Skillnaderna har inte så mycket med antalet kanaler (5.1 eller 7.1) utan i sättet de avkodas och kan överföras från HD-spelaren till förstärkaren/receivern. Sen innehåller HD-formaten mer information (från runt 500kb/s för det vi vant oss till med standardformaten till över 10ggr så mycket data i HD-formaten), alltså i praktiken högre upplösning och kvalité i allmänhet.
Men som vanligt är teori och praktik inte samma sak. För det första handlar den här cirkusen i stort om pengar, det är det första man måste ha klart för sig. Fattar man inte det så får man svårt att inta ett kritiskt förhållningssätt till att mer bara är bättre.
För det andra så måste man ha klart för sig var gränsen för när vi inte kan urskilja att det är bättre går. Just den här biten är mer eller mindre glömd idag, då det inte finns något större intresse att prata om det då det går i konflikt med ett av ordet i stycket ovan, pengar.
De nya formaten marknadsför sig som "lossless", alltså förlustfritt på svenska. Och det till skillnad från "lossy" grovt översatt inte förlustfritt. Vän av ordning undrar ju självklart i jämförelse med vad? Det man avser är här studiomastern, alltså den egentliga källan som ljudingengören och mixaren slutsignerat för filmen. Både DTS HD Master Audio och Dolby True HD är alltså i praktiken identiska med mastern, originalet om man så vill. Och det är självklart mycket bra!
Dock skall man ha klart för sig att bara för att formatet klarar en viss specifikation, så betyder det INGALUNDA att Mastern (originalet) på något sätt håller den otroligt höga kvalité som formatet i sig är kapabel till. Det ställer mao högre krav på den som mixar ljudet OM det i verkliga livet skall bli något skillnad jämfört med det "gamla" ljudet vi hade med DTS och Dolby Digital.
Är mastern "bara" 16 bitar och 44 kHzi origialutförande så kan man väl säga att den som köper sin HD-DVD/Blu-Ray-film och sväljer marknadsföringen som står på fodralet (eller kanske till och med dyker upp som 24/96 på displayen) så inser den som har huvudet med sig att man inte får något annat än originalet. Det blir ju inte bättre ljud om du spelar in en kasett på en CD-skiva och sedan spelar upp den i CD-spelaren.
För att återgå till det här med tröskeln för vad som kan uppfattas som bättre ljud och var den går. Jag sticker ut hakan och säger att den redan har passerat, det är garanterat INTE antalet bitar eller samplingsfrekvensen som sätter käppar i hjulet längre. Det finns dokumenterat i mängder med studier, och endast ett fåtal inspelningar utnyttjar tex CD-mediets 16 bitar och samplingsfrekvens.
Dock skall man aldrig vara fientligt inställd till bättre teknik, men man ska samatidigt vara ödmjuk inför alla de andra begränsningarna som finns för att vara ärlig mot originalet.
Betänk att de som brukar gnälla mest över hur dåligt DTS och DD låter är de som har minst koll på sin anläggning när det kommer till akustik och hur man på ett adekvat sätt placerar en multikanalsanläggning i ett rum. Det är lika lustigt varje gång man ser gnäll om teknik som kanske kan ge bråkdelen av en procents förbättring (till och med bekräftat av Dolbys ingenjörer beträffande skillnaden mellan Dolby Digial + och Dolby True HD) när de sedan inte vet hur man skall integrera en subwoofer i rummet och med sina satellithögtalare.
Alltså, prioriteringsordningen har gått åt pipan med andra ord.
Betänk också att de kodeks vi idag har för komprimering av ljud är ruskigt effektiva. Endast den okunniga sitter och jämför datahastigheter som ett mått på kvalité, så enkelt är det inte.
En ruskigt erfaren ljudmixare av Hollywoodproduktioner Marc Fishman har själv testat att jämföra mastern med DD+, och det är omöjligt att höra skillnad på dem. Och då kan du anta att både den utrustning han har till förfogande och erfarenheten att leta artefakter i ljud är oerhört mycket bättre än den vanliga hemmabioentusiastens. Är det någon som har ett "guldöra" så är det nog han...sen får "entusiaster" säga vad dom vill.
Man kan väl sammanfatta det som följande: Man skall ha en förbannat bra set-up och kunna en hel del om ljud innan man börjar gnälla om att Dolby Digital låter såååå mycket sämre än True HD eller DTS HD Master Audio. Dock kan du se fullt av sådana påståenden, precis som det fullkomligt myllrar av åsikter om allehanda saker som tyvärr inte är baserade på objektiva fakta, utan är en blandning mellan att man gått på hypen, sin egna förväntingar och rent trams.
MVH
/Chuck
Redigerat av Chuck, 16 december 2007 - 09:58.