Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tvivel angående begagnadhet

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 December 2007 - 21:17

PH-07
  • PH-07
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Hejsan alla läsare,

först och främst hoppas jag att ni sluppit råka ut för dessa tankebanor som jag råkat ut för i veckan.
Det hela var så att jag beställde en tv åt min far som present då han fyller år snart. Det blev en Samsung
40" av M86 version. 16000 fick jag betala ungefär för endast tvn, frakten samt garantin på 1 år.

När jag fick hem den från posten så öppnade ja kartongen, lyfte upp tvn och började koppla i kontakterna.
Nu på efterhand minns jag att jag reagerade lite på att det ej följde med några AAA-batterier till fjärrkontrollen.
Det har det alltid gjort förut och för 16000 kronor kan åtminstonde jag tycka att det är lite ironiskt. Hursomhelst, så efter att alla kablar var i så startade jag tvn.

Tänkte "Va? Det kommer inte upp någon installationsmeny för inställningar" (som t.ex. språk, bild, tid och datum.)
Så jag försökte hitta meny knappen på fjärrkontrollen och märker att den inte signalerar någon som helst livsform. Helt stendöd! Tog fram ytterligare två batterier, helt nya från förpackning, inte förgamla eller så. Ingenting då heller! Tar kontrollen till en butik i Uppsala där jag bor, inte Webhallen som bara finns på nätet samt i Stockholm och hör lite med dom. Dessa killar känner jag så bra att jag litar mkt på dem. De mäter kontrollen med något instrument, försöker kortsluta den eller vad de gjorde, inget resultat hursomhelst! Killen tar sedan fram en bläckpenna och ska försöka reseta kontrollen åt mig. Men innan han hinner stoppa i pennan i hålet som jag ej ens hade sett tidigare frågar han mig ifall jag redan försökt med detta. Då svarar jag nej och att jag inte ens visste att det fanns något sådant. Han säger då och visar mig att det är bläckfärg i hålet och att "någon" redan försökt testa detta.

Vidare spekulationer om att det kan ha varit ett butiksexemplar eller att den blivit returnerad av någon missnöjd ägare. Kontaktade hursomhelst Webhallen men deras support har ej öppet helgtid.

Min fråga är: Vad har man som konsument rätt att kräva av butiken och företaget? Kan jag säga att jag vill ha en ny tv, en ny kontroll eller en ny tv och pengarna tillbaka?

Ifall de sålt en returnerad tv, har de rätt att göra så? Är det en risk man tar genom att gå till en butik och inte blocket, att det ändå kan sluta med att man får en använd produkt? Är detta lagligt? Bör de ej upplysa och fråga kunden ifall detta är okej?

Slutligen, ifall de gör på detta sätt, borde dom rimligen inte kontrollera så att allt fungerar?!?

mvh

Postad 15 December 2007 - 22:49

brorsan
  • brorsan
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Du har i alla fall två veckors öppet köp enligt distansavtalslagen så det är bara att skicka tillbaks tvn om du inte är nöjd... Prata med butiken på måndag och säg som det är och om du inte får en ny enhet skickar du tillbaks den gamla på öppet köp.

Jag hade aldrig accpterat en beggad tv för samma pris som en ny...

Postad 15 December 2007 - 23:07

PH-07
  • PH-07
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Du har i alla fall två veckors öppet köp enligt distansavtalslagen så det är bara att skicka tillbaks tvn om du inte är nöjd... Prata med butiken på måndag och säg som det är och om du inte får en ny enhet skickar du tillbaks den gamla på öppet köp.

Jag hade aldrig accpterat en beggad tv för samma pris som en ny...

Nej, det förstår jag! Tvivlar att någon annan skulle acceptera det. Som att köpa en bil som är skruvad från fabrik eller en mjölktetra som redan är öppnad!

Hemskt surt är det iaf!

Postad 16 December 2007 - 01:55

Unregistered798c58da
  • Unregistered798c58da
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Jag råkar ofta ut för detta (om än inte lika allvarligt som detta fall än så länge). Jag avskyr när jag köper något och får en kartong som uppenbart är öppnad (omtejpad), fingeravtryck på apparat o.s.v. Betalar man för något som är helt nytt så skall det banne mig vara helt nytt i oöppnad kartong. Jag vill inte behöva fundera på om nån unge har kört in en seg råtta í dvd-läsaren på en dvd eller om någon har tappat projektorn i golvet e.t.c. e.t.c. och sedan lämnat tillbaka den.

Det som du har råkat ut för hade jag aldrig accepterat! Det finns bara inte på kartan. Att utnyttja distansköpslagen med två veckors ångerrätt låter som ett utmärkt vapen i detta fallet. Dessutom har du betalat för mycket för teven. Den finns från 13 000 (kolla prisjakt.nu). Bara att returnera tycker jag.

Postad 16 December 2007 - 02:20

PH-07
  • PH-07
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Jag råkar ofta ut för detta (om än inte lika allvarligt som detta fall än så länge). Jag avskyr när jag köper något och får en kartong som uppenbart är öppnad (omtejpad), fingeravtryck på apparat o.s.v. Betalar man för något som är helt nytt så skall det banne mig vara helt nytt i oöppnad kartong. Jag vill inte behöva fundera på om nån unge har kört in en seg råtta í dvd-läsaren på en dvd eller om någon har tappat projektorn i golvet e.t.c. e.t.c. och sedan lämnat tillbaka den.

Det som du har råkat ut för hade jag aldrig accepterat! Det finns bara inte på kartan. Att utnyttja distansköpslagen med två veckors ångerrätt låter som ett utmärkt vapen i detta fallet. Dessutom har du betalat för mycket för teven. Den finns från 13 000 (kolla prisjakt.nu). Bara att returnera tycker jag.

Jo, samma sak när jag köpte min PS3a, då var det lite fingeravtryck tyckte jag men visste ej ifall det var mina egna. Sedan fungerade den såsom den skulle! Men bara känslan man får när man blir misstänksam av denna orsak är hemskt tkr jag. Kan inte mer än hålla med dig och det du skriver!

Jo, får använda mig utav distansköpslagen och sedan försöka kränga den gratis för att jag är så upprörd! Åtminstonde en rejäl kompensation, jag tkr bara att det är väldigt ironiskt att dom gör på detta vis och sen skickar dom med en fjärrkontroll som inte fungerar!? Tror dom inte att kunden lär märka en sådan sak?

Menar hade fjärrkontrollen fungerat hade jag kanske inte ens märkt det överhuvudtaget, och DET är skrämmande och förj*vligt tkr jag på ren och ärlig svenska! Även om kontrollen fungerade så har ju teoretiskt sett tvn kanske används som ett visningsex och därmed har mindre livslängd, med tanke på alla ungar som kört in "sega-råttor" mellan knapparna hehe <_<

Någon mer som stött på detta, behöver inte vara Webhallen?

Postad 16 December 2007 - 15:54

dabman
  • dabman
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

Jo, samma sak när jag köpte min PS3a, då var det lite fingeravtryck tyckte jag men visste ej ifall det var mina egna. Sedan fungerade den såsom den skulle! Men bara känslan man får när man blir misstänksam av denna orsak är hemskt tkr jag. Kan inte mer än hålla med dig och det du skriver!

Jo, får använda mig utav distansköpslagen och sedan försöka kränga den gratis för att jag är så upprörd! Åtminstonde en rejäl kompensation, jag tkr bara att det är väldigt ironiskt att dom gör på detta vis och sen skickar dom med en fjärrkontroll som inte fungerar!? Tror dom inte att kunden lär märka en sådan sak?

Menar hade fjärrkontrollen fungerat hade jag kanske inte ens märkt det överhuvudtaget, och DET är skrämmande och förj*vligt tkr jag på ren och ärlig svenska! Även om kontrollen fungerade så har ju teoretiskt sett tvn kanske används som ett visningsex och därmed har mindre livslängd, med tanke på alla ungar som kört in "sega-råttor" mellan knapparna hehe <_<

Någon mer som stött på detta, behöver inte vara Webhallen?

Hänt mig med NetonNet. Jag skickade tillbaka bara, inga bekymmer. Dock drog de av 1000:- innan de skickade tv:en, jag tänkte att de kanske var bussiga. Men jag förstod i efterhand att det var för att den var använd. Men de hade iallafall mage att sänka priset något, vilket inte webhallen har gjort.

Så jag hade bara skickat tillbaka den. Använd din 14dagars ångerrätt.

Postad 16 December 2007 - 23:51

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Visst kan du använda ångerrätten men du ska inte stå för returfrakten själv, det ska säljaren lösa. Det är alltså inte samma sak som om tv:n hade varit sprillans och du bara ångrar köpet av nån valfri anledning, utan nu ångrar du ju köpet för att säljaren gjort fel och du inte accepterar varan. Så de borde gå dig tillmötes ordentligt och ge dig alla pengar tillbaka utan krångel.

Enligt Konsumenträttsreglerna har du rätt till ränta på de 16 000 kronorna, visste ni det? Inte många som brukar kräva det gissar jag. Vi konsumenter har många rättigheter som vi aldrig utnyttjar. Säljarna lägger beslag på våra pengar och då följer det med en hel del ansvar men många säljare känner inte till sitt ansvar eller försöker i vart fall slippa undan det. Bra att så många kunder som möjligt hävdar sin rätt i uppfostringssyfte.

Postad 17 December 2007 - 09:58

Unregistered0ede07fa
  • Unregistered0ede07fa
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
Jag har en fundering kring en del tv-apparater. Några webbutiker (gäller säkert vanliga butiker också), har slut i lager på en viss tv och sen helt plötsligt så har dom tv'n i lager för att sedan sälja slut på nån enstaka dag.
Kan det vara så att någon har returnerat sin tv och att dom sen lägger upp den i lager och säljer till oss.
Ex så har ju dustinhome kört lite kampanjer på m87:an lite då och då.

Jag mailade dustinhome för en tid sen och frågade om dom skulle få 46m87 i lager igen, till svar fick jag "Nej, den kommer vi inte ta in igen". Ändå så har dom fått den i lager lite då o då... skumt.

För vad gör butikerna med återlämnade exemplar? Om dom får exempelvis ca 10 st återlämnade tv apparater per månad, skickar dom då dessa tillbaka till ex Samsung?

Jag tror iaf att dom säljer dom som nya till oss kunder. Detta är nog mer vanligt än man tror.

Postad 17 December 2007 - 10:06

Mackan2
  • Mackan2
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Butiker som erbjuder öppet köp, men som inte säljer begagnade prylar måste ju göra såhär?
Om de inte gör så skulle man ju kunna köpa en vara, lämna tillbaka den och köpa den begagnad samma dag...

Postad 17 December 2007 - 13:52

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Butiker som erbjuder öppet köp, men som inte säljer begagnade prylar måste ju göra såhär?
Om de inte gör så skulle man ju kunna köpa en vara, lämna tillbaka den och köpa den begagnad samma dag...

Jag frågade en kille på Elgiganten som tillämpar öppet köp "prova på månad", och han sa att de produkter som folk lämnar in hamnar i de där "fyndhögarna" som elgiganten har. Vet ej om OnOff har nåt likadant, råkade ut för en del tjafs där förra gången...

Det är ju bedrägeri att packa om en vara och låtsas att den är ny om det går att bevisa att den är i begagnat skick. Borde gå att polisanmäla.

/henrik

Postad 17 December 2007 - 15:27

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Det där med servicemenyn låter smart, där måste det ju gå att komma in på nåt sätt, och kolla hur många timmar tv:n har rullat. Står det då typ 200 timmar så är ju saken klar. Det är klart, om nån hade den hemma i två dagar och den var igång i typ bara åtta timmar blir det ju inte lika uppenbart, då kan ju säljaren tro att det är du själv som har hunnit köra den de timmarna. Men försök komma in i menyn, det kan man iaf göra på min tv (annat märke/modell än din).

Postad 17 December 2007 - 21:36

PH-07
  • PH-07
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Okej, tack så mkt för allas svar (fortsätt gärna för all del)!

Om någon vet hur man ser hur många timmar tv varit på, på en Samsung 40M86, skriv dem så snabbt som möjligt tack!

Vore jättebusigt så har jag ytterligare slagkraft som lär behövas med min tur...

Tack forumbröder :D Vad skulle jag göra utan er? :D

Postad 17 December 2007 - 21:40

Unregisterede1c2b0f1
  • Unregisterede1c2b0f1
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
I standbyläget trycker du INFO sen MENU sen MUTE och sist POWER. I ganska snabb följd.

Postad 17 December 2007 - 21:43

PH-07
  • PH-07
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

I standbyläget trycker du INFO sen MENU sen MUTE och sist POWER. I ganska snabb följd.

Tyvärr kan jag inte göra det då huvudproblemet är att fjärrkontrollen inte fungerar! Går det på något annat sätt?

Postad 18 December 2007 - 00:28

dabman
  • dabman
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

Jag har en fundering kring en del tv-apparater. Några webbutiker (gäller säkert vanliga butiker också), har slut i lager på en viss tv och sen helt plötsligt så har dom tv'n i lager för att sedan sälja slut på nån enstaka dag.
Kan det vara så att någon har returnerat sin tv och att dom sen lägger upp den i lager och säljer till oss.
Ex så har ju dustinhome kört lite kampanjer på m87:an lite då och då.

Jag mailade dustinhome för en tid sen och frågade om dom skulle få 46m87 i lager igen, till svar fick jag "Nej, den kommer vi inte ta in igen". Ändå så har dom fått den i lager lite då o då... skumt.

För vad gör butikerna med återlämnade exemplar? Om dom får exempelvis ca 10 st återlämnade tv apparater per månad, skickar dom då dessa tillbaka till ex Samsung?

Jag tror iaf att dom säljer dom som nya till oss kunder. Detta är nog mer vanligt än man tror.

Det var nog så för mig antar jag. NetonNet skulle inte ta in någon mer D3000. Helt plötsligt så får de in och kontakar mig om jag fortfarande var intresserad. Det är nog mer vanligt än man tror.

Postad 18 December 2007 - 07:00

bugfix2k
  • bugfix2k
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Har hänt mig mer än en gång på Webhallen att jag fått öppnade paket. En gång var när jag inhandlade ett gäng kablar. Kille skulle gå ut på lagret och hämta dem, var sedan borta en lååååång stund och kom tillbaka med tre paket. Två av dem var HÄFTADE för att hålla ihop, dock var han så snabb med att slänga ner dem i påsen att jag inte såg. Hursomhelst funkade sladdarna och jag orkade inte reklamera. När jag köpte min PS3 häromdan, köpte en sånt starterpack i stor kartong, så hände det igen. Den kommer ju i två paket och det innersta av dessa två var redan öppet! De hade slängt dit en ny tejpbit för att dölja. Allting i lådan såg dock orört ut, såg inga fingeravtryck på enheten som någon tidigare i tråden, och plasten runt innehållet var intakt. Efter inkoppling funkade allt bra så jag brydde mig inte mer om detta denna gång heller.

Händer detta igen tar jag mina nyinköpta saker och åker tillbaka på stört, skärpning Webhallen! :D

Postad 18 December 2007 - 17:26

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Just med PS3 säger ryktet att dom måste öppna kartongen för att slänga med en svensk brux, därav blir det alltid en gammal tejp och en ny. Jag köpte från cdon och det var precis som du beskriver, skinande ren maskin, allt såg nytt ut, bara det att det var en gammal tejp på kartongen. Så det måste inte vara returex.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.