Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Homeplug/Powerline

41 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 December 2007 - 16:56

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Tjena!
Har funderat lite om "homeplugs/Powerlines" och jag undrar ifall det är någon här
som använder det, eller har erfarenhet av de.
Ja det jag vill helt enkelt är att få lite mer kött på benen om sådana här.
Skriv allt ni vet

Tack på förhand
gårdemyr

Redigerat av gårdemyr, 12 December 2007 - 16:57.

Postad 12 December 2007 - 19:10

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Jag kör homeplug. Väldigt nöjd. Installationen gick över förväntan. Faktum är att installationen bara bestod av att stoppa in kontakten i väggen gör det hela inte sämre :)

Så här ser min koppling ut:

kontorsrum telejack -> adsl-modem -> router ->
(1) -> kontorsdator
(2) -> homeplug

vardagsrum homeplug -> switch ->
(1) -> HTPC
(2) -> PS3
(3) -> X-box 360
(4) -> Bärbar dator

Underbart att slippa både sladdar mellan rummet samt trådlöst.

Postad 12 December 2007 - 19:15

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Jag kör homeplug. Väldigt nöjd. Installationen gick över förväntan. Faktum är att installationen bara bestod av att stoppa in kontakten i väggen gör det hela inte sämre smile.gif

Så här ser min koppling ut:

kontorsrum telejack -> adsl-modem -> router ->
(1) -> kontorsdator
(2) -> homeplug

vardagsrum homeplug -> switch ->
(1) -> HTPC
(2) -> PS3
(3) -> X-box 360
(4) -> Bärbar dator

Underbart att slippa både sladdar mellan rummet samt trådlöst.

De va inte lite grejer du körde :)
Nä men har du testat att streama någon film till PS3/xbox360?
Eller du kanske inte gör det pågrund av du har en HTPC?

Men har ens bredband någon påverkan på homeplugs? Borde väl inte ha det
då det går inom lanet/nätverket?
Hur snabbt går det, och har du några störningar (avstängningar)?
Vilka använder du?

Switchen du har i vardagsrummet är det ett måste eller endast för du har flera saker i vardagsrummet?

Men tack för ditt svar
gårdemyr

Postad 12 December 2007 - 21:17

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Nej, jag har inte prövat att streama just eftersom jag har en HTPC.

Bredbandsfrågan förstår jag inte riktigt. Homepluggen fungerar bara så att jag i ett rum kopplar in en nätverkskabel i homepluggen i eluttaget och sedan kan jag koppla in plugg två i eluttaget vilket rum som helst. Sedan kopplar jag in en nätverkssladd i plugg två och leder det hela vidare.

Jag har inte haft några störningar. Jag använder Amitechs 85mbps.

Routern ser till att alla apparater får en ip-adress så jag kan använda samtliga maskiner samtidigt. Anledningen till att jag har en switch är att homepluggen i vardagsrummet har bara ett uttag för nätverkskabeln så jag kör in den i en switch som har fyra uttag (switchen är lite smartare än en hub, men inte lika smart som en router).

Postad 12 December 2007 - 22:25

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Det med bredband jag skrev, vara bara jag som råkade skriva lite fel. Blandade ihop sakerna :D

Men ifall jag skulle vilja ha homeplug till datorerna (3stycken) sen PS3 skulle det bli så här man kopplade då!?

arbetssrum telejack -> adsl-modem -> router ->
--> arbetsdator
-->homeplug

Mitt rum
--> homeplug
-->min dator

Lillebrorsans rum
-->homeplug
-->datorn

Källaren
-->homeplug
-->PS3

Efter detta är det något annat man ska tänka på? Det här med hastigheten på homepluggen? 14mbps/85mbps/100mbps/200mbps.
Vad ska man tänka här?

Du skrev

och leder det hela vidare.

Hur leder man det vidare, eller är det bara plugga in homepluggen i nästa ställe man ska ha en homeplug?

Tack på förhand
gårdemyr

Postad 12 December 2007 - 22:58

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

• 428 inlägg
  • 0
Jag kör med Homeplug, Neatgears 85mbit variant.

Min setup ser ut så här:

Homeplug i hallen:
- Brandvägg med 100Mbit BBB

Homeplug i vardagsrum:
- 360
- PS3
- HTPC

Homeplug i sovrum/arbetsrum:
- HTPC(med all disk)
- PS3

Mellan sovrum och vardagsrum får jag 85mbit klockrent, går riktigt snabbt. Till hallen får jag dock bara 50mbit, beror nog på att jag bor i ett 50-tals hus med risiga ledningar. Men den stora vinsten är att det är sjukt stabilt, man får alltid samma "tryck i rören".

Postad 13 December 2007 - 08:04

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Låter ju bra, låter stabilt osv, men homepluggen i vardagsrummet har du en switch där också?
Du hade ju 3 stycken saker som homepluggen skulle gå till? Eller hur har du löst det?
Men om jag nu skulle använda mig av sådana här homepluggs vad skulle det negativa va med dem
ifall vi jämför med trådlöst?

Teoretiskt sett så ska en 200mbps homeplug vara snabbare än t.ex en 85mbps?
Vilka faktorer gör hur mycket man kan få ut från homepluggen?

Tack på förhand

Redigerat av gårdemyr, 13 December 2007 - 08:05.

Postad 13 December 2007 - 09:55

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4346 inlägg
  • 0
Läste lite i senaste PC För Alla om dessa Homeplug, och såvitt jag förstod av mitt snabba gluttande så fick dom väldigt dålig hastighet genom dessa.
Men är du riktigt intresserad föreslår jag senaste PC För Alla där dom hade ett genomgående test av olika pluggar osv, nr 11 December finns testet med i, står på framsidan också.

Postad 13 December 2007 - 10:08

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Gårdemyr:

Ja, det är korrekt som du skriver. Så länge du enbart surfar på datorerna så är inte hastigheten så viktigt eftersom internetlinan är långsammare än homepluggarna. Ska du däremot överföra stora mängder data i ett internt nätverk så kan det vara en ide med snabbare pluggar.

När du väl kopplat in en homeplug som har internetanslutning så har du möjlighet att ansluta homeplugs till samtliga eluttag i lägenheten.

Postad 13 December 2007 - 15:04

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Ja, det är korrekt som du skriver. Så länge du enbart surfar på datorerna så är inte hastigheten så viktigt eftersom internetlinan är långsammare än homepluggarna. Ska du däremot överföra stora mängder data i ett internt nätverk så kan det vara en ide med snabbare pluggar.

Okej då fattar jag, tackar. Har nämligen tänkt skicka stora filer .mkv filer från datorn till PS3 och då kan det
behövas en bra hastighet. I nuläget så när jag försöker göra samma sak fast trådlöst så fungerar det inte alls
bra :D

När du väl kopplat in en homeplug som har internetanslutning så har du möjlighet att ansluta homeplugs till samtliga eluttag i lägenheten.

Okej, tack, det är alltså bara ansluta homepluggsen till eluttagen som jag vill ha dem.

Läste lite i senaste PC För Alla om dessa Homeplug, och såvitt jag förstod av mitt snabba gluttande så fick dom väldigt dålig hastighet genom dessa.
Men är du riktigt intresserad föreslår jag senaste PC För Alla där dom hade ett genomgående test av olika pluggar osv, nr 11 December finns testet med i, står på framsidan också.

Ska försöka få tag i den tidningen, men har också hört och läst om att hastigheterna som utlovas är rent ut sagt bara ski*. Ofta så är det inte i närheten av vad som utlovas men, ja tac kför ditt tips :unsure:

gårdemyr

redigerat:
Jag har en 54mbps router, den kommer stoppa hastigheten ifall man köper en 200mbps homeplug va?

Tack

Redigerat av gårdemyr, 13 December 2007 - 15:50.

Postad 13 December 2007 - 16:32

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4346 inlägg
  • 0

Jag har en 54mbps router, den kommer stoppa hastigheten ifall man köper en 200mbps homeplug va?

Stoppa...?

Postad 13 December 2007 - 18:39

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
det jag menar är ifall min router kommer på nåt viss förhindra hastigheten till homepluggen ifall
den ligger på 200mbps och routern endast 54mbps!?

Hoppas du förstår nu

gårdemyr

Postad 14 December 2007 - 22:05

RackaBaysare
  • RackaBaysare
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

det jag menar är ifall min router kommer på nåt viss förhindra hastigheten till homepluggen ifall
den ligger på 200mbps och routern endast 54mbps!?

Hoppas du förstår nu

gårdemyr

Beroende på vilken router du har, troligen är det 54Mbps trådlöst, och 100Mbps med tråd.
Så det stämmer att det är routern som bestämmer farten. Du kopplar homeplug med lina, men har du en dator med trådlöst som du delar ut filerna, blir det trådlösa nätverkskortet som avgör hur fort det kommer att gå.

Jag har en dator kopplad med 100Mbps nätverkskort till min router, Netgear XE104 homeplug (85Mbps) till routern i ena änden, och en TViX M4100 i andra änden. Det går alldeles utmärkt att streama HD-DVD till TViXen med denna konfiguration. Så frågar du mig, tycker jag absolut att du skall skaffa homeplugs, det är mycket lätt att koppla in, och är väldigt stabilt, såvida det inte uppstår störningar i nätet, men inget jag har upptäckt än.

./ RackaBaysare

Redigerat av RackaBaysare, 14 December 2007 - 22:12.

Postad 15 December 2007 - 00:20

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
-->RackaBaysare

troligen är det 54Mbps trådlöst, och 100Mbps med tråd.

Jepp 54mbit trådlöst, fast osäker på tråd. Hur vet man de? Titta var?
Men då är det ju inte lönt att köpa snabbare homepluggs än 100mbps ifall man
endast har 100mbps i "tråden"!?

Jag har en dator kopplad med 100Mbps nätverkskort till min router, Netgear XE104 homeplug (85Mbps) till routern i ena änden, och en TViX M4100 i andra änden. Det går alldeles utmärkt att streama HD-DVD till TViXen med denna konfiguration. Så frågar du mig, tycker jag absolut att du skall skaffa homeplugs, det är mycket lätt att koppla in, och är väldigt stabilt, såvida det inte uppstår störningar i nätet, men inget jag har upptäckt än.

Låter ju bra, en TViX vad är det för något? Har hört om det men aldrig gått närmare in på de.
Men hur ska jag sätta det ifall jag har det så här:
Arbetsdator--router&modem--(trådlöst)--mindator(här ifrån ska filerna skickas)--lillebrosansdator--PS3.
var ska jag sätta de och i vilken ordning? Funkar det på olika plan?

Tack på förhand
gårdemyr

Redigerat av gårdemyr, 16 December 2007 - 22:27.

Postad 17 December 2007 - 20:14

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

• 428 inlägg
  • 0

Låter ju bra, låter stabilt osv, men homepluggen i vardagsrummet har du en switch där också?
Du hade ju 3 stycken saker som homepluggen skulle gå till? Eller hur har du löst det?

Har två olika modeller, XE103 och XE104. Netgear XE104 har fyra TP uttag.

Postad 17 December 2007 - 21:05

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Har två olika modeller, XE103 och XE104. Netgear XE104 har fyra TP uttag.

Varför har du 2 olika modeller? Hur snabba är de och vad tcyker du om dem?

TP uttag är vad?

tack
gårdemyr

Postad 10 February 2008 - 19:02

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Tjena igen....
Har skaffat ett par D-link Homepluggs 200mbit.
Men vårt nätverk ser ut så här:
-->modem-->Router (trådlös)-->(routern skickar trådlöst till)arbetsdator, min dator, lillebrosans dator, PS3
Men jag fattar inte var jag ska sätta nätverkskabeln på routern för att jag ska kunna få tillgång till internet, sen har jag den andra homepluggen på PS3.

Alltså det jag vill är; Att ha 2homepluggs för att kunna streama stora mängder data inom nätverket.
I nuläget kör vi med trådlöst (trådlös router).

Var ska jag sätta den första hompluggen (i vilket "hack"?)

Routern: DLINK 624+

Tacksam för snabba svar

gårdemyr

Postad 11 February 2008 - 11:37

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Jag har lite svårt att förstå vad du menar men jag gör ett försök till förklaring.

Du börjar med:

Modem -(nätverkskabel)> Router -(nätverkskabel)> Alla apparater som står i närheten av routern samt till homeplug nummer 1 -(homeplug)> Homeplug 2 -(nätverkskabel)> Den apparat som står vid homeplug 2, har du flera apparater i närheten av homeplug 2 så måste du först ansluta homeplug 2 till en switch och sedan nätverkskabel till alla apparater i närheten av switchen.

Har du apparaterna i ytterligare rum ansluter du homeplug 3 i rummet som berörs och drar nätverkssladd från homeplug 3 till apparaten. Fler apparater i andra rum så ansluter du homeplug 4 till rummet i fråga. osv...

Postad 13 February 2008 - 23:39

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Jag har lite svårt att förstå vad du menar men jag gör ett försök till förklaring.

Du börjar med:

Modem -(nätverkskabel)> Router -(nätverkskabel)> Alla apparater som står i närheten av routern samt till homeplug nummer 1 -(homeplug)> Homeplug 2 -(nätverkskabel)> Den apparat som står vid homeplug 2, har du flera apparater i närheten av homeplug 2 så måste du först ansluta homeplug 2 till en switch och sedan nätverkskabel till alla apparater i närheten av switchen.

Har du apparaterna i ytterligare rum ansluter du homeplug 3 i rummet som berörs och drar nätverkssladd från homeplug 3 till apparaten. Fler apparater i andra rum så ansluter du homeplug 4 till rummet i fråga. osv...

Har tyvärr redan lämnat tillbaka homepluggsen då det fanns för mycket störningar i elnätverket. Kopplades bara ifrån hela tiden :)

Tack för ditt svar ändå

gårdemyr

Redigerat av gårdemyr, 13 February 2008 - 23:39.

Postad 27 May 2008 - 21:07

Björnaskim
  • Björnaskim
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Hur funkar det att spela onlinespel typ CS med homeplug. trådlöst funkar det ju inte, nån som vet ??

Postad 28 May 2008 - 12:48

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Jag spelar WoW och World War 2 Online med homeplug och det fungerar bra. Dock är dessa spel inte riktigt lika krävande avseende snabbhet som jag misstänker att CS2 har, så jag kan inte ge ett hundraprocentigt svar.

Postad 28 May 2008 - 19:30

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Fördelar jämfört med trådlöst:
Stabilare ping
Säkrare uppkoppling = ingen risk för yttre störningar
Man behöver inte klicka en massa, det fungerar på en gång

Nackdelar
Dyrt om man ska ha 200mbps över hela lägenheten.

Har själv erfarenheter av både och jag föredrar Homeplug.

Redigerat av BioBerra, 28 May 2008 - 21:27.

Postad 28 May 2008 - 20:02

Björnaskim
  • Björnaskim
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Fördelar mot trådlöst:
Stabilare ping
Säkrare uppkoppling = ingen risk för yttre störningar
Man behöver inte klicka en massa, det fungerar på en gång

Nackdelar
Dyrt om man ska ha 200mbps över hela lägenheten.

Är det bättre ping med trådlöst än homeplug ? och mindre störning låter märkligt eller har jag missuppfattat
Ok har förstått tummen upp för homeplugg, vilken märke har du ?

Redigerat av Björnaskim, 29 May 2008 - 12:12.

Postad 29 May 2008 - 13:36

Unregistered4352927d
  • Unregistered4352927d
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Du missförstod honom hans fördelar/nackdelar var om Homplug, INTE trådlöst.

Redigerat av Unregistered4352927d, 29 May 2008 - 13:36.

Postad 02 June 2008 - 19:09

dannemano
  • dannemano
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag köpte nyligen Amitech 85 MBit för att koppla upp min xbox360 till Live. Jag ville inte dra mer sladdar och ville inte köpa microsofts wireless lösning eftersom den bara skulle kunna användas till konsollen.

Det funkade bra. Var smidigt och fungerade även igenom förlängningssladdar som det varnas för att inte använda i manualen.

Körde konsumentverkets bredbandskoll (http://www.bredbandskollen.se/) från min laptop för att testa både trådburen hastighet genom homeplug och den trådlösa hastigheten från samma plats (alltså där min tv står).

Resultatet:
* Trådlös hastighet var i snitt 15 Mbit/a både upp och ner och svarstid 15ms.
* Trådbunden hastighet genom homeplug var i snitt 9 Mbit/s och svarstid 14ms.

Jag var ganska nöjd med det resultatet och 9 Mbit räcker för att ladda ner lite demos och spela över Live.

Postad 09 November 2008 - 09:33

svanjr
  • svanjr
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hakar på denna tråd lite...Min polare ska försöka fixa delat nätverk mellan två villor... Skulle det kunna fungera med dessa elpluggar? Eller kommer olika elmätare ställa till det? Det är två villor på samma tomt ute på landet med får som enda grannar...

Postad 09 November 2008 - 23:07

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Hakar på denna tråd lite...Min polare ska försöka fixa delat nätverk mellan två villor... Skulle det kunna fungera med dessa elpluggar? Eller kommer olika elmätare ställa till det? Det är två villor på samma tomt ute på landet med får som enda grannar...

Jag har något vagt minne om att det är elmätaren som är slutstation. Men det får du nog kolla upp. Annars skulle jag kunna bjuda hela huset på bredband :D

Postad 03 December 2008 - 17:24

Unregisteredd0bf9efb
  • Unregisteredd0bf9efb
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Jag har något vagt minne om att det är elmätaren som är slutstation. Men det får du nog kolla upp. Annars skulle jag kunna bjuda hela huset på bredband :)

Vad jag förstått så stämmer detta mer eller mindre, och beror på hur huset är byggt.
Vissa elledningar kan mycket väl gå utanför lägenheten, vilket innebär att ja, du kan leka ISP åt hela huset.

Det är dock inte garanterat :wub:

Om man å andra sidan vill förhindra att detta händer så använder man sig av HPAV "standarden" (som jobbar på att bli en riktig standard, om jag läst rätt), och stöder kryptering.
Krypteringen är enbart mellan de olika HomePlug dosorna; d.v.s. du får ett vanligt nätverksuttag utan IPSec och liknande roligheter så vitt din utrustning vet.

Kommer själv införskaffa några 200Mbpsare ikväll, så jag återkommer väl på Fredag med resultat.

Postad 04 December 2008 - 10:27

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Jag har Telias homeplug, tror det är Zyxel, är iaf mycket nöjd med resultatet, men ibland så verkar det som att homepluggarna krockar med varandra, iaf börjar dom blinka orange när det är något fel. Jag har en homeplug kopplat till Xbox Live, jag märker ingen prestandaförlust jämfört med om jag skulle ha kört med kabel. Jag har även en Homeplug till Telia Digital TV, den verkar lite känsligare faktiskt då bilden fryser till ibland.

Postad 10 May 2009 - 09:02

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har precis installerat netgear powerline XE104 85 Mbit.

Routern sitter i köket och den dator jag vill komma åt sitter i källaren. S långt allt ok.

Jag kommer åt internet i källaren men får inte upp någon vidare hastighet. det går snabbare de gånger jag kan komma åt det trådlöst.
Någon som har några tips och ideér?

I programmet (Netgears) får jag bara upp den ena Homeplugen. Den o sitter efter routern i köket. Ska man inte få upp både här??

Postad 11 May 2009 - 18:01

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Oj, gammal tråd som jag missat helt - flyttar den till allmänna datorfrågor.

Postad 03 May 2010 - 20:58

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Jag sparkar liv i tråden och frågar om det fortfarande är någon som kör med homeplugs istället för trådlöst.
Det jag är intresserad av är att streama hd-film i huset, och som det är nu så blir det tungt med 1080P och trådlöst. Det funkar, men vips kan det börja hacka, och för att inte prata om störningar.

Min tanke är:

Rum A: Innehåller stationär dator med en router + homeplug. Innehåller även en NAS eller nätverksdisk eller liknande (som jag har all media på).

Rum B: Innehåller mediapspelare utav typen tvix/popcorn hour + homeplug.
Har en del filmer från blu-ray som jag lagt i .mkv format (för att spara på skivorna). Dessa skulle jag vilja kunna streama över nätverket utan hack. Vill inte ha en stor server (har testat tidigare) utan vill ha någon annan sorts centralagring för mina bilder, filmer och musik. Dessa vill jag komma åt från mediaspelaren.

Tips på några bra vettiga homeplugs. Har ägt åtskilliga routers och annat, och blir lite less på att behöva lämna tillbaks grejorna när det inte funkar. Eller ännu värre. Behöva sälja sakerna igen för ett underpris eftersom de är begagnade.

Om Någon här kör med homeplugs. Vad har ni för setups? Vad använder Ni nätverket över elnätet till? Hur fungerar det?

Redigerat av twebbas, 03 May 2010 - 21:18.

Postad 06 May 2010 - 07:40

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Hej!

Köpte 4 st devolo 200 för att windows home server inte stödjer trådlösa nätverksenheter.

Bor i ett nybyggt hus, och tanken är att nätverket ska fungera som ett LAN. Och kollar man på tillförlitlighet och krångel så är detta en väldigt bra produkt. Den stora nackdelen är hastigheten. Testade mellan två vägguttag som ligger 30 cm från varandra, inga andra enheter som belastar linan och då kom ja upp i 10 MB/s, dvs ungefär som ett vanligt ethernet. Detta är så nära optimala förhållanden man kan komma.

I den setup som jag har kommer jag max upp i 2-3 MB/s i windows filöverföring. Streaming av 1080p mkv fungerar men man får inte göra någonting alls, börjar tv-arkiveringen att köra så hackar filmen.

Summa summarum, för att bygga ett stabilt datornätverk är detta en bra produkt, nackdelen är hastigheten. 200 Mbit/sek är bullshit. I ett normalt hus, dela det med 5 så blir det mera likt verkligheten.

Jag har börjat titta på ett N-nätverk istället. Där har du 300 som maximal hastighet, vilket borde ge i alla fall 100 mbit/sek under normala förhållande.

/H

Postad 07 May 2010 - 22:29

Poj66
  • Poj66
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Hej, har Netgear AV 200 för att avlasta mitt trådlösa nätverk och serva PS3 och en Squeezebox Touch med trodde jag bra hastighet. Det funkar rent tekniskt men hastigheten är rent ut sagt dålig, det går nog inte att streama ngt högupplöst i nätverket, för överföringen inom nätverket ligger under bra förhållanden på ca 2,75 mb/s dvs i paritet med mitt trådlösa g-nätverk. Då måste båda pluggarna kopplas in på vår bottenvåning. Funderar på att dra ner en kabel rent fysiskt kommer då upp i ca 35 mb/s till min server.

Postad 20 July 2010 - 14:53

Unregistered2a53b113
  • Unregistered2a53b113
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Tjena känner att jag behöver få lite mer info här innan jag köper grejor..

kör idag trådburet hela vägen telia ADSL med:

MODEM-------ROUTER-------DATOR
::::::::::::::::::::::|------XBOX
Om man köper ett antal homeplug/powerline och vill köra. anta då att man på en av 4 lediga portar i routern kopplar in en powerline. sen tar mat utt 2-3 uttag i andra olika rum fungerar detta då?? inbyggd routing/switch, eller . jag menar routern i sig nyttjar ju bara en port och skulle väl kunna slopas isåfall??????

Uppplys mig, vill inte köra trådlöst och tänkte nyttja homeplug i mitt nya boende

Redigerat av Unregistered2a53b113, 20 July 2010 - 16:06.

Postad 20 July 2010 - 23:32

Unregistered2a53b113
  • Unregistered2a53b113
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
för att kunna förklara lite enklare, skulle denna koppling vara möjlig. eller måste PC2 och xbox vara anslutna via switch eller liknande. dom står fysiskt lång från varandra. och isåfall behövs routern?? skulle man kunna koppla in homeplug direkt i modemet och sen skaffa ytterligare pluggare till varje enhet??

Bifogad fil  homeplug.jpg   26.76K   2 Antal nerladdningar

Postad 06 June 2011 - 09:21

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Ska man bara surfa och ladda ner från internet och har ett vanligt ADSL abb så funkar nog homeplugs utmärkt, ska man däremot kopiera mellan datorer och streama film så kan det vara lite för vekt tycker jag. Det tar ca 25 minuter att kopiera en film på 8GB, att streama en 1080p film är inte att rekommendera, 720p går dock oftast bra. Ska man kopiera en film så är det rekommenderat att använda USB minne istället som är bra mycket snabbare.

Postad 14 October 2011 - 14:37

Kordon
  • Kordon
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Men hur fungerar detta? Måste alla ligga på samma fas eller räcker det att det är anslutet till samma elcentral?

Postad 16 October 2011 - 23:15

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Men hur fungerar detta? Måste alla ligga på samma fas eller räcker det att det är anslutet till samma elcentral?

Oftast funkar det även om de ligger på olika faser. Alla har dock inte 100% framgång med den här lösningen men i det stora hela så brukar det enligt min erfarenhet vara snudd på lika stabilt som "riktigt" nätverk och lika enkelt att komma igång med. Handlar det om stationära prylar där man inte kan eller vill dra trådat nätverk så klår det i allmänhet trådlöst nätverk.

Postad 17 October 2011 - 16:19

Kordon
  • Kordon
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Oftast funkar det även om de ligger på olika faser. Alla har dock inte 100% framgång med den här lösningen men i det stora hela så brukar det enligt min erfarenhet vara snudd på lika stabilt som "riktigt" nätverk och lika enkelt att komma igång med. Handlar det om stationära prylar där man inte kan eller vill dra trådat nätverk så klår det i allmänhet trådlöst nätverk.

Okej, låter ju bra. Har nämligen räckviddsproblem med trådlöst trots att det inte är några större avstånd.

Postad 10 September 2012 - 10:09

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Hej

Hemma har vi en Digital Box från CanalDigital vilket vi nu vill se CanalDigital GO i. Jag har sett ut:
http://www.dustinhom....e-kit-41-port/

Mycket för mängden av portar men är den tillräckligt snabb så det inte hackar m.m.?

Eller finns det andra?

Jag behöver minst 2 portar helst i en och samma enhet då vi har ont om elutag!

Mvh Fredrik

Postad 03 April 2016 - 23:07

Unregistered17f9fb0d
  • Unregistered17f9fb0d
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0
Bumpar tråden "lite" =) någon som använder dagens snabbare PowerLine? Har rätt taskig wifi signal till arbetsrummet och skulle behöva någon smidig lösning för detta. Funderar på om en av Zyxels 500mbps kunde vara något.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.