Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp mig välja

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 December 2007 - 01:43

Ralle_81
  • Ralle_81
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0
Hejsan allihopa!

Jag sitter ff på min gamla trotjänare, en Panasonic 32 tums CRT TV, en av deras bästa modeller sen den tiden. Bilden är fortfarande riktigt ###### bra.

Min utrustning:
Panason TX-32PB50
Digital TV via Bredbandsbolaget (ingen full HD box, utan kan max köra med RGB scart på deras digital box)

Nu till mina preferenser:

1. Lägenheten vi bor i nu (har flyttat, nya bilder kommer snart), är väldigt bra ljusdämpad på kvällarna, då solen går ner på samma sida som ena långsidan, dvs inga fönster där solen kan titta in

2. Vill kunna köra Pixelmappat antingen i 720p eller 1080p från PC (har ett ASUS GEFORCE 8800GTS 640 MB, med två DVI utgångar, HDCP kompatibel)

3. Ser mest på vanlig digital TV via Bredbandsbolagets digital box (RGB scart som finaste bildutgång). Föhållandet är kanske 80% TV och 20% film (där 15% är film från datorn och ca 5% är film från DVD spelare med HDMI utgång isf)

4. Om jag skall köpa LCD/PLASMA så skall den vara ganska framtidssäkrad, dvs 1920*1080 pixlar och 1080p24fps

Baserat på dessa preferencer, vilket anser ni vara bäst för mig/oss

PLASMA eller LCD

Som jag förstått det är plasma bäst i rum där man kan få till mest "bioliknande" miljön, dvs så som vi har det ungefär, LCD är bättre när det blir lite ljusare miljöer då LCD är mer färgstark, e detta rätt?

Eftersom jag bara har RGB SCART ut från vår digital TV så känns det egentligen inte som ngn digital TV, visst signalen skickas digitalt men varför har de inte ngn riktigt bra utgång på deras box, tex component, VGA, DVI eller HDMI......så man kan ju undra hur bilden blir om jag tex köper en Panasonic eller Pioneer plasma och kopplar in via RGB scart,

Kan bilden bli sämre än på min nuvarande Panasonic 32 CRT? givetvis gäller ju detta bara i jämförelse mellan bilden på de olika tvapparaterna när man kör digital TV via RGB SCART. HDMI fr DVD/HDDVD jämfört med digital tv via RGB scart från BBB känns ju onödigt att jämföra.

Sen har vi ju detta osså med projektor, börjar ju komma lagom billiga projektorer, kanske köpa en sådan istället för film och sedan köra TV (sport, serier m.m.) på den gamla CRT TVn tills man får en bättre digital box

lång tråd, ni som orkar läsa igenom den kan väl komma med kommentarer.

STORT tack på förhand

/Rickard

Postad 14 January 2008 - 23:18

Ralle_81
  • Ralle_81
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0
ingen som ens kan komma med lite vettiga kommentarer/förslag

Postad 15 January 2008 - 11:36

KniveN82
  • KniveN82
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Du kommer nog inte att behöva 1080p tror inte att du kommer se skillnad på de och 720p. Satsa hellre på en lite vassare TV med 720p.

Eftersom du inte ska ha TVn som datorskärm så kan jag inte se någon anledning att inte välja Plasma.

Postad 16 January 2008 - 13:11

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
Med dina dämpade förutsättningar så är nog en plasma mest prisvärd,
annars pushar jag Sonys LCD D3000 och uppåt, som har kabelTVbox (om du vill byta)

Postad 16 January 2008 - 14:36

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Kan bilden bli sämre än på min nuvarande Panasonic 32 CRT? givetvis gäller ju detta bara i jämförelse mellan bilden på de olika tvapparaterna när man kör digital TV via RGB SCART.

Ja det kan den nog (kanske beroende på vem som tittar?). Jag baserar detta på vad jag har sett från vår numera trasiga crt, den nya palsman och dotterns billiga LCD (köpt i somras). Har inte jämfört plasman mot crtn direkt men anser nog att crtn hade en något bättre bild med digitala tv-signaler (analoga absolut). Kör jag däremot dvd (scart) så undrar jag om inte en bra inspelad sådan blir bra mycket bättre på plasman (gäller även bra HD material). LCDn får enorma problem mot crtn med alla nämnda signalkällor utom HD som jag inte testat.

Tror regeln "att ju sämre signal desto bättre i jmf blir crt" stämmer bra. Även att plasma är mer förlåtande stämmer bra för mig men det finns förmodligen LCDer under 10 kkr som klarar sig bättre än vår. Tillräckligt bra? Jag vågade inte chansa och prova mig fram till detta varför det blev en plasma.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.