Vad är den optimala julklappen för min familj?
22 svar till detta ämne
Postad 13 December 2007 - 18:09
Unregistered70fd4719
-
Unregistered70fd4719
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Hej,
Jag behöver hjälp med att sätta ihop ett julklappspaket till mig och min familj. För att klappen ska godkännas av regeringen bör den tillgodose allas behov. Familjen består av pappa, drygt 30, vill spela bilspel (detta är alltså jag...), mamma, samma ålder, vet inte vad som går hem riktigt, samt två söner, 4 och 6 år gamla.
Vi har ingen konsol sedan tidigare, och våra erfarenheter från denna värld är begränsade. Jag gillar däremot starkt bilspel och vill gärna börja köra lite på allvar. Behöver dock hitta lite värdeskapande för övriga familjen så att det inte blir pappas julklapp utan hela familjens. Så tips på bra bilspel, samt bra spel för mina relativt unga söner tas tacksamt emot. Och eventuella tillbehör som kan tänkas behövas till dessa spel...
Är ganska inkörd på PS3 så vi kan hålla diskussionen kring denna konsol och dess möjligheter.
Tacksam för all input.
/Stonemountain
Postad 13 December 2007 - 18:19
sister ray
-
sister ray
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
Är inte så het på bilspel. Men är det inte forza 2 som blivit mycket omtyckt?
ratchet & clank är sju sjukt kul, även för de lite mindre. Tror alla kan gilla det, min tjej köpte det och nu är det bara mario galaxy som kan hålla oss borta. Men det är ju till wii..
Sen finns också lego star wars. Det är väl typ ett spel för alla åldrar också om jag fattat det rätt. I like!
folke_folkesson
-
folke_folkesson
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Till barnen passar nog Ratchet & Clank riktigt bra, som bilspel skulle jag nog säga Colin mcrae: Dirt eller Motorstorm... Till Frugan din vette f*n faktiskt  (mer info om henne, vad gillar hon m.m.)
Redigerat av folke_folkesson, 13 December 2007 - 18:21.
l2ickard
-
l2ickard
-
Mästare
-
-
2805 inlägg
Jag kan rekommendera Motorstorm och CM Dirt i bilspel genren. För lite seriösare bilspel så kommer GT5 Prologue nångång i början på nästa år.
För kvinnan i huset (och även barnen) så kanske SingStar, Guitarhero 3 & ratchet & clank är något? Finns även några "arkad" spel i playstation store som är ganska roliga & billiga och passar yngre.
Redigerat av l2ickard, 13 December 2007 - 18:20.
Postad 13 December 2007 - 18:21
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Lego Star Wars: The Complete Saga för barnen.
Singstar för frun i huset och Colin Mcrae Dirt till dig själv.
Postad 13 December 2007 - 18:44
Unregistered70fd4719
-
Unregistered70fd4719
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Vi bor i USA och här säljs 80 GB versionen i bunt med Motorstorm. Kanske är det en bra början för bilkarriären. Jag har sneglat på CM Dirt, eftersom jag har spelat tidigare versioner av CM på PS2 och gillade det då.
Ska kika lite på de spel till barnen som ni rekommenderat hittills.
Frugan är lite svårare. Hon kan säkert bli förtjust i bilspelen. Singstar har vi testat i tidigare versioner, och gillar starkt. Dock gärna med något starkt under västen innan man sätter igång...
Funderat lite på Guitarr Hero, men vet inte om killarna är får små för dessa spel?
Tack för all input hittils. Som så många gånger förr är detta forum oslagbart på snabb feedback.
/Stonemountain
Postad 13 December 2007 - 21:02
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Jag har lirat alla Colin McRae sen första versionen till PS1:an. Allt jag kan säga om ny C:M Dirt är, Wooow..! Älskar grafiken, fartkänslan och styrningen! Singstar till PS3:an vet jag går hem hos alla över 3 år! Guitarr hero är inte heller dumt! I värsta fall får väl din yngsta kolla tecknat i HD  God Jul! Christian
Postad 14 December 2007 - 00:27
Unregistered50fe2819
-
Unregistered50fe2819
-
Veteran
-
-
1833 inlägg
Kan bara hålla med, samt lägga till en sak...
Lego Star Wars Complete Saga till kidsen (det kan dom köra tillsammans med varsin kontroller), Singstar till frun (och dig), Ha kul med Motorstorm som följer med ps3 och köp Burnout Paradise när det släpps 22 jan.
Redigerat av Unregistered50fe2819, 14 December 2007 - 00:30.
Postad 14 December 2007 - 00:56
Unregistered70fd4719
-
Unregistered70fd4719
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
För att göra en liten summering blir det alltså att prioritera ett spel i vardera kategorin:
För barnen:
Ratchet & Clank
Lego Star Wars
För frun/barnen/mig själv:
Singstar
Guitar Hero
För mig:
Motorstorm
CM Dirt
GTS5 Prolog
Ytterligare ideer eller förslag? Förstår att det finns massor av titlar där ute som säker passar, och det handlar säkert bara om att komma igång så blir det förmodligen fler investeringar längre fram.
/Stonemountain
Redigerat av Unregistered70fd4719, 14 December 2007 - 00:57.
Postad 14 December 2007 - 02:33
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
För att göra en liten summering blir det alltså att prioritera ett spel i vardera kategorin:
För barnen: Ratchet & Clank Lego Star Wars
För frun/barnen/mig själv: Singstar Guitar Hero
För mig: Motorstorm CM Dirt GTS5 Prolog
Ytterligare ideer eller förslag? Förstår att det finns massor av titlar där ute som säker passar, och det handlar säkert bara om att komma igång så blir det förmodligen fler investeringar längre fram.
/Stonemountain
Du säger inte om du gillar FPS? Om du gör det så tycker jag att Call of Duty 4 är ett givet köp. Och så Uncharted Drakes Fortune. Mycket kul FPS med äventyrstvist. Fifa 08 är inte fel om en polare kommer över heller.
Postad 14 December 2007 - 02:50
Unregistered70fd4719
-
Unregistered70fd4719
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Ursäkta en novis, men vad är FPS?
Fifa 08 kan visst vara ett alternativ, även om jag sen tidigare inte varit direkt förtjust i lagsportspel (typ hockey, fotboll, etc)
/Stonemountain
Postad 14 December 2007 - 03:04
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
Ursäkta en novis, men vad är FPS?
Fifa 08 kan visst vara ett alternativ, även om jag sen tidigare inte varit direkt förtjust i lagsportspel (typ hockey, fotboll, etc)
/Stonemountain
FPS = First Person Shooter
Postad 14 December 2007 - 03:26
Unregistered70fd4719
-
Unregistered70fd4719
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Ok, jag fattar. Säg så här, jag var en av dem som satt klistrad framför datorn och spelade DOOM för några hundra år sedan. Tyckte det var helkul på den tiden, men har som sagt inte mycket erfarenhet av dagens spel-värld. Antar att jag får snegla åt Call of Duty då...
/Stonemountain
Postad 14 December 2007 - 04:06
Gerro
-
Gerro
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Det var en bra sammanfattning du hade där, stonemountain.
Jag skulle vilja tillägga Uncharted: Drake's Fortune för Pappan. Det är ett actionäventyr i Tomb Raiders anda som man spelar i tredjepersonsperspektiv. Det är på sin höjd matinévåld i spelet så det kan passa barnen också om de inte är alltför små. Spelet har svensk textöversättning också. Personligen tycker jag det är PS3's bästa spel hittills.
Jag kan också tipsa om High Velocity Bowling som finns att köpa på det amerikanska Playstation Store (PS3's nättjänst). Det kostar 10 dollar och passar hela familjen. Man kontrollerar spelet genom rörelsesensorn i handkontrollen och man bowlar genom att göra en rörelse med handkontrollen som om man bowlar på riktigt. Det är riktigt roligt och passar även för dem som inte vanligtvis spelar spelkonsol.
Redigerat av Gerro, 14 December 2007 - 04:11.
Postad 14 December 2007 - 11:04
Rocketeer
-
Rocketeer
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
EyeToy till PS2 var en riktig höjdare för barn och vuxna. Jag har inte provat Playstation Eye men det finns ju en del spel till ögat att ladda hem från Playstation Store. Något av dessa borde väl kunna passa? Dessutom tillkommer bonusen att du ska kunna köra videokonferens i vardagsrummet med den PS3 ägande släkten hemma i Sverige. Kanske dags för farmor och farfar att skaffe en PS3 dom också?
Postad 14 December 2007 - 11:21
xxManiacxx
-
xxManiacxx
-
Forumräv
-
-
519 inlägg
Lego Star Wars: The Complete Saga för barnen. Singstar för frun i huset och Colin Mcrae Dirt till dig själv.
Placerar mig här. Tror det blir perfekt.
Postad 14 December 2007 - 11:34
gonucku
-
gonucku
-
Forumräv
-
-
639 inlägg
...mamma, samma ålder, vet inte vad som går hem riktigt...
Hehe, ja det är svårt med kvinnfolk Du som gillar bilspel borde satsa på xbox 360, då Forza 2 är det bästa bilspelet, alla kategorier! Dock så är väl PS3 lite mer av en familjekonsoll då barn och kvinnor oftast har roligare med t.ex. Singstar eller Buzz. Om du vill göra hela familjen nöjd bör du nog satsa på ett PS3. Kan också bara rekomendera Call of Duty 4: Modern Warfare, finns till både 360 och Ps3. Det är enligt mig bland de roligaste spelen hittils. Riktigt roligt att spela via Xbox Live! med killarna härifrån hembio forumet!
Redigerat av gonucku, 14 December 2007 - 11:42.
Postad 14 December 2007 - 12:15
sister ray
-
sister ray
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
Sen kommer ju Little Big Planet nästa år (tror jag), det kommer nog bli fett för alla men främst för de yngre.
Och om du vill ha fotbollsspel så rekomenderar jag pro evolution soccer 2008 före FIFA08. Fast den rekomendationen är mer som en religiös övertygelse än baserad på spelvärde.
Postad 14 December 2007 - 13:16
Numero1
-
Numero1
-
Veteran
-
-
1920 inlägg
Ok, jag fattar. Säg så här, jag var en av dem som satt klistrad framför datorn och spelade DOOM för några hundra år sedan. Tyckte det var helkul på den tiden, men har som sagt inte mycket erfarenhet av dagens spel-värld. Antar att jag får snegla åt Call of Duty då...
/Stonemountain
Resicdance FOM är med grymt kul FPS spel. lite lättare än COD4 skulle jag vilja påstå (håller ni andra med?) men COD4 är ett måste. Min fru gillar fightingspel och då speciellt Tekken. Hon spöar mig rejält. Singstar gillar vi båda. Kanske något för 6-åringen med? Finns en massa barnspel men inget kjag har erfarenhet av... Gillar ni rollspel? I så fall är Oblivion ett måste. Det är nog för våldsamt och för svårt för småkottarna men grafiken är toppen och spelet som helhet bra. JAg tycker att det händer lite för lite dock. Annars kan ni ju dessutom surfa, lyssna på musik och se bilder, film med PS3an vilket tore vara till nöje för alla....
Postad 14 December 2007 - 13:38
tsartiis
-
tsartiis
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Barnen: Ratchet n Clank, sjukt kul och sjukt snyggt.
Frugan: Singstar & Guitar Hero 3, riktiga partyspel som nästan alla oberoende av "spel" erfarenhet gillar.
Dig: Motorstorm, ett väldigt orealistiskt men väldigt kul bilspel. Fullt ös medvetslös typ. Sen kan jag bara säga att Call of Duty 4 är så otroligt bra att du bara måste uppleva det. Om du inte lirat denna typ av spel sen "doom" tiden så kommer
du nog att baxna när du ser/spelar detta... Ett mästerligt regisserat spel/film.
Och om du har en HD tv/projektor så måste du köpa en blueray rulle.
DU får komma tillbaks till denna tråd sen efter jul och säga vad familjen tyckte om sina julklappar!
Redigerat av tsartiis, 14 December 2007 - 13:40.
Postad 14 December 2007 - 18:25
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Förlåt mig för detta inlägg som är lite off-topic.. men hur kan ni säga att Ratchet n Clank är grafikmässigt snyggt och jätteroligt? Spela assasins creed eller C:M Dirt så får ni se på snygga spel! Att vissa tycker det är roligt är ju som med det där om smaken och baken, alltid delad. Men snyggt ställer jag mig lite frågande till
Tillbaka till tråden.. Jag(20år) och min kusin(5år) brukar verkligen ROCKA loss till singstar och guitarrhero
God Jul!
Christian
Postad 14 December 2007 - 19:52
tuna74
-
tuna74
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Dina barn och fru kommer nog gilla ankspelet Super RubADuck! Man kan ladda hem ett demo gratis och vill man ha hela spelet kostar det 45 kr (tror jag). Väldigt lättspelat och roligt spel.
Postad 14 December 2007 - 22:37
Unregistered70fd4719
-
Unregistered70fd4719
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Tack för alla grymt bra svar. Man slutar aldrig att överraskas över detta forums förmåga att hjälpa en utsatt med I-landsproblem. Det verkar som att det blir att köpa en större säck till tomten om allt ska få plats. Eller ännu bättre, börja i liten skala men se möjligheterna framöver. Ett spel i varje kategori (mamma, pappa, barn) får bli en början för att sen se vilka intressen som utkristaliserar sig. Jag blev helt klart mycket sugen på att damma av mina gamla DOOM-kunskaper...
(PS. Projektor är nästa pryl på inköpslistan, men det blir en senare fråga, ocn förmodligen en helt annan tråd...)
Återigen, tack för toppenhjälp!
/Stonemountain
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|