Någon som lyssnat på Denon PMA-1500 - H/K 970 - Primare I21
14 svar till detta ämne
Postad 14 December 2007 - 01:21
Alexander_222
-
Alexander_222
-
Användare
-
-
226 inlägg
Jag har lyssnat på PMA-1500/-2000 med CD ur samma serie, Primare, H/K 970 och Primare I21, men aldrig med Dali. Någon som har gjort det? Passade på att testa högtalarna mot andra med en setup på elektroniken som liknar den jag har nu (C320/C521). Men jag hann aldrig testa med annan elektroink med just Ikon 2'orna.
Tyckte Ikonerna blev lite väl vassa med C524'an, men det kanske är för att den inte är tillräckligt detaljerad och upplöst i diskanten och istället för att producera en fin signal i övre registret ger en mer diffus ton som Ikon-diskanten inte gillar?
Kan tänka mig att PMA-1500 funkar bra med Ikon 1/2 men som sagt har jag inte hunnit testa.
Tips? Någon med liknande setup hemma som vill bjuda in till lyssning?
Postad 14 December 2007 - 17:04
Millground
-
Millground
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Jag har nästan lyssnat på allt det du nämner men vid olika tillfällen, och då är det lite svårt att jämföra.
Dali Ikon 6 + Denon PMA1500/CDC1500 lät i ljusaste laget för mig, diskanten blev lite för påträngande och jobbig. Det kändes inte behagligt för mig och jag skulle skylla det på Ikonerna eftersom de vid alla tillfällen jag lyssnat på dem låtit lite för ljust. Men det är en smaksak.
Postad 17 December 2007 - 02:28
Alexander_222
-
Alexander_222
-
Användare
-
-
226 inlägg
Jag håller med om att Ikon kan låta för ljust ibland, speciellt med en ljus förstärkare. Dock blev jag väldigt imponerad av (dyra) kombinationen Denon CX-3 med Dali Mentor1 - spelade oerhört fint med en komplett ljudbild och satte nytt riktmärke för mig i 'kompaktklassen'.
Därför är jag nyfiken på om Ikon 1/2 med elektronik i stil med Denon kan låta lika bra? Någonting i C352/C542-duon jag lyssnade på Ikon med spelade ett spratt med diskanten och gjorde den s-ig och vass. Denon låter i mina öron "finare" och inte lika kraftinriktat som NAD - kan det göra Ikon mer rättvisa?
Postad 17 December 2007 - 13:23
Flingan
-
Flingan
-
Forumräv
-
-
808 inlägg
Jag skulle nog vilja säga att till Ikon-serien är NAD en bättre matchning vad gäller det övre registret. Tror det låter mer påträngande med en motsvarande Denon. Det är min uppfattning av det hela.
EDIT. Vad gäller jämförelsen mellan Ikon och Mentor så ligger Ikon hopplöst efter. Den lider av ett för påträngande diskantljud, där Mentor är många gånger bättre och behagligare.
MVH Flingan
Redigerat av Flingan, 17 December 2007 - 13:26.
Postad 17 December 2007 - 19:05
Niemi9999
-
Niemi9999
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Jag kör pma-1500ae, ikon6 med cd-spelaren cambridge 840c.Signalkabel QED Qunex Silverspiral. Högtalarkabel Qed Silver anniversary XT dubbla som biwire. Jag tycker inte att mitt system är ljust. Det tog nästan 300 timmar innan basen släppte på högtalarna!! Systemet spelar det mesta med bravur förutom dålig inspelad hårdrock samt annat med platt/dålig inspelning.
Postad 18 December 2007 - 14:46
Alexander_222
-
Alexander_222
-
Användare
-
-
226 inlägg
Ska lägga till lite här så att någon annan kanske kan hjälpa mig
Jag har nu NAD 320 och 521 med B&W 602 S3. Är inte helt nöjd med ljudet, men tycker inte det låter dåligt. De övre registren i allmänhet och diskanten i synnerhet, kommer inte riktigt fram, men det är bra med driv och pondus i musiken överlag. Jag letar efter en mer sammanhållen ljudbild, om högtalarna pga detta är trögdrivna gör det inte mycket då jag sällan använder alla resureser i C320an. Jag vill slippa byta både högtalare och elektronik, så jag letar efter någon av delarna som passar bättre.
Ska jag byta högtalare som tänkt till tex Ikon 2, eller byta förstärkare/cd till tex Denon 1500-serien?
Hilfe bitte
Postad 18 December 2007 - 18:03
Niemi9999
-
Niemi9999
-
Amatör
-
-
60 inlägg
För att veta vad ditt system klarar att leverera skulle det vara bra att prova byta källa. En dac eller en cd-spelare. Kolla om du kan låna någon finare CD-Spelare av någon eller från butik. Eller skaffa en dac t.ex Stello DA-100 för 7500:-
Postad 18 December 2007 - 18:18
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Jag har nu NAD 320 och 521 med B&W 602 S3.
Har du bytt bort dina 683or mot 602 S3? 602orna har en lite tillbakadragen karaktär, som blir "värre" ihop med NAD (om man vill få ett mer öppet mellanregister osv).
Postad 19 December 2007 - 00:08
Alexander_222
-
Alexander_222
-
Användare
-
-
226 inlägg
Stämmer bra, ekonomin tillät inte 12 000.- på högtalare vid det tillfället då jag som fotograf ibland behöver lägga åtskilliga tusenlappar på kameror/objektiv. Utöver detta fick jag inte sålt 602orna och 683orna behövde mer elektronik än vad jag hade råd med.
Så nu till saken - byta NAD eller B&W?
Postad 19 December 2007 - 00:25
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Så nu till saken - byta NAD eller B&W? 
Jag körde med 604s2 som frontar innan, först med en NAD C320BEE, sen med kombinationen Denon försteg och Rotel slutsteg. Det blev en tydlig skillnad i karaktären, med ett mer öppet mellanregister osv. Om du gillade PMA-1500AE så är här föregångaren: http://www.hifimagas...?annonsID=22276Men även om det ofta finns en tydlig skillnad mellan förstärkare så är den betydligt mindre än mellan t ex 602s3 och efterträdaren DM685. Nya högtalare ger alltid mer än ny förstärkare (om de nya är bättre då  ) Angående Ikon så hade jag hellre behållt 602orna.
Postad 19 December 2007 - 00:42
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Jag skulle nog vilja säga att till Ikon-serien är NAD en bättre matchning vad gäller det övre registret. Tror det låter mer påträngande med en motsvarande Denon. Det är min uppfattning av det hela.
EDIT. Vad gäller jämförelsen mellan Ikon och Mentor så ligger Ikon hopplöst efter. Den lider av ett för påträngande diskantljud, där Mentor är många gånger bättre och behagligare.
MVH Flingan
Jag vill påstå att Ikon inte alls har påträngande diskant så länge elektroniken orkar med högtalarna. Mig veterligen så tycker Dali Ikon 6 om att matas med cirka 150-200W per kanal för att kunna spela ut. Även om högtalaren är billig så kräver den elektronik i en helt annan prisklass, tyvärr. Att dessa högtalare dessutom är enormt svårplacerade och har en olagligt lång inspelningstid innan alla element släpper gör ju inte saken bättre.
Postad 20 December 2007 - 23:45
Alexander_222
-
Alexander_222
-
Användare
-
-
226 inlägg
Som vanligt när smaken spelar in är det svårt att komma fram till något som alla är överens om
kan en C372 vara lösningen på Ikon-dilemmat? Många 'bråkiga' högtalare behöver, som mafix skriver, mycket kraftresurser (av rätt sort) för att komma till sin rätt. Så, en förhållandevis enkel fråga - tycker ni som har lyssnat, att en C372 med Ikon 2 låter bättre än C320 och 602!?
Redigerat av Alexander_222, 20 December 2007 - 23:47.
Postad 24 December 2007 - 01:50
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Som vanligt när smaken spelar in är det svårt att komma fram till något som alla är överens om 
kan en C372 vara lösningen på Ikon-dilemmat? Många 'bråkiga' högtalare behöver, som mafix skriver, mycket kraftresurser (av rätt sort) för att komma till sin rätt. Så, en förhållandevis enkel fråga - tycker ni som har lyssnat, att en C372 med Ikon 2 låter bättre än C320 och 602!? 
Det tycker jag. Med det vill jag ha sagt att Ikon är mer högupplöst och lyfter alla detaljer på ett annat sätt. TIllbringade en hel eftermiddag på Hi-Fi Klubben och jämförde Ikon mot diverse högtalare. Osäker om det var en 80W NAD eller 150W NAD, dock lät det inte ansträngt. Dock gillar jag ju denna ljudkaraktär.
Postad 04 January 2008 - 10:42
Hjalmarsson
-
Hjalmarsson
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej Alex, dina 683 mår fint här nere i Lund. Sålde min c372, 525bee till fördel Primare a30.1, 2x120w och cd21 samt bättre kablage- eichmann 6 signalkabel och Supra Ply bi wire. Låter fantastiskt bra - mjukt och fint med enorm pondus, gör fst mellanregistret rättvisa också.Lite dyrare men köper du beg kan man hitta tex a30.1 för samma pengar som c372 kostar ny. c372 hade inga svårigheter att driva 683 men kunde inte placera elementen som tex Primare el Rotel. Det lät lite bumligt med dovare diskant och mer instängt mellanregister. Dyrare signalkablar från ixos gjorde dock underverk med c372. Väntar hem mina nya Xindak fs3 högtalarkablar sen skall min utr testas med grannens Dali Helicon 800.... kan bli intressant ! Tips ang primare I21. Lite för svag till 683, fortfarande samma trevliga karaktär men inte samma kontroll vid mer krävande spelning. Passar dock troligtvis perfekt med 602 s3. Men slutligen är det nog alltid bättre med en potent förstärkare med kraft och finess så att du alltid har kraften , bra om du skall uppgradera högtalare i framtiden också. Välkommen för demo om du har vägarna förbi. / Johan
Postad 04 January 2008 - 17:59
Alexander_222
-
Alexander_222
-
Användare
-
-
226 inlägg
Vad trevligt att du hittade hit Hjalmarsson! Visst saknar jag 683'orna lite... även med lilla C320'an gav de en häftig ljudbild med fysisk basåtergivning och behagligt ljud. Nu är även C320'an såld, förhoppningsvis även högtalarna snart...
Efter mer lyssning har jag hittat den hittils bästa kombinationen - Thule IA100 och Ikon 2. Kommer eventuellt behöva en liten sub, tex B&W 608 eller en MiniVee för att få en komplett ljudbild och även dra nytta av Thule DVA100'ans DVD-egenskaper. Tycker Ikon 2 förtjänar en bra sub, eftersom de spelar så kompentent i alla register <50Hz... Det kan bli riktigt bra!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|