Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

skillnad på golvare?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 December 2007 - 20:34

Unregistered4a1a4d00
  • Unregistered4a1a4d00
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Har i dagsläget ett par Dynavoice M-65.
Lyssnar man på musik i 2kanalsinställningen på min Pioneer 1016v så känns det liiite väl klent. Tänker mest på basen.
Vad är den eg. skillnaden på högtalare o högtalare ?
Om man jämnför t ex. Mina M-65or o ett par högtalare o 3-4kkr klassen!?

Har ju mina M65or som frontar i surrondet... ifall det gör någon skillnad.. :S

Postad 12 December 2007 - 21:01

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
skillnaden i bas, alltså, hur mycket bas dom spelar är ungefär samma i lite högre prisklasser. Det som styr mest är egentligen

1. Om du satt högtalarna som "large" eller "small" i förstärkaren
2. vilken förstärkare du har, och inställningar
3. vad du spelar upp musiken ifrån, och givetvis vad du lyssnar på.

Dagens högtalare är i regel betydligt mer basfattiga än vad dom var för 10 år sen. JBL, Cerwin och det gänget hade lite annan inställning förr.

Vad är det för bas du saknar? vill du ha ont i bröstet, eller att det ska mullra lite mer?

Postad 12 December 2007 - 22:06

Unregistered4a1a4d00
  • Unregistered4a1a4d00
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Ehm... alltså... inställningarna är ju inställlningar....
Vad jag undrar är vad får jag för skillnad i basen om jag köper nya högtalare i 3-4kkr klassen om man jämnför med mina M-65...

Visst, går ju köpa högtalare med 15" basar... men vad är det jag skulle märka för skillnad!?

Postad 12 December 2007 - 23:03

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0

Vad jag undrar är vad får jag för skillnad i basen om jag köper nya högtalare i 3-4kkr klassen om man jämnför med mina M-65...

Visst, går ju köpa högtalare med 15" basar... men vad är det jag skulle märka för skillnad!?

Ja, precis som du skriver själv, beror ju på vad du ska jämföra med.

Men om du skulle välja en högtalare med liknande uppsättning som idag så låter det i det ovana örat ganska lika. Det lite mer vana örat skulle nog påstå att basen är mer distinkt, kanske något snabbare och mer exakt. Att det skulle bli mer bas är absolut inte säkert, kanske knappast troligt ens.

Men du måste ge förslag på andra som man kan jämföra med.

Kanske behöver du en sub för 4000:- istället, som spelar väldigt lite, men dock aningens i bakgrunden bara

Postad 13 December 2007 - 00:34

Unregistered4a1a4d00
  • Unregistered4a1a4d00
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
ehm....
Har i daxläget en Jamo SW400e . En uiberkass sub. Funderar skarpt på köpa Audio Pros sub, den för 2500kr.
Tror ni den skulle räcka?

Postad 13 December 2007 - 00:46

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Sen är ju Pioneer känd för att vara lite basfattig och tunn.

Postad 13 December 2007 - 01:19

Unregistered1392
  • Unregistered1392
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Det kan ju ha lite med ditt rum och placeringen av högtalarna att göra också, icke att förglömma. När du säger att det låter "kleeent" vad jämför du med då förresten? I sådana här sammanhang är det alltid viktigt att ange referenser, så vi som svarar har något att förhålla oss till. Utan sådana stöttepinnar kan det bli svårt att få vettiga svar, utöver "köp starkare förstärkare", "byt till en högtalare med större element", "fixa en sub!" osv.

M-65orna är väl, vad jag har förstått, en rätt kapabel bashögtalare för övrigt?? Aldrig lyssnat på dem själv tyvärr.

Postad 13 December 2007 - 09:09

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Störta skillnaden är högst sannolikt att du köper på dej ett par som din Pioneer inte orkar driva, i slutändan alltså en ren försämring av uppgraderingen.

Postad 13 December 2007 - 11:20

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Du behöver egentligen inte ens byta prisnivå för att få annorlunda ljud. Redan kring 1'5-2'5 så är det ganska stor skillnad på hur högtalarna låter. Man gör helt enkelt olika prioriteringar. M65 har sin styrka i lättdrivenhet, en snäll topp och ett (för prisklass och storlek) bra mellanregister. Dessutom en rätt hyfsad bas. Sneglar du på t.ex. Ap Focus så får du mycket mindre bas, tydligare diskant och bättre rumskoppling. Går du sedan vidare till någon av JWS-kocernens partymodeller får du mindre mellanregister och mer bas (men sällan djupbas, mest "flirtbas") och mer partyljud.
Stirrar man enbart på basen och du köper en beg högtalare för ca 4' så kan du få väldigt mycket mer och djupare bas, men frågan är väl hur din stärk klarar att hantera det för vissa högtalare.

By the way - stirra inte på storleken på elementen. :D

Om du är nöjd med högtalarna, men vill ha mer och djupare bas så kanske du ska kika på en sub för 2-3' ?

Postad 13 December 2007 - 21:07

Unregistered4a1a4d00
  • Unregistered4a1a4d00
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Tack Hifisnubben för ett bra svar ;)
Blir väl att börja med AP Sub level 10, bra val eller vad tror ni?

Postad 14 December 2007 - 09:10

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Kika lite på sub-forumet. Många verkar nöjda med den subben, men vis av tidigare masshysterier så kan det vara vist att fråga sig om folk är nöjda för att de inte jämfört med något, jämfört med dåliga saker, gjort icke relevanta jämförelser eller om de verkligen gjort ordentliga jämförelser. ;)

Själv har jag inte så br akoll på subbar, men av det jag LÄST så verkar XTZ vara ett intressant alternativ, i synnerhet om du vill ha volym.

Postad 14 December 2007 - 18:54

HiFi nooBen
  • HiFi nooBen
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
"HiFi Subbar" spelar urkasst till snabbare musik. Iaf dem jag har hört och haft ( tex har jag haft velodyn spl 800i som ska vara en utpräglad sub för musik.. men den låter odefinerat och bullrigt).... så har jag alltid blivit jäkligt besviken på hur otight och mullrigt dem spelar. Dem är enbart gjorda för hemmabio där dem gör väl ifrån sig. Den slanten subben kostar kan du lägga till på högtalarkosstnaden isället och få en mkt bättre högtalare.

MTX n¨ån modell jag kommer inte ihåg vad den hette men den finns på net on net och är lättdriven och spelar mkt bas.
Dali Concept 8 och 10 kan du nog komma över billigt begagnat också;P

:P

MVH

Redigerat av HiFi nooBen, 14 December 2007 - 18:59.

Postad 15 December 2007 - 10:03

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

"HiFi Subbar" spelar urkasst till snabbare musik. Iaf dem jag har hört och haft ( tex har jag haft velodyn spl 800i som ska vara en utpräglad sub för musik.. men den låter odefinerat och bullrigt).... så har jag alltid blivit jäkligt besviken på hur otight och mullrigt dem spelar. Dem är enbart gjorda för hemmabio där dem gör väl ifrån sig. Den slanten subben kostar kan du lägga till på högtalarkosstnaden isället och få en mkt bättre högtalare.

Vilka subbar spelar bra till snabbare musik?

Dali Concept 8 och 10 kan du nog komma över billigt begagnat också;P

För hur mycket pengar? Passar de den aktuella stärken? Är de bästa han kan få beg i prisklassen som ger det han önskar?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.