först och främst hoppas jag att ni sluppit råka ut för dessa tankebanor som jag råkat ut för i veckan.
Det hela var så att jag beställde en tv åt min far som present då han fyller år snart. Det blev en Samsung
40" av M86 version. 16000 fick jag betala ungefär för endast tvn, frakten samt garantin på 1 år.
När jag fick hem den från posten så öppnade ja kartongen, lyfte upp tvn och började koppla i kontakterna.
Nu på efterhand minns jag att jag reagerade lite på att det ej följde med några AAA-batterier till fjärrkontrollen.
Det har det alltid gjort förut och för 16000 kronor kan åtminstonde jag tycka att det är lite ironiskt. Hursomhelst, så efter att alla kablar var i så startade jag tvn.
Tänkte "Va? Det kommer inte upp någon installationsmeny för inställningar" (som t.ex. språk, bild, tid och datum.)
Så jag försökte hitta meny knappen på fjärrkontrollen och märker att den inte signalerar någon som helst livsform. Helt stendöd! Tog fram ytterligare två batterier, helt nya från förpackning, inte förgamla eller så. Ingenting då heller! Tar kontrollen till en butik i Uppsala där jag bor, inte Webhallen som bara finns på nätet samt i Stockholm och hör lite med dom. Dessa killar känner jag så bra att jag litar mkt på dem. De mäter kontrollen med något instrument, försöker kortsluta den eller vad de gjorde, inget resultat hursomhelst! Killen tar sedan fram en bläckpenna och ska försöka reseta kontrollen åt mig. Men innan han hinner stoppa i pennan i hålet som jag ej ens hade sett tidigare frågar han mig ifall jag redan försökt med detta. Då svarar jag nej och att jag inte ens visste att det fanns något sådant. Han säger då och visar mig att det är bläckfärg i hålet och att "någon" redan försökt testa detta.
Vidare spekulationer om att det kan ha varit ett butiksexemplar eller att den blivit returnerad av någon missnöjd ägare. Kontaktade hursomhelst Webhallen men deras support har ej öppet helgtid.
Min fråga är: Vad har man som konsument rätt att kräva av butiken och företaget? Kan jag säga att jag vill ha en ny tv, en ny kontroll eller en ny tv och pengarna tillbaka?
Ifall de sålt en returnerad tv, har de rätt att göra så? Är det en risk man tar genom att gå till en butik och inte blocket, att det ändå kan sluta med att man får en använd produkt? Är detta lagligt? Bör de ej upplysa och fråga kunden ifall detta är okej?
Slutligen, ifall de gör på detta sätt, borde dom rimligen inte kontrollera så att allt fungerar?!?
mvh
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
52 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?