Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

CD ljud från DVD spelare till 5-kanals förstärkare - Coax eller RCA?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 December 2007 - 00:56

PekkaJ
  • PekkaJ
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej!

Kan någon upplysa mig om hur det funkar när jag kopplar en DVD spelare till en 5.kanalsförstärkare för att spela musik (CD).

Grejen är att jag har en mycket bra DVD spelare kopplad till en relativt bra hembioreceiver. Idag kör jag med coax anslutning. Betyder inte detta att jag får en rent digital överföring till förstärkaren och att DA omvandlingen sker där istället för i DVD spelaren?

Om nu DVD spelaren håller en högre klass än förstärkaren, borde det inte vara bättre att låta DVD spelaren ta hand om DA omvandlingen och att köra över en rent analog signal till förstärkeriet via en vanlig RCA kabel?

(Om jag hade haft en RCA kabel liggande kunde jag ha testat, men det har jag inte. Så innan jag springer iväg och köper en så.......)

Postad 13 December 2007 - 08:22

Kanhow
  • Kanhow
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Test är igentligen det enda sättet för dig att få reda på vad som är bäst.
Har du ingen rca hemma så låna av nån du känner, om nån anledning inte finns den möjligheten
så kan du bergis få låna hem en rca kabel från någon bättre hifi affär.

Postad 13 December 2007 - 16:12

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
Hej,

Alltid enklare om du berättar vad du har för prylar :D Kanske finns någon med erfarenhet av just de prylarna du har.

Postad 13 December 2007 - 21:29

PekkaJ
  • PekkaJ
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej!

Tack för svar. Jag har följande utrustning:

DVD spelare Primare DVD-26 (från 2006).
Receiver Onkyo TX-SR700E (från 2003).
Högtalare Frontar (golvare) Avance Singnatur 8 MkII (helt kanon i mina öron). Center och bakhögtalare är också Avance. Heter Dana någonting. Dom är också bra, och snygga.
Högtalarna är kopplade via van Den Huul (fram) och Supra (bak) kablage.
Coaxen i fråga är också från Supra.

Om jag fattat tekniken rätt går det till så här:

Den digitala signalbehandlingen sker i DVD spelaren oavsett om man än kopplar signalen vidare digitalt eller analogt. Rätt?
I mitt fall skickas signalen digitalt via Coaxen till Onkyon, som omvandlar den till analog i DA:n innan den går till respektive slutstegen. Rätt?

Om detta nu är korrekt, funderade jag på det här med DA omvandlingen. Det förefaller inte helt osannolikt att DA:n i Primaren är något vassare än i Onkyon. I så fall skulle det ju kunna vara bättre att ta ut ljudsignalen analog ur DVD:n.

Håller helt med om att det bästa är att testa och lyssna. Men eftersom forumet verkar krylla av medlemmar med djupa kunskaper i ämnet, tänkte jag bara fråga först om jag är helt ute och cyklar eller inte?

Postad 14 December 2007 - 05:36

lazpete
  • lazpete
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Hej!

Tack för svar. Jag har följande utrustning:

DVD spelare Primare DVD-26 (från 2006).
Receiver Onkyo TX-SR700E (från 2003).
Högtalare Frontar (golvare) Avance Singnatur 8 MkII (helt kanon i mina öron). Center och bakhögtalare är också Avance. Heter Dana någonting. Dom är också bra, och snygga.
Högtalarna är kopplade via van Den Huul (fram) och Supra (bak) kablage.
Coaxen i fråga är också från Supra.

Om jag fattat tekniken rätt går det till så här:

Den digitala signalbehandlingen sker i DVD spelaren oavsett om man än kopplar signalen vidare digitalt eller analogt. Rätt?
I mitt fall skickas signalen digitalt via Coaxen till Onkyon, som omvandlar den till analog i DA:n innan den går till respektive slutstegen. Rätt?

Om detta nu är korrekt, funderade jag på det här med DA omvandlingen. Det förefaller inte helt osannolikt att DA:n i Primaren är något vassare än i Onkyon. I så fall skulle det ju kunna vara bättre att ta ut ljudsignalen analog ur DVD:n.

Håller helt med om att det bästa är att testa och lyssna. Men eftersom forumet verkar krylla av medlemmar med djupa kunskaper i ämnet, tänkte jag bara fråga först om jag är helt ute och cyklar eller inte?

Hej!

Kopplar du digitalt till stärkaren, sker D/A i den, kopplar du analogt, sker D/A i DVD'n, och den analoga signalen åker i RCA till stärkaren.
Testa vilet som är bäst.

//lazpete

Postad 14 December 2007 - 11:53

PekkaJ
  • PekkaJ
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej!

Tack! Så då funkar det tekniskt som jag trodde.

Har fixat en hyfsad RCA kabel. Skall bli spännande att testa. Hoppas bara jag hinner ikväll. Och att inte familjen hävdar rätten till stora TV:n (dvs stör detta viktiga arbete). Är bortrest en vecka från imorgon bitti. Sedan hinner jag i princip bara innanför dörren för att packa om för jul. Hmmm.

Återkommer med resultat, i alla fall före nyår.

God Jul!

Postad 02 January 2008 - 00:22

fusione
  • fusione
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Jag har suttit halva kvällen och växlat mellan RCA och optisk..

Det är en otrolig skillnad i ljudet på min anläggning (NAD 773 + T524) mellan de olika kopplingarna.

Jag kan dock inte bestämma mig för vilket som låter bäst.

Optiskt låter obeskrivligt rent och det finns inte ett ljud som man inte kan gissa vart det kommer ifrån.

RCA låter "mycket mer" och lite "smutsigare" det blir ett betydligt varmare ljud och jag får ett helt annat mellanregister (som via den optiska kabeln inte riktigt finns där) vilket gör att mina små sateliter+sub nästan låter som om det vore "riktiga högtalare" istället (Vilket man aldrig skulle få för sig när man lyssnar via optisk).

Så nu när jag lyssnar på den optiska så saknar jag lite fyllighet och när jag lyssnar via rca så saknar jag detaljerna.

Skulle aldrig provat för nu blev det jobbigt.. :)

Redigerat av fusione, 02 January 2008 - 00:24.

Postad 02 January 2008 - 12:55

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Känner igen problemet :)

Har det själv likadant hemma men där gäller det hur jag ska koppla mellan mina 2 stärkare. Kopplar jag dvdn direkt till 2-kanalaren blir ljudet väldigt skirt med hög upplösning och mycket detaljer men lite slankare. Väljer jag att koppla till flerkanalaren och sen vidare till 2-kanalaren via preout blir ljudet inte riktigt lika upplöst men med mer tyngd och botten. Lite jobbigt problem.
Jag har valt det senare alternativet, då jag lyssnar mycket på hårdrock och vill ha lite tyngd. Dessutom lyssnar jag en hel del på vinyl och där är det ofta lite basfattigt.

Postad 07 January 2008 - 01:52

PekkaJ
  • PekkaJ
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej!

Det tog ett tag mellan glögg och raketer, men nu har jag bestämt mig. Kanske.

Upplevde precis samma sak som alla andra tvehågsna. Jobbigt, alltså. Det är ingen tvekan om att det är skillnad på digitalt och analogt ut från spelaren, men frågan är vad som låter bäst?

Med Coax kabeln är ljudet skimrande och krispigt. Lite av "loudness", fast tvärtom. Jag tror ni som provat förstår vad jag menar? Mycket detaljer. Fin klang. Lite som översaltad mat, kanske. Gott i början, men sen...

Med RCA kabel lugnar ljudet ner sig, ljudbredden ökar, och det låter mer naturligt behagligt, sammet...

Sammanfattningsvis tror jag man skulle kunna säga: Slår du dig typiskt bara ner en stund för att lyssna på några låtar, eller vill imponera på grabbarna vid en snabb demo, kör Coax. Har du tänkt dig att luta dig tillbaka i soffan i en timme eller två och njuta i lugn och ro: Kör analogt ut från CD/DVD:n.

Eller strunta helt enkelt i vilket du väljer. RCA eller Coax, so what? Båda alternativen lät bra hemma hos mig, på sitt sätt. Men skillnad var det, definitivt.

Pekka

Postad 16 January 2008 - 13:48

Nyluh
  • Nyluh
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0
Jag tappar bas från subwoofern när jag kör med RCA från datorn till hemmabion. Vad beror detta på? Vad är lösningen?

Edit: Fått reda på nu att det inte finns någon direkt lösning från macbook till hemmabion. Ljudkortet i macbooken är för dålig för att det ska kunna lösa sig. Stämmer va?

Redigerat av Nyluh, 16 January 2008 - 14:17.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.