg så får du en skiva som ser ut som en svart pianolackad skiva)

Redigerat av DerbyBoy, 10 December 2007 - 12:25.

Postad 10 December 2007 - 14:53

sponken
  • sponken
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Det är inget problem att såga. IKEAs skåp är av massiv spånskiva...
Såga med cirkelsåg med fin tandning. Laminatet kommer att spricka lite men bara på undersidan av sågningen så välj rätt sida att såga ifrån.
Det som du behöver modifiera är att baksidan inte längre passar vilket medför att du får instabila såp i sidled om du inte monterar den på annat sätt. Lättast är nog att bara spika dit den bakifrån.

lycka till

/sponken

Postad 10 December 2007 - 15:35

rickricaro
  • rickricaro
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Såga med cirkelsåg med fin tandning. Laminatet kommer att spricka lite men bara på undersidan av sågningen så välj rätt sida att såga ifrån.

Jag vet inte vad du menar med undersida men jag skulle vilja säga att om man sågar med cirkelsåg så blir sidan som man har cirkelsågen på ful och undersidan får ett fint snitt.
Men om man använder fogsvans så blir det tvärt om.

Rätta mig om jag har fel så ändrar jag mitt inlägg.

Postad 10 December 2007 - 15:49

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Det som du behöver modifiera är att baksidan inte längre passar vilket medför att du får instabila såp i sidled om du inte monterar den på annat sätt. Lättast är nog att bara spika dit den bakifrån.

hmm, baksidan är det en sån där tunn skiva som man för ner i spår och att spåren försvinner med de avkapade 10 cm?

tack för tipsen...

/Johan

Postad 10 December 2007 - 16:24

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Förstärk med extra skruv då du sågat. Blir sidorna fula kan du ju alltid köpa täcksidor som du klyver ner. :lol:

Postad 14 December 2007 - 20:22

sponken
  • sponken
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0

Jag vet inte vad du menar med undersida men jag skulle vilja säga att om man sågar med cirkelsåg så blir sidan som man har cirkelsågen på ful och undersidan får ett fint snitt.
Men om man använder fogsvans så blir det tvärt om.

Rätta mig om jag har fel så ändrar jag mitt inlägg.

Du tänker helt rätt. Den siden som cirkelsågen är på blir "ful"

Postad 14 December 2007 - 22:00

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Faktumskåpen är i sig vita, men lite gulaktigt matta...

Köp Abstrakt täcksidor, då kan du skruva ihop bänken med 40 skruv i sidorna om du vill, sen hänger du bara på täcksidorna som du skruvar från insidan och vipps så har du en snygg sida på skåpet och en väl ihopdragen skåpstomme.

Har varit inne på exakt samma lösning, fast med 60 höga skåp. Tänkte ta ner dem till just 50 cm i djup...

/Johan

Postad 17 December 2007 - 22:25

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Jag kommer anväda mig av skåpen som heter abstrakt vit och har en vit högglansig yta. Det kan således uppstå problem med att lacket/faneren flisar eller spricker när de kapas.

Jag kommer använda 4 st abstrakt bänkskåp, de är är väl lika högglansiga på sidorna som på fronterna?

Sen skruvar jag nr 1 i nr 2 och och så vidare....

Postad 17 December 2007 - 22:27

sebastianboos
  • sebastianboos
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
tejpa med tjockare tejp helst genomskinlig om du redan markerat så spricker faneren lite mindre :D

Postad 18 December 2007 - 23:24

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Tja

Nu har mitt bygge påbörjats...

Jag kör med Faktum fläktskåp 60X57X35 (BHD).

För att sedan "fixa" djupet i bänken så struntar jag i bakstycket där stärkaren ska stå. Jag kommer köpa till täcksidor runt om (sida/sida/ovansida) som i sin tur kommer vara ca 47 cm djupa. Då får man effekten av att skåpen är 47 cm djupa men man tappar inte stabiliteten i konstruktionen.

Har inte kommit så långt ännu, men om stärkarens fötter kräver det, så kommer jag även kapa till ett hyllplan så det blir 47 cm djupt och ha det i botten på ena skåpet. Hyllplanet gör då att jag får bärande material under hela stärkaren och hyllplanet kommer ligga kvar tack vare att det har stöd under 35 cm av sin yta och även stärkarens vikt på sig...

Går förmodligen till en brädgård och får täcksidorna tillsågade efter mina mått, så jag får ett rakt och fint snitt i skivan.

/Johan

Postad 19 December 2007 - 15:07

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
vad blir det för skiva att lägga på ovansidan?

Postad 19 December 2007 - 16:15

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
bakstycket på ikeaskåp är det en tunn skiva som förs ner i spår eller är det också en massiv skiva på 18 mm som resten av skåpet?

Om inte hur fäster man den skivan är det de där specialskruvarna som är på ikeas grejer?

Redigerat av DerbyBoy, 19 December 2007 - 16:28.

Postad 20 December 2007 - 18:20

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Tja

Kör täckskiva i vit högblank från ikea. Samma lika som luckorna. Dock så finns det ingen som är 240 cm lång, så jag får ta två som jag kapar så att de möts mitt på bänken, skarven där kommer jag täcka med antingen en "T" list eller lägga på lite vit latex.

Bakstycket läggs på plats när skåpet ligger på "mage". Sen spikar du fast det med nubb. Jag körde 8 spik per bakstycke... Det är i massonit och ca 4 mm tjockt.

/Johan

Postad 23 December 2007 - 21:51

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
ok tack!

hehe vi kommer bygga ungefär samma bänk. Jag kommer dock köpa en plexiglasskiva (finns i massor av olika färger och de sågar till den som man vill ha den) prisexeplet jag fick var 500 x 2400 x 8 mm för 1250 + moms, Tänkte köra svart skiva. Kan vara en idé om du inte vill sammanfoga två skivor....

/johan

Postad 28 December 2007 - 20:06

hpdaxelsson
  • hpdaxelsson
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
man kan också använda IKEA kylskåpsskåp som är 57cm djupa..

/H

Postad 03 January 2008 - 18:58

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Tycker fortfarande det blir för djup

En ytterligare fråga. Min tanke var ju att köra fler bänkskåp faktum abstrakt, men nu slog det mig att yttersidorna kanske inte har samma högglansiga finish som luckan har. Eller? Isf ser det ju ganska konstigt ut jag vill försöka undvika täcksidorna eftersom det ger skåpet ett klumpigare utseende...

mvh Johan

Postad 03 January 2008 - 20:12

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Tja

Nu är mitt skåp nästan klart.

Letar nu efter ben/fötter till det. Skåpet ska bara upp lite grand från golvet, så de får inte vara för långa.

Är det någon som kan tippsa om ett par ben i borstat stål/rostfritt som är ganska cleana i sitt utseende och max 8 cm höga.

Vi har funderat på att köra 2 st golvsocklar och ha dem liggande under bänken, men då kommer den ju bara upp ca 1 cm och vi vill nog kunna dammsuga under bänken.

6-8 cm ben, någon?!?

Kan även nämna att jag ska köra en täcksida uppepå bänken. Den sågas till ett djup på 48 cm och kommer då få ett överhäng på ca 11 cm i bakkant. Man uppfattar det som att bänken är 48 djup, inte 37 som den faktiskt är.

Tack!

/Johan

Redigerat av NAD2700THX, 03 January 2008 - 20:14.

Postad 04 January 2008 - 23:09

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Tja

Det blev 10 cm ben från Bauhaus. De är kvadratiska och i typ borstad metall, något "gråare". Sen var det bara att mäta och ta fram bågfilen... 8 ben som var 10 cm blev 8 ben på 5 cm... Sen ska det på en gängad tass, så slutlängeden på benet blir ca 6,5 cm...

/Johan

Postad 12 January 2008 - 12:56

Unregistereda1c71e45
  • Unregistereda1c71e45
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Låter spännande.

Du har inte tagit lite bilder som du kan dela med dig av, till oss som inte kommit igång ännu ;-)

Postad 12 January 2008 - 18:44

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Inte tagit bilder under resans gång, men det är klart jag kan ta nån bild och slänga upp...

Dock så har jag inte fått "toppskivan" ännu... Den är måttbeställd från en kökslucksfirma...

/Johan

Postad 13 January 2008 - 00:57

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Här är lite bilder...

De finns även i mitt galleri...

Bild 1: Helhet.
Bild 2: Ett moddat ben.
Bild 3: Elektronikskåpet. Har även modem och router här. Man ser kabeldragningen från min IR-bender.

Håll till godo!

/Johan

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  1.jpg   74.88K   11 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  2.jpg   74.07K   11 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  3.jpg   87.88K   10 Antal nerladdningar

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.