Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Server hemma!

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 December 2007 - 11:27

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

• 639 inlägg
  • 0
Tjo!

Funderar att sätta upp en server hemma, så jag kan dela musik och filmklipp mellan htpc i hembion och xbox 360 i
vardagsrumet. Grejen är bara den att jag kan inte ett skit om hem-servrar.
Så jag vore tacksam någon hade ett par länktips så jag kan läsa på om vad jag behöver för hård- och mjukvara, samt lite basic hur mjukvaran fungerar!

Vh Gonucku

Postad 13 December 2007 - 11:52

Unregisteredaa36c725
  • Unregisteredaa36c725
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Köp en färdig windows home server från någon tillverkare. Enklaste servern att administrera för tillfället.

Postad 13 December 2007 - 12:45

Unregistered8e0744e8
  • Unregistered8e0744e8
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Om du har en gammal dator hemma kan du använda dig utav XP på den och dela ut filerna via nätverket bara

Bara högerklicka på det du vill dela ut och ta "dela ut"
Sen för att hitta dessa filer måste du vara i samma domän eller arbetsgrupp ( både på servern samt htpcn)
xbox vet jag inte hur det funkar.

för att se ifall det funkar, gå till htpcn , Start -> kör. Skriv //iptellernamnetpådinserver Så ska det som du delar ut från servern komma upp.

Det är en simpel lösning, bara dela ut filerna mellan datorerna. Doc vet jag inte hur det funkar med Xbox.
men antar att man kan skriva in sökvägen till servern i programvaran på xboxen.

Så tänkte jag göra iaf.. :D

/Martin

Postad 13 December 2007 - 12:51

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

• 639 inlägg
  • 0
Ja det låter ju smidigt, jag har ju en p4, 3.0ghz, med 2gb ram som bara ligger och skräpar. Den borde väl kunna räcka för att dela ut lite filer?

Det som vore "bäst" skulle väl vara om man på något sätt kunde visa "serverns" diskar som "befintliga" diskar på htpc:n... Går det att göra så? Så att man slipper hålla på att skriva in sökvägar hela tiden menar jag...

Postad 13 December 2007 - 13:17

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Ja det låter ju smidigt, jag har ju en p4, 3.0ghz, med 2gb ram som bara ligger och skräpar. Den borde väl kunna räcka för att dela ut lite filer?

Det som vore "bäst" skulle väl vara om man på något sätt kunde visa "serverns" diskar som "befintliga" diskar på htpc:n... Går det att göra så? Så att man slipper hålla på att skriva in sökvägar hela tiden menar jag...

Gå till utforskaren->verktyg->anslut nätverksenhet.

Postad 13 December 2007 - 15:13

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Jag har satt upp en sådan server som du pratar om. d.v.s. en central lagringsplats för all film och musik.
Har delat ut de diskar som jag vill komma åt ifrån servern och sedan nätverksmonterat dem i de andra datorerna.
Jag använder mig av vanliga XP Pro och det funkar alldeles utmärkt till detta.
Det du får tänka på är att skapa ett användarkonto på servern som har limiterad access (inte Admin) samt att alla datorer ska helst vara i samma arbetsgrupp. Då funkar det otroligt smidigt samt att du kan ha lite säkerhet kvar.

jag byggde min server från ett gammalt chassi men vilken dator som helst duger ju.
En annan sak man får tänka på är att när man ska ansluta diskarna man har delat ut är att skriva in rätt säkväg och rätt användarnamn.
ex. \\SERVER\DELADMAPP är enhet som ska delas ut.
Klicka på Anslut med annat användarnamn
användarnamn är SERVER\ANV_NAMN inte bara ANV_NAMN.
Om du vill ha mer hjälp att sätta upp det så kan du PM:a mig.
Lösningen med delade nätverksmappar blir stabilast om man ligger bakom en router och inte publika adresser.

EDIT: Du kan kolla in i mitt galleri så ser du vilken hårdvara jag har använt för servern

Redigerat av nippe, 13 December 2007 - 15:14.

Postad 13 December 2007 - 18:10

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

• 639 inlägg
  • 0
Låter jätte bra det där. Ska börja snickra på en server så fort jag får tid då.

Mitt nuvarande moderkort, Asus P5LD-2 har ej innbygd grafik vilket betyder att jag måste ha ett separta grafikkort under installationen, detta bör väl gå att plocka bort sedan? Eller blir det problem med bortagen hårdvara när jag startar upp servern då?

Kan man kanske administrera servern genom en laptop? Fjärrstyrning eller vad det heter?

Hur puckat är det att köra servern via wi-fi? Kommer jag få feta problem med att spela upp filmer/musik om jag kör den trådlöst så att säga?

Redigerat av gonucku, 13 December 2007 - 18:11.

Postad 13 December 2007 - 23:58

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Det man kan fundera lite på är om det inte är bättre ekonomi att köpa en ny processor som drar mindre ström. Servern lär väl ska vara på 24/7 eller? En p4 drar ju en del...
Här har du en komplett uppställning på processorer vad de drar (med mera)
http://www.techarp.c....aspx?artno=337

Exvis kan du köpa en Celeron 420, och som också borde klara uppgiften om det bara handlar om att dela ut filer. Den ligger såvitt jag vet på runt (eller strax under) 30 watt. Visserligen krävs säkert ett nytt moderkort, men det borde du kunna hitta för ett par hundralappar.Dvs, runt 700 kr får du nya strömsnåla pryttlar. De pengarna kan du säkert få genom att sätta ut den gamla på blocket.

Och även om du inte är bekymrad över elkostnaden så kan man väl tänka att kylningen av en gammal P4 kan kräva att mer luft flyttas, dvs. din burk blir mer högljudd än om du kör strömsnålt/svalt?!

För egen del har jag satt upp en server med Win home Server som nämndes tidigare. Förutom att du kan administrera den på distans så finns en hel del annat godis i operativet, exvis diskhanteringssystemet, automatiska backuper och ominstallation. Finns en tråd om hur allt detta funkar här på forumet. Allt är dock inte nödvändigtvis bättre med WHS, och helt klart är det säkert några som det inte alls är särsilt bra för. Men det är värt en titt på vad du kan få ut av det jämfört med ett vanligt XP där du aktiverat fildelning.

/B

Postad 14 December 2007 - 09:23

Unregistered8e0744e8
  • Unregistered8e0744e8
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Låter jätte bra det där. Ska börja snickra på en server så fort jag får tid då.

Mitt nuvarande moderkort, Asus P5LD-2 har ej innbygd grafik vilket betyder att jag måste ha ett separta grafikkort under installationen, detta bör väl gå att plocka bort sedan? Eller blir det problem med bortagen hårdvara när jag startar upp servern då?

Kan man kanske administrera servern genom en laptop? Fjärrstyrning eller vad det heter?

Hur puckat är det att köra servern via wi-fi? Kommer jag få feta problem med att spela upp filmer/musik om jag kör den trådlöst så att säga?

Köp det billigaste grafikkortet du kan hitta, " bara så kan du kan använda skärmen i princip"
för jäkla jobbigt om det blir fel under uppstart osv då kan man inte Remote styra datorn.. ;p

Visst går det att remote styra datorn finns flera program till det. Tex VNC -> www.vnc.com
Dameware. osv osv. "sök på remote control eller liknande på google ;)"

Trådlöst är inget bra överhuvud taget strular bara konstant.. Du kan ju köra trådlöst Med det nya N standarden vilket innebär att man för upp till 300/mbs överföringshastighet i det interna nätet, Men samtidigt så rekomenderar jag hällre att du kör kabel t ex ett 10/100 nät hemma, då det är mycket stabilare.

/Martin

Postad 15 December 2007 - 21:44

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0
För fjärrstyrning har du Windows inbyggda program, Fjärrskrivbordet, aktiveras genom att högerklicvka på Den här datorn, välj egenskaper och sen Fjärrsessioner.

Klientdelen finns under Tillbehör - Kommunikation på start-menun ( i XP) eller starats genom Start- Kör - mstsc.

Man behöver inte ta det så himla hårt med att det är samma arbetsgrupp sen Windows 2000, funkar oftast alldeles utmärkt att logga in mot den utdelade enheten utan att ange servernamnet först, den defaultar till det.

Enklast är ju såklart att man har samma användarnamn och lösenord på "servern" och datorn som man ansluter från, då slipper man inloggningen helt.

Postad 17 December 2007 - 20:45

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Exvis kan du köpa en Celeron 420, och som också borde klara uppgiften om det bara handlar om att dela ut filer. Den ligger såvitt jag vet på runt (eller strax under) 30 watt.

Jag byggde med en celeron 420 och har dessutom 2x firedtv tvkort. Funkar alldeles utmärkt. (Se mediaservern i mitt galleri)

Postad 17 December 2007 - 21:27

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0

Du måste ha ett grafikkort i burken annars kommer inte burken boota öht.
Det är en del av POST'en, ungefär som att plocka ut minnet och försöka boota :D
Men skaffa det billigaste du hittar eller leta fram/fråga polare, alltid någon som har något kort som ligger och skräpar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.